  • 1. Data: 2011-01-23 13:47:01
    Temat: Układ wejsciowy wobuloskopu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    Potrzebuje zrobić coś w rodzaju wobuloskopu na częstotoliwości do
    ~25MHz. Ale powinien dać radę mierzyć rozsądnie rownież okolice x00 kHz.

    Chciałbym aby całość była zautomatyzowana. Wobrazam sobie to tak:

    a) generator DDS 0-25MHz.

    b) wejście z pomiarem amplitudy na przetwornik A/C

    c) uC sterujący i robiący ch-ki na LCD (z funckjami zoom itp).

    Zastanawia mnie punkt b). Jak sensownie mozna zrobić A/C ktory odczyta
    maksymalną wartość amplitudy sygnału w zakresie 0-25MHz (poza
    oversamplingiem i analizą softwareową)? Mogę tą częstotliwość wystawiać
    na wejście "dowolnie" dlugo, na czesie pomiaru mi nie zależy. Amplituda
    raczej będzie stabilna. Nie wiem jednak jak ją pomierzyć na wyjściu
    mierzonego ukladu w sposob rozsądny. Ma ktoś jakiś pomysł?

    Docelowo interesuje mnie strojenie filtrów, ale męczy mnie również
    cyfrowy falomierz ;)

  • 2. Data: 2011-01-23 14:00:53
    Temat: Re: Układ wejsciowy wobuloskopu
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

> [...]

    > Zastanawia mnie punkt b). Jak sensownie mozna zrobić A/C ktory odczyta
    > maksymalną wartość amplitudy sygnału w zakresie 0-25MHz (poza

    Detektorem dioda-kondensator.

    --
    Yozwig

  • 3. Data: 2011-01-23 14:05:58
    Temat: Re: Uk?ad wejsciowy wobuloskopu
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-01-23 15:00, Yozwig wrote:

    > Detektorem dioda-kondensator.

    Tu są dwa problemy.

    a) Czy dioda nie wprowadza zniekształceń w postaci spadku napiecia
    przewodzenia?

    b) jak rozładowac kondensator przed następnym pomiarem? Tranzystorem?

    Może sa gotowe przetworniki z takim wejściem?

  • 4. Data: 2011-01-23 14:08:11
    Od: Agent Orange <a...@g...com>

> [...]
    >
    > b) jak rozładowac kondensator przed następnym pomiarem? Tranzystorem?
    >
    > Może sa gotowe przetworniki z takim wejściem?

    Analog Devices robi gotowe detektory mocy w obudowie SO8 dające na
    wyjściu napięcie proporcjonalne do mocy, od chyba -40 lub -60dBm.

    Agent.

  • 5. Data: 2011-01-23 14:09:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Jan 2011 14:47:01 +0100, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >~25MHz. Ale powinien dać radę mierzyć rozsądnie rownież okolice x00 kHz.
    >Chciałbym aby całość była zautomatyzowana. Wobrazam sobie to tak:

    To niekoniecznie jest dobry pomysl do woboluskopu. Spora ilosc
    zaklocen.

> [...]

    >raczej będzie stabilna. Nie wiem jednak jak ją pomierzyć na wyjściu
    >mierzonego ukladu w sposob rozsądny. Ma ktoś jakiś pomysł?

    Prostownik ?

    A tu bym sprobowal jakiegos mieszacza, a moze nawet dwoch, bo i faza.

    J.

  • 6. Data: 2011-01-23 15:51:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-01-23 15:09, J.F. wrote:
    > To niekoniecznie jest dobry pomysl do woboluskopu. Spora ilosc
    > zaklocen.

    Zgadza się, ale prawdopodobnie tej częstotliwości będe używał od święta
    i nie spodzewam się promilowej dokładności, a jedynie orientacyjnej.
    Przypuszczam, że 99% czasu będzie to <1MHz. Natomiast daje mi to wygodne
    i dokładne sterowanie na niskich częstotliwościach.

    > Prostownik ?

    Jaki? Zwykła dioda?

    > A tu bym sprobowal jakiegos mieszacza, a moze nawet dwoch, bo i faza.

    Faza bez znaczenia. To urzadzenie do bardzo konkretnego zastosowania
    gdzie chodzi wyłacznie o amplitudę.

  • 7. Data: 2011-01-23 16:03:00
    Od: shg <s...@g...com>

    On Jan 23, 3:09 pm, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > To niekoniecznie jest dobry pomysl do woboluskopu. Spora ilosc
    > zaklocen.

    Gdyby użyć DDS-a z wyższą częstotliwością taktowania, to by się
    nadawał, tylko kawałek filtra trzeba.
    Najwięcej śmieci to produkty mieszania częstotliwości wyjściowej z
    zegarem, przy wyższych częstotliwościach praktycznie niemożliwe do
    odfiltrowania, chyba że zawężamy zakres i wrzucamy filtr
    pasmowoprzepustowy.

    Robiłem kiedyś coś takiego, właśnie taki zakres częstotliwości i
    detektor logarytmiczny z AD, jakoś to działało, a akcentem na "jakoś".
    Przy niższych częstotliwościach (do kilku MHz) było całkiem znośne.

    Dla autora do pobawienia się:
    http://designtools.analog.com/dtDDSWeb/dtDDSMain.asp
    24 MHz na DDS taktowanym 50 MHz wygląda naprawdę podle.

  • 8. Data: 2011-01-23 16:32:51
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    > Witam.
    >
    > Potrzebuje zrobić coś w rodzaju wobuloskopu na częstotoliwości do

    Rzuć okiem na stronę Jarka SP3SWJ (materiały nt. syntezy DL4Jal)
    http://www.sp2swj.sp-qrp.pl/
    pzdr,
    Andrzej

  • 9. Data: 2011-01-23 16:42:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-01-23 17:32, Andrzej wrote:
    > Rzuae okiem na strone Jarka SP3SWJ (materia?y nt. syntezy DL4Jal)
    > http://www.sp2swj.sp-qrp.pl/

    O bosh... ale podła strona. Ale dziekuje postaram się odcyforwać coś po
    paru piwach wieczorem ;)

  • 10. Data: 2011-01-23 17:00:43
    Temat: Re: Uk3ad wejsciowy wobuloskopu
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    > O bosh... ale podła strona. Ale dziekuje postaram się odcyforwać coś po
    > paru piwach wieczorem ;)
    Rzeczywiście. Ale większość potrzebnych mi wiadomości do zbudowania
    generatora z wobuloskopem np. sondy: na diodzie Shotky'ego i logarytmiczna,
    soft w assemblerze (nie hex) na 8051 i wiele innych da się wydłubać. Zwróć
    uwagę na wyjście sygnału: transformator i filtry.
    pozdrawiam,
    Andrzej
    PS. Właśnie popijam trafione pierwszy raz w moim sklepiku "Remus" - piwo
    kaszubskie, całkiem fajne.