  • 11. Data: 2011-04-22 19:47:55
    Temat: Re: Starzenie metalu
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Apr 2011 20:51:17 +0200, PeJot wrote:

    >Niekoniecznie - OIMW USAmany do tego pancernika nigdy nie miały za dużo
    >amunicji, ale za to miały ślicznie zakonserwowaną linię technologiczną
    >do jej produkcji. Może i o starzenie amunicji chodziło.

    Tu pisza ze proch byl jeszcze wojenny
    http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Iowa_turret_explosi
    on

    wiec chyba nie narzekali na brak .. przynajmniej do 1991, gdy
    ostrzeliwaly Irak masowo.

    J.

  • 12. Data: 2011-04-22 20:26:00
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-04-22 21:47, J.F. pisze:

    > wiec chyba nie narzekali na brak .. przynajmniej do 1991, gdy
    > ostrzeliwaly Irak masowo.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/USS_Wisconsin_%28BB-64%
    29

    Tu podają 528 pocisków 406 mm. Ciekawe kiedy wyprodukowano lufy, z
    których strzelano.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2011-04-22 20:28:29
    Od: Ark Sempow <s...@g...com>

    Dnia Fri, 22 Apr 2011 19:22:57 +0200, J.F. napisał(a):

    > On Fri, 22 Apr 2011 15:21:51 +0200, Psot wrote:

    > W sumie moze tez dotyczyc legalnej fuzji po dziadku czy np starej
    > butli nurkowej, liny, albo lewarka w samochodzie - zabytku.

    Dlatego pewne konstrukcje podlegają pewnym rygorom technicznym i m.in. w
    przypadku butli na sprężone gazy czy liny to dozór techniczny. Po jakimś
    określonym w przepisach UDT okresie takie urządzenia wycofuje się z
    eksploatacji pomimo dobrego na pierwszy rzut oka wyglądu. Podejrzewam, że
    lufa armatnia czy też taka od innej broni palnej ma określoną ilość do
    oddania strzalów. Większość urządzeń konstruowanych jako tzw. niezawodne lub
    w niskim stopniu zawodne podlega takim obostrzeniom. Człowiek też do pewnego
    czasu jest sprawny... {;-))))

    --
    Ark Sempow
    Dwa półgłówki to nie to samo, co jeden z głową

  • 14. Data: 2011-04-22 20:47:55
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Fri, 22 Apr 2011 22:28:29 +0200, Ark Sempow <s...@g...com> wrote:

> [...]
    > określonym w przepisach UDT okresie takie urządzenia wycofuje się z
    > eksploatacji pomimo dobrego na pierwszy rzut oka wyglądu.

    Ale to jest kwestia wytrzymałości zmęczeniowej.

    > Podejrzewam, że
    > lufa armatnia czy też taka od innej broni palnej ma określoną ilość do
    > oddania strzalów.

    Zgadza się. Tylko pytanie (AFAIU) dotyczy trwałości broni, która
    nie była używana.

    Były takie nomogramy, nie mogę sobie przypomnieć nazwy. Zależność
    wytrzymałości, temperatury i czasu. Z nich wynikłoby, czy dla
    metalu procesy starzenia w normalnej temperaturze liczy się w
    latach czy tysiącach lat.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 15. Data: 2011-04-22 20:53:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Apr 2011 22:28:29 +0200, Ark Sempow wrote:

> [...]
    >eksploatacji pomimo dobrego na pierwszy rzut oka wyglądu. Podejrzewam, że
    >lufa armatnia czy też taka od innej broni palnej ma określoną ilość do

    Ale wyraznie pisalem ze lufa byla nieuzywana.
    Nadal ma tyle samo strzalow, czy z powodu uplywu samych lat juz nie ?

    W sumie to niektore przemiany zachodza chyba juz przy wiekszych
    mrozach ?

    J.

  • 16. Data: 2011-04-22 22:05:06
    Od: "Psot" <p...@T...pl>

    > To zależy czy model tej armaty wprowadzono do służby przed czy po 1850r.
    > :)

    Czyżbyś sugerował, że ta z 1800 jest dozwolona bez papierów/ I można na
    przykład w trakcie przejazdu delegacji polityków ciągać ją po ulicy? ;}

    Psot

  • 17. Data: 2011-04-22 22:36:47
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-04-23 00:05, Psot pisze:

    > Czyżbyś sugerował, że ta z 1800 jest dozwolona bez papierów/ I można na
    > przykład w trakcie przejazdu delegacji polityków ciągać ją po ulicy? ;}

    Pod warunkiem że nie nabita :)

    Co ciekawe może to być nawet replika, a więc może być wykonana
    współcześnie, zrobić amunicję, mieć beczkę prochu, trzymać to wszystko
    na swojej działce i czekać na tych polityków ;)

  • 18. Data: 2011-04-23 01:01:10
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 22, 4:53 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Nadal ma tyle samo strzalow, czy z powodu uplywu samych lat juz nie ?
    >
    > W sumie to niektore przemiany zachodza chyba juz przy wiekszych

    Interesujace pytanie. Nigdy nie widzialem wykresu wytrzymalosci metalu
    nieobciazonego w funkcji czasu. Spotyka sie czasami wykresy relaksacji
    ale to jest pod obciazeniem.

    Do glowy przychodza mi jedynie trzy rodzaje zmian:

    Zmiany struktury sieci krystalicznej (ziaren) po wplywem czasu. W
    przypadku satli chyba niezbyt istotne. W koncu samurajskie miecze z
    czasow sredniowiecza do dzis maja strukture krystaliczna podobna do
    tego co sie produkuje w japonskich manufakturach w dzisiejszych
    czasach. Przemiany fazowe stali zachodza w tak wysokich temperaturach,
    ze w pokojowej prawdopodobnie pewnie praktycznie nigdy nie zachodza.
    Moze dla stopow o bardzo niskich temperaturach przemian fazowych jest
    inaczej ?

    Drugi rodzaj to dyfuzja gazow. Wiadomo na przyklad, ze w atmosferze
    wodoru atomy wodoru przenikaja do struktury krystalicznej stali i taki
    przedmiot staje sie kruchy. No ale wodor atomowy w atmosferze
    Ziemskiej na codzien nie wystepuje a dla tlenu i azotu to zjawisko
    jest powolne i nie wywoluje takiego oslabienia stali jak wodor choc
    jak sie uprzesz no to niby jakas zmiana pod wplywem czasu jest
    przynajmniej przy - powierzchniowa.

    Trzeci rodzaj to uszkodzenia sieci krystalicznej i zmiany atomowe
    spowodowane promieniowaniem tla. W koncu na ziemie docieraja od czasu
    do czasu promienie kosmiczne wysokiej energii zdolne rozbjac wiazania
    chemiczne czy nawet jadra atomowe. Jest to natyle jednak rzadkie, ze
    zmiany w stali sa niemierzalne w okresie stuleci. Chyba, ze wyslesz to
    na orbite. Tam juz promieniowania jest sporo. Podobno w Czernobylu
    zachodzi takie zjawisko w sarkofagu uszkodzonego reaktora. Wysokie
    promieniowanie podobno oslabia materialy sarkofagu w przyspieszonym
    tempie.

    Oczywiscie nie biore pod uwage korozji tak jak napisales, ale
    wspomniana dyfuzja tlenu bedzie powolnie korodowac metal nawet jak go
    bedziesz dokladnie zabezpieczal. Z tym, ze most wiszacy w Nowym Jorku
    stoi od XIX wieku i chyba lin w nim nie wymieniali. Wiec wyglada na
    to, ze z armaty XX wieku mozesz spokojnie strzelac.

    JAM

  • 19. Data: 2011-04-23 05:53:06
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Apr 2011 22:26:00 +0200, PeJot wrote:

    >http://pl.wikipedia.org/wiki/USS_Wisconsin_%28BB-64
    %29

    >Tu podają 528 pocisków 406 mm.

    Missouri dorzucil kolejne 700, nie podaja ladunku prochu, ale 6 workow
    40cm srednicy i na oko jakies 60cm dlugosci .. wydaje sie ze calkiem
    spory magazyn. Ciekawe - wyproznili okrety calkowicie czy dowozili
    amunicje ? Same pociski to tez z ponad 700 i 500 ton.

    >Ciekawe kiedy wyprodukowano lufy, z których strzelano.

    Zakladam ze gdzies w okolicy 1940.
    Byly pozniej zmieniane ?

    J.

  • 20. Data: 2011-04-23 06:03:09
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Apr 2011 18:01:10 -0700 (PDT), JAM wrote:
> [...]
    >czasow sredniowiecza do dzis maja strukture krystaliczna podobna do
    >tego co sie produkuje w japonskich manufakturach w dzisiejszych

    Cenna uwaga.
    Pewna wieza tez stoi, wiktorianskie mosty rowniez .. ale chyba nie
    mamy jak sprawdzic czy sie material nie zdegradowal.

    >Przemiany fazowe stali zachodza w tak wysokich temperaturach,
    >ze w pokojowej prawdopodobnie pewnie praktycznie nigdy nie zachodza.

    Ale tak sobie przypominam ze niska temperatura stali tez szkodzi.

> [...]
    >zachodzi takie zjawisko w sarkofagu uszkodzonego reaktora. Wysokie
    >promieniowanie podobno oslabia materialy sarkofagu w przyspieszonym

    No tak, ale tam tez promieniowanie jest istotne.
    Choc cos mi sie w to nie bardzo chce wierzyc - wszak w normalnym
    reaktorze promieniowanie jest znacznie wieksze, a stalowy zbiornik i
    betonowa obudowa 40 lat pracy wytrzymuja.
    Tzn w to oslabienie sarkofagu - bo oslabienie materialow to jak
    najbardziej - tylko najwyrazniej w tych konstrukcjach jest duzy zapas.

    J.