  • 1. Data: 2018-07-26 09:33:48
    Temat: Serwer do małej firmy 10 Tera
    Od: z <...@...pl>

    Jako ze się nie znam a NAS który do tego służył jest za wolny i za mały
    trzeba zakupić coś nowego. (ma już chyb z 8 lat)
    Marketingowcy jak to marketingowcy wyjechali z dedykowanymi urządzeniami
    za 10 tysi.

    Czy zwykły komputer z nowych części ze sklepu z raidem i dyskami Sata3
    technologicznie się do tego nada czy te specjalistyczne rozwiązania ;-)
    jednak są lepsze, trwalsze, wydajniejsze, lepiej się sprawdzają?

    Miejsca potrzebuję ok 10 Tera

  • 2. Data: 2018-07-26 10:01:14
    Temat: Re: Serwer do małej firmy 10 Tera
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 26.07.2018 o 09:33, z pisze:
> [...]
    > technologicznie się do tego nada czy te specjalistyczne rozwiązania ;-)
    > jednak są lepsze, trwalsze, wydajniejsze, lepiej się sprawdzają?

    Nada się, ale zależy jaki kontroler raid oraz który raid zostanie
    zastosowany (0,1,5,6,10,50,60 itd).
    Konkretnie szybkość czego jest potrzebna? Transferu plików, czy
    wyszukiwania, czy szybkość obsługi wielu użytkowników itd.
    Są NASy tańsze i droższe, do domu, małej kilkuosobowej firmy, średniej
    wielkości firmy, dla korporacji międzynarodowych, dostawców usług
    internetowych itp., gdzie użytkowników jest czasami setki tysięcy. Czy
    ma być to tylko jako dysk zewnętrzny dla kilku osób przez sieć
    wewnętrzną, czy ma na tym stać jakiś serwer lub inne usługi? Opisz,
    gdzie i jak będzie użytkowany. Jak ważne są dane na nim, oraz jak długo
    może być ten NAS niedostępny?

  • 3. Data: 2018-07-26 10:16:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-26, z <...@...pl> wrote:
    > Jako ze się nie znam a NAS który do tego służył jest za wolny i za mały
    > trzeba zakupić coś nowego. (ma już chyb z 8 lat)

    a ta za wolność wychodzi gdzie?

    > Czy zwykły komputer z nowych części ze sklepu z raidem i dyskami Sata3

    NASy 2-4-kieszeniowe nie kosztują majątku a dołożenie np. 2x 6TB lub 3x
    4TB też nie podbije ceny do 10k.

    > technologicznie się do tego nada czy te specjalistyczne rozwiązania ;-)
    > jednak są lepsze, trwalsze, wydajniejsze, lepiej się sprawdzają?
    >
    > Miejsca potrzebuję ok 10 Tera

    Miejsce to nie problem. Pytanie o przepustowość, bo jak kilka osób
    będzie obrabiało np. pliki multimedialne bezpośrednio na NASsie to nie
    ma bata aby to działało szybko. A jak znowu będą to wyłącznie
    umiarkowanej wielkości dokumenty czy prezentacje, to pewnie sieć i NAS
    gigabitowy problem rozwiążą.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2018-07-26 10:32:39
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-07-26 o 10:01, BQB pisze:
> [...]
    > wewnętrzną, czy ma na tym stać jakiś serwer lub inne usługi? Opisz,
    > gdzie i jak będzie użytkowany. Jak ważne są dane na nim, oraz jak długo

    Kilku użytkowników (drukarnia) Magazyn na prace aktualnie obrabiane i
    historyczne do których potrzebny jest dostęp cały czas.
    Obecny NAS podobno z przepełnienia i starości :-) zaczyna LAGOWAĆ
    Znaczy czasem trzeba nawet 10 sek. czekać na odświeżenie lokalizacji
    przy zapisie pliku. Reszta sieci sprawdzona i ewidentnie to wina NASa

    Dlatego pomysł żeby to poskładać z części sklepowych oczywiście pod
    presją CENY :-)

  • 5. Data: 2018-07-26 11:12:03
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 26.07.2018 o 10:32, z pisze:

> [...]
    > przy zapisie pliku. Reszta sieci sprawdzona i ewidentnie to wina NASa
    >
    > Dlatego pomysł żeby to poskładać z części sklepowych oczywiście pod

    Ja tam lubię synology.
    https://www.synology.com/pl-pl/products?bays=4
    Wybierz sobie, do tego 4 dyski 6TB i na to RAID6
    Wtedy będziesz miał 12TB pojemności i w razie awarii jednego dysku,
    nadal bezpieczeństwo, przed awarią kolejnego dysku i będziesz mógł go
    oddać na reklamację/kupić drugi.

  • 6. Data: 2018-07-26 14:56:07
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-07-26 o 11:12, BQB pisze:
> [...]
    > Wtedy będziesz miał 12TB pojemności i w razie awarii jednego dysku,
    > nadal bezpieczeństwo, przed awarią kolejnego dysku i będziesz mógł go

    Dzięki. Czyli 5 tysi z hakiem i jeszcze coś zostanie na podwyżki :-)

  • 7. Data: 2018-07-27 08:56:06
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 26.07.2018 o 14:56, z pisze:

    > Dzięki. Czyli 5 tysi z hakiem i jeszcze coś zostanie na podwyżki :-)

    Tylko zerknij na listę kompatybilności dysków, i kup te z niej. Inne też
    będą działać, ale w razie co, może być problem.
    Miałem tak z Qnapem, świeżo po zakupie - jedna kieszeń nie działała.
    Dzwonię na infolinię i pierwsze pytanie, jakie mam dyski, podałem, a
    oni, że nie są na liście kompatybilności i to pewnie dlatego (dysku w
    ogóle nie było widać), znalazłem jakiś sprawny dysk z listy
    kompatybilności i też nie działa, dzwonię, mówię co i jak, pytają o
    dysk, podaję ten z listy, dopiero wtedy kazali wysłać na reklamację.

  • 8. Data: 2018-07-30 14:28:42
    Od: ń <ń@ń.ń>

    A nie da się wymienić samych dysków na większe w tym istniejącym NAS? Tak byłoby
    najtaniej. Np. na dyski Red Pro (7200rpm, 5 lat gwarancji) lub ewentualnie HGST czy
    "zwykłe" WD Red (5400 rpm, 3 lata gwarancji).
    Oczywiście trzeba sprawdzić na liście kompatybilności, jak duże dyski obecny NAS
    przyjmuje.
    https://www.qnap.com/en/compatibility/index.php
    A tak swoją drogą czy system zaktualizowany do najnowszej wersji?
    W produkcji często się nie aktualizuje, jeśli coś dobrze działało.

    -----

  • 9. Data: 2018-07-30 15:25:30
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2018-07-30 o 14:28, ń pisze:
> [...]
    > A tak swoją drogą czy system zaktualizowany do najnowszej wersji?
    > W produkcji często się nie aktualizuje, jeśli coś dobrze działało.

    Od takiego pytanie zaczęła się rozmowa. Było marudzenie że się NIE DA.
    Potem się okazało że jest jedna wolna kieszeń :-)
    Będę dalej drążył jeszcze temat po urlopach.

  • 10. Data: 2018-08-02 12:47:28
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Tak swoją drogą ciekawe od strony finansowo-księgowej, czy zakup jednego dysku będzie
    jednorazowym kosztem, czy raczej modernizacją istniejącego środka trwałego
    podlegającą razem z nim amortyzacji ;-)

    -----