  • 1. Data: 2021-01-02 13:43:18
    Temat: Stary zasilacz laboratoryjny z lat 80 chyba Unitra - poszukiwany w myślach model
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    W okolicy roku 1989 natknąłem się przez krótki czas na stabilizowany
    zasilacz prawdopodobnie polskiej Unitry. Ale której to konkretnie Unitry
    (czy Unima, czy jakiś inny) to nie pamiętam.
    Miał on miernik wychyłowy pokazujący napięcie wyjściowe i trochę podobny był
    do Unitra 5121
    https://c.allegroimg.com/s1024/0c8e22/0096a631474193
    380b94e945253c
    Z tym, że poszukiwany zasilacz miał czołówkę koloru kremowego, czyli taki
    kolor czoła jak np tu
    https://i1.imged.pl/2-kan-zasilacz-laboratoryjny-uni
    tra-unima-5121-0-6v-2-5a-0-20v-0-5a-46674328.jpg
    https://a.allegroimg.com/original/1157ef/ee99ffd84fa
    09b7a6473e3fe307a/Zasilacz-Unitra-Cemi-537-S-czesci-
    dawca-R2976

    Zasilacz NIE miał takich wstawek-kształtek wzmacniających na rogach obudowy
    (czyli nie był raczej przesadnie kanciasty) znanych np. z przyrządów
    warsztatowych Meratronik jak generatory, woltomierze itp.
    Czyli coś innego niż takiego wykonanie mechaniczne
    https://obrazki.elektroda.pl/1678561500_1554827223.j
    pg

    Zasilacz to była skrzynka jakieś ~40cm szeroka, wysoka na ~20cm, głęboka
    20-30cm.
    Była na czołówce także m.in. dioda świecąca, która zaświecała się przy
    przeciążeniu.
    Max napięcie wyjściowe raczej było poniżej 30V. Wydajność prądowa kilka A.
    Raczej nie więcej niż 3A.

    Poszukiwany zasilacz od wskazanego modelu 5121, różniło to, że jak dobrze
    pamiętam miał dwie kolumny w pionie isostatów, którymi wybieraliśmy
    napięcia. Więcej przycisków niż pokręteł. Możliwe, że nie było żadnego
    pokrętła do regulacji napięcia, a regulacja być może była tylko skokowa
    isostatami.
    Było tam przynajmniej z 5 isostatów na kolumnę, z jasnymi szarymi końcówkami
    prostokątnymi bez ząbków, gładkie czoła (coś podobnego jak przyciski w
    mierniku meratornika V-640 tylko ciut mniejsze). Jeżeli dobrze pamiętam
    można było tam robić kombinację napięć z gatunku +0,5V, +1V, +2V, +5V,
    +10V - czyli sumowały się napięcia z wciśnietych isostatów. Mogły być ich
    kilka równocześnie wciśniętych, raczej były niezależne od siebie.
    Możliwe, że był tam także jeden "resetujący" (mogę się mylić), który
    zwalniał wszystkie po jego wciśnięciu, ale większość isostatów nie wpływała
    na pozycję pozostałych i można było wciskać ich dowolne kombinacje.
    Od kombinacji wciśniętych isostatów zależało napięcie wyjściowe.
    Póki co szukając po obrazkach zasilaczy nic podobnego nie wypatrzyłem.
    Może ktoś kojarzy takowy model jaki symbol miał.
    Oby się nie okazało, że to nie była w ogóle Unitra, a kompletnie coś innego
    :-)

  • 2. Data: 2021-01-02 13:57:32
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    jedrek wrote on 02.01.2021 13:43:
    > W okolicy roku 1989 natknąłem się przez krótki czas na stabilizowany
    > zasilacz prawdopodobnie polskiej Unitry. Ale której to konkretnie Unitry
    > (czy Unima, czy jakiś inny) to nie pamiętam.

    Przeglądaj aż znajdziesz:
    https://www.google.com/search?q=zasilacz+unitra&tbm=
    isch

  • 3. Data: 2021-01-02 14:13:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 13:43:18 +0100, jedrek napisał(a):
> [...]

    > warsztatowych Meratronik jak generatory, woltomierze itp.
    > Czyli coś innego niż takiego wykonanie mechaniczne

    Czyli krawedzie wyraznie zaokraglone, czy tylko bez wzmocnien ?

> [...]
    > napięcia. Więcej przycisków niż pokręteł. Możliwe, że nie było żadnego
    > pokrętła do regulacji napięcia, a regulacja być może była tylko skokowa

    Nie masz wiekszych zmartwien, niz odszukanie fotki starocia? :-)
    Wpisz w google "zasilacz unitra", przestaw na obrazki ... moze
    znajdziesz. a moze sie odechce :-)

    Ja kojarze cos takiego:
    https://archiwum.allegro.pl/oferta/zasilacz-unitra-z
    rk-typ-204-0-32v-3a-i7005209971.html

    Ale to nie isostaty.

    J.

  • 4. Data: 2021-01-02 15:31:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-01-02 o 13:43, jedrek pisze:
    > W okolicy roku 1989 natknąłem się przez krótki czas na stabilizowany
    > zasilacz prawdopodobnie polskiej Unitry. Ale której to konkretnie Unitry
    > (...)
    Ja mam i używam nadal ZST-1.
    Pasuje do Twojego opisu za wyjątkiem miernika wychyłowego.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam