  • 121. Data: 2011-05-06 13:08:02
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message
    news:f7de480b-07a3-45db-8fc1-cf7c6828911c@d19g2000pr
    h.googlegroups.com...

> [...]
    > potem sprawdzic co jest spieprzone. Juz widzialem takie kwiatki:
    > wytworca w jakiejs hinduskiej wiosce pierwszy raz w zyciu robi cos na
    > SecVIII-1, nikt w firmie nie zna tych przepisow, zaluja kasy na
    > fachowca spoza firmy, narysuja cos na pale, wysla klientowi do
    > zatwierdzenia, tam nikt nie ma czasu sprawdzic, sekretarka odpisze ze
    > nikt w firmie nie mial uwag, potem jakis inspektor z ksiezyca
    > przyjedzie, za lapowe zbiornik odbiera, chlopaki pakuja w kontener i
    > plynie to na drugi koniec swiata. Cale szczescie ze ja tam nie

    Bez komentarza.

    > Co to jest "baniaczek tloczni"?

    Tlocznia nazywano kiedys stacje kompresorowa. Nie wiedzialem, ze jest
    obecnie anachronizm.
    Baniaczki lub butelki niewielkie wymiarowo zbiorniki tejze tloczni
    umiejscowione na ssaniu i tloczni (suction and discharge bottles)

    > Dodatkowe wymagania sa bardzo czesto sprzeczne albo nie na temat,
    > demontrujac kompletny brak wiedzy u inzynierow ktorzy to zamowienie
    > pisali.

    Potencjalny wykonawca nie utrzymuje zamowienia wprost, lecz bierze wpierw
    udzial w przetargu.

    Jezeli wg potencjalnego wykonawcy, wymagania klienta sa sprzeczne, ma on
    okazje przedstawic klientowi wyjatki, ktore klient moze odmowic lub przyjac
    (czyli klient ma znowuz zawsze racje, gdyz on placi zawyrob). Potencjalny
    wykonawca moze rowniez odmowic brania udzialu w przetargu, jezeli klient
    jemu sie nie podoba, gdyz jego inzynierowie demonstruja kompletny brak
    wiedzy.

    W kazdym z tych wypadkow potencjalny wykonawca wyjdzie jak przyslowiowy
    Zablocki na mydle

    > No, jak sie podpisuje pod przegladem kontraktu, to chyba czytam nie?
    > Nieraz 5 kilo papieru dwustronnie zadrukowanego, zdarza sie ze
    > cyrylica...

    > Alec, to jest najglupsze amerykanskie przyslowie. Z niego wzielo sie
    > tyle katastrof, ze to jest temat na gruba ksiazke :-)

    Konradzie, to, ze klient ma zawsze racje, jest zabite w kazdym zdaniu firmy
    pracujacej w systemie firm pracujacych w systemach zabezpieczenia jakosci
    (Quality Assurance)

    Zycze przyjemnego weekendu

    > Konrad

    Alec

  • 122. Data: 2011-05-06 18:06:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 4 May 2011 00:49:43 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >No ale to chyba nie był blad w softwarze? Nie wiem czego oni tam
    >uzywaja, ale nie wyobrazam sobie zeby np catia oszukala konstruktora,
    >albo erp pozmienial jakies cyferki w bazie danych i wydrukowal
    >niedobre zamowienie...

    Jak to ujmuje wiki:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

    Specifically, it would appear that German and Spanish Airbus
    facilities continued to use CATIA version 4, while British and French
    sites migrated to version 5.[49] This caused overall configuration
    management problems, at least in part because wiring harnesses
    manufactured using aluminium rather than copper conductors
    necessitated special design rules including non-standard dimensions
    and bend radii; these were not easily transferred between versions of
    the software.

    http://www.cadalyst.com/cad/product-design/what-grou
    nded-airbus-a380-10903

    Spytaj na pl.rec.lotnictwo - jest tam ktos kto wydaje sie znac sprawe.

    W ERP tez niczego wykluczyc nie mozna - od bledow w softwarze, przez
    zaokraglenia .. az sam sie kiedys zdziwilem skad te dziwne kwoty na
    fakturze, a to tylko pole bylo za krotkie i jedna cyfre obcinalo ..

    J.

  • 123. Data: 2011-05-07 09:22:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 6, 7:06 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > necessitated special design rules including non-standard dimensions
    > and bend radii; these were not easily transferred between versions of

    A to przykrosc :)
    Osobiscie nigdy mi sie catia nie podobala, ja jestem wyznawca proe,
    czy teraz to creo. Windchill jest na solidnym oraclu, w zyciu nie
    widzialem zeby tak zdurnial.
    Konrad

  • 124. Data: 2011-05-07 13:48:49
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...

    > Wiem, dlatego nie powiedzialem ze bzdury opowiadasz, tylko
    > naprowadzilem Cie na wlasciwa odpowiedz...
    > Konrad

    Sprawdz ASME VIII/1 UCS -151

  • 125. Data: 2011-05-08 07:07:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 7 May 2011 02:22:21 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

    >A to przykrosc :)

    Tym wieksza ze projekt juz opozniony sporo, a tu taka przykra
    niespodzianka.

    >Osobiscie nigdy mi sie catia nie podobala, ja jestem wyznawca proe,
    >czy teraz to creo. Windchill jest na solidnym oraclu, w zyciu nie
    >widzialem zeby tak zdurnial.

    Jesli chodzi o software to jednego mozesz byc pewny - kazdy kiedys
    bedzie mial klopoty :-) I drugie: kazdzy wiekszy program zawiera
    nieskonczona ilosc bledow, tylko nie wszystkie sa jeszcze wykryte.

    Jesli NASA myli jednostki i iles tam mld dolarow zamienia sie w pyl,
    Francuza myla sie wersje programow i znow mld rozsypuja sie po
    okolicy, wojskowym samolotom komputery sie wieszaja nad rownikiem,
    to myslisz ze ktos bedzie sie lepiej przykladal do programu do byle
    rysowania ? :-)

    I tak dobrze ze roznica byla na tyle duza ze wyszla od razu.
    Strach pomyslec ze podobna sprawa by nastapila w silnikach, miedzy
    walem a panewkami :-)

    J.

  • 126. Data: 2011-05-09 00:20:09
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    " lukaszPK" napisał(a):

    > Na końcu zdania, które napisałem jest znak zapytania. Oprócz tego
    > napisałem:
    > "Jeśli DOBRZE ZROZUMIAŁEM Pańską odpowiedź...". Biorąc pod uwagę
    > kompilację
    > wcześniejszych Pańskich wypowiedzi, moje pytanie wydawało mi się
    > prawidłowo
    > zadane.

    Mozliwe, ze nie dokladnie przeczytalem pansko post.

    > No właśnie nie widzę, dlatego nie rozumie wcześniejszych wypowiedzi o
    > uwzględnieniu pełzania materiału w obliczeniach.

    Pelzanie uwzglednia sie dopiero w konstrukcjach dzialajacych pod
    naprezeniami w dlugotrwalych temperaturach podwyzszonych.

    > Nie rozumie tej odpowiedzi. Czy to jakaś złośliwość?

    W zadnym wypadku, chcialem tylko podkreslic, ze juz studentom politechniki
    pierwszych lat oraz technicznych szkol srednich podkresla sie, ze obliczenia
    konstrukcji odbywa sie zawsze w granicach sprezystosci, i przy tym dosc
    daleko od Re.

    > Może i tak. Ale swoją drogą co będzie, gdy zmienią się warunki obciążenia
    > płaszcza i zdarzy się że obciążenie nie będzie symetryczne? Czy ASME mówi
    > coś
    > o tym?

    Nie prosze Pana. ASME nie jest poradnikem konstruktora, zaklada tylko
    minimalne wymagania przy obliczaniu zbiornikow pod cisnieniem wewnetrznym i
    zewnetrznym.

    Do reszty obliczen stosuje sie inne normatywy, oparte na obliczeniach
    wytrymalosci materialow, ktore z kolei sa oparte na lasycznych zrodlach
    Timoshenko, Popowa, Bielajewa i innych klasykow.

> [...]
    > przykład obciążenia wiatrem. Niesymetryczne obciążenie wg wielu norm
    > zamienianych jest na ciśnienie zewnętrzne "stałe", które wywołuje utratę
    > stateczności powłoki jak te nierównomierne. Natomiast stan utraty
    > stateczności
    > określa się ilością fal wyboczeniowych. Dlaczego by nie można tego liczyć
    > wychodząc ze stanu równowagi powłoki uwzględniając ściananie, rozwiązując
    > układ równań różniczkowych? Czy ASME też coś o tym mówi? To tylko takie
    > OT,
    > ale cchę tylkow powiedzieć, że te otwarte drzwi są czasem tylko pozornie

    :-)

    Obliczenia od obciazen dynamicznych (snieg, wiatr, sejsmiczne) przeprowadza
    sie wg budowlanych standardow federalnych oraz stanowych i prowincjonalnych
    (w Kanadzie)

    Dla przykladu ponizej link do cwiczenia dla obliczenia budynku od wiatru wg
    ASCE (American Society of Civil Engineers) oraz przepsow stanu Floryda.

    Jest to oczywiscie propagandowy klip sluzacy do zakupu software

    http://www.youtube.com/watch?v=gUqfXuu_E6I

    Nikt od dawna nie liczy tych rzeczy na piechote, sluza ku temu rozmaite
    programy, ktore rowniez obliczaja fundamenty pod zbiorniki, ocizazenia
    kroccow, wytrzymalosco spawow itd.

> [...]
    > twierdzenia, że ADM też nie są mu obce.

    > Pierwsza wersja odpowiedzi w Pańskim stylu: A czy ja gdzieś napisałem, że
    > obróbka ma wpływ na grubość ścianki płaszcza? Proszę przeczytać jeszcze
    > raz
    > moją odpowiedź.
    >
    > A teraz moja odpowiedź: na grubość nie ma wpływu. Ale w mojej wypowiedzi
    > chodziło głownie o cenę wyprodukowania takiego aparatu.

    > Trzy Podstawy, ktore wbija sie studentom polskich uczelni
    > technicznych - na drugim roku.

    > Nie pisałem tego, bo wydawało mi się to logiczne :)

    Jestes pewny, ze juz na drugim? Sprawdz swoj indeks

> [...]
    > trudne. Stąd łatwiej wyznaczyć wspomniane wartości dla wydłużenia 0,2% i
    > 1% w
    > zależności od badanego materiału.

    > No nie wątpię, że proste, ale dla mnie każdy prosty przypadek to tylko
    > uproszczenie bardziej złożonego. Trudno logicznie opisać wszystko na
    > jednej
    > stronie papieru.
    >
    > Pytania z serii trudnej zadawałem wcześniej i nie doczekałem się
    > odpowiedzi,
    > więc staram się tylko dorównać poziomem do prowadzonej konwersacji z

    OK

    Alec

  • 127. Data: 2011-05-09 08:14:55
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 7, 2:48 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
    > "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message

    .googlegroups.com...

    > Sprawdz ASME VIII/1 UCS -151

    To ma byc agrument broniacy tezy o tym ze w SecVIII-1 sa obliczenia na
    pelzanie.
    Otwieramy ksiazke, strona 194. NONMANDATORY APPENDIX CS. UCS-151:
    jedna linijka, odsylajaca do A-200 w SecIID. Zadnych obliczen. No ale
    dobra, idziemy do tej SecIID, strona 861: NONMANDATORY APPENDIX A.
    Niecale dwie strony ogolnych uwag na temat weglowych i niskostopowych
    stali molibdenowych. Dalej zadnych obliczen.
    Czy ja mam jakis wzrok slaby?

    Konrad

  • 128. Data: 2011-05-09 08:19:21
    Od: " lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl>

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

    > Pelzanie uwzglednia sie dopiero w konstrukcjach dzialajacych pod
    > naprezeniami w dlugotrwalych temperaturach podwyzszonych.

    Dziękuje. Teraz wszystko się zgadza.

    > Obliczenia od obciazen dynamicznych (snieg, wiatr, sejsmiczne) przeprowadza
    > sie wg budowlanych standardow federalnych oraz stanowych i prowincjonalnych
    > (w Kanadzie)

    Ok. Rozumie. Podobnie jest z PN-EN, lub Eurocode. Natomiast głównie chodziło
    mi o to, że zamiast uproszczeń obliczeniowych zawartych w tych standardach -
    moim zdaniem - lepiej byłoby sięgnąć po wymienione wcześniej przez Pana
    klasyki np. Timoshenko. Ale biorąc pod uwagę możliwość popełnienia błędu
    interpretacyjnego wzoru, lub zwykłego obliczeniowego np. równania
    różniczkowego, rozumie dlaczego cały świat posługuje się normatywami.

    > Nikt od dawna nie liczy tych rzeczy na piechote, sluza ku temu rozmaite
    > programy, ktore rowniez obliczaja fundamenty pod zbiorniki, ocizazenia
    > kroccow, wytrzymalosco spawow itd.

    Ok. Ale czy nie lepiej znać te zasady obliczeniowe? Do jakiego stopnia można
    zaufać programowi? Z doświadczenia wiem, że programy też posiadają błędy, za
    które producent softów i tak nie ponosi odpowiedzialności (np. VVD). Nie
    wspominając o błędach w normach np. pierwsze wydania normy PN-EN 13445-3
    (połączenia kołnierzowe, kompesatory, dna sitowe...)

    > Jestes pewny, ze juz na drugim? Sprawdz swoj indeks

    Tak. Na drugim. Nie wiem jak jest teraz na uczelni gdzie studiowałem, ale ja
    przerabiałem wzory na obliczenia grubości ścianki zbiornika walcowego na
    drugim roku. Z tym wiązały się również głowne zagadnienia wymienione w
    cytowanych podpunktach. Może szkolnictwo wyższe w Polsce kuleje, ale jeśli
    ktoś jest na profilu mechanicznym to na niektórych uczelniach (nie będę
    wymieniał z nazwy) już na drugim roku wykonuje się pierwsze projekty z PKM.
    Jest to właśnie najczęściej zbiornik ciśnieniowy.

    Pozdrawiam. Łukasz.

  • 129. Data: 2011-05-09 10:16:50
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    "Konrad Anikiel" <a...@g...com> wrote in message
    c.googlegroups.com...
> [...]

    Niecale dwie strony ogolnych uwag na temat weglowych i niskostopowych
    stali molibdenowych. Dalej zadnych obliczen.

    ----
    Czy spotkales sie juz z wyrazeniem "obtuse"?

    ASME Code rowniez nie zawiera obliczen maksymalnych naprezen w zakresie
    elastycznym materialu, prawda?

    Dobierasz je gotowe z tablic w Sekcji IID.

    Podobnie przedstawia sie sprawa z pelzaniem, dobierasz wartosci rowniez z
    tablic w Sekcji IID, a jak je zas policzon znajdziesz objasnienia w Appendix
    A.
    A to, ze pelzanie powinno byc uwzglednione, znajdziesz w notatkach 9 i 11
    UG-23.

    To sa w koncu proste sprawy

    Alec

  • 130. Data: 2011-05-09 10:38:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 9, 11:16 am, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
    > To sa w koncu proste sprawy

    Alez Alec, ja to wszystko doskonale wiem i uzywam od wielu lat. Chodzi
    mi tylko o Twoja wyjatkowo paskudna maniere wyrazania sie bardzo
    nieprecyzyjnie, co na publicznym forum w hierarchii .sci. moze kogos
    wprowadzac w blad. Chcialem Ci to grzecznie pokazac, ale Ty bedziesz
    szedl w zaparte ze zawsze masz racje, rzucajac jako argument swoj
    autorytet. A gdybys przeczytal co sam napisales i zastanowil sie czy
    to byla prawda (a nie tylko co myslales to piszac) to moze musialbys
    sobie przypomniec jak to kiedys bylo, kiedy potrafiles sie przyznawac
    do bledu...
    Konrad