  • 11. Data: 2010-06-14 11:34:05
    Temat: Re: Transoptory albo inne "couplery" do urządzeń medycznych
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Jest jeszcze 1.5pF pojemności między obwodami. To też może sprowadzić
    > białą gorączkę. Oprócz tego mamy do tego różne klasy urządzeń i klasy
    > bezpieczeństwa. W zależności od tych klas prądy upływu do pacjenta mogą
    > wynosić max 0.5mA (AC na izolowanym obwodzie bezpieczeństwa), a tylko
    > 10mikro dla DC.
    > Minimalna izolacja WE-WY dla klasy CF to np. 70MOhm.

    U mnie jest na szczęście prościej :). Co do części aplikacyjnej, to albo
    jej nie ma, albo jest typu B ;).
    Robię coś podobnego, do platformy, o której kiedyś z Tobą pisałem. Wtedy
    przeforsowałem, żeby ją zamknąć w obudowie z tworzywa sztucznego i nie
    ma problemu ;)...
    Teraz jest to niemożliwe - duże obciążenia dynamiczne :(...
    Teraz jest dla mnie niejasne, co to jest "fizyczny kontakt"... w normie
    (wersja PL) mam napisane, że część apliacyjna to taka, która musi mieć
    fizyczny kontakt z pacjentem, żeby działała... No ale jak pacjent stoi
    na urządzeniu, mając na nogach buty itp... to czy to jest fizyczny
    kontakt, czy nie?
    Jeśli tak - to mam część aplikacyjną typu B.
    Jeśli nie - to mam tylko części dostępne ;)...

    Co do tego 1,5pF to w sumie nie znalazłem tego w normie :(... Więc nie
    wiem... potrzebuję dostarczyć zasilania i dwa sygnały :). Zasilanie albo
    przez przetwornicę Traco, albo jakiś gotowy zasilacz "medyczny", a co do
    sygnałów, to właśnie kombinuję...

    A ciekawi mnie jedna rzecz - ADuM240x, ponoć "medyczny", ale pojemności
    I->O wynosi 2,2pF ;>... odstępów moim zdaniem też nie da się zachować,
    ze względu na wymiary ;)... Sam już nie wiem :(...

    Konop

  • 12. Data: 2010-06-14 11:50:12
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > O ile mnie skleroza nie myli, to w sprzęcie medycznym obowiązuje 4 kV
    > i creepage co najmniej 8 mm. Czyli wymagania dość zbliżone do
    > iskrobezpiecznych. Żaden transoptor w obudowie DIL nie spełnia
    > wymagania creepage. One z trudem spełniają 6.4 mm konieczne dla
    > "zwykłych urządzeń" zasilanych z sieci.

    Zgadza się. Jest to wymaganie dla napięcia AC do 250V (RMS) i DC lub
    szczytowego AC+DC 354V. Wymaganie to zapewnia dwa środki ochrony, czyli
    jest to jakby izolacja wzmocniona. W sumie możnaby się zastanowić, czy
    jest to konieczne - zasilacz PCta pewnie zapewnia jeden stopień ochrony,
    może wystarczy drugi... ale szczerze mówiąc, wolę zapewnić dwa i mieć
    święty spokój!!

    > W TME mają CNY65Exi, który na pewno normy medyczne spełni.
    > 14.90PLN netto/sztukę w detalu.

    Widziałem je... a wersja nie Exi, tylko zwykła, nie spełni? Odstępy są
    mniejsze, ale i tak ponad 10mm między pinami, więc 8mm między padami da
    radę uzyskać ;) Jest tylko problem z tymi oznaczeniami... nie wiem sam,
    czy one są na 1kV, na 1,5kV, na 2,8kV czy na 8kV?????
    Pytam, bo są 3x tańsze ;)... W sumie 15zł netto w detalu, to nie jest
    majątek, ale co chwilę łapię się, że będzie to droższe niż zakładałem ;)....

    Konop

  • 13. Data: 2010-06-14 11:56:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    Monday, June 14, 2010, 12:46:39 PM, you wrote:

    > Raczej tak ;)... to nie jest "life support" na szczęście ;)...
    > To jest zwykłe urządzenie, w metalowej obudowie (wymagania mechaniczne
    > ;P). I tyle... normalnie, to nikt tego nie będzie dotykać nawet ;).. co
    > najwyżej po tym skakać ;)... może kojarzysz niedawny temat o
    tensometrach ;>>... i całość będzie zasilana z USB :). Normalnie bym się
    > niczym nie musiał przejmować. Ale są normy medyczne :(...
    > W sumie ryzyko porażenia - żadne... musiałoby dojść do przebicia w
    > zasilaczu PC, a na dodatek ktoś musiałby tego używać niezgodnie z
    > przeznaczeniem (skakać należy w butach :)). No ale się nie da... trzeba,
    > to trzeba ;)...
    > W każdym bądź razie LifeSupport to nie jest, na szczęście ;)....

    Ale ja nie wiem, jak Ty chcesz przskoczyć problem zasilania tego
    ustrojstwa. Zasilacz PC nie spelnia norm medycznych - musisz zrobić
    albo zasilacz je spełniający, albo przetwarzać to, co masz na porcie
    USB i zapewnić odstępy izolacyjne...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2010-06-14 11:59:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    Monday, June 14, 2010, 1:50:12 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > majątek, ale co chwilę łapię się, że będzie to droższe niż zakładałem ;)....

    Exi masz na ponad 11 kV deklarowane. Na stronie TME mają chyba mocno
    nieaktualny PDF do tego - zajrzyj na stronę producenta - tam będą
    aktualne deklaracje zgodności z normami.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2010-06-14 12:01:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:407101756.20100614135647@pik-net.pl...
    > Hello Konop,

    te adnotacje bywaja rozne, a ja jestem ciekaw czy mozna je
    zlekcewazyc "na wlasna odpowiedzialnosc", czy nie mozna ..

> [...]
    > zrobić
    > albo zasilacz je spełniający, albo przetwarzać to, co masz na

    Transfomator izolacyjny do peceta ?
    I pokryc calosc plastikiem izolujacym

    A najprosciej .. twierdzic ze to nie jest urzadzenie medyczne ? :-)

    J.

  • 16. Data: 2010-06-14 12:01:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Konop,

    Monday, June 14, 2010, 1:34:05 PM, you wrote:

    [...]

    > Co do tego 1,5pF to w sumie nie znalazłem tego w normie :(... Więc nie
    > wiem... potrzebuję dostarczyć zasilania i dwa sygnały :). Zasilanie albo
    > przez przetwornicę Traco,

    Masz przetwornicę Teaco, spełniającą normy medyczne?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 17. Data: 2010-06-14 12:20:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.06.2010 13:34, schrieb Konop:

> [...]
    > kontakt, czy nie?
    > Jeśli tak - to mam część aplikacyjną typu B.
    > Jeśli nie - to mam tylko części dostępne ;)...

    to jest najczęstszy problem do dyskusji ;-). Mamy kontakt fizyczny i
    kontakt galwaniczny (np. elektrody). Jak masz urządzenie takie, że
    pacjent na nim stoi, to możesz mieć max. 10mikroA prądu upływności, w
    razie jakby pacjent stanął na mokrych osolonych (znaczy spoconych) nogach.

> [...]
    > wiem... potrzebuję dostarczyć zasilania i dwa sygnały :). Zasilanie albo
    > przez przetwornicę Traco, albo jakiś gotowy zasilacz "medyczny", a co do

    nie mam już pojęcia, skąd mi się te 1.5pF wzięło. Kolega mi to kiedyś
    powiedział, i tak to zostało. W normach też nie znalazłem. Kiedyś
    transformatory do urządzeń medycznych były dwukomorowe i te 1.5pF dało
    się wtedy zrobić. Ale nowe zasilacze są, jakie są. Gotowy zasilacz
    medyczny z "papierem" powinien sprawę załatwić.

    > A ciekawi mnie jedna rzecz - ADuM240x, ponoć "medyczny", ale pojemności
    > I->O wynosi 2,2pF ;>... odstępów moim zdaniem też nie da się zachować,
    > ze względu na wymiary ;)... Sam już nie wiem :(...

    Już ci pisałem, że mamy USB<>RS232 po stronie komputera i jest
    odseparowane toto od strony pacjenta przez sprzęg optyczny 6N137 na
    RS232. Wygląda to tak, że mamy płytkę z FT232R, gniazdem USB,
    przetwornicą TRACO i sprzęgami przykręconą do płytki czołowej i
    kabelkiem idzie RS232 i zasilanie do "strony gorącej". Międzymordzie do
    pacjenta (elektrody) są po drugiej stronie pudła.

    A tak w sumie, to robimy tutaj z igły widły. Opis sprzętu, który
    naprawiałem koleżankom z University of Ontario w KSC (wibrator szlag
    trafił). Składało się m.in. z komputera (własna konstrukcja, straszna
    prowizorka), wzmacniacza 40dB (prawdziwy RolsRojs: Bruel & Kjaer) i
    wibratora elektromagnetycznego (praktycznie głośnik bez membrany)
    przykręconego do metalowej wanny. W wannie solanka, w której astronauci
    trzymają nogi. Ani wzmacniacz, ani komputer nie miały dopuszczenia
    medycznego. Wanna nie była nawet uziemiona. I to by było na tyle z FCC,
    FDA, MPG, TUEV itd. In God we trust...

    Waldek

  • 18. Data: 2010-06-14 12:21:13
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.06.2010 14:01, schrieb RoMan Mandziejewicz:
    > Hello Konop,
    >
    > Monday, June 14, 2010, 1:34:05 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Masz przetwornicę Teaco, spełniającą normy medyczne?

    Ja mam parę. Mieli kiedyś w programie, ale "się skończyły", przynajmniej
    te, które potrzebujemy.

    Waldek

  • 19. Data: 2010-06-14 12:24:29
    Od: 2m <2...@w...pl>

    W dniu 2010-06-14 02:03, Konop pisze:
> [...]
    > wzbudzić moje zaufanie ;)... Cena OK, ale gdyby było coś tańszego, to
    > też bym się nie obraził ;)...
    > Co z takimi CNY64 65 i 66? Mają napisane niby, że spełniają normę
    > 60601, test 8,2kV przechodzą, ALE w dokumentacji piszą:
    > Rated isolation voltage (RMS includes DC)
    > VIOWM = 1000 VRMS (1450 V peak)
    >
    > Hmmm... czyli co, napięcie izolacji jest mniejsze od 3,5kV? To jak są
    > zgodne z normą? :(...
    >
    > A co z jakimiś popularnymi, 4N25, 6N136 itp?? Może mogę zastosować
    > byle co i bardziej przejmować się prędkością niż normą?? :)...

    Zerknij na to:
    https://www.silabs.com/products/power/isodrivers/Pag
    es/default.aspx#video2
    Pzdr,
    2m

  • 20. Data: 2010-06-14 12:25:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Monday, June 14, 2010, 2:20:08 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > powiedział, i tak to zostało. W normach też nie znalazłem. Kiedyś
    > transformatory do urządzeń medycznych były dwukomorowe i te 1.5pF dało

    Ja Cię bardzo proszę - nie pisz takich rzeczy. Nie da się zrobić
    transformatora z tak niewielką pojemnością. Transoptory o takiej
    pojemności są rzadkością. Poza tym - nikt takiej pojemności nie żąda.
    rząd wielkości Ci się pomylił.

    [...]

    --
    Best regards,