  • 21. Data: 2018-08-03 18:09:21
    Temat: Re: Termostat: LM57 Texas Instrument
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Aug 2018 22:12:15 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):
> [...]
    > dostajemy dodatkowy pobór prądu rzędu 20mA bo mamy żółtą diodę
    > sygnalizującą załączenie grzałki i leda wewnątrz optotriaka, a właściwie
    > optycznie izolowanego sterownika normalnego triaka (układ MOC3020) czyli 2x
    > 10mA przyrost prądu i regulator LP2981 się grzeje jeszcze bardziej gdy
    > grzałka włączona i podgrzewa termostat siedzący na laminacje FR4 obok...
    >
    > Myślę, że dojdą dodatkowe problemy jak się to puści w Europie na dwukrotnie
    > większym napięciu sieciowym - pewnie NCP1014 będzie jeszcze cieplejszy :-(
    >
    > Ech... nie ma chyba prostego sposobu aby to ponaprawiać "na szybko" -

    A trzeba naprawiac ? Skoro ma grzac na zime, to grzeje :-)

    > trzeba to przeprojektować i odsunąć grzejące się elementy od termostatu,
    > ponacinać płytkę aby nie było termicznego połączenia przez włókna szklane
    > laminatu itp, itd...

    Hm, wydaje mi sie, ze laminat to bedzie slabo przewodzil, miedz
    natomiast na nim sporo.

    Moze wystarczy zmniejszyc prad do 5mA, ta zielona diode mozna by na
    przemian z zolta, moze wsadzic opornik miedzy zasilaczami - niech sie
    grzeje w innym miejscu.

    Albo obrocic tak, zeby czujnik byl pod grzejacymi elementami.

    J.

  • 22. Data: 2018-08-03 18:33:56
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A trzeba naprawiac ? Skoro ma grzac na zime, to grzeje :-)

    Wiesz, przez to samoogrzanie grzalka sie nie chciała włączać przy
    temperaturach na zewnątrz -2-3C. A miała się włączać przy +10C aby usunąć
    wilgoć z obudowy.
    LM57 zgłaszał samoczynny wzrost temperatury o 8C po włączeniu zasilania...
    bo się impulsowy scalak zasilacza sieciowego nagrzewał okolice pcb...
    Zmieniłem próg o 10C w górę zmieniając wartość opornika ale nie mogłem
    dostrzec oczekiwanej histerezy 10C, grzałka się wyłączała po minucie gdy
    temperatura wzrosła o 1C... LM załączając grzałkę zwiększył 3x pobór prądu
    z linii 3.3V i szybko się ogrzewał od tego mikroskopijnego stabilizatora,
    pchełki SOT23-5 obok LM57 na płytce.

    > Hm, wydaje mi sie, ze laminat to bedzie slabo przewodzil, miedz
    > natomiast na nim sporo.

    Myśle ze papierowe laminaty ze sprzetu RTV znanego nam z lat 70-tych miały
    słabe przewodnictwo cieplne ale te nowe FR4 z włókna szklanego jakoś
    wyglądają mi na lepiej przewodzące ciepło...

    > Moze wystarczy zmniejszyc prad do 5mA, ta zielona diode mozna by na
    > przemian z zolta, moze wsadzic opornik miedzy zasilaczami - niech sie
    > grzeje w innym miejscu.

    Mógłbym tą zieloną zasilić z nieregulowanego 11V sprzed regulatora 3.3V ale
    musialbym przeciac sciezke i łatać każdą płytkę drutem...

    Na zmianę nic nie zaswiece bo ledami nie mruga procek tylko sa podłączone
    na stałe.

    > Albo obrocic tak, zeby czujnik byl pod grzejacymi elementami.

    Niestety nie da sie nic odwrocic bo plytka jest wkomponowana w otwory na
    gniazda i przełączniki w panelu, plus otwory na te dwa ledy :-)

  • 23. Data: 2018-08-03 21:29:40
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. wrote on 03.08.2018 17:55:

    > Jest ten pin do testowania.

    Masz rację. Tylko Przemol musi podłączyć Vtemp do procka, żeby test miał
    sens.

    > Ale ... jak sprawdzic ds1821 ?

    Podłączyć linię danych do uC. Zakładam, że poprawność pracy DS
    gwarantuje producent i wystarczy sprawdzić czy DS jest obecny i "gada".
    Można to też wykorzystać do programowania DS w testerze. Gdyby chciał
    robić test po każdym uruchomieniu urządzenia, to musiałby jeszcze
    odcinać DS od zasilania, żeby aktywować 1-wire.

  • 24. Data: 2018-08-08 10:48:41
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-08-03 o 14:56, Pszemol pisze:

    > Widzisz, ja nie robię jednorazowej naprawy jednego urządzenia.
    > I problem grzania się byłby tu taki sam, bo pochodził od zasilacza obok...
    > Wymiana lm na dsa nic mi tu nie wnosi, poza dodatkowym etapem na produkcji,
    > ktory w lmie nie jest potrxebny.

    A to Ci się jeden lm grzeje czy wszystkie tak samo się zachowują, może
    tego co
    testujesz masz lekko uszkodzony?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 25. Data: 2018-08-08 21:17:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-08-03 o 18:33, Pszemol pisze:

    > Na zmianę nic nie zaswiece bo ledami nie mruga procek tylko sa podłączone
    > na stałe.
    To daj zamiast zwykłych super jasne i zmniejsz im prąd do 2-3mA.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 26. Data: 2018-08-08 21:21:48
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-08-03 o 00:12, Pszemol pisze:

> [...]
    >
    > Jak układ wykryje temperature niższą niż progowa, czyli włączy grzałkę, to
    > dostajemy dodatkowy pobór prądu rzędu 20mA bo mamy żółtą diodę
    Jak już pisałem za dużo Ci te diody biorą, albo obetnij im o połowe prądy
    albo wymień je i jeszcze bardziej zredukuj pobór prądu.

> [...]
    > większym napięciu sieciowym - pewnie NCP1014 będzie jeszcze cieplejszy :-(
    To daj mu zasilanie przez opornik 1W i dobierz go tak aby w najgorszym
    przypadku stracić na nim np 0.5W, możesz go polutować na dłuższych
    nogach i nie będzie ci grzał płytki.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 27. Data: 2018-08-08 21:56:52
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 08.08.2018 o 21:21, Janusz pisze:

> [...]
    > To daj mu zasilanie przez opornik 1W i dobierz go tak aby w najgorszym
    > przypadku stracić na nim np 0.5W, możesz go polutować na dłuższych

    Ale będzie grzał wewnątrz obudowy.
    To jest zasilacz impulsowy, przy wyższym napięciu prądy będą mniejsze.

    P.P.