  • 21. Data: 2016-05-12 01:16:05
    Temat: Re: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 10 May 2016 14:42:48 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Wiedziałem. Wiedziałem, że się ktoś przyczepi. Nawet jeśli zrobię
    > zastrzeżenie, że chodzi o przystępne wytłumaczenie, co znaczy

    Nikt nie napisał, że ma być przystępnie Ma być rzeczowo i techniczne.

    --
    Marek

  • 22. Data: 2016-05-12 10:11:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Nikt nie napisał, że ma być przystępnie Ma być rzeczowo i techniczne.

    A było mało rzeczowo? Jeśli pada pytanie o rzecz podstawową, w rodzaju
    "a co to tekego te sieci pakietowe", to należy te podstawy wyjaśnić.
    Na temat szczegółów napisano już wiele grubych książek. Przystępnie ma
    być zawsze -- nie imponują mi opinie w rodzaju "o, musi co mądrze gada,
    bo nic z tego nie rozumiemy".

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2016-05-12 12:07:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "t-1" napisał w wiadomości grup

    >Aplikacja może i tak jak piszesz, ale spróbuj podłączyć klasyczny
    >fax.

    Mam podlaczony. Co prawda uzywany sporadycznie ... ale jakos sobie
    sporadycznie radzi.
    Na ucho jakosc rozmowy dobra, ja wiem ze modem moze byc wrazliwszy,
    ale przy pakietowej transmisji to IMO ewentualne zaklocenia byloby
    slychac i na ucho.

    J.

  • 24. Data: 2016-05-12 12:37:08
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "J.F." news:5731c7b8$0$644$65785112@news.neostrada.pl

    > Tak czy inaczej - przy "dobrym internecie" jakosc polaczenia jest podobnie
    > dobra a opoznienia praktycznie niezauwazalne.
    > Ale w dowolnym momencie moze sie popsuc :-)

    Ale jak się ma taki telefon z UPC do internetu? Zakładam, że są to
    niezależne od siebie "Strumienie" i że zapchanie na max obu kanałów w necie
    up/down nie wpływa kompletnie na to jak działa telefon, bo to przecież nie
    program z poziomu PC-ta jest tym VoIp telefonem, tylko niezależne dedykowane
    gniazdo RJ z modemu kablowego i odbywa się to sprzętowo na poziomie modemu.
    Nie natknąłem się na techniczny opis tego czego więc przypuszczam jak to
    może działać.

  • 25. Data: 2016-05-12 12:47:54
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    "Jarosław Sokołowski" news:slrnnj1o1p.qm.jaros@falcon.lasek.waw.pl

    > 64. To jest ten sam strumiń, tyle że transmitowany pakietowo, a nie
    > połączeniowo. W praktyce bez różnicy (transmisja pakietowa wprowadza
    > kilka milisekund opóźnienia).

    Czy taka szafa ONU różni się coś od takiego VoIP w UPC?
    Tam możesz przecież mieć sam telefon bez potrzeby brania neta.
    Szafa ONU zapewne też jest identyfikowana jako jakiś tam IP w sieci
    wewnętrznej orange, gdy gada z macierzystą centralą? Czyli jak ktoś dzwoni
    do delikwenta podpiętego do ONU czy współczesnego stojaka na murowanej
    centrali to zapewne informacja najpierw leci, że trzeba się skomunikaować ze
    stojakiem, rakiem X o odrasie IP: Y (?)
    Taki modem kablowy, np. Cisco UPC3212, UPC3208 itp. mający wyjście
    dedykowane RJ-11 na telefon różni się wiele od szafy ONU w sensie działania?
    Czyż taki modem to nie jest jakby cząsteczka "kanał" wyjęta z szafu ONU,
    jedna karta ze stojaka na centrali? ONU takich cząsteczek ma np 100, a modem
    ma 1 (lub 2 - niezależne dwa RJ-11)
    Transmisja faktycznie się tam różni? Gdybam, że z takiego modemu transmisja
    nie leci przecież jak np. Skype (czy jakiś tam inny program do telefonii
    internetowej VoIP) bezpośrednio przez internet tylko jest tam wydzielony
    niezależny kanał do transmisji (?). Jednym kablem lecą niezależne od siebie
    kanały transmisyjne. Internet swoje, transmisja kanału telefonicznego swoje.

  • 26. Data: 2016-05-12 13:31:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan jedrek napisał:

    > Czy taka szafa ONU różni się coś od takiego VoIP w UPC?

    Nie wiem co to ONU, ale coś jeszcze pamiętam z tego, jakie są założenia
    telefonii cyfrowej. Tam pojęcie pakietu jest całkiem nieprzydatne, a
    wszystko realizowane jest tak, by potrzeby pamięciowe ograniczyć do
    jakichś skromnych rejestrów. Tak więc jeśli mamy 24 linie T0 (64kbps)
    i chcemy zrobć z tego jeden trakt T1, to po prostu dajemy zegar taktujący
    24 razy szybciej i wpychamy dane z tych 24 linii.

    > Tam możesz przecież mieć sam telefon bez potrzeby brania neta.
    > Szafa ONU zapewne też jest identyfikowana jako jakiś tam IP w sieci
    > wewnętrznej orange, gdy gada z macierzystą centralą?

    Na pewno jest, inaczej sobie tego nie wyobrażam. Teraz wszystko jest
    pakietowe, bo tak wygodniej. Nie warto telefonii traktować oddzielnie,
    utrzymywać dla niej inną technikę.

    Na początku lat dziewięćdziesiątych Internet ze swoim protokołem TCP/IP
    stanowił około jednego procenta ruchu w sieciach międzynarodowych.
    Reszta, to była telefonia, może jakieś agencyjne przesyły radiowe czy
    telewizyjne, teleksy itp. Dzisiaj telefonia jest niemierzalnym ułamkiem
    procenta.

> [...]
    > kanały transmisyjne. Internet swoje, transmisja kanału telefonicznego swoje.

    Ale oba kanały są pakietowe (co oznacza, że pewnie nie różni się to od ONU,
    czymkolwiek by ono nie było).

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2016-05-12 13:44:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan jedrek napisał:

> [...]
    > Nie natknąłem się na techniczny opis tego czego więc przypuszczam jak to

    Tak samo "sprzętowo" ja każda inna bramka VoIP. Routery dostarczane przez
    kablarzy klientom do domów, są to zwykłe routery, którym z interfejsu WWW
    wycięto zakładkę telefoniczną. Konfiguracja jest tylko przez provisioning
    z serwera operatora, który ustawia połączenie SIP.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2016-05-12 17:53:53
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-05-09 o 20:57, Czarek pisze:
    > Mam VOIP z MultiMedii Polska, miałem kiedyś TP SA i Dialog - nie
    > zauważam żadnej różnicy jakościowej.

    Mam z VOIP-em złe doświadczenia. Zażyczyłem to-to sobie wtedy, gdy była
    to całkowita nowość w naszym kraju (ponad 10 lat temu), to i pewnikiem
    technika nie była jeszcze dopracowana, ale słyszałem, że i obecnie
    występuje taka wada, jak to zaobserwować się dało wtedy: pogłos. Ale nie
    chodzi o echo w odbiorze tego drugiego mówiącego, lecz to, że jeden z
    rozmówców (rzadziej obaj) słyszy głos własny, z jakimś tam opóźnieniem.
    Niby drobiazg, tylko że w efekcie przestaje się panować nad własną
    wymową! A wtedy człowiek zaczyna gubić sylaby, zaś mówiąc dosadniej:
    bełkotać.

    Przy czym u mnie było to utrapieniem odbiorcy, ale i współczesny system
    daje podobny efekt u mojej znajomej, acz u niej to ona ma z tym
    problemy. Ja, zrażony tym bigosem - z dużą ulgą wróciłem do telefonu
    analogowego, i chociaż (zapewne) również i on gdzieś tam po drodze jest
    przesyłany cyfrowo, to takiego pogłosu nie ma w najmniejszym stopniu.

    Jeśli nie wiecie na ile wspomniany efekt jest trudny do zniesienia (bo
    się z nim nie zetknęliście), to nieco podobny (acz znacznie słabszy)
    bywa wtedy, gdy przez komórkę rozmawiasz z kimś, kto ma włączony system
    głośnomówiący. Pojawia się wtedy takie właśnie echo.

  • 29. Data: 2016-05-12 23:34:25
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-05-12 o 12:47, jedrek pisze:

    > Czy taka szafa ONU różni się coś od takiego VoIP w UPC?

    ONU jest dosyć uniwersalną jednostką, którą można świadczyć różne usługi
    z mieszaniną różnych protokołów; Frame Relay, Ethernet, xDSL, telewizja,
    no i klasyczną telefonię. Co tam komuś do głowy przyjdzie.

> [...]
    > murowanej centrali to zapewne informacja najpierw leci, że trzeba się
    > skomunikaować ze stojakiem, rakiem X o odrasie IP: Y (?)

    Samo ONU może być identyfikowane i nadzorowane w różny sposób, ale
    jeżeli chodzi o świadczenie klasycznej telefonii poprzez ONU, to tam
    nadal podstawą jest G.703/704.

> [...]
    > szafu ONU, jedna karta ze stojaka na centrali? ONU takich cząsteczek ma
    > np 100, a modem ma 1 (lub 2 - niezależne dwa RJ-11)

    Modem kablowy, to tak naprawdę zakończenie CMTS-a, który
    nadzoruje/zarządza/steruje modemami w sieci kablowej.
    Tak z grubsza; para CMTS-modem kablowy ma w zasadzie przez kanał
    telewizyjny(jeden lub kilka) dostarczyć do klienta Ethernet. A co będzie
    przez ten Ethernet hulało, to już dowolna sprawa, jedną z nich może być
    VoIP.
    ONU, to dosyć ogólna nazwa dla różnorakich urządzeń, które w zależności
    od konfiguracji i potrzeb dostarczają różne usługi. Żeby było ciekawiej
    są/były ONU, które w ogóle nie miały podłączenia światłowodem.

    > Transmisja faktycznie się tam różni?

    Jaka transmisja, w którym miejscu?

> [...]
    > tam wydzielony niezależny kanał do transmisji (?). Jednym kablem lecą
    > niezależne od siebie kanały transmisyjne. Internet swoje, transmisja

    W TCP/IP nie ma pojęcia kanału, jak już wspomniano, tam są pakiety.
    Nadawane i odbierane, w zasadzie, w niedającym się z góry określić
    czasie/opóźnieniu, z różną wielkością takiego pakietu.
    VoIP wymaga, jakiegoś tam minimum danych i opóźnienia, powiedzmy 30ms,
    żeby człowiek się nie wqrwił na jakość połączenia. Jak te warunki są
    spełnione to VoIP działa, a czy SIP, Skype czy jeszcze inny protokół, to
    już dowolna sprawa.
    W klasycznej telefonii, czy to bezpośrednio po miedzi z centrali, czy
    przez ONU, jest zestawiany kanał i co 125us osiem bitów leci w świat czy
    się gada czy nie.

  • 30. Data: 2016-05-12 23:48:58
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-05-10 o 13:36, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości grup
    l...

    > To chyba ulepszasz Internet :-)
    > Pamietasz, ze na poziomie IP pakiet moze byc podzielony na mniejsze i
    > zlozony gdzies u odbiorcy ?

    A kto powiedział, że mówimy o IP? Moi rodzice mają telefon w UPC i z
    tego co widzę, pakiety telefoniczne lecą prawdopodobnie warstwą drugą,
    nie trzecią. Krótko mówiąc - telefonia jest funkcją łącza danych a nie
    sieciową. Natomiast na styku UPC z PSTN i tak musi być konwersja na
    format E.

    Zaś co do samego protokołu IP, to dzielenie pakietu jest w IPv4,
    protokole który powstał w zupełnie innych realiach
    techniczno-ekonomicznych niż obecne. W IPv6 nie ma dzielenia pakietu.
    Jak się nie da przepchnąć pakietu przez dane łącze danych, to jest on
    kasowany.