  • 1. Data: 2014-09-27 14:24:28
    Temat: Usuwanie szumu w czasie rzeczywistym
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Takie "proste" zagadnienie:

    Mam radiotelefon, cb albo zwykle radio. Oczywiście szumią.

    Mam też XXI wiek i procesory z kilkoma mipsami za kilka zł.

    Pytanie: czy obecnie stosuje się algorytmy cyfrowe do odszumiania
    dzwięku w czasie rzeczywistym w co lepszych radiach? Nie chodzi o
    blokowanie szumu - to potrafi byle CB radio. Chodzi o wydobycie istotnej
    informacji z szumu, polepszenie S/N.

    Powiedzmy że latency mam w nosie, może opóźniać dzwięk nawet o sekundę.

    Google pokazuje masę koncepcji, od usredniania po odszumianie falkami.
    Ale może istnieje *specyficzny* algorytm radzący sobie lepiej z szumem
    radiowym z którego należy wydobyc mowę? Ktoś może mnie nakierować na
    wlaściwe slowa kluczowe?

  • 2. Data: 2014-09-27 17:37:24
    Temat: Re: Usuwanie szumu w czasie rzeczywistym
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Sep 2014 14:24:28 +0200, Sebastian Biały napisał(a):
> [...]
    > Pytanie: czy obecnie stosuje się algorytmy cyfrowe do odszumiania
    > dzwięku w czasie rzeczywistym w co lepszych radiach?

    Raczej nie. Chyba ze filtry pasmowe

    > Powiedzmy że latency mam w nosie, może opóźniać dzwięk nawet o sekundę.

    Oj, w CB ...

> [...]
    > Ale może istnieje *specyficzny* algorytm radzący sobie lepiej z szumem
    > radiowym z którego należy wydobyc mowę? Ktoś może mnie nakierować na

    Nie wiem, ale zeby usunac cos niepozadanego, trzeba miec jakies
    kryterium, albo wiedziec jak wyglada pozadane. A tu kiepsko, jak w tym
    samym pasmie. Rozpoznac mowe, wygenerowac na nowo, bez szumow ?
    No bo inaczej ... wytnie s, sz, rz ?

    Cyfrowa realizacja DNL i DNR jest oczywiscie mozliwa, ale moze sie
    lepiej skupic na cyfrowym radiu, zeby samo mniej szumow lapalo ?

    J.

  • 3. Data: 2014-09-27 17:51:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-27 17:37, J.F. wrote:
    > Oj, w CB ...

    99% czasu to nasłuch. Wielu z antenami nie posiada nawet gruszki.

    > Rozpoznac mowe, wygenerowac na nowo

    To chyba za daleko posunięte podejście. Interesuje mnie raczej
    zmiejszenie poziomu szumów niż odtwarzanie sygnału.

    > No bo inaczej ... wytnie s, sz, rz ?

    Może to jest nieduża cena.

    > Cyfrowa realizacja DNL i DNR jest oczywiscie mozliwa, ale moze sie
    > lepiej skupic na cyfrowym radiu, zeby samo mniej szumow lapalo ?

    Powiedz to reszcie świata ;)

  • 4. Data: 2014-09-27 19:31:57
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 27.09.2014 14:24, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > dzwięku w czasie rzeczywistym w co lepszych radiach? Nie chodzi o
    > blokowanie szumu - to potrafi byle CB radio. Chodzi o wydobycie istotnej

    Pobaw się np. programem Audacity i wtyczką "Usuwanie szumu (Dominic
    Mazzoni)". To w zasadzie tylko dynamiczny filtr o programowanej
    charakterystyce, ale co tu można lepszego wymyślić? Nie będzie w czasie
    rzeczywistym, ale można sprawdzić co można uzyskać.
    Przyszedł kiedyś do mnie znajomy, żeby mu "przegrać na komputer"
    nagranie z ceremonii jego ślubu (lata 70-te - pierwszy magnetofon we wsi
    ;) ). Próbowałem to odszumiać - co prawda zrozumiałość mowy się nieco
    poprawiła, ale pogorszyła się barwa głosów i zepsuł "klimat" nagrania -
    sporo dźwięków pomieszczenia, pogłosy - uległy zatarciu.
    W końcu zostawiłem tak jak było oryginalnie. Gdyby to jednak było coś
    fabularnego, można by to odszumione nagranie wzbogacić o nowe efekty i
    byłoby naprawdę nieźle.

    --
    Mirek.

  • 5. Data: 2014-09-27 19:38:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-27 19:31, Mirek wrote:
    > Próbowałem to odszumiać - co prawda zrozumiałość mowy się nieco
    > poprawiła

    Dokladnie to i nic innego mnie nie interesuje.

    > , ale pogorszyła się barwa głosów

    Nie ma kompletnie żadnego znaczenia.

  • 6. Data: 2014-09-27 20:47:59
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W pro audio używa się np. wtyczek sonic foundry , albo steinberga, czy
    wavelab.
    Tutaj masz opis tych pierwszych ;
    http://pdf.textfiles.com/manuals/STARINMANUALS/Sonno
    x%20-%20Oxford%20Plugins/Manuals/Noise%20Reduction%2
    0v2.0.pdf

    W edycji audio sprawuje się to bardzo dobrze. Zwłaszcza, jeśli ma się do
    dyspozycji "wzorcowy" szum. W CB to akurat nie problem chyba.

    No ale, to można zastosować do obróbki nagrania z CB.
    Zastosować "live" można by chociażby z użyciem jakiegoś mini PC (na mini
    ITX chociażby) - wpuścić audio, przepuścić przez plugin, i wypuścić.

    Latencja na pewno poniżej sekundy. No ale - mało to wygodne raczej
    będzie. Chociaż, gdyby zrobić obraz systemu na karcie flash zamiast hdd,
    to pewnie dałoby się toto jakoś używać :)

    Jeśli jednak chcieć to zapakować do jakiegoś MCU, to już tak łatwo nie
    będzie. Trzeba by zrobić research w temacie - algorytmy, może są jakieś
    biblioteki. No - siadaj i szukaj :)

  • 7. Data: 2014-09-27 21:46:45
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-27 20:47, sundayman wrote:
    > No - siadaj i szukaj :)

    Szukam od kilu dni. Tak, chodzi o *algorytm* a nie gotowiec.

  • 8. Data: 2014-09-27 21:48:24
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > dzwięku w czasie rzeczywistym w co lepszych radiach? Nie chodzi o
    > blokowanie szumu - to potrafi byle CB radio. Chodzi o wydobycie istotnej

    Stosuje się. W odbiornikach komunikacyjnych, zwłaszcza na fale krótkie
    (do łączności długodystansowych). W profesjonalnych a także w
    amatorskich - tyle że nie w sprzęcie powszechnego użytku takim jak CB.
    A czemu nie w CB? Sprawdź sobie cenę przeciętnego radyjka CB i
    krótkofalowego tranceivera na pasma amatorskie...

    To kosztuje, DSP co prawda tanie są ale co skuteczniejsze algorytmy Wuj
    Sam opatentował - a pchanie się z produktem nie mającym szans wejść na
    rynek USA sensu nie ma - więc trzeba za licencje bulić...

    --
    Darek

  • 9. Data: 2014-09-27 21:52:28
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 27.09.2014 14:24, Sebastian Biały wrote:

    > Google pokazuje masę koncepcji, od usredniania po odszumianie falkami.

    Odszumianie falkami (generalnie usuwanie zakłóceń i wydobywanie sygnału
    o bardzo niskim SNR) jest ostatnio w ogóle bardzo modne, przy audio
    również może dać dobre efekty.

    Jakub Rakus

  • 10. Data: 2014-09-27 22:32:48
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-27 21:48, Dariusz K. Ładziak wrote:
    > To kosztuje, DSP co prawda tanie są ale co skuteczniejsze algorytmy Wuj
    > Sam opatentował

    Patenty WujaSama mam w nosie.

    > - a pchanie się z produktem nie mającym szans wejść na
    > rynek USA sensu nie ma - więc trzeba za licencje bulić...

    Ja się nigdzie nie pcham :)