  • 21. Data: 2011-03-25 09:51:22
    Temat: Re: Stal S235JRH
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 25, 8:58 am, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:

    > Dla potomnych którzy będą czegoś szukać w archiwum grupy: doświadczalnie
    > stwierdziliśmy, że do gięcia rury 1,5'' ( zapewne innych) optymalny jest
    > stop L235 - dawno nie widziałem tak ładnych i równych zagięć :-) Za to
    > jak ognia unikać S235JRH - masakra po prostu... :-/

    A masz na atestach tych materialow jakies wlasnosci mechaniczne? W
    szczegolnosci granice plastycznosci i twardosc? Ciekawe moze byc
    porownanie tych liczb.
    Konrad

  • 22. Data: 2011-03-25 10:19:13
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 25 Mar 2011 02:51:22 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > A masz na atestach tych materialow jakies wlasnosci mechaniczne? W
    > szczegolnosci granice plastycznosci i twardosc? Ciekawe moze byc
    > porownanie tych liczb.

    jak dojdą atesty to wrzucę - dosyłają z opóźnieniem

    To co wiem z oznaczenia stopu, to że 235 oznacza wytrzymałość na
    rozciąganie... Niby ta sama, ale....

    --
    pzdr
    meping

  • 23. Data: 2011-03-25 10:32:58
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 25, 10:19 am, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:

    > jak dojdą atesty to wrzucę - dosyłają z opóźnieniem
    >
    > To co wiem z oznaczenia stopu, to że 235 oznacza wytrzymałość na
    > rozciąganie... Niby ta sama, ale....

    Minimalna. Rzeczywista bedzie wyzsza. Mnie ciekawi na przyklad, czy w
    tej kiepskiej rurze roznica miedzy wytrzymaloscia na rozciaganie a
    granica plastycznosci jest mniejsza niz w tej dobrej i czy za tym
    idzie wieksza twardosc (ale nie powierzchniowa).
    Konrad
    PS To jak wy kupujecie material jak nie wiecie co przyjdzie? Najpiwerw
    atest trzeba zatwierdzic, dopiero potem mozna zamawiac.

  • 24. Data: 2011-03-25 10:53:29
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 25 Mar 2011 10:19:13 +0000, Krzysztof Chajęcki napisał(a):

    > jak dojdą atesty to wrzucę - dosyłają z opóźnieniem

    na razie skład chemiczny i podst. parametry z internetu, max. zawartość %:

    L235 S235JRH
    Równoważnik
    węgla CEV max% - 0,37

    C 0,16 0,17
    Si 0,35 -
    Mn 1,2 1,4
    P 0,03 0,045
    S 0,025 0,045
    N 0 0,0009

    Granica
    Plastyczności 235 235*

    Wytrzymałość na
    rozciąganie 360-500 360-510

    Wydłużenie przy
    zerw. wzdłużnym
    min 25 26

    * dla grubości <=16

    Widać, że S235JRH jest stopem bardziej zanieczyszczonym, chociaż
    parametry wytrzymałościowe ma bardzo podobne, choć minimalnie wyższa
    wytrzymałość na rozciąganie sugeruje właśnie większe problemy przy
    gięciu.... Zobaczymy, co będzie w certyfikatach...

    --
    pzdr
    meping

  • 25. Data: 2011-03-25 11:05:43
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 25 Mar 2011 03:32:58 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > PS To jak wy kupujecie material jak nie wiecie co przyjdzie? Najpiwerw
    > atest trzeba zatwierdzic, dopiero potem mozna zamawiac.

    Zdaje się robisz przy atomistyce, tam faktycznie inaczej się nie da...

    U nas zamawiane było do tej pory "rura czarna, średnica..., grubość
    ścianki..." Zasadniczo do tak zaawansowanych konstrukcji jakie robimy, to
    wystarcza... :-) Dwa tygodnie temu audytor zwrócił nam na to uwagę, w
    kontekście tego, że nie wszystkie stopy dobrze przyjmują ocynk ogniowy.
    Przyznaliśmy mu rację i zaczęliśmy tego pilnować. Pierdolnęło z innej
    strony... :-> Już mam na biurku pismo do speca od zakupów, jakie stopy ma
    zamawiać... :-)

    --
    pzdr
    meping

  • 26. Data: 2011-03-25 11:34:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 25, 11:05 am, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:

> [...]
    > Przyznaliśmy mu rację i zaczęliśmy tego pilnować. Pierdolnęło z innej
    > strony... :-> Już mam na biurku pismo do speca od zakupów, jakie stopy ma

    Ja to wszystkim i wszedzie powtarzam: proscie najpierw dostawce o
    przeslanie atestu faksem, dajcie ten atest do obejrzenia
    konstruktorowi, niech sie na nim podpisze ze wyglada OK. W tym
    konkretnym przypadku nic by to nie dalo, skoro w firmie nie bylo
    takiej wiedzy ze to niedobry gatunek. Ale nastepnym razem bedzie.
    Zamawiacze wymieniaja sie w firmie znacznie czesciej niz inzynierowie,
    stanowczo lepiej polegac na wiedzy i doswiadczeniu inzynierow. Nawet
    glupie wymagania 10204 trzeba sprawdzic, jesli atest jest zle
    napisany, czy brakuje na nim danych wymaganych przez norme na ktora on
    poswiadcza zgodnosc, to nie mozna go przyjac. A to maja wiedziec
    inzyniery a nie koles ktorego zadaniem jest wydojenie dobrej ceny,
    terminu dostawy i zaplaty. Jego z norm nikt nie bedzie walkowal na
    audycie.
    Konrad

  • 27. Data: 2011-03-25 17:38:26
    Od: zbigi <z...@w...pl>

> [...]
    > wytrzymałość na rozciąganie sugeruje właśnie większe problemy przy
    > gięciu.... Zobaczymy, co będzie w certyfikatach...
    No tak jak piszesz - wieksza zawrtosc siarki, manganu, fosforu i azotu
    daje bardziej "twarda" i krucha stal. Brak oznaczenia krzemu zastanawia
    - jest tak duze, ze wola nie wyznaczac, coby klyentow nie wystraszyc? ;)
    --
    zbigi metalurg amator ;) i stopka zastepcza

  • 28. Data: 2011-03-26 19:33:09
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "zbigi" <z...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > --
    > zbigi metalurg amator ;) i stopka zastepcza

    Jeszcze sie okaze ze krzemu jest tyle ze ta stal to jest polprzewodnik... :)
    Przemek

  • 29. Data: 2011-03-27 11:04:32
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Mar 2011 04:34:21 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    >Zamawiacze wymieniaja sie w firmie znacznie czesciej niz inzynierowie,
    >stanowczo lepiej polegac na wiedzy i doswiadczeniu inzynierow.

    Ja sie tam nie znam - ale konstruktor to sie na tych wszystkich
    niuansach zna ? Czy skonczy sie tak ze "zawsze bralismy z huty X i
    bylo dobrze, a teraz sobie wymyslili tansze zakupy".

    Bedzie w atescie cos pisalo ze "nie wiadomo jak przyjmie ocynk
    ogniowy" albo "da sie wygiac rure na promieniu xx mm" ?

    >Nawet
    >glupie wymagania 10204 trzeba sprawdzic, jesli atest jest zle
    >napisany, czy brakuje na nim danych wymaganych przez norme na ktora on
    >poswiadcza zgodnosc, to nie mozna go przyjac.

    No i tu pewnie masz racje.

    >A to maja wiedziec
    >inzyniery a nie koles ktorego zadaniem jest wydojenie dobrej ceny,
    >terminu dostawy i zaplaty. Jego z norm nikt nie bedzie walkowal na
    >audycie.

    Tylko jak mu wystawisz liste norm do spelnienia to moze on nic nie
    kupi ? Albo dwa razy drozej, bo sprawdzony dostawca ma w d* te
    wszystkie wydumane atesty i robi tak jak zawsze i sprawdza to co
    zawsze ..

    J.

  • 30. Data: 2011-03-27 11:22:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 27, 12:04 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ja sie tam nie znam - ale konstruktor to sie na tych wszystkich
    > niuansach zna ? Czy skonczy sie tak ze "zawsze bralismy z huty X i
    > bylo dobrze, a teraz sobie wymyslili tansze zakupy".

    Konstruktor ma sie znac, a jak nie jest ekspertem to ma wiedziec ze o
    cos kogos trzeba zapytac. Jesli firma poswiadcza zgodnosc wyrobu z
    jakimis normami/przepisami, to swiadome lamanie ich jest oszustwem. W
    szczegolnych przypadkach moze sie skonczyc w pasiastym ubranku...

    > Bedzie w atescie cos pisalo ze "nie wiadomo jak przyjmie ocynk
    > ogniowy" albo "da sie wygiac rure na promieniu xx mm" ?

    Nie, to ma byc wiedza inzynierow a nie ludzi od handlowania. Co ma
    byc w atescie jest okreslone przez norme na ktora on poswiadcza
    zgodnosc materialu, plus zamowienie. Inzynier ma wiedziec czy dane
    podane na tym kawalku papieru spelniaja wymagania tych norm. Tam moga
    byc dziesiatki liczb i symboli, nie mozesz wymagac od handlowca zeby
    sie na tym wszystkim znal.

> [...]
    > kupi ? Albo dwa razy drozej, bo sprawdzony dostawca ma w d* te
    > wszystkie wydumane atesty i robi tak jak zawsze i sprawdza to co

    Kwestia co kto woli uprawiac: porzadna inzynierie, czy sciemniactwo.
    Swiat sie Chinami I Indiami zachlysnal i odbilo sie to czkawka.
    Konrad