  • 11. Data: 2016-12-06 10:53:20
    Temat: Re: USB6B1 - zabezpieczenie portu USB mikrokontrolera
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 05-12-2016 o 19:14, Atlantis pisze:

    > Mocno przekombinowane i zupełnie niezgodne z układem połączeń zalecanym
    > w dokumentacji układu. Poza tym istnieje mała szansa, że prowadząc
    > ścieżki w ten sposób uda mi się zachować ich jednakową długość. Tak więc
    > "ślimak" i tak byłby konieczny.

    Myśląc o jednakowej długości pamiętaj, że w scalaku też są ścieżki.
    Czyli jakbyś jedną poszedł już na drugą stronę scalaka to wydłużanie tej
    drugiej meandrem nie bardzo ma sens bo ona i tak jest wydłużona
    połączeniami wewnątrz.
    P.G.

  • 12. Data: 2016-12-06 11:04:33
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 06-12-2016 o 09:06, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Aha...
    > To ja tylko zapytam o dwie sprawy:
    > 1. Podawałeś oczekiwaną impedancję linii i parametry laminatu?
    > 2. Pole masy wokół zostało przy tym wszystkim uwzględnione?
    > Bo wiesz, sam długość to pikuś jeżeli myślisz o USB2 HS, a jeżeli mowa o
    > USB 1.1 albo 2.0 FS to zawracanie głowy.

    Nie mam pojęcia co ważniejsze impedancja czy równa długość.
    Opóźnienie na jednej linii (nierówna długość) spowoduje zamianę sygnału
    różnicowego na sumacyjny - problemy emisji i wrażliwości.
    Zmiany impedancji (między liniami pary) to odbicia - może utrudnić
    pracę, ale nie będzie zamieniało różnicowego na sumacyjny - chyba
    obojętne EMC.
    Zmiany impedancji względem GND (inne dla każdej linii) to brak symetrii
    - czyli znów zamiana różnicowy - sumacyjny i odwrotnie - czyli
    potencjalny wpływ na własności EMC.
    Jak się kiedyś nad tym dłużej zastanawiałem to jedyne co uzyskałem to
    ból głowy :)
    P.G.

  • 13. Data: 2016-12-06 12:19:31
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-12-06 o 10:20, Atlantis pisze:

    > Mikrokontroler ma interfejs USB 2.0.
    > No cóż... Najwyraźniej są różne szkoły, bo jeszcze nie tak dawno toczyła
    > się tutaj dyskusja na ten temat i kilka osób zalecało właśnie pilnowanie
    > jednakowej długości ścieżek linii różnicowych (USB, Ethernet) przy
    > pomocy meandrów.

    Tak, tylko że dla laminatu dwustronnego to nie takie proste. Masz
    ścieżki oblane masą i pewnie pole masy pod spodem. Przy laminacie
    6-warstwowym masz do pola masy jakieś 8 milsów, przy 2 - 8 razy tyle. W
    tym momencie pole masy na warstwie na której masz ścieżki ma większe
    znaczenie i tu pojawiają się problemy z pojemnościami, które będą różne.
    Na dodatek jest inny problem - każdy "zakręt" ścieżki powoduje
    pojawianie się odbić, a im szybszy sygnał - tym większych. A jeżeli
    jeszcze próbujesz to zrobić na jednej warstwie no to w ogóle jest kłopot
    wielki z liczeniem.
    Poza tym popatrz na to inaczej: W scalaku masz a samym środku strukturę
    i bonding dość prosto prowadzący do niej od nóżek. Dla wyprowadzeń
    środkowych one są dość proste. A teraz najważniejsze: nie masz zapewnić
    równej długości ścieżek od procesora do pierwszego układu tylko do
    całego toru USB. Tu się pojawia pytanie co zrobić z wyprowadzeniem 6?
    Nie wiem, ale pewnie bym jednak je połączył do 3 zgodnie z zaleceniami.
    I tak będzie źle, ale moim zdaniem będzie lepiej niż kombinować z
    wydłużaniem ścieżek. Ale moim zdaniem najrozsądniejsze i tak byłoby
    użycie gniazda THT i zrobienie przeplotu na nim.
    Co do USB 2.0 w kontrolerze to sprawdź czy tam jest HS, czy FS, bo może
    to tylko zawracanie głowy. O HS na jednostronnym laminacie zapomnij, na
    2 to też spore wyzwanie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2016-12-06 12:24:57
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-12-06 o 11:04, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > potencjalny wpływ na własności EMC.
    > Jak się kiedyś nad tym dłużej zastanawiałem to jedyne co uzyskałem to

    O to to właśnie. Dlatego USB 1.1 i 2.0 FS jest OK, a wyżej to już trzeba
    mieć dobry powód żeby używać, a na pewno nie ma co bawić się w elementy
    dobierane na łapu-capu. Lepiej dobrze temat przemyśleć i poszukać.

    Pozdrawiam

    DD