  • 21. Data: 2017-12-06 14:39:14
    Temat: Re: Reflow - wolniejsze czasy
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Ja używając takiego piecyka otwierałem drzwiczki ostrożnie.
    > Problem polega na tym, że wtedy poruszasz tacką czy tym "stelażem", na
    > którym się "piecze".
    > Jak masz precyzyjne PCB to możesz sobie poruszyć elementy - jeżeli
    > otworzysz przed "zastygnięciem" lutowia.

    Hmm, zakładam otwieranie już po zastygnięciu.

    > Poza tym jest jeszcze jeden problem, o którym nie padło tutaj -
    > lutowanie pastą dość mocno śmierdzi. Przypuszczam, że to zdrowe nie jest
    > :) Po paru takich lutowaniach kupiłem sobie porządną maskę z
    > pochłaniaczem, bo można się nawdychać świństwa.

    Maskę mam (lakierniczą), gorzej że nie mam gdzie wypiekać PCB. Z drugiej
    strony raz na miesiąc mogę przewietrzyć :)

    > I otwieranie drzwiczek oczywiście zwiększa ten problem - generalnie
    > warto pomyśleć o jakimś wyciągu.

    U mnie póki co BMT :(

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 22. Data: 2017-12-06 14:45:47
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Samoróbka to była. Jakiś silniczek z dłuższą metalową tulejką +
    > smigiełko z blachy :)

    Ok, rozumiem :)

    > Nie ma. Wystarczy grupowa, oczywiście włączanie w zerze dla eliminacji
    > zakłóceń.

    Jasne, tak się zrobi. To mi upraszcza układ.

    > Dla spokoju :) Dobrze widzieć co się dzieje... No bo " w locie " i tak
    > nic nie można korygować...

    A nie jest tak, że jak raz dobierzesz profil i parametry, to efekty są
    powtarzalne?

    > Nie, bo jest poza komorą grzania. Zrobiłem takie "wzierniki" w komorze,
    > zamknięte dwiema szybkami żaroodpornymi.
    > Jeden wziernik dla mikroskopu, drugi dla oświetlenia.

    Jak przykleiłeś wzierniki? Silikon wysokotemperaturowy?

    > Nie używam niczego z EasyPrint. Ceny niskie, ale jakość adekwatna do
    > ceny. Pasty nie próbowałem nawet - od razu kupiłem małą strzykawkę
    > amtecha "na start" w TME chyba. Ale czytałem opinie przed kupieniem o
    > EasyPrint (bo mnie cena kusiła) i OIDP nic dobrego nie wyczytałem :)

    Ok :) Na razie spróbuję z nią, ale nastawię się na kupno droższej.

    Póki co piecyk przyszedł. Tandeta jakich mało (ale adekwatna do ceny), do
    tego po włączeniu dymi i śmierdzi jakbym olej silnikowy na wydech wylał -
    bo blachy są olejowane i musi się wygrzać. Tak czy inaczej nawet bym się
    do niego z jedzeniem nie zbliżał.

    Porobię mu pomiary temperatury (bez termoobiegu) -- na razie robiłem
    orientacyjne miernikiem z termoparą i wyszło ok. 1C/s, ale chcę podpiąć
    czujnik do ADC i zgrać to automatycznie. Zrobiłem przetwornik dla PT100,
    żeby mi zakres 15-240C pokrył 90% zakresu ADC, tylko coś mi wyniki zawyża.
    Ogarnę to sobie, tylko muszę mieć chwilę czasu, żeby pomierzyć, co jest
    nie tak.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 23. Data: 2017-12-06 15:33:57
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A nie jest tak, że jak raz dobierzesz profil i parametry, to efekty są
    > powtarzalne?

    To zależy - teraz, po przerobieniu T962 tak mam. Praktycznie nic nie
    muszę robić. Natomiast w piecyku "do kurczaka" już różnie - nawet
    otwarte okno zimą może zmienić krzywą grzania.
    Także miałem problemy z tym, że większe PCB wymagało nieco innego
    podejścia niż mniejsze.

    Jednym słowem - mając badziewne narzędzie trzeba się liczyć z takimi
    problemami.

    > Jak przykleiłeś wzierniki? Silikon wysokotemperaturowy?

    Są dwa okrągłe, pionowe "kanały" w otulinie komory grzewczej no i
    oczywiście otwory w metalowej obudowie tej komory.
    Szybki są mocowane takim metalowym pierścieniem i uszczelniane silikonem
    wysokotemp. Ciężko mi opisać... spróbuję wrzucić jakieś zdjęcia.

> [...]
    > Ogarnę to sobie, tylko muszę mieć chwilę czasu, żeby pomierzyć, co jest

    Moim zdaniem zawyżanie czy zaniżanie o kilka stopni wielkim problemem
    nie jest - byle oczywiście zmieścić się w rozsądnych granicach.
    Ważniejsza jest krzywa - czyli tempo narastania i zachowanie ogólnych
    czasów.

    Bo samo chłodzenie to już może "lecieć" po równi pochyłej, byle nie za
    szybko i gwałtownie.

  • 24. Data: 2017-12-13 12:55:46
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > To zależy - teraz, po przerobieniu T962 tak mam. Praktycznie nic nie
    > muszę robić. Natomiast w piecyku "do kurczaka" już różnie - nawet
    > otwarte okno zimą może zmienić krzywą grzania.

    W sumie... byle coś to kontrolowało i byle był zapas.

    Pytanie czy w moim piecyku 900W będzie zapas.

    Za to do rozlutowywania piecyk się sprawdził (bez żadnego sterowania,
    włączony na full) - podgrzał dużą płytkę i wylutowałem z niej to, co
    chciałem odzyskać.

    > Jednym słowem - mając badziewne narzędzie trzeba się liczyć z takimi
    > problemami.

    To wiadomo. Kwestia kompromisu.

> [...]
    > Szybki są mocowane takim metalowym pierścieniem i uszczelniane silikonem
    > wysokotemp. Ciężko mi opisać... spróbuję wrzucić jakieś zdjęcia.

    Wrzuć :)

> [...]
    > nie jest - byle oczywiście zmieścić się w rozsądnych granicach.
    > Ważniejsza jest krzywa - czyli tempo narastania i zachowanie ogólnych

    To był problem ze zwarciem na płytce :) ale tak czy inaczej coś jest nadal
    nie tak, bo mierzy do 160 i dalej nie chce, podczas gdy powinien zatrzymać
    się na ok. 240. Diagnozowałbym to dalej ale stwierdziłem, że za 4 dolary
    nie chce mi się wyważać otwartych drzwi, zamówiłem moduł na MAX31865 i
    odłożyłem temat do momentu, aż przyjdzie (od majfrenda, więc pewnie z
    miesiąc). Podepnę go na żywca do FT232R w trybie bit-bang i akurat zostaną
    mi piny GPIO na sterowanie grzaniem i termoobiegiem - wszystko na PC, bez
    MCU. Tak prościej, skoro i tak mam komputer w warsztacie - to nie musi
    działać autonomicznie.

    > Bo samo chłodzenie to już może "lecieć" po równi pochyłej, byle nie za
    > szybko i gwałtownie.

    Też kwestia tego, czy otworzyć wtedy drzwiczki, czy nie... czy ma być
    włączony termoobieg, czy nie... ale jak przyjdzie moduł, to sobie wszystko
    pomierzę.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 25. Data: 2017-12-14 16:42:32
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Pytanie czy w moim piecyku 900W będzie zapas.

    nooo, nie wiem. Ja miałem piekarnik 1500W. Do małych PCB może wystarczy,
    ale jak małych ?

    > Też kwestia tego, czy otworzyć wtedy drzwiczki, czy nie... czy ma być
    > włączony termoobieg, czy nie... ale jak przyjdzie moduł, to sobie wszystko
    > pomierzę.

    Ja czekałem aż temperatura spadnie poniżej temp. topnienia - tak, żeby
    cyna się zestaliła. Czyli coś tak 150 st. Potem delikatnie i powoli
    uchylałem. A potem już czekałem aż spadnie do kilkudziesieciu stopni - i
    won na stojak.