  • 1. Data: 2010-06-14 00:03:37
    Temat: Transoptory albo inne "couplery" do urządzeń medycznych
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!

    Poszukuję czegoś, do separacji sygnałów (UART), do urządzenia
    medycznego... Wiadomo, nie transoptor ma przechodzić badania, tylko całe
    urządzenie ;)... ale w sumie warto skorzystać z doświadczenia innych :D.
    Może ktoś coś polecić co stosuje i jest OK? W sensie "urządzenie
    przechodzi badania"? Chodzi o separację sygnałów z komputera...
    Trochę nie wiem, jak się do tematu zabrać - jak patrzę na dane
    techniczne, to niewielu producentów deklaruje, że tą normę ich układy
    spełniają...
    Z kolei jak patrzę na parametry - to większość układów moim zdaniem
    powinna je spełnić (te o napięciu izolacji >3,5kV).
    Więc albo producenci nie chcą pisać, że spełnia, albo ja źle
    sprawdzam ;)... Stąd prośba o pomoc ;)...
    Wujka googla pytałem... ADuM2401 byłby OK, ale trochę to małe, żeby
    wzbudzić moje zaufanie ;)... Cena OK, ale gdyby było coś tańszego, to
    też bym się nie obraził ;)...
    Co z takimi CNY64 65 i 66? Mają napisane niby, że spełniają normę
    60601, test 8,2kV przechodzą, ALE w dokumentacji piszą:
    Rated isolation voltage (RMS includes DC)
    VIOWM = 1000 VRMS (1450 V peak)

    Hmmm... czyli co, napięcie izolacji jest mniejsze od 3,5kV? To jak są
    zgodne z normą? :(...

    A co z jakimiś popularnymi, 4N25, 6N136 itp?? Może mogę zastosować byle
    co i bardziej przejmować się prędkością niż normą?? :)...

    Konop

  • 2. Data: 2010-06-14 07:56:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w
    > Poszukuję czegoś, do separacji sygnałów (UART), do urządzenia
    > medycznego... Wiadomo, nie transoptor ma przechodzić badania,
    > tylko całe urządzenie ;)... ale w sumie warto skorzystać z
    > doświadczenia innych :D.

    Pamietam doswiadczenie kolegow sprzed lat - trudno znalezc
    transoptory zapewniajace 5mm separacji :-)

    I jeszcze drobiazg - czy wolno ci uzyc elementow z adnotacja
    producenta "do not use in life support application" czy podobnym
    dupochronem.

> [...]
    > Rated isolation voltage (RMS includes DC)
    > VIOWM = 1000 VRMS (1450 V peak)
    > Hmmm... czyli co, napięcie izolacji jest mniejsze od 3,5kV? To

    Trzeba by normy poczytac, ale byc moze pierwsze jest przez 10us, a
    drugie przez minute.

    J.

  • 3. Data: 2010-06-14 08:36:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    Monday, June 14, 2010, 2:03:37 AM, you wrote:

> [...]
    > Może ktoś coś polecić co stosuje i jest OK? W sensie "urządzenie
    > przechodzi badania"? Chodzi o separację sygnałów z komputera...

    [...]

    O ile mnie skleroza nie myli, to w sprzęcie medycznym obowiązuje 4 kV
    i creepage co najmniej 8 mm. Czyli wymagania dość zbliżone do
    iskrobezpiecznych. Żaden transoptor w obudowie DIL nie spełnia
    wymagania creepage. One z trudem spełniają 6.4 mm konieczne dla
    "zwykłych urządzeń" zasilanych z sieci.

    W TME mają CNY65Exi, który na pewno normy medyczne spełni.
    14.90PLN netto/sztukę w detalu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2010-06-14 09:15:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Monday, June 14, 2010, 9:56:31 AM, you wrote:

    > Pamietam doswiadczenie kolegow sprzed lat - trudno znalezc
    > transoptory zapewniajace 5mm separacji :-)

    Bez przesady - typowe mają >6.4mm po powierzchni.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-06-14 09:25:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:1934365808.20100614111550@pik-net.pl...
    > Hello J.F.,
    >
    > Bez przesady - typowe mają >6.4mm po powierzchni.

    Ale plytke drukowana pod nie trzeba juz uwaznie projektowac, zeby
    miedzy padami bylo nadal 5 mm :-)

    J.

  • 6. Data: 2010-06-14 09:26:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.06.2010 10:36, schrieb RoMan Mandziejewicz:

> [...]
    > "zwykłych urządzeń" zasilanych z sieci.
    >
    > W TME mają CNY65Exi, który na pewno normy medyczne spełni.

    Jest jeszcze 1.5pF pojemności między obwodami. To też może sprowadzić
    białą gorączkę. Oprócz tego mamy do tego różne klasy urządzeń i klasy
    bezpieczeństwa. W zależności od tych klas prądy upływu do pacjenta mogą
    wynosić max 0.5mA (AC na izolowanym obwodzie bezpieczeństwa), a tylko
    10mikro dla DC.
    Minimalna izolacja WE-WY dla klasy CF to np. 70MOhm.

    Waldek

  • 7. Data: 2010-06-14 09:28:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    > Jest jeszcze 1.5pF pojemności między obwodami. To też może
    > sprowadzić białą gorączkę.

    Transformator nie ma przypadkiem wiecej ? To jak to zasilac ?

    Transoptory to od biedy mozna dac na swiatlowod plastikowy, bedzie
    10cm separacji i wszystkie testy wytrzyma, ale co z zasilaniem.

    port RS232 to od biedy mozna z peceta zasilac.

    J.

  • 8. Data: 2010-06-14 09:43:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Monday, June 14, 2010, 11:26:18 AM, you wrote:

    [...]

    > Jest jeszcze 1.5pF pojemności między obwodami.

    To chyba pomyłka - nie da się zrobić takiego transformatora. A parę
    dla zastosowań medycznych zaprojektowałem i certyfikację przeszły.

    Nie mam aktualnej normy medycznej :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-06-14 09:46:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J.F.,

    Monday, June 14, 2010, 11:25:19 AM, you wrote:

    > Ale plytke drukowana pod nie trzeba juz uwaznie projektowac, zeby
    > miedzy padami bylo nadal 5 mm :-)

    Pomiędzy środkami padów masz 7.62 mm - w czym problem? 5mm osiągasz
    bez najmniejszego problemu. Starać się trzeba przy żądaniu 6.4mm.
    Ale w razie czego zawsze możesz frezować szczelinę.

    Problem był z pierwszymi transoptorami SMD - były za krótkie.
    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2010-06-14 10:46:39
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > I jeszcze drobiazg - czy wolno ci uzyc elementow z adnotacja producenta
    > "do not use in life support application" czy podobnym dupochronem.

    Raczej tak ;)... to nie jest "life support" na szczęście ;)...
    To jest zwykłe urządzenie, w metalowej obudowie (wymagania mechaniczne
    ;P). I tyle... normalnie, to nikt tego nie będzie dotykać nawet ;).. co
    najwyżej po tym skakać ;)... może kojarzysz niedawny temat o
    tensometrach ;>... i całość będzie zasilana z USB :). Normalnie bym się
    niczym nie musiał przejmować. Ale są normy medyczne :(...
    W sumie ryzyko porażenia - żadne... musiałoby dojść do przebicia w
    zasilaczu PC, a na dodatek ktoś musiałby tego używać niezgodnie z
    przeznaczeniem (skakać należy w butach :)). No ale się nie da... trzeba,
    to trzeba ;)...
    W każdym bądź razie LifeSupport to nie jest, na szczęście ;)....

    Konop