  • 391. Data: 2009-12-06 12:30:18
    Temat: Re: TPSA władcą internetu (blokada portu 25) - moja korekta
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 08:03:32 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):

    > Obawiają się dalszego "postępu" TP w mówieniu co mogą a czego nie mogą
    > robić. I kolejnych strat czasu.

    Nie obawiają się, tylko tak im przedstawili jacyś maniacy twojego pokroju.

    > Ja właśnie wyjaśniłem. Zdjąć blokadę skoro TP im ją założyła,

    Zrobiłeś głupotę. Niestety takich głupków jest więcej, bo widzę że wciąż
    są próby dostarczenia spamu z neo+. Pozostaje zablokować całkowicie wejście
    na SMTP...

    > Część zdjęła sama, reszta musiała prosić kogoś aby to zrobił bo mieli w
    > firmie router i ktoś inny im go konfigurował. Nie znają się na tym i nie
    > muszą. Kopia faktury od informatyka poszła do TP wraz z pismem w którym
    > informują że tyle mniej zapłacą netto.

    Rozpoznasz głupiego po czynach jego... A potem będą płacze i lamenty, "zła
    tpsa odłączyła internet a mój ukochany provider poczty obiecywał że mieliśmy
    rację"...

    > Obrażasz ludzi.

    Nie obrażam. Nazywam po imieniu.

    > Co nie znaczy że masz prawo zmuszać wszystkich do tego jak mają obsługiwać
    > pocztę. Nikt ci takiego prawa nie dał.

    Ciebie to w ogóle wszyscy do czegoś zmuszają... biednyś.

    > Dało. Trzeba było od dawna reagować na zgłoszenie o spamie. Skoro TP tego
    > nie potrafi - może czas zmienić profil działalności?

    Bzdura - reagowanie na zgłoszenie o spanie NIC by nie dało. Dokładnie
    wyjaśniłem dlaczego.

    > Wolałbym aby zapewniała tylko komunikację. I reagowała na zgłoszenia o
    > nadużyciach bo to jej obowiązek.

    Reagowanie nie przyniosłoby redukcji ilości wysyłanego przez neostradowiczów
    spamu.

    > Aktualnie mamy spychologie. Wszyscy mają się dostosować do TPSA bo TPSA z
    > powodu swojej nieudolności nie potrafi wypełnić swoich obowiązków.

    Spychologię to Ty stosujesz - uważasz że TPSA powinna znaleźć cudowne
    rozwiązanie problemu spamu, bo masz takie durne widzimisię.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 392. Data: 2009-12-06 13:08:16
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 10:45:43 +0100, Sylwester Zarębski napisał(a):
    > "Skąd Ci biedni ludzie mają wiedzieć?" - cytat

    Wystarczy że nie będą ignorowali zawiadomień od swojego operatora poczty /
    internetu.

    > Widziałem taki napis. Wiesz co on mówi ludziom nie znającym się na
    > informatyce? Tyle co Tobie napis po hebrajsku.

    Ciekawe, że nawet moja babcia potrafiła sobie przekonfigurować konto po tym
    jak dostała informację od dostawcy poczty - elegancko wyjaśnione krok po
    kroku co należy zrobić, screenshoty z popularnych programów. Co innego jak
    operator poczty jest zbyt leniwy by poinformować swoich klientów o możliwych
    utrudnieniach.

    > Czytanie, a zrozumienie wypowiedzi technicznej jest zgoła różne. Mam
    > nadzieję, że nie jesteś takim właśnie ignorantem by zrozumieć różnicę?

    Co technicznego jest w prostym tekście "jeśli wysyłasz pocztę przy użyciu
    programu (np. outlook, thunderbird, the bat! ...) to od 1. grudnia musisz
    zmienić konfigurację programu"?

    > Bzzt, wrong. Dzwonią do osoby, która im pocztę konfigurowała z
    > informacją, że 'Internet nie działa'.

    I jeśli ta osoba ma olej w głowie to od razu im powie co mają zmienić w
    programie by zaczęło znowu działać.

    > która może coś wiedzieć, np. znajomego informatyka. Nikt z nich nie
    > zadzwoni do dostawcy poczty, szczególnie jak cała ich wiedza opiera się
    > na znajomości swojego adresu email.

    Jakoś do mnie dzwonili.

    > Tak, jakich? Podawaj, jestem ciekaw.

    Wszelkie inne, przecież jasno napisałem. Można robić różne dziwne ruchy po
    stronie providera internetowego - wykrywanie nienaturalnie dużego przyrostu
    ilości pakietów wysyłanych na port SMTP, czasowe blokady itp. - ale są one o
    rząd wielkości bardziej skomplikowane i znacznie mniej skuteczne od tego co
    zastosowała TPSA.

    > Dla mnie jako administratora serwera poza 'chwilowym' zmniejszeniem
    > ilości spamu nie zmieniło się nic. A w tym tygodniu spadek był tak
    > nieznaczny, że trudno w ogóle mówić, iż to wpływ blokady TP. Zobaczymy
    > za kwartał.

    Nie samą neostradą spamerzy żyją. Do tego niektóre matołki sobie wyłączą
    ograniczenie portu 25 i potem nadal radośnie będą spamować :(

    > Za to TP przerzuciła na mnie (i innych administratorów serwerów poczty)
    > odpowiedzialność za SPAM, który będzie przechodzić przez mój serwer, gdy
    > tylko boty się dostosują do wymogu: serwer/port+user/email+pass.

    A co, dotąd spamerzy nie mogli tego robić? :>
    To raczej Ty przerzucasz na wszystkich innych problem spamu - "niech sobie
    ten spam lata gdzie chce, mnie to nie obchodzi". Nie potrafisz zrozumieć, że
    twórcom botnetów w ogóle nie będzie się opłacało wykradanie haseł? Już kilka
    razy padł tu argument o greylistingu, którego żaden spamer nie próbuje
    omijać mimo że jest to banalnie proste...

    > Jeśli chodzi o plusy, to do tej chwili można było zrobić sobie regułkę
    > taką jak:
    > if (authorized) pass
    > elseif (ruch do moich userów) sprawdź spam

    I potem jedyne co można robić to tłumaczyć "wie pan, bo to jest tak że albo
    będzie dużo spamu i wszystkie normalne wiadomości, albo mało spamu i czasami
    zginą ważne wiadomości".

    > else drop // relay
    > Teraz w zasadzie będę musiał robić:
    > dla wszystkich sprawdź spam

    Owszem, tyle że na nieco innych zasadach. W dodatku będzie sporo innych
    przesłanek sugerujących że spamer dorwał się do takiego konta. I, koniec
    końców, jedna blokada konta zablokuje tego spamera.

    > Po pierwsze, zwiększy mi to obciążenie serwera, po drugie, będzie sporo
    > false positives od MOICH klientów, na których MI zależy. Jeśli to są
    > plusy, to wyprowadź mnie z błędu.

    Plusy są takie, że przy (załóżmy perfect world) całkowitym odcięciu SMTP dla
    wszystkich enduserów spamerzy będą bez szans. Namierzenie spamera
    wysyłającego z wielu zombiaków przy użyciu jednego konta albo wysyłającego
    setki maili za pomocą danego konta jest dużo prostsze. Nie mówiąc już o tym,
    że można np. zablokować możliwość zestawienia więcej niż jednej sesji SMTP
    dla danego usera - i spamerzy idą gryźć piach, bo wysyłanie wiadomości po
    kolei nijak się im nie opłaca.

    > Dopóki blokada nie była obligatoryjna, mogłem namawiać klientów do
    > stosowania portu submission lub smtps dla ich i mojej wygody.

    No tak, teraz nie masz takiej możliwości. :)

    > Nie, wcale nie dobrze. Wolałbym poważne zajęcie się skrzynką
    > a...@t...pl.

    I co niby by to miało dać? Niby jak spamerom miałoby zaszkodzić ubijanie
    zombies kilka tygodni po tym jak rozpoczęły wysyłkę?

    > P.P.S. Zastanawiam się nad celowością wątku, ja mam swoje zdanie, Ty
    > masz swoje. Ja swoje argumenty przedstawiłem. Przedstaw swoje, ale
    > konkrety proszę.

    Przedstawiłem, czegoś nie zrozumiałeś?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 393. Data: 2009-12-06 13:12:38
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 08:04:37 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):
    > Czy twierdzisz że jeśli odetnie się wszystkie komputery wysyłające spam to
    > dalej będzie spam?

    A jak odetniesz wszystkie komputery wysyłające spam? Bo jedyna metoda to
    zlikwidowanie wszystkich klientów neostrady... Co chwila dochodzą setki
    nowych klientów, co chwila tysiące obecnych klientów klika w byle co i
    potwierdza "tak, chcę zainstalować sobie syfa". Niby jak operator ma odciąć
    spamerów, jeśli odcięcie każdego to jakiś miesiąc?

    > mogę wiedzieć skąd?

    Z tysięcy nowych neostrad, które zostaną założone w czasie gdy rozpatruje
    się przypadek zombiaka.

    W ogóle to jesteś jakiś dziwny: drzesz szaty nad tym, że biedny klient musi
    wysilić mózg i wpisać kilka cyferek w programie pocztowym, a równocześnie
    uważasz że na pewno jest ekspertem od ochrony swojego komputera przed
    wszelkimi syfami. Twoje rozwiązanie - ściganie zombiaków i odcinanie im
    internetu - uderza bezpośrednio w klientów, podczas gdy rozwiązanie TPSA -
    nie.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 394. Data: 2009-12-06 13:15:38
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 08:06:25 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):

    > Ile razy jeszcze mam powtórzyć aby Pan przeczytał. Nie tylko sugeruje ale
    > stwierdzam fakt, że TP i każdy operator ma reagować na zgłoszenia o
    > nadużyciach a tego nie robi.
    >
    > Tak długo jak będzie się ograniczać prawa niewinnych z powodu winy winnych
    > tak długo nie będzie normalnie.

    Ale to Ty chcesz ograniczać prawa niewinnych.
    Chcesz bogu ducha winną panią Basię pozbawić dostępu do internetu, bo nie
    wie co to są update'y, bo nie zrobiła doktoratu z przeglądu wszystkich
    najnowszych programów do odsiewania spamu, trojanów i wirusów. Tymczasem
    TPSA jedyne co tej pani Basi zrobi to zmusi ją do zmiany jednego głupiego
    ustawienia w programie pocztowym. Dokładnie tak samo, jak parę lat wcześniej
    pani Basia musiała sobie ustawić SMTP AUTH (wtedy też gardłowałeś że to jest
    brutalny gwałt na niewinnych obywatelach?)

    > A Wy tak chcecie bo akurat to ograniczenie wam nie przeszkadza.

    Nikomu nie przeszkadza, poza kilkoma oszołomami którzy zachowują się jakby
    zostali oddelegowani do dyskusji przez nadawców spamu.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 395. Data: 2009-12-06 13:17:21
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 08:13:48 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):
    > przy użyciu tysięcy userID. Z punktu widzenia serwera pocztowego będzie to
    > wyglądać jak przeciętne używanie poczty. W ogóle nie zauważysz bez
    > patrzenia na treść.

    Skoro jesteś tak leniwy (lub masz tak małe umiejętności) że postawienie
    submission obok SMTP przekraczało twoje możliwości, to nie dziwię się że
    nie potrafisz sobie wyobrazić jak odróżnić ruch generowany przez spamerów
    od normalnego.

    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 396. Data: 2009-12-06 13:20:43
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 11:00:03 +0100, Sylwester Zarębski napisał(a):
    > Co ty pi....?! Jak się nie opłaca, jak w tej chwili co 5-te połączenie
    > obchodzi mi greylisting?! Robią co najmniej 3 połączenia co kilka minut
    > (nie będę wydłużać czasu blokady do np. pół godziny, by sprawdzić czy
    > więcej).

    U siebie nie zaobserwowałem - przez greylisting przebijają się głównie maile
    wysłane przez różne OR.

    > Zmiany w botach są dość długotrwałe, bo do tej pory nie było niezbędnej
    > potrzeby, ale nastąpił teraz spory impuls, bo właścicielom botnetów
    > zacznie uciekać całkiem spory kawałek gotówki. Myśl logicznie, gdzie są
    > pieniądze, tam będzie potrzeba zmian.

    I spamerzy będą mieli problem, bo operatorowi serwera pocztowego dużo
    łatwiej będzie rozpoznać że jego nadawca właśnie zaczął rozsyłać spam.
    Oby jak najszybciej taka blokada portu SMTP była wprowadzana przez dużych
    operatorów - nie ma skuteczniejszej broni przeciwko spamerom.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 397. Data: 2009-12-06 13:46:25
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 06.12.2009 Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl> napisał/a:

    > Zawsze komputer wysyłający spam jest łatwo namierzalny po swoim IP.
    > I wtedy reakcją zaspamowanego jest whois+zgłoszenie do operatora o fakcie
    > spamowania z podanego IP.

    Tylko, że do czasu otrzymanie zgłoszenia zdąrzy wypchnąć setki tysięty
    maili zanim ten kto otrzymał wyśle zgłoszenie, abuse czy inny postmaster
    zareaguje i dojdzie do reakcji.

    Aktualnie jeżeli komputer będzie spamował przez swojego dostawcę
    poczty, to pewnie na dzień dobry odpadnie na limicie ilości wysyłanej poczty,
    a jeżeli nie z dużym prawdopodobnieństwem administrator takiego systemu
    pocztowego zauważy wzmożony ruch swojego użytkownika. Przecież to odrazu
    widać, jeżeli się faktycznie takie rzeczy monitoruje.

    > Normalnie operator zgłasza to klientowi i wtedy blokuje mu port 25 i prosi o
    > usunięcie problemu, następnie odblokowuje. W przypadku gdy to się powtarza
    > odłącza klienta albo blokuje 25 na stałe. Ale tylko WINNEMU klientowi.
    >
    > Tak było u wszystkich normalnych operatorów w polsce. i tak jest nadal.
    >
    > TP nie jest jednak operatorem normalnym tylko operatorem specjalnej troski.
    > I wszystkie zgłoszenia olewa.

    Jak widać metoda TP działa, a metoda "normalnych operatorów" nie.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 398. Data: 2009-12-06 14:13:12
    Od: Colin <m...@g...com>

    Jacek Osiecki wrote:
    > IMHO bardzo źle, że tepsa pozwoliła na wyłączenie blokady portu 25 - przez
    > to nadal neo+ będzie figurowała w bazach jako źródło spamu.

    Nie przez to, tylko przez *.internetdsl.tpnet.pl, skąd obecnie
    przychodzi kilkadziesiąt razy więcej spamu niż z *.adsl.tpnet.pl.

  • 399. Data: 2009-12-06 15:03:02
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 11:50:21 +0100, Sylwester Zarębski napisał(a):
    > Inni operatorzy potrafią zrobić to 'ew.' i czynią to nader skutecznie.
    > To, że TP nie potrafi sobie poradzić z problemem nie jest argumentem, że
    > nie można inaczej. Można, czego dowodzą skuteczne działania innych
    > operatorów.

    Powiedz mi - jakim cudem odcięcie klienta w miesiąc po rozpoczęciu rozsyłki
    spamu ma cokolwiek dać? Chyba że chcesz odcinać klienta na podstawie
    jakiegoś niezweryfikowanego zgłoszenia - jaasne, to jest pikuś w porównaniu
    z takim dramatem jak konieczność ustawienia w programie pocztowym 587
    zamiast 25.

    > Mylisz się, usunięcie w ten sposób 10% całej sieci zombie Neo, to 10%
    > mniejsza ilość spamu z Neo w skali całego globu. Nie tylko do twoich
    > klientów czy moich. Do tego klient otrzymuje dawkę niezbędnej wiedzy do
    > utrzymania swojego komputera w czystości, a definitywnie utracony zombie
    > boli bardziej niż możliwość reakcji na powstały problem.

    Tymczasem TPSA odcięła 100% spamu z neo (pomijając klientów którym jakiś
    leniwy dureń zalecił wyłączenie blokady SMTP). "Definitywnie utracony
    zombie" w ogóle nie boli - bo obok 10 userów którzy po miesiącu dochodzenia
    zostaliby odłączeni od internetu przez TPSA będzie 10tys. takich którzy
    właśnie zaczęli odkrywać internet z neostradą, klikając gdzie popadnie i
    łapiąc wszystkie możliwe syfy.

    > Odcięcie portu 25 dzisiaj daje mi 100% mniej z sieci Neo, jutro daje mi
    > z powrotem całą sieci Neo, której nie mam jak odciąć inaczej niż
    > skomplikowanym (i powolnym) oprogramowaniem antyspamowym, który daje mi
    > mnóstwo false positives (1-2% to dużo, bardzo dużo).

    Czyli wolisz żeby spam nadal swobodnie latał, mówiąc krótko...

    > Właściciel botnetu nadal ma nad nim kontrolę i może wprowadzić zmiany
    > lub pozbawić się zysku. Nie trzeba być prorokiem, by wiedzieć co
    > wybierze.

    Póki będzie się dało wysyłać bezpośrednio od klienta do serwera na SMTP, nie
    będzie się bawił w zmiany. A gdy już zdecydowana większość operatorów zrobi
    tak jak TPSA to wtedy spamerzy będą cieniutko piszczeli.

    > Do tego jak już napisałem, kwestia odpowiedzialności za spam zostaje
    > przerzucona na administratora, co mi się wcale nie podoba.

    Tak jakby teraz spamer nie mógł wysyłać przy użyciu userID.

    > A po Received to już chyba nikt nie filtruje (jedynie), po tym jak boty
    > zaczęły fałszować Received?

    Jak najbardziej filtruje, zwłaszcza ze względu na boty które mogą dodać
    Received, ale nie mają wpływu na to co jest doń dopisywane.

    > Jeśli będzie tak jak piszesz, będę bić pokłony, ale wybacz, nie wierzę w
    > taki ciąg wydarzeń. TP jest zbyt dużą siecią i zbyt dużo kasy generują
    > spamerom, tym bardziej, że botnety *nadal działają* i są gotowe na
    > zmiany.

    Botnety nie służą tylko do wysyłania spamu. Być może kiedyś przestępcy
    bardziej się skupią na wymuszaniu "okupu" od ofiar które chcą uniknąć
    DDoS - ale to nie jest żaden argument za tym by ułatwiać życie spamerom.

    > Mylisz się, z oględnych statystyk już ok. 20% połączeń z botnetów
    > obchodzi mi greylisting. Potrzeba matką wynalazków.

    U mnie wyniki są zgoła inne - ale mniejsza o to, niech będzie 20%. Po tylu
    latach od wprowadzenia GL zaledwie 20%? W takim tempie kradzieże haseł to
    zajmą im z 10 lat...

    A, jeszcze tutaj jedno: już widzę klienta beztrosko rezygnującego ze swojego
    adresu email :) Całe szczęście że nikt nie wymyślił czegoś a'la przenoszenie
    numerów w telekomach - wtedy to dopiero byłby raj dla spamerów...

    > Przecież o tym piszę, zrzuciła odpowiedzialność na administratorów
    > serwerów poczty. To oni jakby co będą teraz winni problemu.

    Oni zawsze mają problem, bo każdy spamer może już teraz korzystać z
    kradzionych kont i haseł. Wieszczone przez Was kasandryczne przepowiednie
    brzmią niczym "to skandal że mieszkańcy instalują u siebie zamki w drzwiach,
    od teraz złodzieje zamiast wejść zabrać i wyjść będą mordowali żeby odebrać
    im klucze".

    > Uważasz, że prościej będzie Ci wyciąć swojego klienta, który dobrze
    > płaci, czy zgłosić to do abuse providera sieci?

    Łatwiej mi będzie wyłapać to że klient nagle rozsyła 10x więcej wiadomości
    nadając równocześnie z kilku(dziesięciu) adresów IP. A w sumie to wystarczy
    że próbuje nadać dwie wiadomości na raz.

    > I to nie będzie jeden/kilka strzałów, ale tyle ilu zarażonych użytkowników
    > mających konta u Ciebie. Z tym, że ci użytkownicy być może wirusa mieli rok
    > temu, a spam zacznie się teraz, więc problem będziesz mieć Ty i Twój klient.

    A niby czemu spam się ma zacząć teraz? Jeśli zacznie się teraz, to znaczy że
    klient TERAZ ma trojana, a nie że miał go rok temu.

    > W międzyczasie Twój serwer zawiśnie w RBLach ku Twej uciesze.

    Równie dobrze może tam trafić teraz, bo np. ktoś go dopisał do Received:
    gdzieś w swoim spamie.

    > Czy to trzeba tłumaczyć administratorowi, który jak sądzę, powinien mieć
    > spore doświadczenia z obsługą swoich klientów?

    Cały czas zachowujesz się jakbyś uważał że obecnie spamerzy nie mogą robić
    tego o czym piszesz.

    > Nie, nie wywaliła. Okrutna pomyłka! Ukryła ich na chwilę! Dała czas na
    > zmiany, przy czym teraz może umyć ręce i powiedzieć 'no, ale
    > zablokowaliśmy spamerów, czego chcecie jeszcze?'.

    Jeszcze zrozumiałbym motywację tak lamentujących gdyby równocześnie taki
    ruch wykonało 90% sieci udostępniających internet enduserom. Wierz mi,
    spamerów strzyka to że jakaś TPSA zablokowała port 25. Owszem, statystycznie
    to odczują - tak samo jak wprowadzenie greylistingu, wdrażanie SPF przez
    kolenych providerów, emisję programu w TVN Uwaga o tym jak pani Zosia
    została zgwałcona przez wirusa który się zainstalował na jej komputerze -
    znajdą sobie w końcu inny "rynek". Ot tyle.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 400. Data: 2009-12-06 15:09:55
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2009 08:09:10 +0000 (UTC), Wojciech Puchar napisał(a):
> [...]
    > usunięcie problemu, następnie odblokowuje. W przypadku gdy to się powtarza
    > odłącza klienta albo blokuje 25 na stałe. Ale tylko WINNEMU klientowi.

    Zacznijmy od tego, że niby czemu operator ma blokować komuś port 25? Bo
    dostał jakiś mail traktujący o rozsyłaniu spamu? Raczej nie zrobi tego na
    tej podstawie, bo równie dobrze może to być próba zaszkodzenia komuś przez
    wysłanie fałszywego zgłoszenia. Czyli - operator musi najpierw zbadać czy
    dany user rozsyła spam (więc uruchomić podsłuch). Muszą być odpowiednie
    procedury, które pozwolą uznać kogoś za spamującego. Potem trzeba oficjalną
    drogą wysłać informację (pewnie list polecony, bo mailem klienta nie
    dysponują). A w międzyczasie zombie radośnie rozsyła maile.

    > Tak było u wszystkich normalnych operatorów w polsce. i tak jest nadal.

    I nadal nic nie daje w przypadku MASOWEGO operatora. Rozróżnij proszę
    sytuację w której ktoś zgłasza operatorowi serwer będący OR, od sytuacji gdy
    zgłasza się mu codziennie tysiące średnioweryfikowalnych zawiadomień o spamie.

    > TP nie jest jednak operatorem normalnym tylko operatorem specjalnej troski.
    > I wszystkie zgłoszenia olewa.

    Owszem, nie powinien olewać. Ale też ich nieolewanie w żaden sposób by nie
    zmieniło ilości spamu pochodzącego z neo+, bo to jest możliwe WYŁĄCZNIE
    przez wyedukowanie klienta. A klient masowy ma to do siebie, że spory
    procent jest "głupi" - tzn. nie ma zielonego pojęcia o bezpieczeństwie czy
    higienie korzystania z sieci...
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944