  • 1. Data: 2018-06-07 09:32:33
    Temat: Płyta główna lapka
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W lapku Asus K51AC wysiadła płyta główna ale w dosyć niespotykany
    sposób. Mianowicie oporność przejścia między pinami + oraz - gniazda
    zasilania wynosi zero, z dokładnością do 0,1 oma w obie strony :). Na
    zdjęciu:
    https://tinypic.pl/t8d3n2pnmugi
    widać to gniazdo w górnym lewym rogu płytki (obok gniazda baterii), ma 4
    piny. Dwa lewe to jeden biegun zasilania, dwa prawe to drugi biegun.
    Ma ktoś pomysł co może być przyczyną?
    Tak wg. mnie:
    1. Zwarcie wewnątrz laminatu (ale nie widać żadnych przegrzań, odbarwień
    czy spuchnięć i to na całej płytce)
    2. Tuż poniżej gniazda jest spory czarny element, prawdopodobnie
    kondensator odsprzęgający zasilanie bo łączy oba bieguny zasilania. Może
    jest zwarty? Ale czy takie rzeczy się zdarzają? I tak całkiem do zera?
    :)
    3. Jakiś tranzystor w przetwornicy się sfajczył. Ale wtedy zazwyczaj
    mierzymy kilka czy kilkanaście omów oporności a tu zero. No i wszystkie
    tranzystory w okolicy wyglądają dobrze.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2018-06-07 10:35:52
    Temat: Re: Płyta główna lapka
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kondensator odsprzęgający zasilanie bo łączy oba bieguny zasilania. Może
    > jest zwarty? Ale czy takie rzeczy się zdarzają? I tak całkiem do zera?

    I tak całkiem do zera. A ten mniejszy po prawej nie może? Po prostu zrób im
    wylut i sprawdź. A to, między gniazdem i kondziołkiem, czy co to, to tam coś
    jest? Aha... może miejsce na coś, ale nie widzę tego za dobrze... Kondzioły
    (rzadziej), diody (częściej) zaporowo, nieraz mierzyłem i miały po zerze
    omów. Kusi mnie zrobić wylut gniazda, dla sprawdzenia. Ale najpierw to
    czarne, to mniejsze, to nie dioda zaporowo przypadkiem? Ostatecznie klucz,
    włączający zasilanie. Ale skoro to może WWKC (to po polsku), alias MLCC (to
    po anglijsku), to może przebiło warstwę i zwarło?

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 3. Data: 2018-06-07 13:36:01
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 7 Jun 2018 10:35:52 +0200, HF5BS napisał(a):

    > I tak całkiem do zera. A ten mniejszy po prawej nie może? Po prostu zrób im
    > wylut i sprawdź.
    Cholera, mam tylko transformatorówkę :)

    >A to, między gniazdem i kondziołkiem, czy co to, to tam coś
    > jest? Aha... może miejsce na coś, ale nie widzę tego za dobrze...
    To tylko miejsce na coś.

    > Kusi mnie zrobić wylut gniazda, dla sprawdzenia.
    No mnie też :) Ale nie bardzo mam czym.

    > Ale najpierw toczarne, to mniejsze, to nie dioda zaporowo przypadkiem?
    Nie, to jakiś inny obwód. Jak to mierzę to ma 300/900 om w zależności od
    kierunku.

    > Ostatecznie klucz włączający zasilanie.
    Hmmm, z drugiej strony laminatu jest coś trzykońcówkowego i pisze na tym
    S46 P98. Masz rozeznanie co to?

    >Ale skoro to może WWKC (to po polsku), alias MLCC (to
    > po anglijsku), to może przebiło warstwę i zwarło?
    Że co? to wwkc? :)

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2018-06-07 14:11:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    No korekta, sorry :) Ten czarny duży element poniżej gniazda ma zero
    omów przejścia ale mylnie założyłem że on bocznikuje bieguny zasilania.
    Za to ten mniejszy czarny element po prawej stronie gniazda (to chyba
    dioda bo ma zaznaczony jeden koniec paskiem i pisze na niej B4) ma
    przejście 300/900 i dokładnie tyle samo mierzę na pinach gniazda więc to
    on bocznikuje zasilanie. Równolegle do niej po drugiej stronie płytki
    też jest malutki element wyglądający na opornik lub kondensator.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2018-06-07 14:41:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Że co? to wwkc? :)

    MLCC - multilayer ceramic capacitor
    WWKC - wielowarstwowy kondensator ceramiczny
    Pewnie piardła któraś przekładka...

  • 6. Data: 2018-06-07 15:18:05
    Od: mordazy <m...@U...poczta.onet.pl>

    Deep inside the Matrix, convinced that Thu, 7 Jun 2018 09:32:33 +0200
    is the real date, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> has written
    something quite wise. But (s)he wasn`t the one.

    "spory czarny element" to pewnie dioda. Może być też kondensator.
    Zacytowanie oznaczeń co nieco by rozjaśniło.
    Jeśli to dioda, wylutuj i sprawdź. Miałem przypadki z właśnie diodą
    zwierającą zasilanie zaraz za gniazdem, poza tym układowi nic innego
    nie dolegało, wymiana pomagała.

    Pozdrawiam,
    Mordazy.

    P.S. Jeśli to kondensator to też sprawdź na zwarcie :)

    --
    REMOVE-IT. from my address when replying.

    THE ONLY THING WORTH WAITING FOR
    IS A WORLD-WIDE DISASTER.

  • 7. Data: 2018-06-07 15:18:45
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > 3. Jakiś tranzystor w przetwornicy się sfajczył. Ale wtedy zazwyczaj
    > mierzymy kilka czy kilkanaście omów oporności a tu zero. No i wszystkie

    Dawno, dawno temu, w zaprzyjaźnionej firmie pracował serwisant, który
    miał ciekawy sposób identyfikacji uszkodzonych elementów. Naprawiał
    płyty na których było mnóstwo TTLi, przy każdym kondensator. Możliwości
    zwarcia zasilania od cholery. Gość podłączał akumulator zbudowany z
    czterech celek NiCd. Celka to niewłaściwe słowo, akumulator był całkiem
    duży, podobno pochodził z jakiejś "produkcji specjalnej". Uszkodzony
    element sam się zgłaszał.
    Facet zaklinał się, że nigdy nie sknocił płyty i że jest to całkowicie
    bezpieczne.
    Firma nazywała się Elwro.

    P.P.

  • 8. Data: 2018-06-07 15:24:00
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Gość podłączał akumulator zbudowany z czterech celek NiCd.
    Czyli miał twarde ~5V? :-)

    Robert

  • 9. Data: 2018-06-07 15:50:56
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 7 Jun 2018 15:18:45 +0200, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > Gość podłączał akumulator zbudowany z
    > czterech celek NiCd.

    Znam metodę, tyle że musiałbym podłączyć coś na 19V i kilkanaście
    amperów. Oryginalny zasilacz lapka (4A) wymięka :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2018-06-07 15:54:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 07 Jun 2018 15:18:05 +0200, mordazy napisał(a):

    > "spory czarny element" to pewnie dioda. Może być też kondensator.
    > Zacytowanie oznaczeń co nieco by rozjaśniło.

    Żadnych oznaczeń czy napisóww. Ale to nie dioda, od biedy odróżniam
    diodę od kondensatora. Tyle że opisując sprawę pomyliłem się, korekta
    powyżej. Tym niemniej, podejrzane jak cholera jest to że element (na 95%
    kondensator) ma czyste zwarcie. Napewno nie skasuję płyty zanim go nie
    wylutuję, muszę jedynie postarać się o jakąś sensowną lutówkę :)
    --
    Jacek
    I hate haters.