  • 11. Data: 2017-06-22 09:04:20
    Temat: Re: SPI SCLK maksymalna częstotliwość
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Nie rozumiem pytania, jeśli układ nie jest wybrany, to jego interfejs
    > spi jest martwy (stan wysokiej impedancji), to z jakich powodów ma go
    > interesować co się dzieje wtedy na magistrali?

    Choćby z takiej, że pojemności w strukturze możesz mieć
    na tyle duże, że sygnał zegarowy tą drogą przelezie sobie
    przez bramkę i wpłynie na inne sygnały w układzie. Ponadto
    stan wysokiej impedancji nie oznacza, że sygnał *wejściowy*,
    jakim jest zegar, jest odcinany tuż przy pinie, lecz może
    być wstępnie buforowany, a odcinany dopiero za buforem.
    I gotujesz sobie dwumegachercowy bufor sygnałem 20MHz...

    > Wielokrotnie używałem takiej dynamicznej zmiany sck gdy np. jeden z
    > układów na magistrali miał max sck 2MHz a drugi 20MHz..

    Chcę zrobić to samo, ale chwila zastanowienia nad *analogową*
    stroną tego problemu wzbudza we mnie stany lękowe, stąd pytanie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2017-06-22 09:11:39
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > A stan "wysokiej impedancji" to jaka jest pojemność? :)

    Jaka wyszła w fabryce. Zamiast 20MHz podstaw sobie
    w myślach gigaherc i problem powinien stawać się
    dla Ciebie oczywisty. No więc sprawa sprowadza się
    nie do tego, czy sygnał zacznie przechodzić przez
    obwody wejściowe układu scalonego, tylko przy jakiej
    częstotliwości. Jak ktoś kiedyś bardzo mądrze zauważył:

    "Digital circuits are made from analog parts."

    Twój stan wysokiej impedancji to jest pewna abstrakcja,
    która dobrze sprawdza się tylko w ograniczonym technologią
    zakresie. Przy pewnej częstotliwości i przez pikofarad
    mogą płynąć grube ampery, a na kilku milimetrach drutu
    powstawać wolty.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2017-06-22 09:25:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-21 o 23:15, Marek pisze:

    > No właśnie i czy z tym jest jakiś problem? Skoro sck przełącza się w
    > stan HZ, mając jednak jakąś (jak sam stwierdziłeś) tam niezerewą
    > pojemność stwarza to jakiś realny problem w tym konkretnym zastosowaniu
    > jakie masz na mysli?

    Nie napisałem, ani nie sugerowałem, że stwarza realny problem.
    Napisałem, że nigdy takiego problemu nie rozważałem i że jedyne nad czym
    można by się ewentualnie zastanowić to kwestia czy scalak wolniejszy nie
    wprowadza do linii pojemności, której ktoś specyfikujący maksymalną
    prędkość tego szybszego nie przewidział.
    P.G.

  • 14. Data: 2017-06-22 09:30:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-06-22 o 09:11, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > zakresie. Przy pewnej częstotliwości i przez pikofarad
    > mogą płynąć grube ampery, a na kilku milimetrach drutu

    Impuls ESD na impedancji wewnętrznych połączeń w transilu (SMB) wywołuje
    napięcia rzędu 200V.
    P.G.

  • 15. Data: 2017-06-22 11:58:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 22 Jun 2017 09:11:39 +0200, Piotr Wyderski
    > Jaka wyszła w fabryce. Zamiast 20MHz podstaw sobie
    > w myślach gigaherc i problem powinien stawać się

    A czy autor pytania rozważa GHz? Wątpię. Z kontekstu wynika, że
    rozważany teorettczny problem nie przekracza zastosowań pow. 20MHz i
    tego się trzymajmy.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2017-06-23 14:07:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > A czy autor pytania rozważa GHz? Wątpię. Z kontekstu wynika, że
    > rozważany teorettczny problem nie przekracza zastosowań pow. 20MHz i
    > tego się trzymajmy.

    Dla odmiany pobronię możliwości przełączania: dokumentacja Si4703 mówi,
    że SPI clock ma nie przekraczać 2,5MHz, ale w definicjach czasów trwania
    impulsów podają, że stan niski i wysoki maja mieć co najmniej 25ns.
    (25+25)=50ns, co oznacza, że ich stopień wejściowy musi sobie poradzić
    z co najmniej 20MHz. Ciekawe, skąd więc wynika ten ich pesymizm co do
    SCLK. Nie szyna jest problemem, tylko to, co nią w środku karmią?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2017-06-23 17:16:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 23 Jun 2017 14:07:20 +0200, Piotr Wyderski
    > Nie szyna jest problemem, tylko to, co nią w środku karmią?

    Najpewniej. W jednej sesji połączenia najczęściej występuje
    komunikacja dwukierinkowa, pytanie - odpowiedz Jeśli np. sesja jest
    16 bitowa, w pierwszych 8 bitach sck jest np. kod rejestru a już w
    8 następnych samplowana jest odpowiedź. Układ musi mieć czas by w tej
    samej sesji "wystawić" odpowiedź.

    --
    Marek

  • 18. Data: 2017-06-24 22:03:16
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2017-06-21 19:27, Marek wrote:

    > A znasz praktyczne obwody elektryczne z niezerową pojemnością? :)

    Rezonansowe bywają z ujemną.