  • 51. Data: 2009-05-14 12:32:42
    Temat: Re: Sensacja, sensacja! Polska mocarstwem Hi-Tech!
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:j8bn05p2v5v3vmq3dsq726bd0iipsqhfal@4ax.
    com...
    > Gdyż uważam że podawanie ich Tobie jest conajmniej niewskazane.

    Q.E.D.

    Czyli miałem rację - zgadzasz się i potwierdzasz że mam rację.

  • 52. Data: 2009-05-14 12:40:35
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net> napisał w wiadomości grup
    > pewna umowa społeczna. Uważam, że w sumie przynosząca raczej stratę, niż
    > zysk. Stratę choćby w postaci frustracji pracowników, którzy i tak w

    Ty tak uważasz. Ja uważam inaczej. Nie wiem kto ma rację. Może ja jej nie
    mam.

    > końcu dowiedzą się ile zarabiają koledzy oraz przeciągania się procesów
    > rekrutacyjnych.

    Bez jaj. Ile trwa "proces rekrutacyjny" jeżeli naprawdę ktoś jest potrzebny?
    Pół godziny? Dziesięć minut? A o czymś takim jak okres próbny słyszałeś?

    > Po za tym - obok piszą koledzy: chodzi raczej o jawność zarobków na
    > danym stanowisku, jawność polityki wynagradzania w ogóle. Wiadomo, że

    To w porządku. Niby. Potem masz strajki górników (bo zarabiają mniej niż
    pielęgniarki) i pielęgniarek (bo zarabiają mniej niż górnicy).

    > się ujawinienia, że zarabiają w proporcjach 5:1 (a pracodawca ma
    > nadzieję zatrudnić następnych za 1) jest niedobre dla rynku.

    Ale dobre dla pracodawcy. Zwróć uwagę: rynek nie podejmuje świadomych
    decyzji. Rynek jest sumą indywidualnych egoistycznych decyzji.

    > Ależ ja nikomu nie odmawiam takiego prawa! Chodzi mi o to, że zdrowszą
    > sytuacją jest, gdy taka poufność nie powoduje, że przychodząc do firmy
    > nie wiem, czy jak powiem 10000zł to zabiją mnie śmiechem, czy podskoczą
    > pod sufit, że tak tanio. W pokera to sobie mogę pograć dla sportu, ale w
    > Polsce muszę na każdej rozmowie rekrutacyjnej.

    No widzisz, to jest właśnie życie. Swoją drogą, to pracodawca powinien
    oferować ile zapłaci. A ty możesz ewentualnie negocjować (że np. za dużo
    :) ).

    Trik polegający na wmanewrowaniu pracobiorcy w "ile pan chce" jest
    popularny. A odpowiedź brzmi "powiedzcie na ile was stać".

  • 53. Data: 2009-05-14 12:56:36
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Maciej Sobczak" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    4g2000vbn.googlegroups.com...
    > No widzisz - nie czaisz. [pomijam resztę - po prostu nie podałeś zarobków,
    > twoja sprawa, i tym samym poparłeś moją tezę]

    No widzisz - bijesz pianę, piszesz wiele. A ja prosiłem tylko o pewne
    konkretne dane odnośnie twojej osoby.

    Z mojego punktu widzenia podawanie tych danych tu byłoby wyrazem
    bezgranicznej wprost głupoty. Nie podałeś. Nie jesteś głupi.

    Z tego co usiłowałeś lansować wynikało zaś, że każdy i zawsze powinien wszem
    i wobec te dane podawać i to na dzień dobry. Nie zastosowałeś się do swojej
    własnej reguły - sprawdź hasło "imperatyw kategoryczny" - więc albo
    przyznałeś mi rację, albo... jesteś człowiekiem gruntownie złym, zakłamanym,
    nieautentycznym. Taką hybrydą szpicla z prowokatorem. W co chwilowo wątpie.

    W każdym razie lans ci się nie udał.

    Co do podniecania - niewłaściwe słowo w niewłaściwym miejscu. Pieniądze nie
    stanowią dla mnie miary człowieka. Więc o czym mowa?

    > Ponieważ pewnie dalej nie czaisz, to podam przykład: można to porównać
    > z naturyzmem - naturyści nie widzą problemu w opalaniu się na golasa w
    > *równorzędnym* towarzystwie, czyli w towarzystwie, któro nie ocenia
    > ich tylko na płaszczyźnie tej nagości. Żaden normalny naturysta nie
    > rozbierze się w towarzystwie zboka, który skupia się tylko na tym,
    > żeby kogoś gołego zobaczyć.

    No widzisz. Ja uważam "naturystów" za zboczków. Ty uważasz tekstylnych za
    "zboków". Podobnie z płacami/dochodami. Ty chcesz zaglądania do cudzych
    portfeli (samemu kryjąc swoje mizerniutkie dochody). Ja uważam że to strefa
    prywatna i podam tylko fiskusowi (a być może nawet nie żonie, w końcu skąd
    będę miał na piwo?!)

    > Twoje wymachiwanie rękami i domaganie się od wszystkich na grupie żeby
    > wykazali się swoimi zarobkami jest podobne do zachowania dewianta,

    Po pierwsze - nie wymachuję rękoma. Po drugie - od nikogo - NAWET OD
    CIEBIE - nie żądam niczego.

    Po prostu albo podasz swoje zarobki - albo odszczekasz że każdy powinien bez
    żenady podawać każdemu swoje zarobki. Tertium non cośtam. Po prostu masz tu
    zwykłe exclusive or.

    XOR

    Do tego nie musisz nawet dorastać - takie rzeczy to nastolatki potrafią
    zrozumieć.

  • 54. Data: 2009-05-14 15:38:45
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    slawek wrote:
    [...]
    > To w porządku. Niby. Potem masz strajki górników (bo zarabiają mniej niż
    > pielęgniarki) i pielęgniarek (bo zarabiają mniej niż górnicy).

    Dla mnie, jako górnika byłaby to ważna informacja - trzeba się
    przekwalifikować na pielęgniarkę. Bliżej nas - jeśli wiem, że znający
    technologię X zarabia x, a znający technologię Y 2*x, to wiem, jakie
    książki kupować...

    > Zwróć uwagę: rynek nie podejmuje świadomych
    > decyzji. Rynek jest sumą indywidualnych egoistycznych decyzji.

    Taki rynek działa efektywnie, gdy dostęp do informacji nie jest zbyt
    asymetryczny.

    > No widzisz, to jest właśnie życie. Swoją drogą, to pracodawca powinien
    > oferować ile zapłaci.

    Najprościej, gdyby podał (w przybliżeniu) ile płaci pracownikom na tym
    stanowisku... 8-)

    > A ty możesz ewentualnie negocjować (że np. za dużo :) ).
    >
    > Trik polegający na wmanewrowaniu pracobiorcy w "ile pan chce" jest
    > popularny. A odpowiedź brzmi "powiedzcie na ile was stać".

    Na takie okazje mogę zaproponować prostą strategię negocjacyjną:
    Zapisujemy niewidocznie dla siebie, ja kwotę X (najniższą, na jaką się
    zgodzę), pracodawca Y (najwyższą, jaką może mi zaoferować). Pokazujemy
    sobie karteczki - jeśli Y >= X to zatrudniam się za (X+Y)/2. Jeśli
    X < Y, to mówimy sobie "Do widzienia!". Każdej ze stron najbardziej
    opłaca się podawać *prawdziwe* oczekiwania, bo wiadomo, że drugiej
    szansy (w tym spotkaniu) nie będzie. A uczciwe jest, bo każda ze stron
    "oszczędza" dokładnie połowę różnicy między oczekiwaniami a
    możliwościami.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 55. Data: 2009-05-14 17:10:39
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Jestes smieszny.
    Zwroc uwage, ze jestes jedyny z takimi pogladami.

  • 56. Data: 2009-05-14 18:06:21
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > przekwalifikować na pielęgniarkę. Bliżej nas - jeśli wiem, że znający
    > technologię X zarabia x, a znający technologię Y 2*x, to wiem, jakie

    Łee, informacja? Mógłbyś policzyć ilość wierszy, ilość samogłosek, sumę
    wszystkich cyfr i oczywiście ile miejsca na dysku zajmie ta "informacja".
    Ale zawsze pozostaje problem jej wartości. Czyli po prostu czy to jest
    prawda czy fałsz a może półprawda. Problem z ludźmi o zacięciu geeków polega
    na tym, że wykładają się na bardzo prostych sprawach - wysokie IQ niskie IQ
    emocjonalne czy jakoś tak. W każdym razie dobra teoria WARTOŚCI INFORMACJI
    ciągle czeka na odkrycie.

    > Najprościej, gdyby podał (w przybliżeniu) ile płaci pracownikom na tym
    > stanowisku... 8-)

    Tak, najprościej. W rozmowie z kandydatem który: a. pofatygował się
    osobiście (czyli zainwestował trochę czasu i przynajmniej da się jego gębę
    obejrzeć); b. przedstawił CV i referencje. W ten sposób firma ujawnia
    /nieco/ informacji za /cząstkowe/ informacje o pracowniku. Podobne klocki są
    w algorytmach stosowanych w chipowych kartach kredytowych.

    > opłaca się podawać *prawdziwe* oczekiwania, bo wiadomo, że drugiej
    > szansy (w tym spotkaniu) nie będzie. A uczciwe jest, bo każda ze stron

    Będzie druga szansa. Musisz uwzględnić zespoły statystyczne pracodawców i
    pracobiorców. Piszesz na karteczce 10^n, pokazujesz, nie przechodzi.
    Próbujesz nadal - z innym pracodawcą. Być może dostrajasz n. Opłaca ci się
    podawać zawyżone n, bo strata na koszty szukania (np. 20-30 prób) jest i tak
    dużo niższa niż strata wynikająca z przyjęcia za małego n.

    Moim zdaniem sprawa jest dużo bardziej prosta: jeżeli nie masz środków do
    życia etc. - to przyjmiesz KAŻDĄ pracę. Jeżeli już pracujesz za stawkę p, to
    istnieje takie d > 0, że gdy będziesz miał możliwość pracowania za p+d, to
    zmienisz pracę. Po prostu d kompensuje ci niedogodności związane ze zmianą
    zatrudnienia. W trakcie ustalania kontraktu starasz się maksymalizować swoje
    przyszłe wynagrodzenie q zarazem minimalizując obowiązki. Jeżeli q >= p + d
    to witamy w nowej pracy. Jeżeli nie, cóż, wszystko tak jak było. Wartość d
    może być funkcją p, czyli d(p).

    Jeżeli masz dobrego szefa, to zawsze będzie starał sie o to, aby p było na
    tyle wysokie, aby d < 0. Jednocześnie zakładam że naprawdę pracujesz - czyli
    że twój szef (być może ty sam) ma z ciebie jakiś pożytek, czyli że
    wypracowujesz coś co ma wartość U > p . Proste jak drut.

    Pewną komplikacją może być ryzyko. Ale nie chce mi się o tym rozpisywać, bo
    i tak jest mocno off-topic.

  • 57. Data: 2009-05-14 20:29:11
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@x...pl>

    slawek pisze:

    > No widzisz, to jest właśnie życie. Swoją drogą, to pracodawca powinien
    > oferować ile zapłaci. A ty możesz ewentualnie negocjować (że np. za dużo
    > :) ).

    Pracodawca nie zawsze ma ustalone z góry ile może zapłacić. Ta kwestia
    kształtuje się dynamicznie w trakcie oceny kandydatów. O ile jest jakaś
    wewnętrzna procedura określająca przybliżone widełki na dane stanowisko
    w firmie, to mogą być one zawsze nagięte pod odpowiedni przypadek...

    > Trik polegający na wmanewrowaniu pracobiorcy w "ile pan chce" jest
    > popularny. A odpowiedź brzmi "powiedzcie na ile was stać".

    Jaki trik? Ja wole mieć możliwość podania swojej kwoty. Kwoty która mnie
    satysfakcjonuje na dany moment i zapewnia mi taki sam komfort życia +
    coś więcej (bo przecież zmienia się pracę na lepszą) jak obecnie.
    A jeśli pracodawca powie że na dane stanowisko przewidziane jest np.
    1000zł to ogólnie nie ma co gadać jeśli Ciebie zadowoliłoby np. 1050zł.
    Ewentualny pracownik da sobie spokój z taką ofertą bo przekracza
    maksymalną kwotę.
    A w praktyce bardzo prawdopodobne, że jeżeli taki pracownik okazałby się
    cennym nabytkiem dla pracodawcy to zgodziłby się na tę wyższą kwotę.

    Tak więc są różne podejścia i różne wytłumaczenia dla nich.

    Osobiście wolałbym w ofertach o pracę widzieć jakiś poziom płacowy, żeby
    móc odsiać te atrakcyjne dla mnie od tych atrakcyjnych tematycznie ale
    nie płacowo.

    Aczkolwiek tak jak pisałem, to nie do końca musi zdawać egzamin, bo
    rozmowa kwalifikacyjna to rodzaj negocjacji biznesowych i wszystko się
    może zdarzyć.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 58. Data: 2009-05-15 07:38:31
    Od: "Filip Sielimowicz" <s...@t...tez.wp.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Osmanski" <p...@x...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Aczkolwiek tak jak pisałem, to nie do końca musi zdawać egzamin, bo
    > rozmowa kwalifikacyjna to rodzaj negocjacji biznesowych i wszystko się

    Sytuacja pracownika i pracodawcy w tych rozmowach nie jest symetryczna.
    Upraszczając - to zazwyczaj pracodawca jest po stronie tego, kto określa
    dokładnie parametry oferty, bo ma konkretne potrzeby, pod konkretne
    projekty,
    pod konkretnie skonstruowany budżet itp. Czyli pracodawca kształtuje
    i oferuje produkt - ofertę pracy. Dlatego jest naturalne, że jest w stanie
    podać także cenę - bo jest w stanie ją dobrze oszacować.

    Potencjalny pracownik ma zazwyczaj kwalifikacje dużo bardziej rozproszone
    niż pracodawca potrzeby. To pracownik się dostosowuje do pracodawcy
    pod kątem kwalifikacji i te jest w stanie dobrze zarysować. Wydaje się więc,
    że dobrą, naturalną praktyką jest, jeśli na wejściu pracodawca zarysowuje
    potrzeby i ile płaci za ich spełnianie (publikuje oferty pracy z szacunkową
    płacą),
    a pracownik przedstawia wachlarz swoich możliwości (publikuje cv) - bez
    ceny, bo nigdy wszystkie nie są wykorzystywane jednocześnie i ich wartość
    rzeczywista pojawia się dopiero po konfrontacji z konkretną ofertą i
    zawężeniu.

    Czyli model: przed dojściem do negocjacji 1-1 potencjalni pracobiorcy
    publikują
    jedynie swoje kwalifikacje a pracodawcy potrzeby i cenę wydaje się być
    modelem niezłym, dobrze dopasowanym do nakreślonej wyżej asymetrii.
    To pracodawca jest bardziej po stronie "sklepu", bo oferuje większy konkret,
    a sklep jak sklep - ma obowiązek przejrzystego komunikowania ceny.

    Dopiero, kiedy pracobiorca zaczyna stanowić instytucję,
    która oferuje _niezależnie sprzedawalne_ produkty/usługi (np. przyjmuje
    zlecenia na wykonanie konkretnych serwisów www, a nie "znajomość
    języka php i jakiejś bazy danych") to jest w stanie podawać cenę 'z góry',
    publicznie, zanim dojdzie do negocjacji, czy uczestniczyć np. w przetargach,
    gdzie pracodawca podaje tylko produkt/usługę bez ceny - bo tę ukształtuje
    dopiero na podstawie ofert.

  • 59. Data: 2009-05-15 09:01:44
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@x...pl>

    Filip Sielimowicz pisze:

> [...]
    > i oferuje produkt - ofertę pracy. Dlatego jest naturalne, że jest w stanie
    > podać także cenę - bo jest w stanie ją dobrze oszacować.

    Zaraz zaraz, a pracownik to niby nie ma konkretnie określonych potrzeb i
    umiejętności? Rzekłbym nawet że to właśnie on jest bardziej konkretny w
    procesie rekrutacyjnym. Potrzeby pracodawcy są bardziej dynamiczne i
    elastyczne w procesie rekrutacji. Mogą się zmieniać i bardziej
    dostosowywać do otrzymanych ofert. Zarówno pod względem wymagań
    dodatkowych jak i oferty płacowej. Zakładając oczywiście niezmienność
    trzonu wymagań oraz tego że to nie jest jakiś moloch ze sztywną polityką
    wynagrodzeń.

> [...]
    > ceny, bo nigdy wszystkie nie są wykorzystywane jednocześnie i ich wartość
    > rzeczywista pojawia się dopiero po konfrontacji z konkretną ofertą i

    Czyli podchodzisz do tego w sposób myślowo starszy, że to pracodawca
    dyktuje warunki zatrudnienia a pracownik bezkrytycznie je przyjmuje :)
    IMHO teraz jest odwrotnie, może nawet nie odwrotnie, ale normalnie.
    Pracownik ma swoje oczekiwania i pracodawca zna swoje możliwości.
    Pracownik nie przyjmie pracy poniżej swoich oczekiwań, a pracodawca z
    zasady nie podniesie znacząco pułapu wynagrodzenia.
    Oczywiście przy założeniu, że pracownik nie ma noża na gardle i nie
    weźmie jakiejkolwiek pracy, a i pracodawca nie zauważy potencjału
    lepszego kandydata któremu można zapłacić więcej.
    Pracodawcy ostatnimi czasy płacą bardziej uczciwie i adekwatnie do
    umiejętności i efektów.

    Prosze jedynie mieć na uwadze, że piszę o rynku specjalistów (np.
    programistów), bo jedynie o takim mogę mówić zarówno z pozycji
    pracownika jak i pracodawcy lub osoby rekrutującej.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 60. Data: 2009-05-15 09:09:40
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@d...im.pwr.wroc.pl.nospam>

    On 15.05.2009, Przemyslaw Osmanski wrote:

    > Zaraz zaraz, a pracownik to niby nie ma konkretnie określonych potrzeb i
    > umiejętności? Rzekłbym nawet że to właśnie on jest bardziej konkretny w
    > procesie rekrutacyjnym.

    Firma szuka administratora uniksów, który się zna na routingu,
    firewallach, storage'u i systemach kopii zapasowych. (Przyszły)
    pracownik do tego jeszcze potrafi pisać w C i Perlu, do czego się
    początkowo nie przyznał (bo nie będzie tego używał), ale nagle się
    okazuje, że trzeba spatchować logwatcha (napisanego w Perlu) i ten
    pracownik jest w stanie to zrobić. I co, za tę dodatkową wiedzę ma
    policzyć pracodawcy specjalne stawki? Kiedy? W momencie wykonania
    zadania, czy może podczas rekrutacji? A jeśli to drugie, to za które
    jeszcze umiejętności ma policzyć pracodawcy?

    --
    Stanislaw Klekot