  • 21. Data: 2014-08-26 18:56:55
    Temat: Re: Tworzenie panoram w pionowym kadrowaniu
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    W dniu 2014-08-26 07:07, XX YY pisze:

    > do podrozy , glownie lotniczej , gdzie ciezar jest ograniczony, mam wlasny adapter
    niezwykle lekki. sprawdza sie idealnie w roznych warunkach.

    Ja właśnie głównie robię panoramy w podróżach lotniczych oraz pieszych
    po górach. Dlatego miniaturyzacja wagi jest wskazana.

    Wojtek

    --
    polecam solidny polski hosting:
    ========== www.smarthost.pl ===

  • 22. Data: 2014-08-26 19:06:31
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 26. August 2014 18:56:55 UTC+2 schrieb crazy bejbi:

    adapter niezwykle lekki. sprawdza sie idealnie w roznych warunkach.

    > Ja w�a�nie g��wnie robi� panoramy w podr�ach lotniczych oraz pieszych
    >
    > po g�rach. Dlatego miniaturyzacja wagi jest wskazana.
    >

    > Wojtek
    >

    > --
    >
    > polecam solidny polski hosting:
    >
    > ========== www.smarthost.pl ===

    wlasnie o tym pisze.
    majac konkretny aparat , mozna ograniczyc rowniez ciezar glowicy przez dopasowanie na
    wymiar do okreslonego aparatu i obiektywu.
    stosowanie uniwersalnych fabrycznych glowic nie jest rzeczywiscie konieczne.
    moze byc lzej niz dla NN3.
    Fabryczne poniewaz sa przewidziane dla roznych systemow musze miec mozliwosc
    przestawienia wymiarow , a wiec tym samym sa ciezsze .
    A na monopodzie jest juz w ogole leciutko , choc wole jednak lekki trojnog.

  • 23. Data: 2014-08-26 21:01:16
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-26 18:55, crazy bejbi pisze:

    > Panoramy się robi rybim okiem. Robienie ich zwykłym obiektywem albo tele
    > to już praktycznie robienie nie panoram sferycznych, ale gigapanoram (i
    > już niekoniecznie pełnej sfery).

    Generalnie o te niepełne mi chodzi w niniejszym wątku ale w ramach
    zabawy spróbuję niebawem wykonać panoramę Samyangiem 8mm, którego posiadam.

    > Złożenie nie jest problematyczne - pod warunkiem, że obracasz obiektyw
    > względem dokładnie ustalonego punktu nodalnego - niemniej to podstawy
    > podstaw przy fotografii sferycznej.

    Kiedyś zrobiłem eksperyment na zwykłej głowicy kulowej, gdzie nie miałem
    możliwości ustawienia punktu nodalnego aby sprawdzić czy w ogóle da się
    to złożyć w panoramę nawet z błędami paralaksy. Photoshop zrobił z tego
    sieczkę. Nie potrafił dopasować sąsiednich klatek. Wiesz - jeśli jakaś
    pionowa linia była po lewej części kadru wypukła w lewą stronę, to po
    prawej - w prawą. Nie dało się tego dopasować. Nie sądzę aby błąd
    paralaksy to aż tak bardzo zepsuł. Spróbuję softu jakiego sam stosujesz
    jeśli na zakupionej głowicy nie udam mi się. Z ilu klatek składasz?
    (zakładam, że mówimy o 8mm)

    > trochę trudniej z pomieszczeniami (szczególnie ciasnymi), ale też się
    > da: http://www.pokojemartynka.pl/wirtualna-wycieczka2

    Nie działa powiększanie :-( Ale na miniaturkach widzę, że nie jest źle.

    Marek

  • 24. Data: 2014-08-26 22:28:30
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    W dniu 2014-08-26 21:01, Marek pisze:

> [...]
    > paralaksy to aż tak bardzo zepsuł. Spróbuję softu jakiego sam stosujesz
    > jeśli na zakupionej głowicy nie udam mi się. Z ilu klatek składasz?

    dwie fotki w dół (obrócone o 180 stopni względem siebie - żeby łatwiej
    wyretuszować ramię głowicy), fotka w górę, 6 fotek dookoła.

    Składanie w photoshopie to masakra. Są gotowe programy, które robią to
    dobrze. Oprócz tego który używam (AutoPanoGiga) jest kilka innych w tym
    darmowych, ale mnie przypadł do gustu ten. Nie jest też bardzo drogi.

    Wojtek

  • 25. Data: 2014-08-26 22:59:22
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-26 22:28, crazy bejbi pisze:

    > dwie fotki w dół (obrócone o 180 stopni względem siebie - żeby łatwiej
    > wyretuszować ramię głowicy), fotka w górę, 6 fotek dookoła.

    W dół i w górę robisz w jakiś specyficzny sposób? W sensie... czy dbasz
    o to gdzie będzie oś obiektywu?

    > Składanie w photoshopie to masakra.

    W sensie jakościowym czy nakładu pracy? Używam funkcji Photomerge.
    Wszystko robi automat ale w mojej opinii - niezbyt dobrze. Zwykłe,
    proste panoramy ok, ale rybie oko rozwala ten plugin.

    > Są gotowe programy, które robią to
    > dobrze. Oprócz tego który używam (AutoPanoGiga) jest kilka innych w tym
    > darmowych, ale mnie przypadł do gustu ten. Nie jest też bardzo drogi.

    Super, to cenna informacja. Preferuję sprawdzony soft niż przecieranie
    szlaków.

    Marek

  • 26. Data: 2014-08-27 14:13:16
    Od: Marek <p...@s...com>

    Właśnie zrobiłem eksperyment z obiektywem Samyang 8mm CS II. Ustawiłem
    NPP, który wypada ciut przed obiektywem a nie w okolicach mocowania
    osłony przeciwsłonecznej, jak piszą w linku jaki mi podałeś. Do 1/3
    wysokości kadru włazi mi pionowe ramię głowicy a na dole widzę śrubę
    mocującą ramię do głowicy. Masakra... Masz inaczej? Wycinasz część kadru?
    Musiałem odwrotnie zainstalować aparat - poziome ramię przerzucić na
    drugą stronę.

    Wrzuciłem 6 zdjęć do Photoshopa aby zobaczyć czy poradzi sobie ze
    złożeniem klatek w panoramę. Powstała sieczka. Nie radzi sobie z
    obiektywami typu Fish Eye. Przynajmniej w trybie "auto" jak i
    "spherical". Klatki się mieszają, powstają duchy z fragmentów sąsiednich
    klatek... Zapewne trzeba soft zmienić, jak pisałeś.

    Marek

  • 27. Data: 2014-08-27 14:41:17
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    W dniu 2014-08-27 14:13, Marek pisze:
> [...]
    > "spherical". Klatki się mieszają, powstają duchy z fragmentów sąsiednich
    > klatek... Zapewne trzeba soft zmienić, jak pisałeś.

    masz błędnie ustawiony NPP. Dla tego obiektywu
    http://fotozakupy.pl/samyang-8mm-128-umc-fish-eye-do
    -samsung-nx/36752s
    (w połączeniu z Samsungiem NX 1100 wypada mniej więcej na łączeniu
    osłony przeciwsłonecznej i pierścienia (może nawet minimalne bardziej na
    pierścieniu).

    Wojtek

  • 28. Data: 2014-08-27 21:31:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-08-27 14:41, crazy bejbi pisze:

> [...]
    > (w połączeniu z Samsungiem NX 1100 wypada mniej więcej na łączeniu
    > osłony przeciwsłonecznej i pierścienia (może nawet minimalne bardziej na

    W moim Samyangu (wersja CS I) punkt nodalny wypada w 1/3 (od strony
    obiektywu) większego listka osłony przeciwsłonecznej. Mocowanie Pentax.

    P.P.

  • 29. Data: 2014-08-27 22:11:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    A tu jest zabawka, którą właśnie zrobiłem:

    https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/148699894
    38/in/photostream/

    https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/148700269
    27/in/photostream/

    Ramię to grip do lampy błyskowej, sanki z dawnych czasów i stalowa
    płytka z przydasiów. Przepraszam za ostrość, z wrodzonego lenistwa nie
    chciało mi się wyciągać drugiego statywu a czasu dłuższego niż 1/4
    sekundy pewnie bym z ręki nie utrzymał :-)

    Pozdrawiam,
    P.P.

  • 30. Data: 2014-08-28 08:52:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 27. August 2014 22:11:28 UTC+2 schrieb Paweł Pawłowicz:
    > A tu jest zabawka, kt�r� w�a�nie zrobi�em:
    >

    > https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/148699894
    38/in/photostream/

    > https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/148700269
    27/in/photostream/

    > Rami� to grip do lampy b�yskowej, sanki z dawnych czas�w i stalowa
    >
    > p�ytka z przydasi�w. Przepraszam za ostro��, z wrodzonego lenistwa nie
    >
    > chcia�o mi si� wyci�ga� drugiego statywu a czasu d�u�szego ni� 1/4
    >
    > sekundy pewnie bym z r�ki nie utrzyma� :-)
    >

    > Pozdrawiam,
    >
    > P.P.

    ciekawy pomysl z ta szyna. Jestem tez zwolennikiem prostych , inteligentnych
    rozwiazan - te sie najlepiej sprawdzaja w fotogarfii.
    Ale zwroc uwage na jeden szczegol - przechodzace poziome ramie katownika przez os
    obrotu na druga stone.
    jesli robisz parzysta liczbe zdjec np. 2 , 4 , 6 wowczas to poziome ramie z lewej i
    prawej strony zakrywa kadr . Softwareczesto " mysli" , ze to czesc otoczenia i
    trzeba maskowac , retuszowac , dlatego lepiej jest jesli ramie nie przechodzi poza
    os.

    np tutaj przestawilem z tego powodu jedna z moich glowic:

    http://spherapan.vot.pl/glow.JPG