  • 41. Data: 2019-03-05 08:59:16
    Temat: Re: Szukam płyty pod NAS
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 05 Mar 2019 07:08:43 +0000, 2late wrote:
    > Czeste restartwoanie dyskow moze ukrocic te oszczednosci. U mnie NAS
    > chodzi non stop, raz na rok restart czy cos kolo tego.

    To są (u mnie) laptopowe dyski 2.5, więc raczej przygotowane na to. No i
    to nie jest tak, że włącza/wyłącza się 10x razy dziennie. Średnio
    wychodzi max. 2-3 cykle na dobę (a często w ogóle bo nikt nie używa).

    Mateusz

  • 42. Data: 2019-03-05 09:22:27
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 04 Mar 2019 22:59:23 +0000, Marcin Debowski wrote:

    > Serio aż tyle? To ile tego Ci chodzi? :)

    Po prawdzie to autowola napisałem kiedy jeszcze miałem trochę starszy
    serwerek. Ciągnął jakieś 30W w idle. Czyl 720Wh na dobę. Czyli 22 kWh na
    miesiąc. Kilowatogodzina chodzi u mnie obecnie po 0.16 Eur.

    Od tego czasu zmieniłem NAS na płytę ITX z J1900 i dwoma dyskami 2.5"
    'eco' - oszczędności więc pewno nieco mniej wymierne, no ale zawsze coś
    się uzbiera.
    Po chwili - podłączyłem watomierz pod nowy NAS: 15W. Czyli już nie 15zł
    tylko bliżej 7/mc. I tak miło.

    > Apropos, czy jest jakiś typ macierzy/woluminu (+system plików), zgaduję
    > bez zapisu typu strip, który pozwalałby na odbudowanie macierzy po
    > padzie jednego urządzenia, ze stratą plików tylko z tego urządzenia?

    Tak, to się nazywa mirror :) Ew. RAID-10 na 4 dyskach, ale wtedy stracić
    można "tylko" 2 - i to tylko pod warunkiem, że nie na krzyż. Innej magii
    nie znam.

    > Musze powiedzieć, że strasznie mnie kusisz z tym gophrem.

    Zapraszamy, miejsca w gophersferze starczy dla wszystkich :)

    Mateusz

  • 43. Data: 2019-03-05 09:58:56
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 04 Mar 2019 23:45:17 +0100, Adam wrote:
    > Tutaj kłania się dobre ustawienie matrycy, a głównie wielkości paska
    > (~klastra) oraz read ahead i write back.

    A taka ciekawostka mi się przypomniała - na niektórych kontrolerach RAID
    pamiętam, że nie dało się włączyć write-back jeśli kontroler nie wykrył
    modułu bateryjnego. Ten "moduł" kosztował jakieś 200 Euro i składał
    się... z małego akumulatorka i dwóch drucików :) Producent kazał
    wymieniać co 2 lata. I ludzie to kupowali! (tzn. firmy)

    > Inny system pracy u mnie.
    > Niestety, mam net tylko przez LTE, więc szybkość niewielka. Klienci mi
    > czasem wysyłają gigowe pliki. Więc taki klient męczy się przez godzinę
    > lub więcej, aby mi wysłać kilka GB, a ja przyjeżdżam do domu i mam.

    No i ładnie to tak dręczyć uczciwych obywateli? :)
    Mi też ludzie od czasu do czasu przesyłają różne większe rzeczy. Net mam
    1 Mbps, więc podobna padaka jak u ciebie (albo nawet gorzej). Rozwiązałem
    to tak, że ludzika przesyłają mi swoje graty przez FTP na cloudowym VPSie,
    a stamtąd mój PC automatycznie synchronizuje sobie zawartość i powiadamia
    mnie lokalnym mailem kiedy coś nowego się pojawia. Ja nie tracę czasu na
    ściąganie, kontrahenci na upload/download, wszyscy zadowoleni.

    > Tyle, że tracimy na wydajności i częściowo na trwałości dysków.
    > Zwłaszcza, jak klient sobie ubzdura dysk desktopowy a nie serwerowy.

    Czy to takie ubzduranie? Poniekąd z definicji RAID miał składać się z
    dysków "inexpensive". Tylko postęp nieco tę definicję wyboczył...

    Mateusz

  • 44. Data: 2019-03-05 11:53:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 05 Mar 2019 08:22:27 GMT, Mateusz Viste napisał(a):

    > Zapraszamy, miejsca w gophersferze starczy dla wszystkich :)

    Znacie jakieś serwery gophera z treściami po polsku?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 45. Data: 2019-03-05 12:52:25
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 05 Mar 2019 11:53:26 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
    > Znacie jakieś serwery gophera z treściami po polsku?

    Nie sądzę, by coś takiego istniało w obecnym gopherspace. Ktoś musi
    zacząć. :)

    Mateusz

  • 46. Data: 2019-03-05 14:08:28
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 05/03/2019 11:52, Mateusz Viste wrote:

    > Nie sądzę, by coś takiego istniało w obecnym gopherspace. Ktoś musi
    > zacząć. :)
    >
    > Mateusz

    No istnieje, ktoś zaczął... ;-)
    <gopher://gopher.viste.fr/1/attic/opowiadania%2520%2
    528polish%2529>
    Serwer ftp ICM udostępnia też dostęp po gopherze
    <gopher://ftp.icm.edu.pl/1>, ale pewnie mało komu chciałoby się używać
    do tego celu klienta gophera, skoro dostęp do tej samej zawartości
    zapewnia http (i ftp).
    (Bramka www-gopher tu: <http://gopher.floodgap.com/gopher/>).

    --
    MF

  • 47. Data: 2019-03-05 19:39:46
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 5 Mar 2019 13:08:28 +0000, MF napisał(a):

    > gopher://gopher.viste.fr/1/attic/opowiadania%2520%25
    28polish%2529

    The selected resource doesn't exist!
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 48. Data: 2019-03-05 20:15:23
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 05 Mar 2019 19:39:46 +0100, Jacek Maciejewski wrote:

    28polish%2529

    > The selected resource doesn't exist!

    Bo faktyczny url jes taki:
    gopher://gopher.viste.fr/1/attic/opowiadania%20%28po
    lish%29

    Koledze MF najwyraźniej url się podwójnie za-percent-enkodował
    (domniemywam że za sprawą "pomocnej" przeglądarki).

    Mateusz

  • 49. Data: 2019-03-08 01:53:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-05, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > Czy to takie ubzduranie? Poniekąd z definicji RAID miał składać się z
    > dysków "inexpensive". Tylko postęp nieco tę definicję wyboczył...

    Blackblaze, który regularnie publikuje statystyki nt. swoich macierzy -
    jak się tam zachowują konkretne dyski, robił kiedyś badania, czy warto
    uzywać dysków klasy enterprise (trwałość). Wyszło, że zdecydowanie nie.

    Z tym, że nie wiem co Adam uważa przez dyski serwerowe, "enterprise" czy
    np. "enterprise" + SAS +10k.

    --
    Marcin

  • 50. Data: 2019-03-08 02:10:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-05, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > Po prawdzie to autowola napisałem kiedy jeszcze miałem trochę starszy
    > serwerek. Ciągnął jakieś 30W w idle. Czyl 720Wh na dobę. Czyli 22 kWh na
    > miesiąc. Kilowatogodzina chodzi u mnie obecnie po 0.16 Eur.

    Łoj, sporo.

> [...]
    > się uzbiera.
    > Po chwili - podłączyłem watomierz pod nowy NAS: 15W. Czyli już nie 15zł

    J1900 to do NAS nieprzytomny wypas :) no chyba, że masz tam jakieś zfs
    czy coś..

    > Tak, to się nazywa mirror :) Ew. RAID-10 na 4 dyskach, ale wtedy stracić
    > można "tylko" 2 - i to tylko pod warunkiem, że nie na krzyż. Innej magii
    > nie znam.

    Jak ja mam pojedynczy dysk 4TB to się tak nie mogę bawić bo obudowa tez
    ma swoją rozciągliwość. A teoretycznie powinno dać się odzyskać z takiej
    liniowej. Wystarczyłoby aby coś/gdzieś potrafiło skorelować informacje o
    alokacji plików z poziomu woluminu z poziomem fizycznego dysku.

    > Zapraszamy, miejsca w gophersferze starczy dla wszystkich :)

    Apropos, jak Ty skanujesz te serwery, tylko po linkach czy całe pule
    adresowe po porcie 70?

    --
    Marcin