  • 11. Data: 2014-08-25 14:45:32
    Temat: Re: Tworzenie panoram w pionowym kadrowaniu
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    W dniu 2014-08-20 16:37, Marek pisze:
    > Witam,
    >
    > Chciałbym ustawić aparat pionowo do robienia poziomej panoramy.
    > Sprawdziłem ofertę na Allegro nazwijmy umownie "kątowników"
    > umożliwiających pionowe ustawienie aparatu. Ceny czegoś tak prostego są
    > obłędne... od 200zł (spodziewałem się 20zł). Czy macie jakiś patent na
    > takie mocowanie aparatu w rozsądnej cenie? Wyobrażam sobie kątownik z
    > możliwością wyboru punktu mocowania do głowicy, tak aby było można
    > wycentrować oś obiektywu z osią obrotu. Nie chcę się bawić w robienie
    > tego przyrządu samodzielnie.

    Nodal Ninja kosztuje coś koło 1500 zł. I bardzo polecam. Oczywiście
    podstawowa wersja, bo potem można dokupić dodatki :D

    Wojtek

    --
    polecam solidny polski hosting:
    ========== www.smarthost.pl ===

  • 12. Data: 2014-08-25 14:59:29
    Od: Hans Kloß <d...@i...pl>

    "Marek" <p...@s...com> schrieb im Newsbeitrag

    > Linku zabrakło. Zresztą wyszastałem już kasę na bezsensowną głowicę bo
    > czas mnie naglił. Potrzebowałem pilnej porady (terminowe zlecenie) :-(

    > Osobiście miałbym problem z wycięciem w kątowniku podłużnego otworu np.
    > 10cm mocującego kątownik do stopki głowicy (a raczej szyny nastawnej). Sam
    > bym w Castoramie kupił taki kątownik.

    Ale jestem dupa z uszami, sorry:
    http://www.frame-less.com/selbstbau-panoramakopf-fur
    -unter-20-euro/

  • 13. Data: 2014-08-25 15:18:27
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-25 14:59, Hans Kloß pisze:

    > Ale jestem dupa z uszami, sorry:
    > http://www.frame-less.com/selbstbau-panoramakopf-fur
    -unter-20-euro/

    Aaaa tam, zaraz dupa :-)

    Konstrukcję można uprościć do zwykłego kątownika w prostokątnym
    wycięciem na mocowanie do głowicy (aby było można wycentrować obiektyw
    lewo/prawo) jeśli posiada się szynę nastawczą taką jak tu:

    http://www.fotto.lublin.pl/allegro/sanki/sanki-03.jp

    Właśnie taką mam. Szyną można regulować tył/przód. W ten sposób za kilka
    zł mógłbym mieć w pełni wartościowy zestaw do robienia panoram w
    kadrowaniu pionowym. Kłopot jest ze zdobyciem takiego właśnie kątownika.
    Musiałem więc wyszastać kilkaset zł zamiast kilku(nastu) zł.

    Marek

  • 14. Data: 2014-08-25 15:39:15
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-25 14:45, crazy bejbi pisze:

    > Nodal Ninja kosztuje coś koło 1500 zł. I bardzo polecam. Oczywiście
    > podstawowa wersja, bo potem można dokupić dodatki :D

    Wiem, że to załatwi sprawę. Można i 2x więcej kasy wydać na to. Chodzi o
    to, że równie skuteczna (do panoram poziomych) metoda to zwykły kątownik
    + szyna nastawcza. Żadnej różnicy w jakości zdjęć nie będzie a koszt to
    kilka(naście) zł.

    Poddałem się i kupiłem coś znacznie tańszego od Ninja a (chyba) o
    identycznej funkcjonalności:

    http://www.gulfcolorfilmlab.ae/PhotoGallery/47LMkfPa
    noramic%20Weifeng%20Fancier%20FT-900H.jpg

    Kosztuje to 600zł i ma też głowicę "krokową" w zestawie. 600zł to
    przegięcie, nie wspomnę o 1500zł za coś podobnego. Laptop jest dużo
    bardziej złożony, wymaga istnienia wielu fabryk a potrafi tyle samo
    kosztować. Wkurzające jest to...

    Zapewne do tego trzeba by dokupić półkulę poziomującą za 800zł lub
    rozwiązanie na 3 śrubkach - niewiele tańsze. Tymczasem w budownictwie
    statyw z poziomicą laserową i elementem poziomującym można dostać za 56zł:

    http://allegro.pl/obrotowa-poziomica-laserowa-fs-ext
    ra-statyw-bcm-i4532284149.html

    Ceny wyssane są z palca. Choćby dla zasady wolałbym nie nabijać kabzy
    sprzedawcom logotypów. Bo chyba tylko za logo się płaci.

    Marek

  • 15. Data: 2014-08-25 20:10:06
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2014-08-25 15:39, Marek pisze:

> [...]
    > rozwiązanie na 3 śrubkach - niewiele tańsze. Tymczasem w budownictwie
    > statyw z poziomicą laserową i elementem poziomującym można dostać za 56zł:

    6 dni do końca aukcji i ośmiu licytujących.
    Sądzisz, ze cena już nie wzrośnie?
    Ale ja się nie znam :)

    JD

  • 16. Data: 2014-08-25 22:08:20
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-25 20:10, JD pisze:

    > 6 dni do końca aukcji i ośmiu licytujących.
    > Sądzisz, ze cena już nie wzrośnie?
    > Ale ja się nie znam :)

    Rozumiem, że jesteś tym ósmym? :-D A już sądziłem, że wylicytuję tanio :-D

    Marek

  • 17. Data: 2014-08-25 22:57:42
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    W dniu 2014-08-25 15:39, Marek pisze:

    > Zapewne do tego trzeba by dokupić półkulę poziomującą za 800zł lub

    Praktyka jest w terenie taka, że:

    1. na głowicy masz poziomicę (ten bąbelek powietrza)
    2. prościej i szybciej jest wypoziomować statyw skracając którąś z nóg.

    Punkt drugi jest w moim przypadku podyktowany faktem, że przy
    panoramowaniu (w moim przypadku) liczy się WAGA. Robię panoramy w
    różnych wakacyjnych podróżach i po jakimś czasie nie chciało mi się
    wozić solidnego statywu typu Velbon Sherpa + Nikon D90 + obiektyw.

    Zmieniłem powyższy zestaw na: statyw węglowy Benro (bez głowicy, mały i
    poziomuję go skracaniem nóżek - 600 gramów), Samsung NX1100 (mały,
    lekki, tani - już na Wyspach Kanaryjskich zalałem jednego - wyrzucasz i
    kupujesz następnego - mniej szkoda, niż drogą lustrzankę - oczywiście
    regularne zalewanie to już hardcore) + obiektyw 8mm Samyanga.
    Zestaw lekki i mały. W sumie to najcięższym elementem jest właśnie w nim
    głowica NodalNinja.

    fotka z ostatniej chwili: http://e-zakynthos.pl/panoramy/keri/

    Wojtek

  • 18. Data: 2014-08-26 07:07:32
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > regularne zalewanie to już hardcore) + obiektyw 8mm Samyanga.
    >
    > Zestaw lekki i mały. W sumie to najcięższym elementem jest właśnie w nim
    >
    > głowica NodalNinja.

    do podrozy , glownie lotniczej , gdzie ciezar jest ograniczony, mam wlasny adapter
    niezwykle lekki. sprawdza sie idealnie w roznych warunkach.

    adapter w stanie rozlozonym:

    http://spherapan.vot.pl/c1.jpg

    w stanie roboczym:

    http://spherapan.vot.pl/c2.jpg

    w stanie transportowym :

    http://spherapan.vot.pl/c3.jpg

    katownik to sklejka - lekka i wytrzymala , przyjmna w dotyku , ramie to dural ,
    najciezsza jest szybkozlaczka-mozna zastapic sruba , ale to kosztem szybkosci i
    kompfortu obslugi.

    zero ostrych krawedzi , ordynarnych srub , blach.

    sprawdza sie w sytuacjach mobilnych np:

    http://spherapan.vot.pl/113/113.html

    http://spherapan.vot.pl/114/114.html

    jak i statycznych z dluzszymi czasam naswietlen:

    http://spherapan.vot.pl/116/116.html

    poziomowanie statywu dla sferycznych nie jest konieczne , gdyz sfere mozna obrocic
    dowolnie w programie obrobczym.

  • 19. Data: 2014-08-26 11:13:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-25 22:57, crazy bejbi pisze:

    > 1. na głowicy masz poziomicę (ten bąbelek powietrza)
    > 2. prościej i szybciej jest wypoziomować statyw skracając którąś z nóg.

    A to mnie zaskoczyłeś. Robiłem test robienia panoramy w pomieszczeniu.
    Walczyłem z ustawieniem poziomu na statywie kilka minut. Jeśli teraz do
    obfotografowania będę miał kilka(naście) pomieszczeń, to robi się z tego
    40 minut poziomowania. Skracam nogę - okazuje się, że ciut za mocno albo
    przy zwalnianiu blokady trochę wysunęła się - więc korekta. Potem
    wychodzi na to, że drugą nogę też trzeba regulować. Sytuację ratuje
    trochę gdy gumki na końcu nóg statywu są wykręcane. Wtedy zyskujemy
    1-1.5cm na takie doprecyzowanie.

    Mam głowicę kulową z funkcją panoram. Wypoziomowanie górnej platformy,
    niezależnie jak krzywo stoi statyw, zajmuje mi ze 4 sekundy. Zwalniam
    blokadę, poziomuję patrząc na bąbelek, zaciskam. Półkula poziomująca to
    w zasadzie taka głowica kulowa.

    Jakim cudem pierwsze rozwiązanie zajmuje Ci mniej czasu?

> [...]
    > różnych wakacyjnych podróżach i po jakimś czasie nie chciało mi się
    > wozić solidnego statywu typu Velbon Sherpa + Nikon D90 + obiektyw.

    Niestety... coś za coś. Jeśli turystycznie, to raczej inny sprzęt trzeba
    zabierać niż do miejsc, gdzie samochodem można podjechać. Mam również
    Velbona Sherpę. Jego nie zabieram w ogóle gdyż jest mega niewygodny do
    noszenia nawet na krótkich dystansach. Chwycisz za nogę - otwiera się
    pod ciężarem statywu, wypada z rąk. Mam model bez pianki - wysuwa się z
    dłoni gdy są spocone. Koszmar. W teren zabieram Benro A2970F z łamaną
    kolumną. Ciężki ale w każdej pozycji zdjęcie zrobisz. Przypięty do
    plecaka nie ciąży tak bardzo.

    > Zestaw lekki i mały. W sumie to najcięższym elementem jest właśnie w nim
    > głowica NodalNinja.

    No i duża jest. Chodzenie z wielką konstrukcją jest też problematyczne.
    Szczerze mówiąc miałbym dylemat czy na wyprawy piesze czy rowerem
    zabierać coś takiego, czy ograniczać się do zwykłych zdjęć. Ehhh...

    > fotka z ostatniej chwili: http://e-zakynthos.pl/panoramy/keri/

    Świetne miejsce. Zazdroszczę ;-)
    Pisałeś, że zdjęcia robisz obiektywem 8mm. To już rybie oko, tak? Jak to
    składasz w panoramę? Zniekształcenia beczkowate są tak ogromne, że nie
    da się dopasować dwóch kadrów (chyba).

    Marek

  • 20. Data: 2014-08-26 18:55:38
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    W dniu 2014-08-26 11:13, Marek pisze:

> [...]
    > w zasadzie taka głowica kulowa.
    >
    > Jakim cudem pierwsze rozwiązanie zajmuje Ci mniej czasu?

    "prościej i szybciej" z naciskiem na prościej, a powinno być "lżej" :D

    > Świetne miejsce. Zazdroszczę ;-)
    > Pisałeś, że zdjęcia robisz obiektywem 8mm. To już rybie oko, tak? Jak to
    > składasz w panoramę? Zniekształcenia beczkowate są tak ogromne, że nie
    > da się dopasować dwóch kadrów (chyba).

    Panoramy się robi rybim okiem. Robienie ich zwykłym obiektywem albo tele
    to już praktycznie robienie nie panoram sferycznych, ale gigapanoram (i
    już niekoniecznie pełnej sfery).

    Złożenie nie jest problematyczne - pod warunkiem, że obracasz obiektyw
    względem dokładnie ustalonego punktu nodalnego - niemniej to podstawy
    podstaw przy fotografii sferycznej.

    generalnie z dużymi przestrzeniami jest łatwiej:
    http://www.babicz.art.pl/panoramy-sferyczne-tatry

    trochę trudniej z pomieszczeniami (szczególnie ciasnymi), ale też się
    da: http://www.pokojemartynka.pl/wirtualna-wycieczka2

    Używam softu AutoPanoGiga i AutoPanoTour. Niemniej podstawa to
    ustawienie punktu nodalnego, bo jak masz poprawne fotki, to już z nimi
    zrobisz czymkolwiek.

    Wojtek