  • 11. Data: 2018-05-28 14:03:23
    Temat: Re: Selektywność odbiornika 433MHz
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:pegork$pkt$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2018-05-28 o 12:14, J.F. pisze:

    >Jest kwarc, ale wydaje mi się, że nie było na nim żadnego opisu
    >(rozbierałem ze 2 miesiące temu).

    Kwarcy na 433MHz, jesli sie nie myle - nie ma. Gdzies na
    kilkudziesieciu MHz konczyl sie zakres kwarcow.
    Albo jest tam wolniejszy kwarc i nadajnik sobie wewnetrznie powiela,
    albo jakis inny oscylator ... prawdopodobnie mniej dokladny.

    >Nie mam dostępu do odbiornika (hala garażowa).

    >Brat wyszukiwał pilota kilka lat temu. Teraz podał mi link -
    >zamówiłem bez wnikania - działa. Ale przypuszczam, że producent
    >wybrał sobie jakąś jedną częstotliwość i jak rozwiązanie ma swoją
    >nazwę to oznacza też konkretną częstotliwość.

    Mozliwe, choc gdyby naprawde bylo tyle kanalow ... nie oferowalby
    wyboru ?

    >25kHz to pewnie jakieś decyzje standaryzacyjne.

    Zapewne, choc ... trudne do spelnienienia jak widac.

> [...]
    >się gdzieś między działającymi, ale akurat musi być dalej i po
    >drugiej stronie. Złośliwość przedmiotów martwych :)
    >Myślałem, że może ktoś wie jak to się robi, jakiego rzędu pasmo
    >odbierają takie odbiorniki. Jak pada hasło superreakcyjnego to wtedy
    >chyba byłaby ogromna tolerancja na odchyłki f, ale się nie znam.

    >To moje pytanie było w sumie podyktowane tym, że się aktualnie
    >zastanawiam, czy ten stary wyrzucić, czy trzymać, bo a nuż kiedyś
    >znajdę czas aby z ciekawości mu się dokładniej przyjrzeć - rozrysować
    >schemat, obejrzeć przebiegi sterujące nadajnikiem (bo może przez

    Jak ci sie miesci w szafie, to trzymac :-)

    J.

  • 12. Data: 2018-05-28 17:02:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-28 o 14:03, J.F. pisze:
> [...]
    > Albo jest tam wolniejszy kwarc i nadajnik sobie wewnetrznie powiela,
    > albo jakis inny oscylator ... prawdopodobnie mniej dokladny.

    O tym nie pomyślałem. Coś nieduże, prostokątne, metaliczne z góry i nie
    wiem czy 2 czy 4 nogi (nie widać bo pod spodem).

    > Mozliwe, choc gdyby naprawde bylo tyle kanalow ... nie oferowalby wyboru ?

    Może praktycznie odbiorniki nie są selektywne i pojęcie kanału przy
    aplikacjach o zasięgu 10m nie istnieje.

    > Jak ci sie miesci w szafie, to trzymac :-)

    Jak mi się zmieści w szafie to o nim zapomnę. Musi być gdzieś na
    wierzchu, aby czasem o sobie przypomniał :)
    P.G.

  • 13. Data: 2018-05-28 17:54:47
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-28 o 17:02, Piotr Gałka pisze:
    > Może praktycznie odbiorniki nie są selektywne i pojęcie kanału przy
    > aplikacjach o zasięgu 10m nie istnieje.
    Tu jest link do opisu podobnego problemu, nie dawało się sparować
    bezprzewodowego łącza na modułach HC-12.
    Konic końców okazało się że odchyłka o 100kHz to już za dużo, tak do 70
    kHz działa, winne były kwarce (30 MHz) poza tolerancją.

    https://hackaday.com/2018/05/05/fail-of-the-week-nev
    er-assume-all-crystals-are-born-equal/

    Oryginalny długi wątek na forum
    http://www.thebackshed.com/forum/forum_posts.asp?TID
    =10443&PN=1&TPN=1

    Piotrek

  • 14. Data: 2018-05-28 18:59:40
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]

    > Albo jest tam wolniejszy kwarc i nadajnik sobie wewnetrznie powiela,
    > albo jakis inny oscylator ... prawdopodobnie mniej dokladny.

    Masz racje co do pierwszej harmonicznej. Ale są cięte do pracy na
    wyższych - tu akurat na 3, ale są (były?) również cięte dla następnych.
    Tyle, że są mało popularne.

    https://abracon.com/Resonators/abm8.pdf

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2018-05-28 19:33:34
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-28 o 17:54, Piotr Dmochowski pisze:

> [...]
    > Konic końców okazało się że odchyłka o 100kHz to już za dużo, tak do 70
    > kHz działa, winne były kwarce (30 MHz) poza tolerancją.

    Dzięki to uprawdopodabnia podejrzenie, że w moim przypadku te 110kHz to
    może już być akurat ciut za dużo.
    P.G.

  • 16. Data: 2018-05-28 20:43:10
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 25.05.2018 11:41, Piotr Gałka wrote:
    .

    > Analizator widma pokazuje szczyt emisji dla 3 działających pilotów na:
    > 433,85; 433,92; 433,88 (max odchyłka od 433,92 wynosi -70kHz).

    A koło odbiornika jest czysto?
    Właśnie jestem świeżo po podobnej usterce - wszędzie sieją przetwornice.
    Nie znasz dnia ani godziny kiedy ktoś coś wetknie do gniazdka.

    --
    Mirek.

  • 17. Data: 2018-05-28 22:42:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 28 May 2018 17:54:47 +0200, Piotr Dmochowski napisał(a):
> [...]
    > Konic końców okazało się że odchyłka o 100kHz to już za dużo, tak do 70
    > kHz działa, winne były kwarce (30 MHz) poza tolerancją.

    Ciekawe ile z nich trafilo potem na all... w "dobrej cenie".

    J.

  • 18. Data: 2018-05-29 07:45:50
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Mirek" <m...@n...dev> napisał w wiadomości
    > On 25.05.2018 11:41, Piotr Gałka wrote:
    > .

    > A koło odbiornika jest czysto?

    Przy takiej częstotliwości, to wpływ przetwornic nie będzie już taki wielki.
    M.in. to jest jednym z powodów (mimo gorszego zasięgu), dlaczego radiofonia
    FM idzie na +- 70/100 MHz. Na tych częstotliwościach, to raczej już tylko
    ułamki energii syfu z przetwornic... Ale, oczywiście, syf jest i bywa, że
    przeszkadza.

    > Właśnie jestem świeżo po podobnej usterce - wszędzie sieją przetwornice.

    Niestety. Kiedyś, to sobie radio z zasilaniem prosto z sieci, więc bez
    trafo, włączałem na fale długie i wiadomo, coś tam popierdywało, cokolwiek
    zaszumiało w sieci, to i w głośniku. Ale, wśród tego popierdywania, radia
    dało się całkiem spokojnie słuchać. Jedynym u mnie problemem był rano jeden
    z sąsiadów, który włączał golarkę i odbiór "zanikał", aż sąsiad się ogoli.
    Lodówka było wiadomo, kiedy się załącza, charakterystyczne klik-klak także
    jako zakłócenie w głośniku. I słuchało się, gdzież to wizytował Pan Pierwszy
    Sekretarz. A ja rano w niedzielę, o 8:00 OIDP, słuchałem "koncertu" piosenek
    rosyjskich. I prosili pisać listy na adres "Moskwa, Radio, Redakcja polska".
    Pamięta ktoś? Jedyne, co realnie przeszkadzało, to powłaczane telewizory,
    wiadomo, układy odchylania. Ale dawało się tak radio ustawić, że wpływ OTV
    był mały i coś było słychać. Dziś... a nawet nie dziś, ale od kilku(nastu)
    już lat, aby czegoś na długich posłuchać, to albo antena zewnętrzna (IMHO
    jedyna dziś sensowna i nie taka trywialna alternatywa), którą mocno
    nieudolnie udaje u mnie antena od radiostacji (nie jest na ten zakres), albo
    po prostu, wyjść z daleka od zabudowań.

    > Nie znasz dnia ani godziny kiedy ktoś coś wetknie do gniazdka.

    Dodajmy do tego CO zostanie włączone. Taniutkie przetwornice, na jednym
    tranzystorku, syfiące niemiłosiernie. Podobno są do urządzeń radiowych
    specjalne przetwornice, co nie syfią, ale ja w to nie wierzę. Nie muszę
    mówić, co mam na pasmach wieczorem. W dzień jeszcze coś się przebija, w nocy
    już tylko silniejsze sygnały. Muszę antenę wyżej postawić, a nie mam jak.
    Więc kompromis...
    U mnie wpływ okolicznego syfu na tło wysoko sięga, na paśmie 2m jest na
    tyle, że najsłabsze sygnały niekiedy giną, ale już nie tak bardzo, jak na
    KF. Na 70cm nie mam sensownej anteny, efektywność tej, co mam jest taka, jak
    antenki w "ręczniaku", nie większa.

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

  • 19. Data: 2018-05-29 09:22:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-05-28 o 20:43, Mirek pisze:
    > On 25.05.2018 11:41, Piotr Gałka wrote:
    > .

    > A koło odbiornika jest czysto?

    Nie wiem, ale nowe piloty działają zawsze i od pierwszego razu.
    Analizator (duży, ciężki) mam w pracy na biurku - nie będę z nim jeździł
    do tego garażu aby obadać czy jest czysto i jeszcze szukał gdzieś 230V
    (w garażu nie ma gniazdek).
    P.G.

  • 20. Data: 2018-05-29 10:32:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]
    >Analizator (duży, ciężki) mam w pracy na biurku - nie będę z nim
    >jeździł do tego garażu aby obadać czy jest czysto i jeszcze szukał

    To jeszcze jedna mozliwosc na szybko do zaspokojenia ciekawosci -
    dolutowac to tego kwarca trymer,
    ewentualnie rada z PRL - dwa kawalki kynaru i skrecac,
    doprowadzic do wlasciwej czestotliwosci, pojechac do garazu i
    sprawdzic ...

    Albo ... kupic jeszcze jeden pilot, przelutowac ten kwarc :-)

    J.