  • 31. Data: 2011-03-28 17:56:06
    Temat: Re: Stal S235JRH
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisal w
    On Mar 27, 12:04 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Konstruktor ma sie znac, a jak nie jest ekspertem to ma wiedziec
    >ze o
    >cos kogos trzeba zapytac. Jesli firma poswiadcza zgodnosc wyrobu z
    >jakimis normami/przepisami, to swiadome lamanie ich jest
    >oszustwem. W
    >szczegolnych przypadkach moze sie skonczyc w pasiastym ubranku...

    Jak poswiadcza zgodnosc z norma, to zrozumiale ze ma zbadac lub
    zapewnic zgodnosc z norma.

    Ale czy takie parametry jak "nadawanie sie do cynkowania" sa ujete
    w normie ?

    >Nie, to ma byc wiedza inzynierow a nie ludzi od handlowania. Co
    >ma
    >byc w atescie jest okreslone przez norme na ktora on poswiadcza
    >zgodnosc materialu, plus zamowienie. Inzynier ma wiedziec czy dane
    >podane na tym kawalku papieru spelniaja wymagania tych norm. Tam
    >moga
    >byc dziesiatki liczb i symboli, nie mozesz wymagac od handlowca
    >zeby
    >sie na tym wszystkim znal.

    No, moze i masz racje, a moze dlatego zatrudniamy specjaliste
    logistyka, zeby sie znal, a inzynier wie ze nalezy kupic stal
    zgodna z norma, i ma wazniejsze zadania na glowie niz sprawdzanie
    certyfikatow :-)

    J.

  • 32. Data: 2011-03-28 18:47:55
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Mon, 28 Mar 2011 19:56:06 +0200, J.F. napisał(a):

    > Ale czy takie parametry jak "nadawanie sie do cynkowania" sa ujete w
    > normie ?

    norma dotycząca cynkowania określa, jakie stale nadają się do tego.
    Posiada ją cynkownia.

    --
    pzdr
    meping

  • 33. Data: 2011-03-28 22:04:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 28, 6:56 pm, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > logistyka, zeby sie znal, a inzynier wie ze nalezy kupic stal
    > zgodna z norma, i ma wazniejsze zadania na glowie niz sprawdzanie

    No to maly przyklad, z zycia. Ostatnio zamowilismy wysokocisnieniowe
    zlacza, tzw hubs (clamp&hub connection). Kwit poswiadczal zgodnosc z
    norma A182, czyli norma na odkuwki. Poniewaz ja bylem zaangazowany w
    projekt, trafilo to do mnie. Nie podobalo mi sie cos w tych zlaczach
    od poczatku, wiec postanowilem sie przyczepic. No i doszedlem, ze
    owszem, certyfikat poswiadczal zgodnosc z A182, ale produkt byl
    wytoczony z kutego preta, a nie z odkuwki o ksztalcie zblizonym do
    wyrobu koncowego. Jedna z norm przywolanych to reguluje dla tego typu
    elementow. No i szmelc wrocil do dostawcy w ramach reklamacji. Moge
    sie o skrzynke wodki zalozyc ze handlowiec takich rzeczy nie znajdzie,
    bo po pierwsze wszystko mu bedzie jedno czy to jest element typu
    "kolnierz" czy typu "zaslepka", a po drugie nie bedzie wiedzial w
    jakim zakresie normy przywolane sa obowiazujace, a w jakim sa
    pomocnicze. W normach ASTM nie zawsze jest to jasne, trzeba znac
    zamierzenie projektowe (design intent), inaczej latwo cos waznego
    zignorowac.
    Konrad

  • 34. Data: 2014-06-16 12:49:55
    Od: f...@g...com

    W dniu czwartek, 24 marca 2011 13:21:19 UTC+1 użytkownik Krzysztof Chajęcki napisał:

    > lipa z tego wyszła - zrobiłem próby na parę sposobów (pozycji szwu) i
    > dalej się łamie. Próbowałem też trochę podgrzać rurę, bez rezultatu. Tzn.
    > pierwsza próba była udana, kolejne niestety nie, nie udało mi się
    > powtórzyć tamtego gięcia, więc nie można tej metody użyć przy produkcji :-
    > (
    >
    > --
    > pzdr
    > meping

    A dalczego nie użyjesz kolan hamburskich?
    W barierkach często kolana są stosowane.

    Pozdrawiam,
    Sylwek

  • 35. Data: 2014-06-16 13:19:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Chajęcki napisał:

    >A dalczego nie użyjesz kolan hamburskich?
    >W barierkach często kolana są stosowane.

    Stary temat ...
    sa tez miliony barierek bez kolan.

    Ba, pytajacy sam je robil bez kolan, ale potem cos rury nie chcialy
    sie wygiac tak jak wczesniej.

    J.

  • 36. Data: 2020-07-13 19:50:03
    Od: m...@g...com

    W dniu czwartek, 24 marca 2011 09:32:29 UTC+1 użytkownik Krzysztof Chajęcki napisał:
    > Witam,
    >
    > Potrzebuję na cito dowiedzieć się co oznacza H - w oznaczeniu tego stopu
    > i jak modyfikuje jego właściwości.
    >
    > To co udało mi się ustalić, to że S235JR (wg. EN) jest odpowiednikiem
    > ST3S (wg. PN)
    >
    > H - oznacza walcowanie H termodynamiczne.
    >
    > Chodzi o to, że zakupiona rura z tej stali kiepsko się wygina, tzn. łamie
    > się, pomimo odpowiedniej grubości ścianki (3,2 mm). Próba przeprowadzona
    > na poprzedniej partii rury (która gięła się elegancko) wykazuje, że ma
    > trochę większą twardość, co może być przyczyną problemów. Google mało o
> [...]

    H to nic innego jak profil zamknięty pozdro

  • 37. Data: 2020-08-05 21:11:13
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-07-13 o 19:50, m...@g...com pisze:

    > H to nic innego jak profil zamknięty pozdro

    Wydaje się, że twórca wątku od 2011r. już zdążył sobie odpowiedzieć.