  • 1. Data: 2010-03-22 20:53:20
    Temat: Materiał na panewkę
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Pomóżcie proszę, mam kłopot z dobraniem materiału na panewkę.

    Mechanizm jest mały, delikatny i niestety taki ma pozostać. Dwa elementy
    są ze sobą sprzęgnięte w taki sposób, że jeden z nich może wykonywać
    ruch wahadłowy około 30 stopni względem drugiego. Siły niewielkie co
    prawda, ale częstotliwość powtórzeń paskudnie duża (milion to na
    początek, później coraz gorzej ;) ). W efekcie z czego bym piasty nie
    zrobił, po jakimś czasie ma luzy i nadaje się do naprawy.
    Pierwotnie zrobiona była jako materiał z którego wykonany jest cały
    element (alu) ślizgający się na pręcie z kwasiaka, ale wytrzymałość była
    żałosna jak należało się spodziewać. Później wstawka z mosiądzu - lepiej
    ale bez rewelacji, następnie B102 (samosmarny ponoć) na polerowanym
    pręcie z kwasiaka - też nie rewelacyjnie. Zaczynam się zastanawiać jaką
    parę użyć aby było lepiej.
    Mogę odwrócić sytuację i panewkę zrobić ze stali a oś z brązu, tylko czy
    to ma sens? Podpowiedzcie coś proszą.

    __
    Irek.N.

  • 2. Data: 2010-03-23 12:45:22
    Temat: Re: Materiał na panewkę
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    On 2010-03-22 21:53, Irek N. wrote:
> [...]
    [...]
    > Mogę odwrócić sytuację i panewkę zrobić ze stali a oś z brązu, tylko czy

    Hmm - a na zegarkach kiedys pisalo, ze do srodka wlozyli "kamienie".
    Moze to jest pomysl.

    Pozdro

    Maseł

  • 3. Data: 2010-03-23 12:59:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w
    > Mogę odwrócić sytuację i panewkę zrobić ze stali a oś z brązu,
    > tylko czy to ma sens? Podpowiedzcie coś proszą.

    Az tak to sie nie znam, ale w silniku, w maszynie do szycia, w
    drukarce - wszedzie oski sa stalowe.

    Dorobisz oliwiarke czy sprobujesz teflonu ? :-)

    J.

  • 4. Data: 2010-03-23 13:29:28
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Irek N. pisze:
> [...]
    > początek, później coraz gorzej ;) ). W efekcie z czego bym piasty nie
    > zrobił, po jakimś czasie ma luzy i nadaje się do naprawy.

    A tam nie da się upchać jakiegoś łożyska igiełkowego ?

    Albo wymieniać panew po jakimś tam resursie, bez względu na stan ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2010-03-23 19:06:09
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Mar 22, 4:53 pm, "Irek N." <j...@t...tajny.jest> wrote:
> [...]
    > parę użyć aby było lepiej.
    > Mogę odwrócić sytuację i panewkę zrobić ze stali a oś z brązu, tylko czy

    Moze Nylonowe (z dodatkami na przyklad wlokna szklanego) lozysko ze
    stalowym walkiem ? Podobny zestaw materialow maja samochodowe przeguby
    kulowe, z tym, ze tam jest troche smaru zamknietego szczelnie. Bardzo
    trwale, odporne na miliony cykli nawet pod sporym obciazeniem.

    JAM

  • 6. Data: 2010-03-23 21:30:23
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Zbiorczo.

    W maszynach do szycia mają miejsca dużo, nie pracuj ciągle (chociaż są
    przemysłowe... hmm.. nie znam rozwiązania. Smarowanie jest, a ja
    niestety nie mogę mieć (musi być na sucho aby nie zabrudzić produktu).
    Teflon miękki, fakt że tarcie malutkie, ale obawiam się że się nie tyle
    wyślizga, co wygniecie.

    Igiełkowe nie ma dla mnie sensu - nie spotkałem krytych, a otwarte
    padnie szybko z powodu kurzu na hali (testowane na maszynach
    konkurencji). Dam radę zmieścić jakieś małe kulkowe, ale tylko w może 2
    mechanizmach, a mam ich z 10 rodzai :( więc to rozwiązanie nie za bardzo
    fajne. Wymieniamy okresowo element, ale chciał bym zrobić i nie wracać
    do ustrojstwa, a tak to co (strzelam) milion cykli zabawa. Siłowniki też
    padają ,więc całkiem bezobsługowe nigdy nie będzie niestety.

    O nylonie nie pomyślałem - THX (igus od razu przychodzi mi do głowy).

    Jak na ten moment zrobiłem 2x szerszą panewkę z B102 na polerowanym
    pręcie z kwasiaka. Nie widzę sensu stosowania czegoś twardszego gdyż
    nawet na takiej ośce nie ma śladu zużycia, gdy panewka fasolkę już
    przypomina.

    Czy ma ktoś może doświadczenie z układem hartowana stal - hartowana
    stal? Ślusarz podpowiedział mi taką parę przy okazji dyskusji na temat
    wykrojników. Niby temat odległy, ale mówił że bardzo twarde na bardzo
    twardym o ile tylko nie jest mocno pasowne i idealnie suche to nie ma
    prawa się zatrzeć/zurzyć szybko. Najprościej wewnętrzny pierścień
    łożyska osadzić jako panewkę, a ośkę z ... kurde, kołki stożkowe są,
    może wypychacza do form? Albo coś wyszlifuję.

    THX za chęci. Na ten moment odpisałem licznik, zobaczymy ile toto pożyje.
    Pozdrawiam.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2010-03-23 21:39:02
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Irek N. pisze:
> [...]
    > do ustrojstwa, a tak to co (strzelam) milion cykli zabawa. Siłowniki też
    > padają ,więc całkiem bezobsługowe nigdy nie będzie niestety.

    A katalogowe przegłuby wahliwe stosowane przy siłownikach ? Przy
    przewymiarowaniu potrafi przeżyć kilka siłowników.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2010-03-24 15:02:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > bardzo twarde na bardzo twardym o ile tylko nie jest mocno
    > pasowne i idealnie suche to nie ma prawa się zatrzeć/zurzyć

    Ale wspolczynnik tarcia chyba jednak spory bez oliwy.

    I jakos w samochodach nie stosuja luzno spasowanych tulejek
    hartowanych, tylko gumowe.

    J.

  • 9. Data: 2010-03-24 19:48:38
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
    > Pomóżcie proszę, mam kłopot z dobraniem materiału na panewkę.

    [fantazja?] Wałek pracujący w silnym polu magnetycznym?

    Wojtek

    --
    Nie każde piwo to Żywiec!
    .... Na szczęście :)

  • 10. Data: 2010-03-24 20:47:36
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > I jakos w samochodach nie stosuja luzno spasowanych tulejek hartowanych,
    > tylko gumowe.

    No tak, ale zauważ że samochody nie są powtarzalne (w sensie milimetr w
    lewo to nie problem) i na dodatek ma być cicho.

    Miłego.
    Irek.N.