  • 1. Data: 2020-01-24 12:02:34
    Temat: Usprawnienie PC
    Od: Trybun <M...@j...ru>

    Stary komp, SATA bez żadnych cyfr, PCI-E to samo. W sklepach SSD tylko z
    SATA 3, karty grafiki PCI-E wersja 3. Wymiana dysku i karty podobno
    możliwa ale czy w ogóle warto? Czy wydajność jakoś znacznie się zwiększy?

  • 2. Data: 2020-01-24 12:16:22
    Temat: Re: Usprawnienie PC
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-24 o 12:02, Trybun pisze:

    > Stary komp, SATA bez żadnych cyfr, PCI-E to samo. W sklepach SSD tylko z
    > SATA 3, karty grafiki PCI-E wersja 3. Wymiana dysku i karty podobno
    > możliwa ale czy w ogóle warto? Czy wydajność jakoś znacznie się zwiększy?

    Jaka MB? Jaki OS? Jaki procesor i RAM? Do jakich zastosowań komp
    przewidziany?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2020-01-24 13:10:23
    Od: Trybun <M...@j...ru>

    W dniu 24.01.2020 o 12:16, Adam pisze:

    > Jaka MB? Jaki OS? Jaki procesor i RAM? Do jakich zastosowań komp
    > przewidziany?

    Win 10, który nawiasem pisząc z każdym dniem chodzi coraz gorzej.
    Szczególnie (przede wszystkim) uciążliwe jest uruchamianie, od kilku dni
    trwa ono około 5-6 minut. Wcześniej szybciej się uruchamiał, a jeszcze
    wcześniej start systemu to było raptem kilkanaście sekund. Do wydajności
    grafiki nie mam uwag, jednak pada łożysko wentylatora, a że nie idzie
    dostać ani łożyska ani całego wentylatora to pozostała wymiana całej
    karty na nową.

    Komp głównie do gier, z uwagą że użytkowane są głównie starsze tytuły.

    Procek - Pentium dual core 3,06 Ghz, RAM - 4GB DDR3.

  • 4. Data: 2020-01-24 15:54:43
    Od: zhbick <n...@s...pl>

    W dniu 2020-01-24 o 13:10, Trybun pisze:

> [...]

    [ciach!]

    > Win 10,

    [ciach!]

    > Komp głównie do gier

    [ciach!]

    > Procek - Pentium dual core 3,06 Ghz, RAM - 4GB DDR3.

    Czyli platforma na LGA775 z procesorem Pentium E6600. Skoro pamięć DDR3
    to płyta z jakimś nowszym chipsetem, coś pokroju G41. Stawiam dolary
    przeciw orzechom, że SATA jest w wersji II. Możliwe, że płyta jest z
    jakiegoś markowego komputera a w takim przypadku marne szanse, że
    najnowsze karty graficzne zadziałają.

    Czy dobrze rozumiem, że poza dyskiem SSD chcesz tam włożyć NOWĄ kartę
    graficzną? Rozważ coś używanego.

  • 5. Data: 2020-01-24 17:06:41
    Od: Trybun <M...@j...ru>

    W dniu 24.01.2020 o 15:54, zhbick pisze:

> [...]
    > że najnowsze karty graficzne zadziałają.
    >
    > Czy dobrze rozumiem, że poza dyskiem SSD chcesz tam włożyć NOWĄ kartę

    To "ciach" co znaczy?  Tak, dokładnie LGA775 z E6600. Płyta to Asus
    P5G41T-M LX2/GB. O wersji SATA nigdzie nawet wzmianki, ani w
    dokumentacji płyty ani w systemowych programach diagnostycznych.

    Mam nawet upatrzoną - Nv GT 1030. Parametry trochę lepsze niż u obecnej
    (GT-240) i najważniejsza sprawa - chłodzenie pasywne, pytanie tylko czy
    da się podłączyć i czy te oferowane parametry da się w pełni
    wykorzystać... Używki raczej odpadają.

  • 6. Data: 2020-01-24 17:17:52
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 24/01/2020 12:10, Trybun wrote:

> [...]
    >
    > Komp głównie do gier, z uwagą że użytkowane są głównie starsze tytuły.
    >
    > Procek - Pentium dual core 3,06 Ghz, RAM - 4GB DDR3.

    Jeszcze raz: jaki producent i typ płyty?

    Ja bym zaczął od podstaw, czyli sprawdził, co się ładuje przy starcie
    systemu. Potem sprawdziłbym system na obecność robali, szpiegów, koparki
    bitcoinów i innego syfu. Po upewnieniu się, że system jest czysty albo
    wyczyszczeniu z tego, co się zalęgło, sprawdziłbym, jak wygląda
    normalnie zajętość pamięci i czy system dużo swapuje. Dodanie RAM-u w
    takim wypadku pomoże, o ile płyta obsłuży, a system masz w wersji
    64-bitowej. Co do nowoczesnych dysków SSD chodzących na SATA3,
    teoretycznie powinny być kompatybilne z poprzednimi wersjami SATA. Nie
    zawsze to się sprawdza, ale na pewno są takie, które doskonale będą
    działać z Twoją płytą. Jakiś czas temu wymieniłem HDD na SSD w stareńkim
    laptopie z dolnej półki, nowy SSD chodzi na SATA3, ale wg producenta
    jest kompatybilny z SSD2 i SSD1 i w laptopie działa bezproblemowo
    właśnie na SATA1.

    O grafice nie wypowiem się.

    --
    MF

  • 7. Data: 2020-01-24 19:18:22
    Od: Trybun <M...@j...ru>

    W dniu 24.01.2020 o 17:17, MF pisze:

> [...]
    > stareńkim laptopie z dolnej półki, nowy SSD chodzi na SATA3, ale wg
    > producenta jest kompatybilny z SSD2 i SSD1 i w laptopie działa

    Sytuacja jest trochę skomplikowana, bo na dysku mam trzy systemy, tak że
    nie da się tak prosto sprawdzić co tak zaczęło opóźniać uruchomienie
    10ki. Opóźnienia porobiły się już na fazie rozruchu tj zanim się pokaże
    okno logowania 10ki to już mija jakaś minuta, wcześniej parę sekund to
    zajmowało. 10ka była skanowana pod różne szkodniki. Antywirus
    BitDefender czy Wise antyMalware nic nie wykryły. Także  w systemie
    wszystko jest ustawione pod szybkie uruchamianie. Nie zauważyłem też
    żeby były niedobory RAMu. Może to kwestia odświeżenia systemu, mam go na
    dysku już parę lat i zebrało się na nim coś około 600GB danych..

    Ale to doskonale chyba nie znaczy że z pełną, deklarowaną przez
    producenta prędkością? Właśnie w tym cała istota pytania - gdyby
    zadziałało to na jaki przyrost wydajności można liczyć?

  • 8. Data: 2020-01-24 19:22:47
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-01-24 o 17:06, Trybun pisze:

    > To "ciach" co znaczy?  Tak, dokładnie LGA775 z E6600. Płyta to Asus
    > P5G41T-M LX2/GB. O wersji SATA nigdzie nawet wzmianki, ani w
    > dokumentacji płyty ani w systemowych programach diagnostycznych.

    Na stronie producenta masz manual a w nim podane:
    4xSerialATA 3Gb/s ports.
    Potem w opisie pinów masz informację o kompatybilności wstecznej
    z SATA 1,5Gb/s.

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2020-01-24 20:59:52
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Trybun M...@j...ru ...

> [...]
    > tylko z SATA 3, karty grafiki PCI-E wersja 3. Wymiana dysku i karty
    > podobno możliwa ale czy w ogóle warto? Czy wydajność jakoś znacznie

    Karty grafiki? To zalezy do czego uzywasz kompa.
    Natomiast SSD to nobrainer i musthave :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ("""""""""")

  • 10. Data: 2020-01-25 08:51:31
    Od: MF <n...@n...noproblem.invalid>

    On 24/01/2020 18:18, Trybun wrote:
    > Ale to doskonale chyba nie znaczy że z pełną, deklarowaną przez
    > producenta prędkością?

    Oczywiście z pełną, deklarowaną przez producenta *płyty* prędkością.
    Najsłabsze ogniwo nadaje ograniczenie całości. W Twoim przypadku możesz
    liczyć na prędkość właściwą dla SATA2, czyli 3 Gb/s - tyle obsługuje płyta.

    --
    MF