  • 131. Data: 2011-05-09 10:50:39
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: "Alex Sharon" <a...@s...ca>

    " lukaszPK" <l...@W...gazeta.pl> wrote in message
    news:iq8829$43r$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > interpretacyjnego wzoru, lub zwykłego obliczeniowego np. równania
    > różniczkowego, rozumie dlaczego cały świat posługuje się normatywami.

    > Ok. Ale czy nie lepiej znać te zasady obliczeniowe? Do jakiego stopnia
    > można
    > zaufać programowi? Z doświadczenia wiem, że programy też posiadają błędy,
    > za
    > które producent softów i tak nie ponosi odpowiedzialności (np. VVD). Nie
    > wspominając o błędach w normach np. pierwsze wydania normy PN-EN 13445-3
    > (połączenia kołnierzowe, kompesatory, dna sitowe...)

    Mam nadzieje, ze obliczaniem zajmuja sie inzynierowie, nie szewcy.
    Normalnie odbiorca wymaga, azeby wyniki obliczen oraz inna dokumentacje
    techniczna zbiornika podpisuje i stempluje inzynier posidajacy licencje w
    stanie lub prowincji, gdzie zbiornik bedzie zarejstrowany i oddany do
    uzytku.

    Oprocz tego, raz do roku, lokalny inspektorat wymaga od wykonawcow
    dostarczenie do przegladu obliczen zbiornika zrobionego "na piechote" wraz z
    wydrukiem wynikow komputerowych dla porownania.

    Absolwenci studiow inzynieryjnych w Kanadzie po zakonczeniu nauki przechodza
    4 letni staz w pracy, w tym okresie wolno im uzywac tytulu EIT (engineer-in-
    training), po zdaniu pomyslnie egzaminow otrzymuja licencje prowincjonalna i
    prawo poslugiwania sie tytulem P.Eng (Professional Engineer). Asocjacja
    zawodowych inzynierow stanow prowincji, ktora wydaje licencje jest
    samorzadowa instytucja, sworzana i nadzorowana przez inzynierow.

    > Tak. Na drugim. Nie wiem jak jest teraz na uczelni gdzie studiowałem, ale
    > ja
    > przerabiałem wzory na obliczenia grubości ścianki zbiornika walcowego na
    > drugim roku. Z tym wiązały się również głowne zagadnienia wymienione w
    > cytowanych podpunktach. Może szkolnictwo wyższe w Polsce kuleje, ale jeśli
    > ktoś jest na profilu mechanicznym to na niektórych uczelniach (nie będę
    > wymieniał z nazwy) już na drugim roku wykonuje się pierwsze projekty z
    > PKM.
    > Jest to właśnie najczęściej zbiornik ciśnieniowy.

> [...]

    Pozdrawiam rowniez

    Alec

  • 132. Data: 2011-05-10 23:17:03
    Od: JAM <j...@y...com>

    On May 8, 3:07 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jesli chodzi o software to jednego mozesz byc pewny - kazdy kiedys
    > bedzie mial klopoty :-) I drugie: kazdzy wiekszy program zawiera
    > nieskonczona ilosc bledow, tylko nie wszystkie sa jeszcze wykryte.

    Z ta nieskonczonoscia to przesadziles. Najwyzej n! gdzie n - liczba
    liter potrzebnych do napisania calego kodu programu na przyklad w
    jezyku C++. :-)

    > Jesli NASA myli jednostki i iles tam mld dolarow zamienia sie w pyl,

    Z jednostkami to jest naprawde fajnie. Amerykanski przemysl
    samochodowy operuje obecnie w 100% w systemie metrycznym, ale
    temperatury nadal podjaja w fahrenheitach a nie w C lub K. Inne
    przemysly roznie. Budowlany nadal w ukladzie calowym.

    > Francuza myla sie wersje programow i znow mld rozsypuja sie po
    > okolicy, wojskowym samolotom komputery sie wieszaja nad rownikiem,
    > to myslisz ze ktos bedzie sie lepiej przykladal do programu do byle
    > rysowania ? :-)

    CATIA to produkt fimry Dassault - tej od mysliwca Mirage :-)

    JAM

  • 133. Data: 2011-05-10 23:24:59
    Od: JAM <j...@y...com>

    On May 8, 8:20 pm, "Alex Sharon" <a...@s...ca> wrote:
    > " lukaszPK" napisał(a):
    >
    > (ciach)
    >
    > W zadnym wypadku, chcialem tylko podkreslic, ze juz studentom politechniki
    > pierwszych lat oraz technicznych szkol srednich podkresla sie, ze obliczenia
    > konstrukcji odbywa sie zawsze w granicach sprezystosci, i przy tym dosc
    > daleko od Re.

    Studentom moze tak, ale przemysl samochodowy juz od lat oblicza swoje
    elementy w granicach plastycznosci na zuzycie zmeczeniowe i wiele
    elemntow przegracza lokalnie Re. W obliczniach kryterimu jest
    zywotnosc czesci poddanej obliczeniowym cyklom obciazen i dopuszczalne
    odksztalcenie trwale.

    JAM

  • 134. Data: 2011-05-11 09:49:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 11, 12:24 am, JAM <j...@y...com> wrote:

> [...]
    > elemntow przegracza lokalnie Re. W obliczniach kryterimu jest
    > zywotnosc czesci poddanej obliczeniowym cyklom obciazen i dopuszczalne

    Pare lat temu bylem na wykladzie w WIT (Wessex Institute of
    Technology, taki kameralny uniwersytet) o plastycznosci. Nic sie nie
    czaja, laduja studentom konkretna wiedze!
    Konrad

  • 135. Data: 2011-05-23 07:47:38
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Tue, 03 May 2011 19:32:03 +0200, J.F. napisał(a):

    > Bo zapomniales juz o pierwszych Pentium. Takich 0.06 GHz :-)

    Plizz.... piszesz o informatycznej prehistorii, pierwszej połowie lat 90-
    tych ub. wieku. Błąd w koprocesorze matematycznym występował w pentium I
    60 MHz i AFAIR został poprawiony już w PI 100 MHz (czy nawet 90 MHz) :-)

    --
    pzdr
    meping

  • 136. Data: 2011-05-23 20:22:20
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 May 2011 07:47:38 +0000 (UTC), Krzysztof Chajęcki wrote:

> [...]
    >tych ub. wieku. Błąd w koprocesorze matematycznym występował w pentium I
    >60 MHz i AFAIR został poprawiony już w PI 100 MHz (czy nawet 90 MHz) :-)

    A dasz sobie reke uciac ze procesor ktorego uzywasz nie ma zadnych
    bledow ? :-P

    Tamten blad byl wredny, bo trudny do wykrycia, niewielki .. ale
    wlasnie w skomplikowanych obliczeniach macierzowych mogl sie
    spotegowac.

    J.

  • 137. Data: 2011-05-24 12:17:04
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Mon, 23 May 2011 22:22:20 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    >
    > Tamten blad byl wredny, bo trudny do wykrycia, niewielki .. ale wlasnie
    > w skomplikowanych obliczeniach macierzowych mogl sie spotegowac.

    przy takim podejściu sugeruję zastanowić się nad tym, czy kalkulatorowi
    można zaufać i dla pewności schować go do szuflady i wyjąć suwak
    logarytmiczny, a potem policzyć bez błędów kilka wyznaczników macierzy,
    tak 5x5 minimum... :->

    --
    pzdr
    meping

  • 138. Data: 2011-05-24 21:01:23
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 May 2011 12:17:04 +0000 (UTC), Krzysztof Chajęcki wrote:

    >przy takim podejściu sugeruję zastanowić się nad tym, czy kalkulatorowi
    >można zaufać

    Oczywiscie ... nie.

    >i dla pewności schować go do szuflady i wyjąć suwak logarytmiczny,
    >a potem policzyć bez błędów kilka wyznaczników macierzy,
    >tak 5x5 minimum... :->

    A tu niestety mam przekonanie graniczace z pewnoscia .. ze sie pomyle
    :-)

    Ale tak czy inaczej - liczyles cos recznie, wychodzil ci wymiar
    powiedzmy 100mm, inni tez stosowali 100mm, nie zawalilo sie, jak ci
    teraz komputer policzy 95mm, to pewnie dobrze. Ale robisz cos nowego,
    nie wiesz ile trzeba, MES policzyl ze wystarczy 70mm i jest dobrze ..
    i jakie mozesz miec do tego zaufanie ?

    J.

  • 139. Data: 2011-05-24 22:08:57
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Tue, 24 May 2011 23:01:23 +0200, J.F. napisał(a):

    > A tu niestety mam przekonanie graniczace z pewnoscia .. ze sie pomyle
    > :-)

    a widzisz... :-)

> [...]
    > teraz komputer policzy 95mm, to pewnie dobrze. Ale robisz cos nowego,
    > nie wiesz ile trzeba, MES policzyl ze wystarczy 70mm i jest dobrze .. i

    normalne - dochodzi do tego doświadczenie, które pozwala instynktownie
    zweryfikować wątpliwe obliczenia, zapalić w głowie lampkę alarmową i ew.
    przeliczyć ręcznie. Takie czasy. Kiedyś, zaraz po pierwszych studiach
    (ekonomicznych) procowałem w dużej firmie, gdzie z kolegą robiliśmy
    analizy które ręcznie musiałoby robić (w sensownym czasie) więcej ludzi
    niż pracowało w całej firmie - my to odwalaliśmy we dwóch, a czasem w
    pojedynkę.
    W obliczeniach inżynierskich jest coś takiego jak współczynnik
    bezpieczeństwa, który poniekąd załatwia sprawę, chyba że zjeżdża się z
    nim do grubości żyletki* :-) - ale to w sytuacjach ekstremalnych* :-). Po
    prostu nastały takie czasy, że można policzyć przy użyciu komputera to,
    czego armia ludzi nie mogła policzyć ręcznie, a współczynniki
    bezpieczeństwa nie są od uwzględniania błędu ludzkiego, a od błędu
    maszyny liczącej (lub algorytmu - programu) i trzeba nauczyć się z tym
    żyć.

    * o ile pamiętam kiedyś pisywałeś na pl.rec.zeglarstwo - przypomnij sobie
    co się stało z jachtami ACC America One i Australia One (i chyba też
    jakimś trzecim). Tam właśnie te współczynniki były na grubość
    żyletki... :-)

    --
    pzdr
    meping

  • 140. Data: 2011-05-25 05:00:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 May 2011 22:08:57 +0000 (UTC), Krzysztof Chajęcki wrote:

    >a widzisz... :-)

    Ale - przy 5x5 moze to jeszcze ktos sprawdzic :-)

    >normalne - dochodzi do tego doświadczenie, które pozwala instynktownie

    Ale przypadek taki ze nie masz instynktu.

    >zweryfikować wątpliwe obliczenia, zapalić w głowie lampkę alarmową i ew.
    >przeliczyć ręcznie.

    No wlasnie ze juz nie mozna :-)

> [...]
    >bezpieczeństwa nie są od uwzględniania błędu ludzkiego, a od błędu
    >maszyny liczącej (lub algorytmu - programu) i trzeba nauczyć się z tym

    No, ja bym raczej powiedzial ze jest od bledow materialowych.
    Bo blad maszyny i algorytmu moze byc dowolnie duzy :-)

    J.