  • 11. Data: 2010-03-12 15:18:03
    Temat: Re: znowu pompa ciepla a... gazowa pompa ciepla
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości
    news:4b9a5725$1@news.home.net.pl...

    > Nie wiem o co Ci chodzi.
    > Konkretnie: plastikową rurką o średnicy nominalnej 150 (PE De160) można
    > przesłać przy średnim ciśnieniu ponad 20MW.

    No to prundem chyba nie bedzie gorzej. Raczej chodzi o to drugie, jedna
    infrastruktura dla sporych przesylow energii zima/lato.

  • 12. Data: 2010-03-12 15:26:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl>
    > Konkretnie: plastikową rurką o średnicy nominalnej 150 (PE De160)
    > można przesłać przy średnim ciśnieniu ponad 20MW.

    wartosci opalowej gazu rozumiem ?

    > Na kabelkach się nie znam ale cienki nie będzie.

    Na energetycznych tez sie nie znam, ale taki np YHKS przy srednicy
    zewnetrznej 40mm ma jedna zyle 185mmkw miedzi i izolacje na 15kV.

    Trzy takie ulozone w trojkat maja 450A dopuszczalne, przeniosa
    20MW, a w sumie beda ciensze niz rura De160mm.

    Fakt ze dalsze upychanie nie jest juz takie proste, bo kazdy kabel
    sie grzeje i wymaga chlodzenia, a gazowych rurek mozna chyba wiecej
    pchac ?

    J.

  • 13. Data: 2010-03-12 21:48:05
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > napędzane gazem (byłem ~3 lata temu na szkoleniu z tego tematu)
    > To co napisał kogutek jest w niewielkim stopniu prawdą - bez urazy ;-)
    > Bo wprawdzie sprawność silnika elektrycznego jest wysoka, ale sprawność
    > wytworzenia i przesyłu energii elektrycznej jest na poziomie 30%.
    > Natomiast w pompach ciepła (i klimatyzatorach z pompą ciepła)
    > wykorzystujemy ciepło odpadowe z silnika i sprawność jest dużo wyższa.
    > Do tego jako zaleta dochodzi zmniejszenie mocy zamówionej na energię
    > elektryczną z czym jest problem w centrach wielkich metropolii.
    > Obrazowo: zamiast grubego kabla cienka rurka.

    ________MAT_______
    Jasne że się mijam z prawda. To jest doskonałe urządzenie na biegunie albo przy
    równiku. Tam gdzie nie ma możliwości doprowadzenia prądu i za jego eksploatację
    płaci podatnik albo sponsor. Może być również niezwykle użyteczne do ogrzewania
    ekskluzywnego pensjonatu na szczycie góry. Ty też naciągasz rzeczywistość.
    Użytkownika nie interesuje sprawność elektrowni i sieci przesyłowej. Ma to
    wliczone w cenę kilowatogodziny. napisałeś o marnej sprawności przy prądzie.
    Gdybyś nie naciągał rzeczywistości to byś wspomniał ze gaz płynny jest
    przewożony samochodami których silniki pod względem sprawności są porażką a
    infrastruktura umożliwiająca ich jazdę jest niezwykle droga. W linku jest
    opisany najzwyklejszy duży klimatyzator. Do napędu pompy zamiast silnika
    elektrycznego jest silnik spalinowy. Bardzo słuszne jest wykorzystanie 80%
    energii do ogrzewania pomieszczeń zamiast do bezpośredniego grzania planety.
    Wykombinuj co zrobić w sytuacji kiedy nie potrzebujesz żeby agregat robił zimno
    albo ciepło. W tym rozwiązaniu się nie da. Ubocznym skutkiem wytwarzania zimna
    jest wytworzenie ogromnych ilości ciepła. Wiele razy większej niż w przypadku
    użycia silnika elektrycznego. Wytwarzanie ciepła jest dostatecznie dobrze
    opanowane i nie trzeba do tego używać urządzenia które warczy. Piszesz że cienka
    rurka. Ale idąca od ogromnego zbiornika, którego wszędzie nie da się postawić.
    Jak na razie tylko gaz ziemny jest przesyłany na duże odległości i rozprowadzany
    do indywidualnych odbiorców. Płynny nigdy nie był i nie będzie. Jak by to było
    cudowne rozwiązanie to nie widzę żadnych przeciwwskazań żeby agregat pracował na
    gazie ziemnym dużo tańszym od płynnego. Popatrz o co pytał Andrzej. Pytał o
    sprawność napędu. W którym miejscu odpowiedzi mijam się z prawdą. Żebyś nie
    musiał szukać wklejam to co napisalem w odpowiedzi." sprawność silnika
    spalinowego niskoprężnego jakieś 20%. Elektrycznego czasami
    ponad 90%. Żywotność silnika spalinowego kilkanaście tysięcy roboczogodzin, góra
    trzy lata ciągłej pracy. Żywotność silnika elektrycznego z dziesięć razy
    większa. Koszt remontu w silniku spalinowym to z 60% wartości silnika. Koszt
    remontu w silniku elektrycznym to koszt dwóch łożysk kulkowych. W silniku
    spalinowym trzeba wymieniać filtry i olej. W elektrycznym nic nie trzeba
    wymieniać. Silnik elektryczny będzie z 10 razy tańszy w eksploatacji. "

  • 14. Data: 2010-03-15 10:59:47
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-03-12 16:26, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl>
    > Trzy takie ulozone w trojkat maja 450A dopuszczalne, przeniosa 20MW, a w
    > sumie beda ciensze niz rura De160mm.

    Nie, no jasne. Ale w elektryce 1200mm2 to już chyba dużo, a w hydraulice
    w sieciach zewnętrznych DN150 to ciągle niewiele.

    > Fakt ze dalsze upychanie nie jest juz takie proste, bo kazdy kabel sie
    > grzeje i wymaga chlodzenia, a gazowych rurek mozna chyba wiecej pchac ?

    Można położyć DN300 i zasilić całe miasto.

    ________MAT_______

  • 15. Data: 2010-03-15 11:07:30
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-03-12 22:48, kogutek pisze:
> [...]
    > wliczone w cenę kilowatogodziny. napisałeś o marnej sprawności przy prądzie.

    Już nie do końca tak jest. Przy ocenie budynku w certyfikacie
    energetycznym bierze się pod uwagę ilość energii pierwotnej. Przy
    prądzie to jest x3. To będzie miał z czasem coraz większe znaczenie.

> [...]
    > Jak na razie tylko gaz ziemny jest przesyłany na duże odległości i rozprowadzany
    > do indywidualnych odbiorców. Płynny nigdy nie był i nie będzie.

    Nie wiedziałem że mówimy o gazie płynnym. Nigdy nie słyszałem o pompach
    ciepła i klimatyzatorach na gaz płynny. Pewnie wszystkie są do
    przezbrojenia, ale to by było chyba bez sensu, tak jak mówisz.

    ________MAT_______

  • 16. Data: 2010-03-15 12:24:08
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > ciepła i klimatyzatorach na gaz płynny. Pewnie wszystkie są do
    > przezbrojenia, ale to by było chyba bez sensu, tak jak mówisz.

    ________MAT_______
    W pierwszych słowach swojego listu Andrzej podał linka. I tam znowu w pierwszym
    zdaniu jest jak byk "W ofercie Gaspol znajdują się także urządzenia typu Gas
    Heating Pumps (GHP), napędzane gazem płynnym." Dlaczego mnie nie dziwi że są
    ludzie nie wiedzący o czym się dyskutuje i biorący udział w dyskusji? Skoro
    ustaliłem dla Ciebie o czym jest dyskusja to pozwolisz ze się nie zgodzę ze
    stwierdzeniem że nie ma sensu. To ma sens ale w sytuacjach jakie opisałem
    wcześniej. Z tym że na wojnę się nie nadaje. Zastanowiłem się. To nigdzie się
    nie nadaje. Na biegunie będą problemy z poborem gazu. Na równiku z za wysoka
    temperaturą i zbyt dużym ciśnieniem w zbiorniku. Wojna z przyczyn oczywistych
    odpada. Do ogrzewania albo schładzania hotelu w górach też kiepskie. Biurowce z
    przyczyn oczywistych odpadają. Do indywidualnego wykorzystania za drogie. Ktoś
    sobie srutnął i urzeźbił klimatyzator z silnikiem spalinowym na gaz płynny.
    Według mnie jest to tak samo potrzebne i użyteczne jak jadalne majtki. Z tym ze
    jadalne majtki mogą być bardziej użyteczne. Z technicznego punktu widzenia
    klimatyzator z silnikiem spalinowym na gaz płynny to bzdura. Paliwo do diesla i
    silnik wysokoprężny tak. Ale nie butan i silnik z zapłonem iskrowym.

  • 17. Data: 2010-03-15 12:34:54
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 11 Mar, 17:12, "HANA" <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Wiem ze juz bylo 100 razy ale trafilem na cos takiego
    http://www.gaspol.pl/pl/tylkounas.php?pid=409
    > a poniewaz nie moge sie doczekac na jakas specyfikacje...
    > moze ktos przerabial taki temat?

    predzej ktos z gaspolu ;-)

    > albo ma pojecie jak to sie ma do elektrycznych pomp?

    ma sie przede wszystkim tak, ze uzupelnia rozwiazanie prądowe - pewno
    ktos zaraz wymysli hybryde i wtedy pomysl autonomicznosci łącznie z
    bezobslugowym grzaniem bedzie jeszcze realniejszy

    biogazownia + wiatrak + panele foto

    tylko na razie tutaj podawane jest LPG ale wszystko w swoim czasie

    > i tak na pocztek jak sie ma sprawnosc silnika spalinowego w stosunku do
    elektrycznego?

    napewno jest gorsza ale jesli calosc mamy wykorzystywac do ciepla to
    nie jest tak zle a jak ma to uzupełniac braki pradowe to i COP 2-3
    bedzie ok :-)

    > bede wdzieczny za wszelkie opinie

    moze to byc tak tanie zrodlo ciepla i chlodu, ze rekuperator i gwc w
    drugiej kolejnosci jak starczy budzetu a cala para w GPC (GHP) :-)
    trzaby policzyc

    czy "modulacja" polega na regulacji obrotow?

    ps fajny tam link do "parasoli grzewczych"
    http://www.gaspol.pl/pl/tylkounas.php?pid=74

    z.

  • 18. Data: 2010-03-15 14:00:34
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-03-15 13:24, kogutek pisze:

> [...]
    typu Gas
    > Heating Pumps (GHP), napędzane gazem płynnym."

    W tym wspaniałym "artykule" na który się powołujesz jest też wyraźnie
    napisane "Jedną z głównych zalet gazowych pomp ciepła Sanyo są niskie
    koszty bieżącej eksploatacji. Oszczędności, w skali rocznej mogą być
    niższe o kilkadziesiąt procent porównując z elektryczną klimatyzacją.
    Dodatkowo Inwestor nie ponosi dużych kosztów związanych z opłatami za
    standardowe źródło ogrzewania".
    Więc o czym my w ogóle dyskutujemy.

    > ... pozwolisz ze się nie zgodzę ze stwierdzeniem że nie ma sensu.
    > Według mnie jest to tak samo potrzebne i użyteczne jak jadalne majtki.

    yyy.. czyli ma sens, ale go nie ma, dobrze zrozumiałem?

    ________MAT_______

  • 19. Data: 2010-03-15 14:56:36
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > standardowe źródło ogrzewania".
    > Więc o czym my w ogóle dyskutujemy.

    > yyy.. czyli ma sens, ale go nie ma, dobrze zrozumiałem?

    ________MAT_______
    Podziwiam Cie. Najpierw bierzesz udział w dyskusji nie wiedząc o co chodzi a
    potem tak cytujesz żeby twoje było na wierzchu. Do PO się zapisz albo do innej
    bandy. Masz predyspozycje żeby zrobić karierę polityczną. A wracając do tematu.
    Wskaż gdzie widzisz możliwość zastosowania tego czegoś. Ale takiego zastosowania
    żeby miało sens. Napisałem że nie widzę możliwości użycia szafki z odnośnika tak
    żeby nie było lepszej alternatywy. Dla mnie obniżasz poziom dyskusji cytując
    teksty z ulotki reklamowej. Nic w ten sposób nie udowodnisz. Ktoś ma do
    sprzedania i szuka niedouczonych frajerów. To sobie napisał jakie to cudne. Też
    tak robię. Dobry bajer pół roboty. W takim połączeniu jak zaproponowano w
    reklamie to coś nic nie jest warte bo są tańsze i efektywniejsze rozwiązania.
    Mogę się oczywiście mylić. Jak znajdziesz praktyczne zastosowanie nie urągające
    prostej ekonomi to przyznam Ci rację. Bo niby dlaczego mam iść w zaparte jak
    będziesz miał rację.

  • 20. Data: 2010-03-15 19:41:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 15 Mar 2010 11:59:47 +0100, Lagod wrote:

    >Nie, no jasne. Ale w elektryce 1200mm2 to już chyba dużo,

    Jeden przewod ma tylko 185mm2, i nie jest to najgrubszy z typoszeregu.

    >Można położyć DN300 i zasilić całe miasto.

    Tak prosto to nie dziala, bo zdolnosc do chlodzenia tak liniowo nie
    rosnie.

    J.