  • 11. Data: 2018-08-02 18:44:43
    Temat: Re: Termostat: LM57 Texas Instrument
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Może jak się przełącza, to już mu tak zimno, iż dostaje dreszczy? A to, jak
    > wiemy, jest fizyczną/fizjologiczną reakcją na zimno i zmierza do ogrzania
    > organizmu. Może w ten deseń?
    >
    > :))

    Dobre!
    Napisze tak w raporcie dla szefa...

  • 12. Data: 2018-08-03 00:12:15
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale zmierz, to sie moze duzo wyjasnic.

    > No tak, to nawet jak sie grzeje od pradu rezystora, to tym bardziej
    > bedzie wyjscie przewodzic i grzalki nie wlaczac.
    >
    > Ale skoro tak ... to jak spowodowales wlaczenie grzalki ?
    > Trzeba bylo uklad schlodzic, czy prog jest ustawiony wyzej ?
    > Bo skoro grzalka odlaczona, to sie nie powinien przestawic ... wiec
    > moze jakies zaklocenia lapie ?

    > To nam nie przeszkadza w kwestii wyrowania mocy strat, ale jak teraz
    > patrze - chyba nie ona jest przyczyną.

    Ano nie jest...

    Otóż ten układ jest zasilany prosto z sieci...
    Użyty jest beztransformatorowy zasilacz na NCP1014, ustawiony aby
    produkował 11V i to jest podawane na micropower regulator LP2981. Oba
    układy grzeją się sporo...

    Z tego regulatora zasilana jest zielona LED sygnalizująca zasilanie (150
    ohm opornik z 3.3V zielony led, czyli prawie 10mA).

    Jak układ wykryje temperature niższą niż progowa, czyli włączy grzałkę, to
    dostajemy dodatkowy pobór prądu rzędu 20mA bo mamy żółtą diodę
    sygnalizującą załączenie grzałki i leda wewnątrz optotriaka, a właściwie
    optycznie izolowanego sterownika normalnego triaka (układ MOC3020) czyli 2x
    10mA przyrost prądu i regulator LP2981 się grzeje jeszcze bardziej gdy
    grzałka włączona i podgrzewa termostat siedzący na laminacje FR4 obok...

    Myślę, że dojdą dodatkowe problemy jak się to puści w Europie na dwukrotnie
    większym napięciu sieciowym - pewnie NCP1014 będzie jeszcze cieplejszy :-(

    Ech... nie ma chyba prostego sposobu aby to ponaprawiać "na szybko" -
    trzeba to przeprojektować i odsunąć grzejące się elementy od termostatu,
    ponacinać płytkę aby nie było termicznego połączenia przez włókna szklane
    laminatu itp, itd...

  • 13. Data: 2018-08-03 01:18:03
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek" <f...@f...com> wrote in message

    > Jeśli urządzenie jest termostatem z fixed trip points to nie ma nic
    > prostszego i pewnego za razem niż zamiana na ds1821 z predefiniowanymi
    > ustawieniami.

    Widzę że to ma interface do komputera - ten mój układ
    nie ma żadnej inteligencji, nie ma procka: ustawiony
    jest próg na stałe, histereza 10C na stałe i pyka grzałką.

    Gdyby można było zastosować normalny przełącznik
    termiczny to sprawę załatwiłby jeden komponent, ale
    ma to być rozwiązanie "beziskrowe" (czyli nie przekaźnik
    ani jakiś bimetalowy zwieracz tylko silikonowy klucz).

    Wyszedł z tego niezły overkill (z armaty do komara).

  • 14. Data: 2018-08-03 10:21:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2018-08-03 o 00:12, Pszemol pisze:

    [...]

    > Myślę, że dojdą dodatkowe problemy jak się to puści w Europie na dwukrotnie
    > większym napięciu sieciowym - pewnie NCP1014 będzie jeszcze cieplejszy :-(

    Niekoniecznie. Prądy będą mniejsze.

    P.P.

  • 15. Data: 2018-08-03 11:51:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Aug 2018 18:18:03 -0500, "Pszemol" <P...@P...com>
    wrote:
    > Widzę że to ma interface do komputera -

    Interfejs 1wire, najprostszy jaki może być. W sieci na pewno
    znajdziesz narzędzia do zaprogramowania ds1821 z pc. Są też do tego
    tony bibliotek do popularnych mcu/Raspi/whatever

    > ten mój układ
    > nie ma żadnej inteligencji, nie ma procka: ustawiony
    > jest próg na stałe, histereza 10C na stałe i pyka grzałką.

    I idelamie pasuje do niego ds1821. Programujesz w nim raz trip pointy
    i zapominasz.

    > Gdyby można było zastosować normalny przełącznik
    > termiczny to sprawę załatwiłby jeden komponent,

    Dokładnie taki jest ds1821. Jeden komponent po zaprogramowamiu
    zachowuje się jak fizyczny przełącznik, który wyjściem on/off może
    wysterować czymkolwiek.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2018-08-03 12:08:11
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Interfejs 1wire, najprostszy jaki może być. W sieci na pewno
    > znajdziesz narzędzia do zaprogramowania ds1821 z pc. Są też do tego
    > tony bibliotek do popularnych mcu/Raspi/whatever

    Nie narzekam, ze zaprogramowac jest trudno raczej ze w ogole trzeba :)
    LM57 programuje sie opornikiem na plytce.

    > I idelamie pasuje do niego ds1821. Programujesz w nim raz trip pointy
    > i zapominasz.

    W czym to rozwiazanie jest lepsze od LM57?
    Poza tym ze jest gorsze, bo chip wymaga programowania?

    > Dokładnie taki jest ds1821. Jeden komponent po zaprogramowamiu
    > zachowuje się jak fizyczny przełącznik, który wyjściem on/off może
    > wysterować czymkolwiek.

    Czyli że oszczędzam jeden tranzystor npn? :)

  • 17. Data: 2018-08-03 12:27:51
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 03.08.2018 o 12:08, Pszemol pisze:

    > W czym to rozwiazanie jest lepsze od LM57?
    > Poza tym ze jest gorsze, bo chip wymaga programowania?

    LM57 może być upierdliwy w testowaniu po etapie montażu pakietu. Jak
    sprawdzisz czy rezystor nie został pomylony, nie ma zimnego lutu, czy
    progi temperaturowe są takie jak potrzeba? Będziesz dmuchał powietrzem?

  • 18. Data: 2018-08-03 13:44:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Aug 2018 10:08:11 -0000 (UTC), Pszemol <P...@P...com>
    wrote:
    > W czym to rozwiazanie jest lepsze od LM57?

    W tym że 3 dzień rozprawujesz co z tym zrobić bo się grzeje i nic do
    przodu naprawę nie posunałeš?
    Ze skoro mozna programowac trip pointy, to nie trzeba ich
    precyzyjnie realizować elementami dyskretnymi bawiąc się w
    przeliczanie i dobór wartości rezystora, którego akurat zapewne nie
    mam pod ręką? W ds ustawiam 25C to wiem że to będzie 25+- jego
    dokładność akceptowalna w szerokim paśmie zastosowań.
    Oczywiście lm zapewne jest tańszy niż ds w przypadku produkcji
    wielkoseryjnej, natomiast w przypadku jedbarazowej naprawy, prościej
    i szybciej można zastąpić problematyczne el. dyskretne na przykład
    takim ds.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2018-08-03 14:56:15
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    > wielkoseryjnej, natomiast w przypadku jedbarazowej naprawy, prościej
    > i szybciej można zastąpić problematyczne el. dyskretne na przykład

    Widzisz, ja nie robię jednorazowej naprawy jednego urządzenia.
    I problem grzania się byłby tu taki sam, bo pochodził od zasilacza obok...
    Wymiana lm na dsa nic mi tu nie wnosi, poza dodatkowym etapem na produkcji,
    ktory w lmie nie jest potrxebny.

  • 20. Data: 2018-08-03 17:55:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Aug 2018 12:27:51 +0200, Zbych napisał(a):

    > LM57 może być upierdliwy w testowaniu po etapie montażu pakietu. Jak
    > sprawdzisz czy rezystor nie został pomylony, nie ma zimnego lutu, czy
    > progi temperaturowe są takie jak potrzeba? Będziesz dmuchał powietrzem?

    Jest ten pin do testowania.

    Ale ... jak sprawdzic ds1821 ?

    J.