  • 11. Data: 2011-03-14 13:49:12
    Temat: Re: Reaktory BWR
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 14, 1:28 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    Odstawienie reaktora BWR polega pi razy drzwi na tym ze odlacza sie
    PCU, czyli zawory do- i od turbiny. Co zrobiono w Czarnobylu i w
    Fukushima I. Momentalnie podnosi sie temperatura (nie odbierasz
    energii!), ktora powoduje obnizanie poziomu wody i wzrost cisnienia w
    reaktorze. Nie mozesz tej pary upuscic, bo po pierwsze jest skazona,
    po drugie nie mozesz obnizyc poziomu wody, bo jest ona moderatorem.
    Bez moderatora reakcja przebiegac bedzie coraz szybciej i nie bedzie
    jej czym spowolnic. Wiadomo do czego doprowadzi ten stan jesli nie
    masz chlodzenia: cisnienie spowoduje wywalenie pokrywy w niebo,
    niekontrolowane tempo reakcji spowoduje stopienie rdzenia i pozar
    ktorego nie ma czym gasic.
    No wiec jestes w takiej sytuacji: wytwarzasz w reaktorze pare, a w
    turbinie prad, wiosna w pelni a Stalin wziaz nie zyje. Nagle masz
    wstrzas sejsmiczny i awarie sieci energetycznej. Na schlodzenie
    reaktora potrzebujesz pradu, ktorego w tej chili jedynym zrodlem jest
    twoja wlasna turbina. A procedura co mowi? Zamknac pare do turbiny!
    Masz odczyty sejsmografow, wiesz ze warunki na ktore calosc byla
    projektowana nie zostaly przekroczone. Nic sie nie stalo, wokol jest
    katastrofa, ale elektrownia to solidna konstrukcja, a na dodatek
    wytwarza energie bardzo w tej chwili potrzebna w akcji ratunkowej w
    polowie kraju. I co robisz? Zamiast pomagac innym i wytwarzac energie,
    ty gasisz wszystko i mowisz ze teraz trzeba ratowac ciebie i wysiedlic
    wszystkich pozostalych jeszcze przy zyciu mieszkancow. Widzisz w tym
    jakis sens?
    Konrad

  • 12. Data: 2011-03-14 14:03:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 14, 1:33 pm, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> wrote:
    > On Mon, 14 Mar 2011 04:57:08 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    >
    > <a...@g...com> wrote:
    >
    > To jest teoretyzowanie ale:
    >  * generatory s b. wra liwe na drgania. To s d ugie maszyny i maj
    > wzgl dnie ,,mi kkie'' wa y. Nie dziwi o by mnie gdyby nast powa o
    > odsprz glenie wa u od turbiny i jego hamowanie;

    Ha! No wiec moze wniosek jest taki: reaktory BWR moze i sa prostsze od
    PWR, ale wymagaja bardziej niezawodnych turbin. Lancuch jest tak silny
    jak najslabsze ogniwo. Co z tego ze nie ma wtornego obiegu, wytwornicy
    pary itd, skoro i tak wszystko jest ograniczone odpornoscia turbiny na
    wstrzasy sejsmiczne?
    Konrad

  • 13. Data: 2011-03-14 14:15:42
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Użytkownik Grzegorz Krukowski napisał:
    > Skoro wszyscy w okolicy zrobili to samo = brak zasilania sieci, a
    > generator nie pracuje, to już i tak po ptakach ;) A podniesienie
    > elektrowni bez zasilania z zewnątrz może nie być możliwe.

    Właśnie. Z rozruchem elektrowni węglowych w takiej sytuacji też jest
    problem. I tu się przydają wodne. Wodne ruszają bez większych problemów
    (mały dieslowski generator startuje na zasilaniu z baterii akumulatorów,
    podaje prąd umożliwiający rozruch elektrowni wodnej), potem podają prąd
    do sieci na którym ruszają węglowe. U nas w ten sposób treningowo
    Skawina (węglowa) zapalała na prądzie z Czorsztyna (wodna) i udało się.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 14. Data: 2011-03-14 14:23:37
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > Pisza ze automatyka zadzialala i prety sterujace opuszczono.
    > Czyli reaktor w zasadzie wylaczono, zostala produkcja resztkowa.

    ...wystarczajaca do stopienia rdzenia powyzej poziomu wody.

    > Bo to jednak inny reaktor i inne prawa.

    Inny niz w TMI, ale w zasadzie dzialania podobny do Fukushimy, to tez
    BWR. Ta sama zasada dzialania.

    > Ale i tak - wyobraz sobie pracujacy pelna moca reaktor, a tu nagle
    > trzesienie ziemii cos uszkadza - np kable zasilajace pompy ..

    Potrafie sobie wyobrazic, bo zajmuje sie projektowaniem, moze nie
    calosci, ale pojecie mam.

    > A ja sie pytam skad ten brak pradu, jesli mimo zgaszenia sa problemy z
    > przegrzewaniem. Albo czemu nie zadzialy pomocnicze generatory
    > dieslowskie, a powinno ich tam byc z 8 albo i 12 ..

    Nie da sie wylaczyc radioaktywnosci paliwa, na fizyke nie mamy wplywu.
    Przegrzewa sie bo nie ma czym chlodzic wciaz gotujacej sie wody. Woda
    sie wciaz gotuje bo reakcja wciaz zachodzi. Reakcja wciaz zachodzi bo
    jest za malo wody. Wody jest za malo bo sie wciaz gotuje. I tak w kolo
    Macieju...

    > A zagwarantujesz ze nastepny wstrzas nie przyjdzie jednak w pare
    > sekund, zreszta pare sekund to chyba ten "wstrzas" trwa ?
    > Zagwarantujesz ze wstrzas nie zerwal rur i chlodziwo sie wlasnie z
    > reaktora wylewa ? Albo czy nie wywali turbiny z lozysk ?

    No ale tam jest automatyka, wystarczylo spojrzec na swiatelka, niczego
    nie musze gwarantowac.

    > IMO Czarnobyl to byl jednak bardziej skomplikowany przypadek.

    No wlasnie bardzo prosty.

    > Ale kazda sekunda zastanawiania zmniejsza twoje szanse.

    Brak tej sekundy odbiera je calkowicie.

    > Chyba nie tak do konca ..

    > Bo przepisy zabraniaja uruchamiac reaktora przy niesprawnych dieslach?
    > I bardzo slusznie, bo przeciez za pare godzin przyjdzie kolejny
    > wstrzas i nie wiadomo co uszkodzi, a Ty chcesz miec wlaczony reaktor ?

    Chce miec reaktor ktory ma gdzie oddac moc, a nie czajnik ktoremu
    zatkano gwizdek. Skoro nie da sie wylaczyc gazu pod tym czajnikiem to
    po co ten gwizdek korkowac?

    > Watpliwosci mam tylko co do tego ze mogliby odpalic jedna turbine na
    > tym cieple resztkowym, czy miec przygotowana jedna mala. A moze juz
    > bez znaczenia - bo po przejsciu tsunami to nie wiadomo co tam z
    > elektryki dziala.

    Turbina w BWR to obieg pierwotny (czyli to co jest w samym reaktorze i
    ma bezposredni kontakt z paliwem). Jesli konstruktorzy tego nie
    przewidzieli we wniosku o zatwierdzenie inwestycji, czyli jak na tamte
    czasy ponad 15 lat przed uruchomieniem pierwszego reaktora- to tego
    nie ma i byc nie moze.
    Konrad

  • 15. Data: 2011-03-14 14:46:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 14, 2:15 pm, Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>
    wrote:
    > U ytkownik Grzegorz Krukowski napisa :

    > W a nie. Z rozruchem elektrowni w glowych w takiej sytuacji te jest
    > problem. I tu si przydaj wodne. Wodne ruszaj bez wi kszych problem w
    > (ma y dieslowski generator startuje na zasilaniu z baterii akumulator w,
    > podaje pr d umo liwiaj cy rozruch elektrowni wodnej), potem podaj pr d
    > do sieci na kt rym ruszaj w glowe. U nas w ten spos b treningowo
    > Skawina (w glowa) zapala a na pr dzie z Czorsztyna (wodna) i uda o si .

    Uruchomienie atomowki to sa miesiace w sprzyjajacych warunkach. Ruscy
    skonczyli budowe Buszera dwa lata temu i co?
    Konrad
    PS a wlasnie, Buszer jest zaprojektowany na trzesienie ziemi o sile 9.

  • 16. Data: 2011-03-14 14:52:48
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-03-14 14:49, Konrad Anikiel pisze:
    > po drugie nie mozesz obnizyc poziomu wody, bo jest ona moderatorem.
    > Bez moderatora reakcja przebiegac bedzie coraz szybciej i nie bedzie
    > jej czym spowolnic. Wiadomo do czego doprowadzi ten stan jesli nie

    Zaraz zaraz. Ta woda nazywa się moderatorem nie dlatego,
    że hamuje reakcję tylko dlatego że hamuje neutrony
    do prędkości 'termicznych', dla których to łatwiej
    zachodzi reakcja.

    _Wyjęcie_ moderatora _hamuje_ reakcje.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 17. Data: 2011-03-14 14:59:18
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-03-14 15:23, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > sie wciaz gotuje bo reakcja wciaz zachodzi. Reakcja wciaz zachodzi bo
    > jest za malo wody. Wody jest za malo bo sie wciaz gotuje. I tak w kolo

    Nie ma wody - nie ma moderatora - neutrony są za szybkie
    - przekrój czynny na reakcje spada na łeb.

    To jest właśnei 'konstrukcyjne' zabezpieczenie
    tego typu reaktorów. Oczywiście, nie chroni to
    przed nadtopieniem prętów, ale proponowane
    przez Ciebie sprężenie zwrotne _nie_ zachodzi.

    Na fizykę nie mamy wpływu.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 18. Data: 2011-03-14 15:03:30
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 14, 2:52 pm, bartekltg <b...@g...com> wrote:

> [...]
    > że hamuje reakcję tylko dlatego że hamuje neutrony
    > do prędkości 'termicznych', dla których to łatwiej

    No tak, racja.
    Konrad

  • 19. Data: 2011-03-14 15:09:07
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 14 Mar 2011 06:49:12 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > On Mar 14, 1:28 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >
    > Odstawienie reaktora BWR polega pi razy drzwi na tym ze odlacza sie PCU,
    > czyli zawory do- i od turbiny. Co zrobiono w Czarnobylu i w Fukushima I.
    W Czarnobylu fizyczna przyczyna wzrostu mocy bylo przejsciowe zatrucie
    produktami rozszczepienia po redukcji mocy. Wystarczylo odczekac kilka
    godzin i mozna bylo bezpiecznie znowu uruchomic reaktor, ale zaloge
    cisnely terminy (rano elektrownia miala znowu normalnie pracowac na
    siec), wiec powyciagali z rdzenia co mogli , zeby osiagnac stan
    krytyczny, i wtedy zaczely sie problemny z przyspieszonym odtruwaniem i
    wzrostem reaktywnosci, ktorego nie mogli juz skompensowac. Do tego
    dolozyl sie dodatni wspolczynnik temperaturowy reaktywnosci reaktora RBMK
    i przepis na awarie gotowy.

    > mozesz obnizyc poziomu wody, bo jest ona moderatorem. Bez moderatora
    > reakcja przebiegac bedzie coraz szybciej i nie bedzie jej czym
    > spowolnic.
    Cos ci sie mocno pozajaczkowalo. Bez moderatora neutrony robia sie gorace
    i maleje mocno przekroj czynny na rozszczepienie. Ergo, moc
    rozszczepienia maleje (rosnie wymagana masa krytyczna) i reaktor sie
    wylacza. Problem pozostaje z odprowadzeniem ciepla powylaczeniowego.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 20. Data: 2011-03-14 15:16:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 14, 2:59 pm, bartekltg <b...@g...com> wrote:
> [...]
    > tego typu reaktorów. Oczywiście, nie chroni to
    > przed nadtopieniem prętów, ale proponowane
    > przez Ciebie sprężenie zwrotne _nie_ zachodzi.

    OK, masz racje, niemniej jednak odlaczenie reaktora BWR/RBMK od
    turbiny nie jest stanem stabilnym. Jak sie nie ma zapasu energii,
    lepiej nie probowac, prawda?
    Konrad