  • 11. Data: 2019-02-06 14:44:45
    Temat: Re: Rozbilansowanie ogniw Li-Ion
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zhbick" napisał w wiadomości grup
    pl...
    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup

    >Żelowe są używane przecież w UPS a to zastosowania, w których jak
    >najbardziej dochodzi do pełnego rozładowania.

    Tylko nie wiadomo, czy producent nie załozyl, ze raz na rok.

    Poza tym żelowe stosuje sie tez alarmach - a tam ani rozladowania, ani
    duzego pradu ...

    J.

  • 12. Data: 2019-02-06 14:58:48
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Zakładam że do tej baterii masz dedykowany zasilacz ładujący który
    > kontroluje każdą z szeregowych sekcji indywidualnie.

    Optymistyczne założenie :) Niestety nie jest tak. Zasilacz daje 28 V, nie
    wiem czy ma jakąkolwiek logikę oprócz tej od mrugania diodą ładowania.

    > Lub to co ty nazywasz "battery protector" jest w rzeczywistości
    > balancerem.

    Zdziwiłbym się :)

    Tam są cienkimi przewodami doprowadzone napięcia z poszczególnych sekcji,
    a grubymi idą tylko masy (masa pakietu, masa do hulajnogi, masa do gniazda
    ładowania). Plusy (pakietu, hulajnogi i gniazda ładowania) są połączone
    poza tym układem, chociaż on ma tego plusa z tej (cienkiej) wiązki, która
    idzie do każdej sekcji.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/protector.jpg

    Czarny w lewym górnym rogu jest do ładowania, czarny w lewym dolnym do
    hulajnogi, czarny w prawym dolnym do pakietu baterii, a białe gniazdko
    po jego prawej stronie przyjmuje napięcia z każdej sekcji.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 13. Data: 2019-02-06 15:02:13
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale to w zasadzie nie przeszkadza w uzyciu innej pojemnosci.
    > Najwyzej ktores ogniwa beda pracowac w innym zakresie ładunku.

    A nie jest tak właśnie teraz (i skutkuje to niedoładowaniem jednej
    sekcji, więc też możliwością przeładowania pozostałych)?

    > A swoja droga ... jesli mamy taki "protector" bez balancera ... to co
    > powoduje, ze sie sekcje nie rozjezdzaja ?

    Może ogniwa z jednej serii, od zawsze pracujące razem, więc też zużywające
    się razem...

    > Li-ion maja jakis naturalny mechanizm wyrownywania, czy faktycznie
    > jest w tym jakis drobny balancer ?

    Podobno nie mają. A czy jest balancer... w sumie jakby był, to bym chyba
    nie miał takiego rozjazdu?

    Był też bardzo mały rozjazd między innymi ogniwami (rzędu 20-30 mV), ale
    wyrównałem, póki co (po jednym rozładowaniu i naładowaniu) napięcia na
    tych pozostałych są takie same (z dokładnością do 10 mV, bo taki miernik
    mam). Jakby tam był balancer, to chyba nie byłoby tego rozjazdu?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 14. Data: 2019-02-06 15:05:25
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    zhbick <n...@s...pl> wrote:

    > Żelowe są używane przecież w UPS a to zastosowania, w których jak
    > najbardziej dochodzi do pełnego rozładowania.

    Tylko jak często? Zastanawiam się ile pojemności miałby taki akumulator
    po, powiedzmy, 20 pełnych cyklach.

    > Amatorsko wymieniłbym po prostu te ogniwa, które się zużyły. Pojemność
    > zastępczych dobrałbym na podstawie pojemności któregoś z pozostałych ogniw,
    > które są jeszcze sprawne. To nie jest aparatura podtrzymująca życie i
    > spokojnie można się pobawić w takie druciarstwo tanim kosztem. A radość z
    > własnoręcznie przeprowadzonej naprawy - bezcenna! :-)

    Ok, ale czy to jedynie nie przesunie problemu? Jakiś rozjazd i tak będzie,
    a z tego co czytałem, bez balansera ten rozjazd pogłębia się z każdym
    cyklem.

    Zastanawiam się, czy może zamiast tego nie skombinować jakiegoś balansera
    (balancera?) i nie zobaczyć, czy to nie wystarczy. W końcu jeżeli podczas
    rozładowania ta jedna sekcja rozładuje się szybciej niż inne, to nie
    będzie dramatu, a podczas ładowania z balanserem się wyrówna...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 15. Data: 2019-02-06 15:47:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    >A nie jest tak właśnie teraz (i skutkuje to niedoładowaniem jednej
    >sekcji, więc też możliwością przeładowania pozostałych)?

    Wydawalo mi sie, ze masz rozjechane naladowanie, ale pisales ze
    wyrownales.

    Ogolnie to powinno dzialac jakas tak: masz oryginalne cele 1.5Ah,
    dokladasz np 2Ah.

    Ladujesz wstepnie wszystkie cele osobnym zasilaczem do pelna/4.2V.

    Rozladowujesz ... po pobraniu 1.5Ah oryginalne cele sa puste, a w tej
    dodatkowej jest jeszcze 0.5Ah ladunku.
    Ale to niczemu nie szkodzi, ze on tam jest.

    Uklad nadzorczy wykrywa, ze jedna z oryginalnych cel ma za male
    napiecie, i odlacza dalszy pobor pradu.

    Ladujesz ... po wplynieciu 1.5Ah wszystkie cele sa prawie pelne, uklad
    odcina dalsze ladowanie.
    I dziala dobrze.

    Inne kombinacje tez mozliwe.

    Problem jest wtedy, jak do kompletu rozladowanych ogniw dolozysz nowe
    naladowane, lub odwrotnie -
    w czasie ladowania uklad wykrywa za duze napiecie na jednych ogniwach
    i wylacza dalsze ladowanie.
    Zostawiajac inne ogniwa nienaladowane

    Balancer w tym pomaga, bo puszcza prad "bokiem", a nie przez ogniwo.

    >Może ogniwa z jednej serii, od zawsze pracujące razem, więc też
    >zużywające
    >się razem...

    IMO - tam bedzie samorozladowanie dosc istone.
    A ono chyba nie jest az tak rowne.

    >Podobno nie mają. A czy jest balancer... w sumie jakby był, to bym
    >chyba
    >nie miał takiego rozjazdu?

    Ale przeciez podobna bateria w kazdym laptopie jest.
    I jakos nie ma problemow z rozjechaniem - ze jedne puste, drugie
    naladowane.

    J.

  • 16. Data: 2019-02-06 16:06:25
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Wydawalo mi sie, ze masz rozjechane naladowanie, ale pisales ze
    > wyrownales.

    Miałem, wyrównałem, ale znowu się rozjechało po jednym cyklu.

> [...]
    > dodatkowej jest jeszcze 0.5Ah ladunku.
    > Ale to niczemu nie szkodzi, ze on tam jest.
    >
    > Uklad nadzorczy wykrywa, ze jedna z oryginalnych cel ma za male

    Dotąd OK...

    > Ladujesz ... po wplynieciu 1.5Ah wszystkie cele sa prawie pelne, uklad
    > odcina dalsze ladowanie.
    > I dziala dobrze.

    Ten układ już nie pozwoli ładowarce naładować tych ogniw.

    > IMO - tam bedzie samorozladowanie dosc istone.
    > A ono chyba nie jest az tak rowne.

    Wyłączona hulajnoga i tak pobiera 1,3 mA (z czego 300 uA na sterownik
    a 1 mA na dołożoną jako osobny moduł przetwornicę step-down do przedniego
    światła LED; nie wiem jak im się to udało, skoro użyty tam XL7015 pobiera
    w standby max 200 uA, a typowo 85 uA).

    > Ale przeciez podobna bateria w kazdym laptopie jest.
    > I jakos nie ma problemow z rozjechaniem - ze jedne puste, drugie
    > naladowane.

    A tam nie ma żadnego balansera? Wszystkie baterie, które rozbierałem,
    miały wyprowadzony odczep z każdej sekcji, ale czy to było tylko do
    monitorowania / ochrony, czy też do balansera, tego nie wiem...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 17. Data: 2019-02-06 16:37:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 6 Feb 2019 13:58:48 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

> [...]
    > hulajnogi, czarny w prawym dolnym do pakietu baterii, a białe gniazdko
    > po jego prawej stronie przyjmuje napięcia z każdej sekcji.

    Nie mam za wielkiego doświadczenia w tej materii. Ale raz kiedyś kupiłem
    latarkę rowerową na Allegro, z ładowarką. Bateria miała 2x2 ogniwa i
    wewnętrzny balancer. Mówię miała, bo się okazało że pojemność szlag
    trafił a ogniwa z starej baterii laptopowej miały 4-5 razy większą
    pojemność. Więc stare wywaliłem, do nowych dolutowałem stary balancer i
    śmiga. Z baterii lapkowej zostały mi dwa niezłe ogniwa. Żeby 3 to bym ci
    podesłał :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 18. Data: 2019-02-06 17:07:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Miałem, wyrównałem, ale znowu się rozjechało po jednym cyklu.

    >Dotąd OK...

    >Ten układ już nie pozwoli ładowarce naładować tych ogniw.

    Dlaczego mialby nie pozwolic ?
    Jedna sekcja ma za male napiecie, ale to nie przeszkadza ladowac
    calosci.
    Przynajmniej nie powinno.

    >Wyłączona hulajnoga i tak pobiera 1,3 mA (z czego 300 uA na sterownik

    Ale to plynie przez wszystkie.

    >A tam nie ma żadnego balansera? Wszystkie baterie, które rozbierałem,
    >miały wyprowadzony odczep z każdej sekcji, ale czy to było tylko do
    >monitorowania / ochrony, czy też do balansera, tego nie wiem...

    A odczytaj jaki uklad na plytce.

    Tych BQ jest cala masa, i chyba nie maja balancerow.

    J.

  • 19. Data: 2019-02-07 17:26:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...

    Na marginesie tematu

    https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/wybuch-h
    ulajnogi-elektrycznej-siła-eksplozji-była-tak-duża-ż
    e-z-okien-wyleciały-szyby/ar-BBThjEO

    "Do eksplozji doszło w jednym z bloków przy ulicy Gorczyczewskiego w
    Poznaniu.
    W środę po godzinie 22 wybuchła hulajnoga elektryczna, która
    znajdowała się na parterze w serwisie ładowania

    Siła wybuchu była tak duża, że z okien wyleciały szyby i doszło do
    niewielkiego pożaru."

    Strach sie bac :-)

    J.

  • 20. Data: 2019-02-07 19:51:55
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Dlaczego mialby nie pozwolic ?

    Bo odcina. Testowane. Ładowarka nie "łapała" ogniw, musiałem je wyciągnąć,
    obejść układ ochrony i dopiero wtedy zaczęły się ładować.

    > A odczytaj jaki uklad na plytce.

    Poskręcałem to już. Tam są trzy tranzystory mocy i w sumie niewiele
    więcej...

    > Tych BQ jest cala masa, i chyba nie maja balancerow.

    BQ, tzn.?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika