  • 1. Data: 2009-01-04 11:38:40
    Temat: Usługa kalibracji monitora
    Od: Aa <A...@a...pl>

    Witam,

    rozglądam się ostatnio w temacie dość powszechnym, a mianowicie różnice
    między tym co widzę na monitorze a tym co dostaje w fotolabie. Z
    wyczytanych informacji wnioskuję, że jedynie kalibracja przy użyciu
    odpowiedniego sprzętu może mi pomóc. Przeszukując serwisy aukcyjne
    widzę, że koszt używanego sprzętu (np. polecane przez wielu serie firmy
    X-Rite) to około 500 zł. Nie ukrywam, że koszt dla mnie trochę za duży.
    Dodatkowo, każdy ze sprzedających podaje, że kalibrator był użyty mniej
    niż 10 razy. W związku z tym mam pytania, jak często powinno kalibrować
    się monitor, czy jednokrotna, dobra kalibracja wystarczy na dłuższy czas
    (rok, dwa) , czy prowadzone są usługi kalibracji monitorów ? Zastanawiam
    się, czy jest sens kupowania takiego sprzętu do zastosowań domowych, na
    jeden monitor, czy nie lepiej poszukać kogoś w okolicy, kto za
    odpowiednią opłatą mi to załatwi.

    pozdrawiam,
    Aa

  • 2. Data: 2009-01-04 12:19:21
    Temat: Re: Usługa kalibracji monitora
    Od: "Roger from Cracow" <r...@s...pl>

    Użytkownik "Aa" <A...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > między tym co widzę na monitorze a tym co dostaje w fotolabie. Z
    > wyczytanych informacji wnioskuję, że jedynie kalibracja przy użyciu

    Sprawa jest bardziej zlozona niz sie wydaje. Skalibrowany monitor owszem to
    podstawa. Niestety w labie maszyny pracuja we wlasnej przestrzeni barwnej,
    i nigdynie dostaniesz na odbitce tego co widzisz na monitorze. Po prostu lab
    ma zdecydowanie wezsza przestrzen kolorw jak monitor. Drugi krok to
    miec profil takiego labu.

    > Przeszukując serwisy aukcyjne widzę, że koszt używanego sprzętu (np.
    > polecane przez wielu serie firmy X-Rite) to około 500 zł. Nie ukrywam, że
    > koszt dla mnie trochę za duży.

    Zamow usluge u kogos kto ma sprzet. Jesli posiadasz stabilny i przyzwoity
    monitor tak naprawde po skalibrowaniu go wystarczy Ci to na rok w
    zastodsowaniach domowo-nieprofesjonalnych o ile nie bedziesz ruszal nastaw,
    zmienial kart itp.

    j.w.

    Roger

  • 3. Data: 2009-01-04 12:29:17
    Od: Michal <f...@w...pl>

    Witam,

> [...]
    > między tym co widzę na monitorze a tym co dostaje w fotolabie. Z
    > wyczytanych informacji wnioskuję, że jedynie kalibracja przy użyciu

    Może na początek, jakim monitorem dysponujesz? W przypadku wielu
    prostych LCD na matrycach TN, kalibracja wiele nie da - te monitory po
    prostu nie są w stanie oddać kolorów wystarczająco wiernie.

    Pozdr.,
    Michał

  • 4. Data: 2009-01-04 12:47:07
    Od: Aa <A...@a...pl>

    > Może na początek, jakim monitorem dysponujesz? W przypadku wielu
    > prostych LCD na matrycach TN, kalibracja wiele nie da - te monitory po
    > prostu nie są w stanie oddać kolorów wystarczająco wiernie.

    Zabieram się za to od drugiej strony, tzn. najpierw sprawdzam co i jak
    można skalibrować, czy usługa jest we Wrocławiu dostępna i jak już
    wszystko będzie pewne to kupię monitor CRT, jakiś używany, kilkuletni
    (na forach znalazłem kilka polecanych modeli). Fakt, że matryca w moim
    laptopie (Evo N610c) nie daje rady powoduje, że od prawie dwóch lat nie
    mam ochoty wywoływać zdjęć ;)

    pzdr,
    Aa

  • 5. Data: 2009-01-04 13:20:21
    Od: z/svc <z/svc@>

    On Sun, 04 Jan 2009 13:47:07 +0100, Aa <A...@a...pl> wrote:

> [...]
    >(na forach znalazłem kilka polecanych modeli). Fakt, że matryca w moim
    >laptopie (Evo N610c) nie daje rady powoduje, że od prawie dwóch lat nie

    Możesz napisać jakie to modele są polecane?

    --
    z/svc

  • 6. Data: 2009-01-04 13:40:47
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Aa" <A...@a...pl> napisał:

> [...]
    > (na forach znalazłem kilka polecanych modeli). Fakt, że matryca w moim
    > laptopie (Evo N610c) nie daje rady powoduje, że od prawie dwóch lat nie

    Mam obawy, że obecnie kupowanie monitora CRT nie ejst dobrym pomysłem.
    Trafienie na niezajechany egzemplarz będzie bardzo trudne. Szukałbym raczej
    jakiegoś LCD, ale - z dobrej jakości matrycą (na pewno nie wykoaną w
    technologii TN - te się do fotografii nie nadają). Jak poszukasz używany w
    dobrym stanie kupisz za ok. 500zł.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 7. Data: 2009-01-04 13:52:31
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-04 13:19:21 +0100, "Roger from Cracow"
    <r...@s...pl> said:

> [...]
    > monitor tak naprawde po skalibrowaniu go wystarczy Ci to na rok w
    > zastodsowaniach domowo-nieprofesjonalnych o ile nie bedziesz ruszal nastaw,

    Nieprawda. Przy zastosowaniach amatorskich - miesiąc, góra trzy.

    de Fresz

  • 8. Data: 2009-01-04 13:56:44
    Od: "KZ" <n...@a...com.pl>

    Aa wrote:

    > wszystko będzie pewne to kupię monitor CRT, jakiś używany, kilkuletni

    Zapomnij - nie ma w tej chwili sensownych CRT - wszystko co jest to
    poleasingowy syf nadający się na śmietnik.

    > (na forach znalazłem kilka polecanych modeli). Fakt, że matryca w moim
    > laptopie (Evo N610c) nie daje rady powoduje, że od prawie dwóch lat
    > nie mam ochoty wywoływać zdjęć ;)

    KZ

  • 9. Data: 2009-01-04 14:00:14
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    Roger from Cracow wrote:
> [...]
    > i nigdynie dostaniesz na odbitce tego co widzisz na monitorze. Po prostu lab
    > ma zdecydowanie wezsza przestrzen kolorw jak monitor. Drugi krok to

    co do tego "zdecydowanie" to mam wątpliwości, z tego co słyszałem
    niektóre maszyny mają profil mocno zbliżony do sRGB. Czyli typowej
    przestrzeni barwnej zdjęć obrabianych profilowanym monitorem. Ustawianie
    przestrzeni barwnej zdjęcia do profilu monitora to oczywisty nonsens; za
    to gamut większości monitorów mieści w sobie przestrzeń sRGB bez problemu.

    B.

    --
    Remove -trap- when replying. Usun -trap- gdy odpisujesz.

  • 10. Data: 2009-01-04 14:00:49
    Od: "JackDeJack" <J...@w...pl>

    Użytkownik "Roger from Cracow" <r...@s...pl> napisał w
    wiadomości news:gjq8ph$ore$1@news.interia.pl...
> [...]
    > lab
    > ma zdecydowanie wezsza przestrzen kolorw jak monitor. Drugi krok to

    Podpinamy profil labu pod PS na przykład i powinniśmy widzieć to co da nam
    lab na odbitce.
    Oczywiście różnic percepcji monitor vs papier się nie oszuka, ale
    skalibrowany monitor to podstawa.

    Ja pracuję na lapku Della i kalibrowałem go zarówno EyeOne i Spyderem - w
    obu przypadkach różnica jest mocno widoczna w porównaniu do
    nieskalibrowanego monitora.
    Porównywałem mojego lapka z zawodowym kalibrowanym Eizo i różnice są
    widoczne ale tragedii nie ma.

    Polecam Spydera - tani, prosty w obsłudze - wyższe wersje to więcej opcji.

    Co do częstości kalibracji - raz na miesiąc, lub jak ktoś ci dotknie
    zaklejonych dla bezpieczeństwa przycisków na monitorze ;)

    JDJ