  • 11. Data: 2011-03-24 12:48:02
    Temat: Re: Stal S235JRH
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 24 Mar, 12:21, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:

    > lipa z tego wyszła - zrobiłem próby na parę sposobów (pozycji szwu) i
    > dalej się łamie. Próbowałem też trochę podgrzać rurę, bez rezultatu. Tzn.
    > pierwsza próba była udana, kolejne niestety nie, nie udało mi się
    > powtórzyć tamtego gięcia, więc nie można tej metody użyć przy produkcji :-

    A co to znaczy ze sie lamie? Peka (rozdziera sie) material na
    zewnetrznej powierzchni czy sie zapada (ostro zagina) na wewnetrznej?
    Konrad

  • 12. Data: 2011-03-24 13:04:17
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 24 Mar 2011 05:48:02 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > A co to znaczy ze sie lamie? Peka (rozdziera sie) material na
    > zewnetrznej powierzchni czy sie zapada (ostro zagina) na wewnetrznej?

    rura spłaszcza się, prawie nie marszczy na wewnętrznej, ale wypłaszcza
    się i nawet zapada na zewnętrznej

    --
    pzdr
    meping

  • 13. Data: 2011-03-24 13:10:58
    Od: "Tomek" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Chajęcki" <k...@g...com> napisał w
    wiadomości news:imffgg$il4$9@inews.gazeta.pl...

    > rura spłaszcza się, prawie nie marszczy na wewnętrznej, ale wypłaszcza
    > się i nawet zapada na zewnętrznej
    >
    > --

    Trochę OT - czy nadal przy gięciu rur stosuje się metodę zabezpieczającą
    przed ich zniszczeniem przez wsypanie piasku do środka i zaczopowanie?
    Metoda, przyznam, dość chałupnicza, ale kiedyś stosowana i bardzo
    skuteczna...
    Tomek

  • 14. Data: 2011-03-24 13:20:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 24, 1:04 pm, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:

    > rura spłaszcza się, prawie nie marszczy na wewnętrznej, ale wypłaszcza
    > się i nawet zapada na zewnętrznej

    Trzeba by to giac na wiekszym promieniu. A jesli nie mozna, to
    przydalaby sie gietarka z rdzeniem w srodku (mandrel). Piach, jakies
    sprezyny itp, pewnie nie wchodza w rachube?
    Konrad

  • 15. Data: 2011-03-24 13:21:17
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 24 Mar 2011 14:10:58 +0100, Tomek napisał(a):

    > Troche OT - czy nadal przy gieciu rur stosuje sie metode zabezpieczaj?c?
    > przed ich zniszczeniem przez wsypanie piasku do ?rodka i zaczopowanie?
    > Metoda, przyznam, do?ae cha?upnicza, ale kiedy? stosowana i bardzo
    > skuteczna...

    tak, ale u nas jej nie stosujemy - w ten sposób pewnie dało by się
    wygiąć, ale przy ilości gięć jakie są do wykonania nikt by nie zarobił :-)

    --
    pzdr
    meping

  • 16. Data: 2011-03-24 13:35:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 24 Mar, 13:20, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
    > gietarka z rdzeniem

    O taka
    http://www.youtube.com/watch?v=KwgkeS1sPzA

  • 17. Data: 2011-03-24 13:50:01
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 24 Mar 2011 06:20:27 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > Trzeba by to giac na wiekszym promieniu.

    rur o tej średnicy na tym promieniu na tej giętarce wygięliśmy już wiele
    kilometrów, nikt nie zliczy ile - ustawiliśmy na drogach kilometry barier
    naszej produkcji. Nigdy nie było takich problemów....

    Z resztą promień określają przepisy, chodzi o coś takiego:

    http://tinyurl.com/6cqvyfy

    lub

    http://tinyurl.com/4teyo2z

    > A jesli nie mozna, to
    > przydalaby sie gietarka z rdzeniem w srodku (mandrel).

    nasza ciut inaczej wygląda, ale zasada jest taka sama - też ma rdzeń
    dostosowany do średnicy rury. Wygina się do 45 - 60 stopni i dalej się
    płaszczy....

    > Piach, jakies
    > sprezyny itp, pewnie nie wchodza w rachube?

    nie, za długo by się schodziło - przyjedzie inna rura i powinno być
    dobrze...

    --
    pzdr
    meping

  • 18. Data: 2011-03-24 14:08:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 24 Mar, 13:50, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:
    > przyjedzie inna rura i powinno być
    > dobrze...

    Troche szkoda, ale chyba nic wie wymyslisz. Na moj rozum (a na
    niestopowych stalach nie znam sie w ogole wiec nie sluchaj mnie), to
    walcowanie na goraco bez normalizowania powoduje rozrost ziaren. Grube
    ziarno powoduje ze stal jest ciastowata ale bardzo wrednie sie
    utwardza przez zgniot.

    A moze ta rura ma za cienka scianke? Nie wiem jak w ENach, ale w
    ASTMach dopuszczalna odchylka grubosci scianki na minusie to 12.5%.
    Moze tam za luzno jest miedzy rdzeniem a scianka?
    Konrad

  • 19. Data: 2011-03-24 15:12:57
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 24 Mar 2011 07:08:07 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > Troche szkoda, ale chyba nic wie wymyslisz.

    i szkoda i nie szkoda, trochę zamrożonej kasy, bo tą rurę albo się
    zwróci, albo za jakiś czas wykorzysta do czego innego, na wysięgniki lamp
    jak znalazł :-)

> [...]
    > walcowanie na goraco bez normalizowania powoduje rozrost ziaren. Grube
    > ziarno powoduje ze stal jest ciastowata ale bardzo wrednie sie utwardza

    też tak mi się wydaje

    > A moze ta rura ma za cienka scianke?

    nie - do gięcia zawsze kupujemy 3,2mm, na inne elementy 2,9mm.
    Mierzyliśmy - na pewno ma 3,2

    > Nie wiem jak w ENach, ale w ASTMach
    > dopuszczalna odchylka grubosci scianki na minusie to 12.5%. Moze tam za
    > luzno jest miedzy rdzeniem a scianka?

    może, ale to już raczej nie istotne - na koniec dnia przyjechała rura z
    nieco innego stopu. Jutro rano będziemy ją testować - karzę na ścianie
    zapisać symbol stopu... :-D

    --
    pzdr
    meping

  • 20. Data: 2011-03-25 08:58:09
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Thu, 24 Mar 2011 15:12:57 +0000, Krzysztof Chajęcki napisał(a):

    > może, ale to już raczej nie istotne - na koniec dnia przyjechała rura z
    > nieco innego stopu. Jutro rano będziemy ją testować - karzę na ścianie
    > zapisać symbol stopu... :-D

    Dla potomnych którzy będą czegoś szukać w archiwum grupy: doświadczalnie
    stwierdziliśmy, że do gięcia rury 1,5'' ( zapewne innych) optymalny jest
    stop L235 - dawno nie widziałem tak ładnych i równych zagięć :-) Za to
    jak ognia unikać S235JRH - masakra po prostu... :-/

    --
    pzdr
    meping