  • 1. Data: 2010-04-08 21:48:27
    Temat: Taśmy miernicze- "+"/"-"
    Od: Grzexs <g...@g...pXl>

    Przyszło mi sprawdzać miarki zwijane i... Jeśli miarką wzorcową odmierzę
    np. 1 m, a miarka kontrolowana pokażę mi tę odległość jako 99,9 cm, to
    czy to jest odchyłka "+" czy "-" ? Ja uważam, że "+", bo ta miarka
    kontrolowana jest wtedy nadmiernie wydłużona, ale niekoniecznie mogę
    mieć rację. Jak to się przyjmuje?
    --
    Grzexs

  • 2. Data: 2010-04-11 19:09:25
    Temat: Re: Taśmy miernicze-
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Grzexs <g...@g...pXl> napisał(a):

> [...]
    > czy to jest odchyłka "+" czy "-" ? Ja uważam, że "+", bo ta miarka
    > kontrolowana jest wtedy nadmiernie wydłużona, ale niekoniecznie mogę
    Witam
    Dokładnie rzecz biorąc, to nie odchyłka tylko błąd pomiaru. Jeżeli wskazanie
    przyrządu jest mniejsze od wartości rzeczywistej wielkości mierzonej (tu
    możemy przyjąć że tą wartość reprezntuje miarka wzorcowa), to błąd pomiaru
    ( tu błąd systematyczny) podajemy ze znakiem minus.
    PP