  • 71. Data: 2011-03-24 00:06:36
    Temat: Re: Reaktory BWR
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 23, 9:02 pm, zbigi <z...@w...pl> wrote:
> [...]
    > zaniku produkcji pary.
    > W celu minimalizacji strat pare te puszcza sie wprost do kondensatora
    > (chlodzac ja jednoczesnie wtryskiwana "zimna" woda z obiegu) a jezeli to
    > nie pomaga, to nadmiar puszczany jest do atmosfery czyli w gwizdek.
    > Wyglada to bardzo efektownie. :)
    > Oczywiscie problemem najwiekszym jest zachowanie cyrkulacji wody w kotle
    > (tutaj: w obiegu pierwotnym reaktora?) Teraz pewnie nie bawia sie w
    > super-hiper uzdatniana wode o scislym rezimie chemicznym tylko leja
    > wprost zimna slona wode do obiegu bo i tak nie licza, zeby cos z tego

    No ale jak nie ma czym zasilic pompy kondensatu to masz ten
    kondensator zalany, bo reaktor jest wysoko, a turbina nisko. Malo
    tego, zalewasz go tym co wolisz miec w reaktorze, bo wlasnie
    niechlodzone prety sie topia. Wiec lepiej go zakrecic.
    Konrad

  • 72. Data: 2011-03-24 20:31:47
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Konrad Anikiel napisał(a):
    > On Mar 23, 9:02 pm, zbigi <z...@w...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > tego, zalewasz go tym co wolisz miec w reaktorze, bo wlasnie
    > niechlodzone prety sie topia. Wiec lepiej go zakrecic.

    Jezeli nie mam czym zasilic pomp kondensatu, to i pompy cyrkulacyjne
    stoja i zasilajace (ktore tak naprawde wymuszaja obieg chlodzenia
    kotla/reaktora). Wiec zasadniczo bez zasilania, to jestem w czarnej
    d...pie. :)
    A co do twoich postulatow odnosnie niewylaczania reaktora:
    Przy pierwszych wstrzasach nastapilo zapewne rozregulowanie systemu
    energetycznego (sieci przesylowej) i zadzialal automatycznie wylacznik
    generatora. Spowodowalo to bieg luzem turbiny i znow automatyczne
    wylaczenie reaktora.
    Czlowiek (operator) okiem nie zdazy mrugnac i juz ma dyskoteke na
    pulpicie, same czerwone komunikaty na monitorze zdarzen i moze nawet nie
    zauwazyc komunikatu o zadzialaniu zabezpieczen Awaryjnego Calkowitego
    Odstawienia. Zwlaszcza jezeli mu sie podloga pod nogami trzesie
    zdecydowanie mocniej anizeli podczas przechodzenia turbiny przez obroty
    krytyczne ;)
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 73. Data: 2011-03-25 08:46:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 24, 8:31 pm, zbigi <z...@w...pl> wrote:

> [...]
    > Odstawienia. Zwlaszcza jezeli mu sie podloga pod nogami trzesie
    > zdecydowanie mocniej anizeli podczas przechodzenia turbiny przez obroty

    No wlasnie, o to mi chodzi. Procedury bezpieczenstwa i przepisy, pod
    ktore te procedury sa tworzone. Nie wiem czy 40 lat temu kiedy
    projektowali Fukushime, te przepisy pozwalaly tak zaprojektowac
    elektrownie zeby pozostawic produkcje energii elektrycznej na swoje
    potrzeby w takiej sytuacji, ale raczej nie- automat wylacza wszystko i
    mowi "zyczymy milego dnia". Mozna wymyslic cos na bieg luzem, chocby
    elektrolize morskiej wody ktorej jest pod dostatkiem. Zrzucic energie
    elektryczna jak sie ja ma to nie jest taki duzy problem jak studzenie
    reaktora bez pradu.
    Konrad

  • 74. Data: 2011-03-25 17:57:45
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > elektrownie zeby pozostawic produkcje energii elektrycznej na swoje
    > potrzeby w takiej sytuacji, ale raczej nie- automat wylacza wszystko i

    Problematyka przeciwdzialaniu "blackoutowi" (nie znam przyjemnego
    polskiego odpowiednika tego angielskiego terminu) to kwestia ostatniego
    dziesieciolecia. A ze automatyka przemyslowa zyje, wiec i podejrzewam,
    ze male zolte ludziki wciaz doskonala system sterowania i zabezpieczen
    swych elektrowni. Trudno powiedziec, czy mieli automatyke przystosowana
    do PPW (pracy na potrzeby wlasne) czy tez nie. Wyzsza szkola jazdy, to
    praca wyspowa - przy calkowity odcieciu od systemu energetycznego kraju
    (i w pozbawieniu jego stabilizujacej roli).
    Automatyczne zejscie z mocy maksymalnej do mocy duuuuzo ponizej
    minimalne nie jest latwe, za to bardzo podatne na zaklocenia niweczace
    wszelkie starania o utrzymanie bloku w ruchu (PPW).
    A nie zapominajmy, ze tam sie porzadnie zatrzeslo - mogly byc niezle
    zwarcia w sieci, ktore spowodowaly zadzialanie zabezpieczen od pradu
    zwrotnego generatora. A te zabezepieczenia sa nadrzedne - proba
    przejscia bloku do pracy wyspowej jest z z zalozenia skazana na porazke.
    No i moglo jeszcze zadzialac mnostwo "drobniejszych" zabezpieczen
    urzadzen pomocniczych skutkujacych tym samym czyli ACO.

    > Mozna wymyslic cos na bieg luzem, chocby
    > elektrolize morskiej wody ktorej jest pod dostatkiem. Zrzucic energie
    > elektryczna jak sie ja ma to nie jest taki duzy problem jak studzenie
    > reaktora bez pradu.

    I tak i nie :) Pamietam wielkosc pakietu blach opornika "wodnego"
    podczas badania alternatora samochodowego. A mial on w stanie zwarcia
    moze 1kW mocy. To teraz wyobrazmy sobie cos, co ma przejac chocby i
    polowe (dla stabilnej pracy turbiny) mocy bloku. Ile ta Fukushima miala?
    500MW? Basen portowy, to chyba ciut za malo? :) I to utrzymywany tylko
    po to by przecietnie raz na 1000 lat byc uzywanym przez kilka godzin. I
    to do kazdego bloku kazdej elektrowni atomowej? Koszty niewyobrazalne. W
    sensie - nieakceptowalne. :)
    BTW z zaciekawieniem czekam caly czas na oficjalne raporty z przebiegu
    awarii w Fukushimie. I wtedy dopiero bedzie mozna dyskutowac. A raczej
    (dla mnie) starac sie czegos nauczyc.
    Podobnie jak w przypadku raportu MAKu.
    --
    zbigi i stopka zastepcza

  • 75. Data: 2011-03-25 18:35:43
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 25 Mar 2011 01:46:09 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:

> [...]
    >elektrolize morskiej wody ktorej jest pod dostatkiem. Zrzucic energie
    >elektryczna jak sie ja ma to nie jest taki duzy problem jak studzenie

    No właśnie od strony generatora nie jest łatwo.

    Po pierwsze generator podczas pracy na sieć sztywną a generator
    pracujący samodzielnie a generator pracujący na jałowo to zupełnie
    różne obiekty do regulacji i inne są wymagania tej regulacji. Nie
    zdziwiłbym się, gdyby regulatory były wykonane tak, że jeżeli
    parametry parametry generowanego prądu są zby różne od tego co ma być
    to lepiej zrzucić całkowicie obciążenie, ustabilizować generator a
    następnie zsynchronizować się ponownie.

    Po drugie nie możesz pchać pary na turbogenerator bez obciążenia -
    generator przy dość niewielkim przekroczeniu obrotów rozleci się
    (zostaną wyrwane uzwojenia wirnika).

    Po trzecie, jeżeli nawet po krótkim zaniku napięcia w sieci odbiorczej
    pojawi się ono ponownie to nie możesz generatora załączyć bez
    synchronizacji bo niewiele z niego zostanie. Czyli i tak zrzut
    obciążenia.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 76. Data: 2011-03-25 19:01:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 25, 5:57 pm, zbigi <z...@w...pl> wrote:
    > BTW z zaciekawieniem czekam caly czas na oficjalne raporty z przebiegu
    > awarii w Fukushimie. I wtedy dopiero bedzie mozna dyskutowac. A raczej
    > (dla mnie) starac sie czegos nauczyc.

    Jak narazie IAEA krzyczy na Japonczykow ze ukrywaja dane, sciemniaja
    itd. Jest duzo szumu informacyjnego, chocby informacja ktora tu
    zacytowalem, ze zabraklo paliwa do diesli. Obawiam sie ze dlugo trzeba
    bedzie poczekac na sensowny raport.
    Konrad

  • 77. Data: 2011-03-25 20:45:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Mar 2011 19:35:43 +0100, Grzegorz Krukowski wrote:

> [...]
    >parametry parametry generowanego prądu są zby różne od tego co ma być
    >to lepiej zrzucić całkowicie obciążenie, ustabilizować generator a

    Byc moze, co nie znaczy ze awaryjnie nie mozna probowac tego uzyc.
    Cos podobnego testowano przeciez w Czernobylu - generator napedzany
    bezwladnoscxia turbiny bez pary.

    >Po drugie nie możesz pchać pary na turbogenerator bez obciążenia -
    >generator przy dość niewielkim przekroczeniu obrotów rozleci się
    >(zostaną wyrwane uzwojenia wirnika).

    Ale do tego wystarczy prosty regulator doplywu pary.
    Kiedy takie Watt robil, ale to chyba nie ten rozmiar.

    A obciazenie mamy - przeciez caly problem w tym zeby pompy czym
    zasilac, bo energie rozproszyc to mozna w chlodni komminowej czy
    morskiej.

> [...]
    >pojawi się ono ponownie to nie możesz generatora załączyć bez
    >synchronizacji bo niewiele z niego zostanie. Czyli i tak zrzut

    Do wiatrakow modne ostatnio generatory asynchroniczne, tak mi cos
    chodzi po glowie ze i te synchroniczne maja taki tryb pracy, ale
    bodajze szkodliwy.

    J.

  • 78. Data: 2011-03-25 21:18:57
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Mar 2011 18:57:45 +0100, zbigi wrote:
    >Problematyka przeciwdzialaniu "blackoutowi" (nie znam przyjemnego
    >polskiego odpowiednika tego angielskiego terminu) to kwestia ostatniego
    >dziesieciolecia. A ze automatyka przemyslowa zyje, wiec i podejrzewam,

    Troche chyba dluzej, bo cos mo chodzi ze juz w latach 70-tych w NY
    byly problemy.

> [...]
    >praca wyspowa - przy calkowity odcieciu od systemu energetycznego kraju
    >(i w pozbawieniu jego stabilizujacej roli).

    No wlasnie - czy nie problem w nadmiernej automatyce ?

    U nas jakos nie bylo problemu - KDM oglaszala 20-ty stopien zasilania,
    wylaczalo sie ludzi, dbajac zeby szpitale, szkoly i kopalnie prad
    mialy, a potem sie wlaczalo.
    A na zachodzie to jakos tak ze pradu nie ma i nikt nie wie dlaczego ..

    >I tak i nie :) Pamietam wielkosc pakietu blach opornika "wodnego"
    >podczas badania alternatora samochodowego. A mial on w stanie zwarcia
    >moze 1kW mocy.

    Bo on musial przepuszczac 100A przy 12V ?

    Chlodnica samochodowa potrafi ze 300kW rozproszyc, 2kW to ma zwykly
    czajnik elektryczny i jednak litr wody sie dluzszy czas wygotowuje.

> [...]
    >po to by przecietnie raz na 1000 lat byc uzywanym przez kilka godzin. I
    >to do kazdego bloku kazdej elektrowni atomowej? Koszty niewyobrazalne. W

    Ale tam juz jest taki wymiennik. Przeciez jak turbina dostarcza 360MW
    pradu, to gdzies tam chyba ze 600MW ciepla trzeba odprowadzic, jesli
    nie wiecej.

    Dobrze licze ? odparowanie kg/s to 2MW, reaktor na pelnej mocy
    ~1000MWth to jakies 500kg/s, jakby udalo sie wylaczy do 100MW to tylko
    50kg/h. Kompania wojska moze wiadrami polewac, no ale pompy obiegu
    reaktora musza dzialac .. no chyba ze grawitacyjny obieg wystarczy.

    J.

  • 79. Data: 2011-03-25 21:37:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 25 Mar, 21:18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale tam juz jest taki wymiennik. Przeciez jak turbina dostarcza 360MW
    > pradu, to gdzies tam chyba ze 600MW ciepla trzeba odprowadzic, jesli
    > nie wiecej.

    Ale ja jak ten maniak caly czas mowie o zrzucaniu energii elektrycznej
    z jednak nie zatrzymanego turbogeneratora. Dlatego wymyslilem ta
    elektrolize- tak bez szukania ile to energii pochlonie, wydalo mi sie
    ze jednak wiecej niz grzanie. W laboratorium w szkole lepiej nie
    wytwarzac wodoru, bo wybuchnie. A w otwartym terenie, na dnie morza-
    ja bym sie nie szczypal...
    Konrad

  • 80. Data: 2011-03-26 10:39:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Mar 2011 14:37:32 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    >ze jednak wiecej niz grzanie. W laboratorium w szkole lepiej nie
    >wytwarzac wodoru, bo wybuchnie. A w otwartym terenie, na dnie morza-

    Ale ucieknie w atmosfere i jak sie zapali to bedziesz mial plomien na
    kilkaset MW. Poza tym w wodzie morskiej chlor sie wydzieli i bedzie
    niebezpiecznie :-)
    Poza tym elektroliza ma niskie napiecie, ze 2V, to sie kable stopia
    (trzeba elektrolizer z wielu ogniw szeregowo)

    A tak naprawde to problem nie lezy zapewne w rozproszeniu tej energii,
    tylko w zasileniu pomp wymuszajacych obieg chlodzacy w reaktorze.
    Rozproszyc mozna na wiele sposobow.

    J.