  • 11. Data: 2017-08-07 14:58:31
    Temat: Re: Rust
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Aug 2017 13:04:17 +0200, Borneq <b...@a...hidden.pl>
    wrote:
    > nie było błędów czasu kompilacji. Ale to dobrze, bo w Rust więcej
    niż w
    > innych językach zależy od kompilacji, aby nie było gorszych błędów
    czasu
    > wykonania.

    Nie wiem czemu, ale od lat 60-tych ta złota myśl powraca... i okazuje
    się że ludzie generalnie wolą mniej bezpieczeństwa a więcej
    kreatywności.

    Na przykład: pliki BAT w ekosystemie MS. Toż to skrypty nijak nie
    kompilowane. Powinno tego nie być. Przecież gdy powstawał DOS to
    Pascal był już dojrzałym językiem. A jednak wygrało wyjątkowe
    niechlujstwo.

    Albo ECMA Script. Typowanie to jeszcze nie największa tragedia.
    Gorzej jest, bo zmienne niezadeklarowane mogą przypadkiem być takie
    jak globalne i wtedy robi się totalnie kuku. A jednak trudno upierać
    się że Javascript jest niepopularny and/or nielubiany.

    Z drugiej strony Ada. Szalenie popularna nie jest.

  • 12. Data: 2017-08-07 16:28:34
    Od: s...@g...com

    > Do tego problem braku new w embeded.

    Jak mógłbyś, to rozwiń to.

  • 13. Data: 2017-08-07 22:42:13
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Aug 2017 07:28:34 -0700 (PDT), s...@g...com wrote:
    > Jak mógłbyś, to rozwiń to.

    Ok, rozwijam.

    W programowaniu mikrokontrolerów, takich jak PIC czy ARM, nie używa
    się new/delete. Albo dlatego że się nie da ("zapomniano
    zaimplementować"), albo dlatego że się nie powinno (bo szkodzi).
    Czyli jest sobie C++, tyle że rozsądnie używać tego bez sterty.
    Dlaczego tak? Bo fragmentacja pamięci plus brak systemu operacyjnego.
    Do tego całego RAM może być i 64 bajty...

    Czy inny język dałby sobie radę lepiej? To bardzo ciekawe pytanie. W
    zasadzie nie ma nic lepszego niż C jak na razie. Choć gdzieś tam
    wypełza Python, jakaś Lua na horyzoncie, nawet Javascript i
    oczywiście Java. Ale to na takie trochę większe.

  • 14. Data: 2017-08-08 07:46:08
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 07.08.2017 o 22:42, slawek pisze:
    > W programowaniu mikrokontrolerów, takich jak PIC czy ARM, nie używa się
    > new/delete. Albo dlatego że się nie da ("zapomniano zaimplementować"),

    W programowaniu mikrokontrolerów najlepszy będzie C. Ale w PC Tust ma
    szansę nawet zastąpić C/C++. Jest lekki w tym sensie że kompiluje do
    execa/binarki bez potrzeby instalowania środowiska komputera
    wirtualnego. Do tego nie ma garbage collectora, ale własny sposób
    radzenia sobie z wyciekami, to co zdawało się niemożliwe.
    A w czym jest lepszy? Pod Windows często szukałem skompilowanych już
    execów, bo była trudność skompilowania ze źródeł. Takie standardowe
    źródła C zawierały kompilację z cmake, pliki .am, .sh. Pod Linuxem
    dawało się to skompilować według readme, zależności doinstalować za
    pomocą sudo apt-get install, ale w Windows klapa.
    Tutaj chciałem program Racer, ściągnąłem paczkę źródeł z gihuba i
    skompilowałem, dociągnął wszystkie zależności w tych wersjach które
    potrzebował.

  • 15. Data: 2017-08-08 09:12:47
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 8 Aug 2017 07:46:08 +0200, Borneq <b...@a...hidden.pl>
    wrote:
    > W programowaniu mikrokontrolerów najlepszy będzie C.

    A niby dlaczego?

  • 16. Data: 2017-08-08 11:41:07
    Od: Zenon Oktawiec <z...@s...com.pl>

    W dniu 2017-08-07 o 22:42, slawek pisze:

> [...]
    > zasadzie nie ma nic lepszego niż C jak na razie. Choć gdzieś tam wypełza
    > Python, jakaś Lua na horyzoncie, nawet Javascript i oczywiście Java. Ale

    Używa się, używa... tylko, że samemu trzeba sobie obsługę heapa
    oprogramować. Nie taka znowu wielka sztuka.
    Wiem co mówię - sam to własnymi ręcami to robiłem.

    --
    pzdr,
    Z.

    Zwiedzaj Kraków: http://www.przewodnik-miejski.krakow.pl

  • 17. Data: 2017-08-08 11:48:03
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, August 7, 2017 at 2:43:12 PM UTC+2, slawek wrote:

    > Ajtam, da się zrobić interpreter C. Był taki na Commodore 64.

    Nie chodzi o to że się nie da, tylko jaki sens? Język interpretowany
    bez możliwości wywołania funkcji po nazwie i z arytmetyką wskaźników? :D

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2017-08-08 14:14:21
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 8 Aug 2017 11:41:07 +0200, Zenon Oktawiec <z...@s...com.pl>
    wrote:
    > Używa się, używa... tylko, że samemu trzeba sobie obsługę heapa
    > oprogramować. Nie taka znowu wielka sztuka.
    > Wiem co mówię - sam to własnymi ręcami to robiłem.

    Oczywiście że nie sztuka i wszędzie pełno gotowców.

    Tyle że mądrzy ludzie nie uzywają new/malloc/calloc, ani nawet
    alloca. Segmentacja pamięci. A techniki jej unikania są, tyle że nie
    opłaca się ich używać, prościej zrobić to inaczej, bez sterty.

  • 19. Data: 2017-08-08 14:17:36
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Tue, 8 Aug 2017 02:48:03 -0700 (PDT), "M.M." <m...@g...com>
    wrote:
    > Nie chodzi o to że się nie da, tylko jaki sens?

    A to już pytanie filozoficzne.

  • 20. Data: 2017-08-08 14:18:49
    Od: Zenon Oktawiec <z...@s...com.pl>

    W dniu 2017-08-08 o 14:14, slawek pisze:
    > Tyle że mądrzy ludzie nie uzywają new/malloc/calloc, ani nawet alloca.
    > Segmentacja pamięci. A techniki jej unikania są, tyle że nie opłaca się
    > ich używać, prościej zrobić to inaczej, bez sterty.

    Nie zawsze się da - zależy od wymagań.