  • 51. Data: 2015-04-22 19:31:02
    Temat: Re: Stara różnicówka ?
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-22 o 17:07, Magnus Elephantus pisze:

    > Ale zdajesz sobie sprawe z tego. ze to moze dotyczyc nie tylko rozdzielni...?

    A na przykład czego jeszcze ?

    > Moze zacznij od tego, czy obwody w mieszkaniu sa rzeczywiscie rozdzielone.

    Nie są. 1 różnicówka 3 fazowa, na tym wisi 6 eSek, na każdej 1-2 obwody.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 52. Data: 2015-04-22 20:35:07
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-04-22 o 19:31, PeJot pisze:

    > A na przykład czego jeszcze ?

    > Nie są. 1 różnicówka 3 fazowa, na tym wisi 6 eSek, na każdej 1-2 obwody.

    Możesz mieć np. wspólny przewód neutralny.
    Inaczej mówiąc, podczepione odbiorniki jednofazowe do kabla trójfazowego.
    A przez różnicówkę muszą przechodzić zarówno L jak i N.

  • 53. Data: 2015-04-22 20:58:26
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-22 o 20:35, t-1 pisze:

    > Możesz mieć np. wspólny przewód neutralny.

    Na szczęście nie. Z rozdzielni wychodzi *tyle samo* przewodów fazowych
    jak i wraca zerowych. Drobny kłopot z ogarnięciem który do którego.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 54. Data: 2015-04-22 21:21:04
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-04-22 o 20:58, PeJot pisze:

    > Na szczęście nie. Z rozdzielni wychodzi *tyle samo* przewodów fazowych
    > jak i wraca zerowych. Drobny kłopot z ogarnięciem który do którego.

    A tak BTW: w mieszkaniu jest teraz 3 obwody oświetleniowe, podłączone
    pod 1 eSkę 10 A i 6 obwodów gniazd na 5 eSkach. Ponieważ eSki są tanie,
    czy sensownie byłoby zrobić z tego 3 obwody oświetleniowe z 3 eSkami (
    np. 6 A ), podpięte do 3 faz ? Mniejsze prawdopodobieństwo że w razie
    zadziałania jednej różnicówki *całe* mieszkanie będzie bez światła.

    A może pójść jeszcze o jedną eSkę dalej i doprowadzić do stanu że
    *każdy* z 9 obwodów będzie miał swoją eSkę.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 55. Data: 2015-04-23 01:13:22
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    "PeJot" <P...@n...pl> wrote in message

> [...]
    > różnicówki *całe* mieszkanie będzie bez światła.
    >
    > A może pójść jeszcze o jedną eSkę dalej i doprowadzić do stanu że *każdy* z 9

    Jesli tylko masz miejsce w rozdzielni, ale najpierw ustal czy nie masz takich
    sytuacji w 'terenie'.
    http://www.elektroinstalacje.info/images/articles/bl
    edy%20w%20laczeniu%20RCD/b%C5%82%C4%99dnie%20po%C5%8
    2%C4%85czone%20RCD%20v1s.jpg
    http://www.elektroinstalacje.info/images/articles/bl
    edy%20w%20laczeniu%20RCD/b%C5%82%C4%99dnie%20po%C5%8
    2%C4%85czone%20RCD%20v2s.jpg

  • 56. Data: 2015-04-23 07:15:27
    Temat: Re: Stara r?nic?wka ?
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-04-23 o 01:13, Magnus Elephantus pisze:

    > Jesli tylko masz miejsce w rozdzielni,

    Jest, łącznie 24 pola.
> [...]

    2%C4%85czone%20RCD%20v1s.jpg

    http://www.elektroinstalacje.info/images/articles/bl
    edy%20w%20laczeniu%20RCD/b%C5%82%C4%99dnie%20po%C5%8

    Ok, sprawdzę obwody neutralne omomierzem ale komu i po co chciało by się
    to robić ?

    --
    P.Jankisz

  • 57. Data: 2015-04-23 08:32:31
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik PeJot napisał:
    > No właśnie tego się trochę obawiam, bo w temacie mam zerową praktykę.
    > Poza tym jeżeli jest to *chwilowy* upływ, to niekoniecznie musi się on
    > objawić podczas pomiarów.

    Aż tak się tego nie bój. Piszesz chwilowy, bo nie wywala Ci różnicówki
    od razu, po jej podniesieniu. Pomijam przypadek uszkodzonej izolacji na
    przewodzie, którym ktoś rusza, powodując zwarcie. To może być przypadek
    takiego zero jedynkowego uszkodzenia ale sam byś je zlokalizował,
    posługując się zdrowym rozsądkiem i nawet nie pytał.

    Na ogół w tej instalacji lub urządzeniu jakiś ponadnormatywny upływ jest
    cały czas. Czasem mniejszy, czasem większy. Raczej wadliwa instalacja
    nie zachowuje się w ten sposób, że raz pomiar będzie idealny a raz
    metaliczne, niskoomowe zwarcie. Oprócz ruszania przewodem. Gdyby tak
    było, to pomiary okresowe mijałyby się z celem, bo i tak nigdy by
    niczego nie wykryły a wykrywają. Tak samo pomiar urządzenia od strony
    wtyczki.

    Upływności lub zły styk można również wykrywać reflektometrem, który
    pokaże w jakiej odległosci od miejsca podłączenia jest ta wada. Tyle że
    to już temat dla zawodowca, bo nie będziesz kupował i uczył się dla
    jednego przypadku. Energetycy, czy teletransmici jakoś sobie radzą.

    Maciek

  • 58. Data: 2015-04-23 08:56:15
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2015-04-23 o 08:32, Maciek pisze:

> [...]
    > metaliczne, niskoomowe zwarcie. Oprócz ruszania przewodem. Gdyby tak
    > było, to pomiary okresowe mijałyby się z celem, bo i tak nigdy by

    Jakoś mi się nie chce wierzyć że takie chwilowe sprawy łatwo wykryć
    szczególnie w zawilgoconej instalacji z upływami, ale OK, nie mam
    praktyki to się nie upieram. Podzielę instalację na 3 obwody, łatwiej
    będzie zlokalizować winowajców. Podejrzewam zmywarkę, której sterownik
    kilka miesięcy temu, przy okazji wywalenia różnicówki został ubity i
    musiał być wymieniony.

    > Tak samo pomiar urządzenia od strony
    > wtyczki.

    Chodzi o pomiar prądu upływu mierzony np. wg PN-EN 60335-1 p. 13 ? Swoją
    drogą tam i tak prąd upływowy < 5mA przy napięciu roboczym.

    --
    P.Jankisz

  • 59. Data: 2015-04-23 12:11:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    PeJot wrote:

> [...]
    > pod 1 eSkę 10 A i 6 obwodów gniazd na 5 eSkach. Ponieważ eSki są tanie,
    > czy sensownie byłoby zrobić z tego 3 obwody oświetleniowe z 3 eSkami (

    IMHO przesada. Z wypadnięciem jednej fazy *w mieszkaniu* się jeszcze nie
    spotkałem, zazwyczaj znikały wszystkie trzy jednocześnie. U mnie całe
    oświetlenie wisi na jednej fazie, ale jest podzielone na dwa obwody
    po osi mieszkania: północny i południowy. W pełni wystarcza. Podobnie
    z "normalnymi" gniazdami w pokojach.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 60. Data: 2015-04-23 12:38:38
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zadziałania jednej różnicówki *całe* mieszkanie będzie bez światła.
    >
    > A może pójść jeszcze o jedną eSkę dalej i doprowadzić do stanu że *każdy*

    ja u siebie w mieszkaniu (blok, jedna faza, z 5 obwodow, 1 roznicowka na
    wszystko, mala rozdzielnia) swiatlo podpialem pod druga roznicowke, jak
    podlaczam jakiegos niepewnego sprzeta albo cos grzebie i wywali roznicowke
    to przynajmniej po widnemu ide zalaczyc;)
    mozesz np oswietlenie dac z jednej fazy a gniazda z dwoch pozostalych- jak
    zrobisz zwarcie i wywali ta faze to swiatlo sie ostanie

    --
    pozdr

    tck(at)top.net.pl