  • 11. Data: 2009-01-04 14:28:53
    Temat: Re: Usługa kalibracji monitora
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > co do tego "zdecydowanie" to mam wątpliwości, z tego co słyszałem niektóre
    > maszyny mają profil mocno zbliżony do sRGB. Czyli typowej

    ktore niby ? Bo rozmawiamy o labach w tym momencie. Tutaj problem
    jest zlozony bardziej niz sama maszyna, dochodzi chemia + rodzaj papieru.

    > przestrzeni barwnej zdjęć obrabianych profilowanym monitorem. Ustawianie
    > przestrzeni barwnej zdjęcia do profilu monitora to oczywisty nonsens; za
    > to gamut większości monitorów mieści w sobie przestrzeń sRGB bez problemu.

    nie jestem pewien ale chyba tez sie mylisz ? Tylko najdrozsze monitory
    zblizaja sie do sRGB ? Tom jakto jest pewnie sie orientujesz ?

    Roger

  • 12. Data: 2009-01-04 14:30:09
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    > Zabieram się za to od drugiej strony, tzn. najpierw sprawdzam co i jak
    > można skalibrować, czy usługa jest we Wrocławiu dostępna i jak już
    > wszystko będzie pewne to kupię monitor CRT, jakiś używany, kilkuletni (na
    > forach znalazłem kilka polecanych modeli). Fakt, że matryca w moim
    > laptopie (Evo N610c) nie daje rady powoduje, że od prawie dwóch lat nie
    > mam ochoty wywoływać zdjęć ;)

    no to jak chcesz uzywany CRT kupowac to zacznij od kalibratora po to
    aby przed kupnem sprawdzic monitor. Inaczej to niema sensu.

    Roger

  • 13. Data: 2009-01-04 14:35:00
    Od: "KZ" <n...@a...com.pl>

    Roger from Cracow wrote:

    > nie jestem pewien ale chyba tez sie mylisz ? Tylko najdrozsze monitory
    > zblizaja sie do sRGB ? Tom jakto jest pewnie sie orientujesz ?

    http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm (akurat miałem pod ręką -
    niżej jest wykres przestrzeni monitora vs. sRGB)

    > Roger

    KZ

  • 14. Data: 2009-01-04 14:45:14
    Od: Michal <f...@w...pl>

    Witam,

> [...]
    > (na forach znalazłem kilka polecanych modeli). Fakt, że matryca w moim
    > laptopie (Evo N610c) nie daje rady powoduje, że od prawie dwóch lat nie

    Matryce w laptopach w ogóle odpadają jeżeli chodzi o obróbkę zdjęć (ze
    względu na priorytet oszczędności energii nie są one nawet równomiernie
    podświetlone), poza tym z definicji to matryce do zastosowań biurowych -
    nikt się nie przejmuje odwzorowaniem kolorów. Znam EVO n620c, i tam
    matryca nie jest pozytywnym wyjątkiem.

    Jak już inni napisali, nie zawracaj sobie głowy używanym CRT (oprócz
    tego że będą to egzemplarze "zjechane", nigdy nie wiesz kiedy padnie
    trafopowielacz). Poszukaj sobie zewnętrznego LCD z matrycą
    PVA/sPVA/MVA/MVA premium lub S-IPS. Będą na pewno droższe od TNów, ale
    jakość odwzorowania barw w takich monitorach nie odbiega specjalnie od
    POPULARNYCH CRT. Swojego czasu można było np. kupić 19" Benq FP19GP na
    PVA w dobrej cenie, a oczko wyżej masz np. monitorki EIZO 1921/1932 - na
    nich całkiem rozsądnie można obrabiać fotki.

    Pozdr.,
    Michał

  • 15. Data: 2009-01-04 15:01:31
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Roger from Cracow napisał:
    > nie jestem pewien ale chyba tez sie mylisz ? Tylko najdrozsze monitory
    > zblizaja sie do sRGB ? Tom jakto jest pewnie sie orientujesz ?

    Mylisz chyba sRGB z AdobeRGB/ECI-RGB.

    m.
    --
    Liga rządzi!
    Liga radzi!

  • 16. Data: 2009-01-04 15:45:34
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <gjqeuv$aqh$1@inews.gazeta.pl>,
    de Fresz nabazgrał:

    > Nieprawda. Przy zastosowaniach amatorskich - miesiąc, góra trzy.

    Ja zaś tak sobie domowo-nieprofesjonalnie już któryś tam rok
    korzystam z monitora, który nigdy kalibrowany nie był. Powiększenia
    są dla mnie akceptowalne jeśli chodzi o różnicę w kolorach między
    monitorem a papierem.

    Jedynie niespodzianka może się zdarzyć, jeśli zapomnę przestawić
    z profilu ,,do kodowania'' na profil ,,do zdjęć''...

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 17. Data: 2009-01-04 15:57:16
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > podświetlone), poza tym z definicji to matryce do zastosowań biurowych -
    > nikt się nie przejmuje odwzorowaniem kolorów. Znam EVO n620c, i tam

    Mozna z tym stwierdzeniem polemizowac. Sa lapy z matrycami PVA, MVA,
    S-IPS. Zeby bylo smieszniej to dotyczy glownie starszych modeli (np.
    lenovo T60), nowsze zwykle maja TN, co jest chyba zwiazane z drenazem
    matryc na potrzeby monitorow i TV, co powoduje, ze nikomu nie chce sie
    robic dobrych matryc 15-17 cali, skoro za wieksze pieniadze moze zrobic
    30-50 cali.

    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 18. Data: 2009-01-04 17:00:52
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    Roger from Cracow wrote:

    > ktore niby ? Bo rozmawiamy o labach w tym momencie. Tutaj problem
    > jest zlozony bardziej niz sama maszyna, dochodzi chemia + rodzaj papieru.

    dla pewności sprawdziłem i to jest tak : prawie wszystkie (wszystkie?)
    maszyny będą domyślnie interpretować pliki klientów tak jakby były w
    sRGB, ale można im zmienić ustawienia dla konkretnego zlecenia/zdjęcia.
    Niezależnie od tego, jeżeli weźmiesz profil barwny konkretnej maszyny z
    konkretną chemią i rodzajem papieru, i porównasz z sRGB, to oczywiście
    znajdziesz różnice, ale wcale nie takie duże jak np. profil typowej
    drukarki atramentowej CMYK w porównaniu z sRGB.

    > nie jestem pewien ale chyba tez sie mylisz ? Tylko najdrozsze monitory
    > zblizaja sie do sRGB ? Tom jakto jest pewnie sie orientujesz ?

    tylko najdroższe monitory zbliżają się do AdobeRGB, za to sRGB mieści
    się w gamucie większości monitorów (inna sprawa jest z wiernością tego
    odwzorowania - dlatego właśnie się stosuje profile). Cały "problem" z
    sRGB polega na tym że jest to najniższy wspólny mianownik, czyli jego
    gamut jest dosyć wąski.

    B.

    --
    Remove -trap- when replying. Usun -trap- gdy odpisujesz.

  • 19. Data: 2009-01-04 17:06:51
    Od: "Matusz" <m...@w...pl>

> [...]
    > wszystko będzie pewne to kupię monitor CRT, jakiś używany, kilkuletni (na
    > forach znalazłem kilka polecanych modeli).

    Też stałem przed dylematem zmiany monitora. Kupiłem 2 polecane CRT. Tyle, że
    polecane to one były w latach ich młodości.
    Mimo, że mam dostęp do klubowego kalibratora, monitory znalazły zastosowanie
    gdzie indziej. Niestety czas CRT chyba już minął. Oczywiście można mieć
    szczęście znaleźć jakiś w dobrym stanie, ale chyba tylko od znajomego (kogoś
    z rodziny), który miał bardzo dobry monitor i mało go użytkował.

    Matusz

  • 20. Data: 2009-01-04 18:51:36
    Od: Aa <A...@a...pl>

    > trafopowielacz). Poszukaj sobie zewnętrznego LCD z matrycą
    > PVA/sPVA/MVA/MVA premium lub S-IPS. Będą na pewno droższe od TNów, ale

    Poczytałem na temat tych technologii i przechodzę pomału na ich stronę.
    Nie interesowałem się od dłuższego czasu postępem w komputerach stąd
    moja niewiedza. Z tych kilku zaproponowanych to tak naprawdę są dwie
    technologie: xVA i xIPS. W tej pierwszej znalazłem tańsze modele, czy
    polecicie któryś z nich? Na co zwracać uwagę przy wyborze?

    pzdr,
    Aa