  • 1. Data: 2017-09-05 21:30:50
    Temat: Trwałość magnesów trwałych
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Stary motorower Simson SR2 z 1959 roku nie chciał zapalić. W końcu, jak
    się udało, to zauważyłem, że światło lampy jest jakieś żółte. Zmierzyłem
    napięcie i wyszło 4,2 V zamiast 6 z hakiem, jak powinno być.
    Kupiłem nowe koło zamachowe z magnesami, tzn. "leżak magazynowy - nówka
    nieśmigana rocznik 1978" ;-)
    Na nowych magnesach pali na dotyk, a na żarówce mierzę teraz pełne 5V.
    Wychodzi mi, że co roku napięcie spada o jakieś 0,8%, zakładając, że
    spada liniowo.
    Czy każdy magnes trwały tak się zachowuje?
    Jacek

  • 2. Data: 2017-09-05 22:34:01
    Temat: Re: Trwałość magnesów trwałych
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek pyta:

> [...]
    > spada liniowo.
    > Czy każdy magnes trwały tak się zachowuje?

    Nie, tylko te nietrwałe.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2017-09-06 10:44:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Jacek pyta:

    >Nie, tylko te nietrwałe.

    Ale tak prawde mowiac, to mam gdzies pare starych magnesow i jakies
    dziwnie slabe sa.

    No coz, przydalaby sie wieksza probka, bo tu trudno powiedziec -
    lezakowanie zaszkodzilo, czy nie zaszkodzilo.
    Ale motorowerek tez pewnie wiecej lezakowal niz pracowal.
    Ale zmiany temperatury tez magnesom nie sluzyly.

    Ogolnie to mam pewne watpliwosci co do trwalosci magnesow w silnikach,
    bo prad w cewkach bedzie sie staral je rozmagnesowac/przemagnesowac
    czy jak to nazwac.
    Ta krzywa histerezy utrzyma namagnesowanie, czy po milionie cykli
    bedzie juz troche oslabiony ?

    No coz, byly pamieci ferrytowe, tam rdzen byl poddawany pradom rzedu
    60-70% koercji, i pewnie byly bity, ktore program odczytywal po paru
    mln innych odczytow.

    J.

  • 4. Data: 2017-09-06 11:19:05
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-09-06 o 10:44, J.F. pisze:

> [...]
    >

    > No coz, byly pamieci ferrytowe, tam rdzen byl poddawany pradom rzedu
    > 60-70% koercji, i pewnie byly bity, ktore program odczytywal po paru mln

    Producent twierdzi, że siła magnesów nie słabnie z czasem.
    Z drugiej strony jednak stare taśmy magnetofonowe słabną, ale może to
    korozja?

    Geolodzy odczytują przebieg starego pola magnetycznego Ziemi, które
    zostawiło trwałe ślady.

    WM

  • 5. Data: 2017-09-06 11:26:39
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 6 września 2017 10:44:52 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Ale tak prawde mowiac, to mam gdzies pare starych magnesow i jakies
    > dziwnie slabe sa.

    Pamiętam w jakiejś książce o experymentach, pisali że jak magnes
    leży ot tak sobie to słabnie. Trzeba go ponoć obciążyć, czyli
    podwiesić gdzieś i obciążyć ale tak, żeby nie przegiąć, tzn.
    żeby nie było to za duże obciążenie bo jak puści, to wtedy ponoć
    dopiero źle mu robi :]

    Ale czy to prawda to nie wiem.

    L.

  • 6. Data: 2017-09-06 12:02:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

> [...]
    > podwiesić gdzieś i obciążyć ale tak, żeby nie przegiąć, tzn.
    > żeby nie było to za duże obciążenie bo jak puści, to wtedy ponoć

    Tego nie czytałem, ale jak chwilę pomysleć, nie musi to być mądrość
    ludowa. Czytałem za to, że mu wstrząsy nie służą. Upadek na podłogę
    może być bolesny, a gdyby mu tak przyrżnąć młotem, to już w ogóle.
    Zgadza się to z moimi wyobrażeniami na temat tego, co w środku ma
    magnes i jak działa. A także z doświadczeniem porównania magnesu
    z magazynu i tego równie starego, który był zamontowany do silnika
    pierdzikółka, gdzie drgawy i szoki są na znaczącym poziomie. Podobnie
    jest z cyklicznymi zmianami temperatury, o czym już było wcześniej.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2017-09-06 13:17:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >podwiesić gdzieś i obciążyć ale tak, żeby nie przegiąć, tzn.
    >żeby nie było to za duże obciążenie bo jak puści, to wtedy ponoć

    Obciazyc ... ale magnetycznie.
    Czyli domknac obwod magnetyczny kawalkiem stali.

    J.

  • 8. Data: 2017-09-06 13:36:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Producent twierdzi, że siła magnesów nie słabnie z czasem.

    Z tym, ze te moje to juz troche lat maja, co twierdzil ich producent
    jak je robil, to nie wiadomo.

    J.

  • 9. Data: 2017-09-06 13:49:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Z tym, ze te moje to juz troche lat maja, co twierdzil ich
    > producent jak je robil, to nie wiadomo.

    Ponadto producent nie jest od definiowania ogólnych praw fizyki.

    Jarek

    --
    Dana woda podlegająca ciśnieniu, napotykając na otwór, czyli szczelinę,
    wypływa. Praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb.

  • 10. Data: 2017-09-06 14:33:12
    Od: 4...@g...com

    Myk znany z magnetycznych uchwytow do bagaznika samochodowago. Jak zaczeli je robic z
    magnesami z folii magnetycznej to jak leza luzem to slabna. Ale wystarczy je na
    troche przymagnesowac do blachy i magnetyzm im wraca. Kupowalem taki uchwyt .
    Przymagnesowalem i oderwalem. Poszedlem do sprzedawcy a on mowi ze jak przez noc
    bedzie przyssany to odda mi dwa razy tyle co kosztuje jak go przy nim oderwe. Nie
    zarobilem.