  • 11. Data: 2017-06-18 20:12:05
    Temat: Re: Retrigger na 4538 nie retriggeruje (+ zła stała czasowa)
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    > Co jest zle ?
    Skoro stała czasowa jest niezgodna z obliczeniami to oznacza, że albo wartości R6, C1
    są inne niż na schemacie albo są źle podłączone albo układ scalony jest uszkodzony.
    Właśnie przetestowałem "na pająku" 4538. Połączyłem go zgodnie z Twoim schematem i
    uniwibrator pracuje poprawnie. Również działa "przedłużanie" impulsu na wyjściu.

    > Za bardzo obciaza ? 2mA ... watpie, aby to bylo przyczyna.
    Nie jest to przyczyna ale również nie jest to 2 mA. Na wyjściu układu scalonego
    jedynka będzie miała prawie 15V bo D2 jest na 15V. No chyba, że zasilanie jest niższe
    i ta dioda nie stabilizuje i jest ale pracuje jakby jej nie było. I=U/R czyli i
    wynosi prawie 6 mA... dlaczego tak dużo? Przy becie T1 rzędu 100 wystarczy 0,2 mA

    > Google podpowiada jeszcze jedna rzecz - za wolne zbocza na wejsciach
    > wyzwalajacych. Sprobowac przyspieszyc mozna ...
    Nie jest to potrzebne ponieważ wejścia A i B są z histerezą. Można trafić na pdf
    gdzie to jest wyraźnie napisane. Dla prób sterownie wejść A i B celowo zrobiłem
    poprzez filtr dolnoprzepustowy żeby popsuć zbocza. Czas narastania/opadania nie miał
    wpływu na działanie mojego uniwibratora.

  • 12. Data: 2017-06-19 08:21:48
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-06-12 o 22:56, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Schemat: http://www.chmurka.net/r/retrigger/sch.png
    > Pytanie nr 1: Czemu 750ms, a nie 2.7s?
    >
    > Pytanie nr 2: Czemu układ się nie retriggeruje?

    Cześć.

    Patrzę na pomysły i na schemat... a z czego to zasilasz? Czy to
    zasilanie jest aby stabilne?

    Pozdrawiam

    DD

  • 13. Data: 2017-06-19 16:30:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kilokitu" napisał w wiadomości grup
    >Skoro stała czasowa jest niezgodna z obliczeniami to oznacza, że albo
    >wartości R6, C1 są inne niż na schemacie albo są źle podłączone albo
    >układ scalony jest uszkodzony.

    No tak, ale mamy trzy mozliwosci, a Ty wybrales jedna.

    Widzisz cos zlego na schemacie ? Ja nie.

    >Właśnie przetestowałem "na pająku" 4538. Połączyłem go zgodnie z
    >Twoim schematem i uniwibrator pracuje poprawnie. Również działa
    >"przedłużanie" impulsu na wyjściu.

    Nalezy sie spodziewac ze dobrze dziala :-)

    >Nie jest to przyczyna ale również nie jest to 2 mA.

    Fakt, zafiksowalem sie na 5V, a tam jest 15V.

    Tym niemniej wydaje mi sie, ze od przeciazenia na wyjsciu do
    niedzialania retrigger droga daleka.
    Ale z ciekawosci mozna by sprawdzic napiecie.

    Zaraz - na oscylu jest 5V/dz i 1 dzialka na wyjsciu - wiec wyjscie
    mocno zduszone.

    No to nie wiem ktogo prosic - Adama o zwiekszenie opornika czy Ciebie
    o zmiejszenie ciekaw jestem, czy to ma az taki wplyw.
    Teoretycznie moze - ale buforowanie w srodku powinno byc.

    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd14538b.pdf
    Tu ladny schemat, i przeciazenie wyjsciowego negatora nie powinno miec
    wplywu na dzialanie ukladu.

    A w parametrach ... jesli rozumiem te tabelke, to przy 15V zasilania i
    25 C, prad dopuszczalny wynosi 6.8mA ... to takich cudow nie ma prawa
    robic :-)

    >Nie jest to potrzebne ponieważ wejścia A i B są z histerezą.
    >Można trafić na pdf gdzie to jest wyraźnie napisane.

    A to nie jest pdf od 14538 ? google cos takiego sugeruje, ze to jest
    roznica.
    http://www.electroschematics.com/5628/precision-mono
    stable/

    >Dla prób sterownie wejść A i B celowo zrobiłem poprzez filtr
    >dolnoprzepustowy żeby popsuć zbocza.
    >Czas narastania/opadania nie miał wpływu na działanie mojego
    >uniwibratora.

    A nie masz w szufladzie jeszcze 4528 ?
    To jest dla mnie ciekawostka - widzi ktos roznice w tych ukladach ?

    J.