  • 91. Data: 2016-05-22 13:38:44
    Temat: Re: Stacjonarka dawnej TP a Telefon od upc - różnice techniczne
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    O to Ci chodzi: http://pics.tinypic.pl/i/00788/ezexpzwykrtb.png ?

    --
    Czarek

  • 92. Data: 2016-05-22 13:48:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Czarek napisał:

    > O to Ci chodzi: http://pics.tinypic.pl/i/00788/ezexpzwykrtb.png ?

    Nie wiem, czy o to mi chodzi, po prostu pytałem, czy jeszcze jest
    taki program w systemie. Teraz widzę, że jest, więc pewnie o to.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2016-05-23 11:58:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:
    >E tam.

    >Nie musi.

    $ x3270 localhost

    login: jaros
    Password:

    $ echo $TERM
    ibm-3270-4-e

    >Zatem to mój unix emuluje tę cholerę, a nie odwrotnie. Powiedzieć o
    >nim,
    >że dualny, to mało -- zna dużo więcej terminali, pozwala im się
    >łączyć.

    I dziala to ?
    Bo o ile sie orientuje (3270 nigdy nie uzywalem, uzywalem czegos/TSO
    na R32, a uzywac to nie to samo co wiedziec jak dokladnie sa
    zbudowane), to terminal zupelnie niepodobny do tego, do czego Unix od
    lat przyzwyczajony.
    Serwer wysyla do niego blok tekstu, blok ten zawiera formatowanie, w
    tym okreslenie pol na ekranie w ktore mozna cos wpisac, dalej kontrole
    przejmuje terminal (i byc moze jednostka sterujaca nim) - kursorem
    poruszasz sie po pamieci ekranu, znaki trafiaja w pamiec ekranu. I nic
    nie jest wysylane do serwera.
    I dopiero nacisniecie klawisza Send czy innego funkcyjnego wysyla
    serwerowi wszystko co zostalo wpisane.
    Swietnie sie to nadawalo do zastosowan typu bazy danych (w
    prymitywnym zakresie).
    Niezle powinno wspolpracowac np ze starym ed.
    Ale juz vi to wymaga IMO czegos innego ...

    No chyba, ze ma tez jakis tryb wzglednie "normalnego" terminala.

    J.

  • 94. Data: 2016-05-23 12:12:52
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > (...)
    > I dosyć nagle. Długo nie można było nic, nawet jak ktoś miał koncesję
    > na dwa miast i zezwolenie na połączenie tego swoją linią (do celów
    > technicznych), to rozmowy między tymi miastami musiał puszczać przez
    > tepsę. Która mogła zresztą dzierżawić od niego to łącze. Właśnie po
    > to, by mu przez nie te rozmowy puścić.

    Się podepnę z pytaniem pobocznym:

    Jeszcze za czasów Strowgerów i innych "krzyżówek" można było do innego
    miasta dzwonić "po staremu" - przez dziewiątkę - czyli wybierając 9X,
    oraz "po nowemu" - czyli przez zero i kierunek.
    Przykładowo - z Dębicy do Tarnowa było to chyba 93, do Rzeszowa 91 - nie
    pamiętam dokładnie.
    Taryfikacja przez dziewiątki była niższa.
    Stąd też, znając kierunkowe kolejnych miast, można było "szeregowo"
    wybierać kolejne dziewiątki, np. z Dębicy to Tarnowa 93 [sygnał] 95
    (Tarnów-Bochnia) [sygnał] 91 (Bochnia-Kraków) - itd.
    Mało kto o tym wiedział.

    Czym się różniły "dziewiątki" od kierunków "przez zero"?

    W Dębicy taryfikacja "zauważała" tylko pierwszą "dziewiątkę" - stąd
    połączenie znacznie tańsze niż przez zero. Ta taryfikacja to było tylko
    jakieś ograniczenie techniczne ówczesnej centrali wybierakowej?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 95. Data: 2016-05-23 12:20:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > na R32, a uzywac to nie to samo co wiedziec jak dokladnie sa
    > zbudowane), to terminal zupelnie niepodobny do tego, do czego Unix

    Działa, wielokrotnie używałem 3270, a w tym, jak już wspominałem,
    robiłem telnet na inne maszyny, w tym uniksowe. Problem może być
    wyłącznie w drugą stronę -- konsola 3270 ma więcej klawiszy, niż
    normalni ludzie używają (w tym dwa entery, każdy do czego innego).
    Jak się tego nie ma, to jest bida. Program x3270 pokazuje wirtualną
    klawiaturę na ekranie, tn3270 też to robił.

> [...]
    > serwerowi wszystko co zostalo wpisane.
    > Swietnie sie to nadawalo do zastosowan typu bazy danych (w

    Tak to wygląda w fizycznym terminalu 3270, określanym kieyś bodaj
    jako "inteligentny terminal". W przypadku mainframe włączonego do
    sieci TCP/IP, ta inteligencja siedzi w serwerze terminali, blisko
    jednostki centralnej. Połączenie zdalnej aplikacji w rodzaju
    x3270 z tym serwerem, to już zwykły telnet.

    > Niezle powinno wspolpracowac np ze starym ed.
    > Ale juz vi to wymaga IMO czegos innego ...

    Tam edytorem był xedit. Też z dolną linią poleceń. I boczną kolumną
    etykiet, w którą również można było wpisywać polecenia. Miał on później
    swojego klona na DOSa o nazwie kedit. Używałem, chwaliłem sobie bardzo,
    bo to wygodne i wydajne narzędzie. Mam wrażenie, że kedit był nawet
    lepszy od xedita. Na uniksy ktoś później zrobił edytor THE -- na obraz
    i podobieństwo poprzednich.

    --
    Jarek

  • 96. Data: 2016-05-23 12:33:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > (...)
    > Był jakiś taki kombajn pod DOS-a, który działał (no, powiedzmy, że
    > "działał") w trybie graficznym i starał się pokazywać w ten sposób
    > strony WWW. Nie pamiętam nazwy.

    Arachne?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 97. Data: 2016-05-23 12:44:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > oraz "po nowemu" - czyli przez zero i kierunek.
    > Przykładowo - z Dębicy do Tarnowa było to chyba 93, do Rzeszowa 91 -

    Może gzieś były "dziewiątki", ja pamiętam, że z Warszawy kierunkowe
    przeważnie zaczynały się na "8".

> [...]
    > (Tarnów-Bochnia) [sygnał] 91 (Bochnia-Kraków) - itd.
    > Mało kto o tym wiedział.
    >
    > Czym się różniły "dziewiątki" od kierunków "przez zero"?

    Tym sygnałem właśnie. Oględnie rzecz ujmując, oldskulowe numery
    kierunkowe służyły do *bezpośredniego* włączenia się w sieć telefoniczną
    innego miasta. W trakcie słuchania tego sygnału i późniejszego
    kręcenia numeru, cały czas zajęty był kabelek w łączu międzymiastowym.
    A to marnowanie cennych zasobów. Kręcenie numów z zerem, to korzystanie
    z *lokalnej* centrali międzymiastowej. To ona przyjmuje cały numer,
    sprawdza możliwość połączenia, uzgadnia co trzeba przez kanał
    sygnalizacyjny, a dopiero na koniec w jak najkrótszym czasie zestawia
    połączenie do gadania.

    > W Dębicy taryfikacja "zauważała" tylko pierwszą "dziewiątkę" - stąd
    > połączenie znacznie tańsze niż przez zero. Ta taryfikacja to było
    > tylko jakieś ograniczenie techniczne ówczesnej centrali wybierakowej?

    Taryfikacja robiona była na podstawie rzeczywistego czasu rozmowy,
    a ta była sygnalizowana odwróceniem kierunku prądu po podniesieniu
    słuchawi wzywanego abonenta. Można było w telefonie włączyć w szereg
    dwie diody świecące, a widać było, kiedy zaczyna się płatny czas.
    Za czas na wybranie numeru nie płacił nikt, chyba że jeden operatror
    drugiemu. Kiedyś o tym już pisałem -- gdy w relacji międzynarodowej
    (wtedy drogiej jak diabli) trafiło się na automat gadający, że "nie
    ma takiego numeru", to on pętli nie odwracał, sygnału do skarbonki
    nie dawał, ale można było tego słuchać choćby godzinę. Podejrzewam,
    że PPTiT płaciła za to poczcie szwajcarskiej, włoskiej czy francuskiej.

    --
    Jarek

  • 98. Data: 2016-05-23 12:45:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Arachne?

    Zupełnie możliwe.

    --
    Jarek

  • 99. Data: 2016-05-23 13:01:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]

    >bo to wygodne i wydajne narzędzie. Mam wrażenie, że kedit był nawet
    >lepszy od xedita. Na uniksy ktoś później zrobił edytor THE -- na

    Ale o ile zrozumialem, to korzystajac z emulatora x3270 nawiazales
    polaczenie z wlasnym, klasycznym unixem (linuxem ?).

    No to teraz odpal klasycznie vi czy emacsa i chwile popracuj :-)
    Dziala vi, czy od razu wypisuje, ze tylko w ex-mode ?

    Inne tez mozna sprawdzic - more, less, edycja linii bash, mc,

    I to wlasnie nazywam "dualnym programem" - kompletnie inna koncepcja
    terminala.

    J.

  • 100. Data: 2016-05-23 13:12:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >W tym może nie, ale w szczegółach już tak.

    >Echo to jedna z mniej istotnych rzeczy, których bym się czepiał. Choć
    >oczywiście też ważna. Sami zlecali "mniej kompetentnemu", a potem

    No coz, dla mnie byla to najistotniejsza wada :-)

    >tłumaczyli, że to nie ich wina, że ktoś mniej kompetentny. Ale
    >wykonawcy
    >nie zmieniali, a jeśli już, to na podobnego. To nie jest model
    >biznesowy,
    >o którym mogę powiedzieć, że nie ma w nim nic złego. Zresztą model

    Model jest ogolnie bardzo zly, bo zglosilem do serwisu raz, drugi,
    trzeci .... i sie wypisalem.
    Ale widac mieli wystarczajaco duzo zadowolonych klientow, zeby 10 tys
    rozmnozyc do 100 mln :-)

    >ten opierał się nie tylko na wałkach telekomunikacyjnych, ale również
    >finansowych.

    A to nie wiem, moze pozniej, moze nie slyszalem.

    J.