  • 21. Data: 2014-10-24 19:50:04
    Temat: Re: "Uwaga pirat" - złapali na A4 kogoś, kto jechał 137 km/h
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-10-24 19:14, cef pisze:

    > A na drodze zdarzenie jest niespodziewane i przybywa czas na ocenę co
    > zrobić: hamować, skręcać, zamknąć oczy :-)

    Ja mam wyuczone inne odruchy: na "niebezpieczeństwo" reaguję ostrym
    hamowaniem, który daje mi więcej czasu na decyzję, co zrobić.

    Jeśli mam się zastanawiać, co począć i marnować na to cenne ułamki
    sekund, to faktycznie 1.4s wydaje się całkiem niską wartością.

    --
    MN

  • 22. Data: 2014-10-24 19:59:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Shrek ...@w...pl ...

    > W sumie ostatnio też zastanawiałem się jakim cudem ludziki grają w
    > pingponga z takim czasem reakcji;)

    Pewnie dlatego nie ma maratonów pingpongowych...

  • 23. Data: 2014-10-24 20:53:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Oct 2014 18:21:43 +0200, Shrek napisał(a):

    > W sumie ostatnio też zastanawiałem się jakim cudem ludziki grają w
    > pingponga z takim czasem reakcji;)

    Bo 0.3s to jest jak masz pod stopa przycisk, mowia ci "czekaj na
    zielone swiatelko i naciskaj".

    A w ruchu, jedziesz sobie autostrada, auto przed toba gwaltownie
    hamuje, ile czasu minie zanim wcisniesz hamulec ?
    A jak ma swiatla stop zepsute ?
    Czy pieszy z nienacka skreci z chodnika na jezdnie, czy ciezarowka
    zajedzie ci droge.

    Albo jak w Wejherowie - zapala sie zolte swiatlo i musisz
    blyskawicznie zareagowac, ale wczesniej ocenic - hamulec nacisnac czy
    gaz.

    J.

  • 24. Data: 2014-10-24 21:59:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik John Kołalsky j...@k...invalid ...

    > Bez pasażerów ?

    tez :)

  • 25. Data: 2014-10-24 22:43:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello AZ,

    Friday, October 24, 2014, 12:06:58 AM, you wrote:

    > W sumie fakt - to zadna roznica czy wpakujesz sie w zepusty samochod
    > jadac 110 czy 140 km/h, w obu przypadkach nie bedzie za wiele co
    > zbierac ;-)

    Dla zepsutych samochodów są zatoczki co kilkaset metrów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2014-10-24 23:10:13
    Od: depros <d...@g...com>

    W dniu 2014-10-24 19:50, Marcin N pisze:

> [...]
    >
    > Jeśli mam się zastanawiać, co począć i marnować na to cenne ułamki
    > sekund, to faktycznie 1.4s wydaje się całkiem niską wartością.

    To wielki błąd, moim zdaniem. Odpuszczenie hebla co najmniej raz
    uratowało moją dupę przed dzwonem. Nie ma jednej reguły. Zależnie od
    sytuacji i warunków. Gdyby był złoty środek nie ginęli by ludzie;/

  • 27. Data: 2014-10-25 10:30:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Oct 2014 20:53:42 +0200, J.F. napisał(a):

    > Bo 0.3s to jest jak masz pod stopa przycisk, mowia ci "czekaj na
    > zielone swiatelko i naciskaj".

    [...]
    oops, pozno bylo i pomyslalem ze "grac w pingponga" oznacza
    manipulowanie czasem".

    Do reki jest troche blizej niz do nogi, a wiec szybciej, czas lotu
    jest zazwyczaj jednak dluzszy, zawodnikom na wysokim poziomie zdarza
    sie odchodzic od stolu daleko, odbicia sa w pewnym stopniu
    przewidywalne i mozna sie ustawic, a przy szybkich zagraniach
    odbierajacy jest bezradny.

    J.

  • 28. Data: 2014-10-25 11:28:40
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-10-24 23:10, depros pisze:

    > To wielki błąd, moim zdaniem. Odpuszczenie hebla co najmniej raz
    > uratowało moją dupę przed dzwonem. Nie ma jednej reguły. Zależnie od
    > sytuacji i warunków. Gdyby był złoty środek nie ginęli by ludzie;/

    Oczywiście, że puszczenie hamulca może być nieraz jedynym ratunkiem.
    Jednak pierwszy odruch "hamuj!" pozwala mi dać chwilę czasu do namysłu,
    czy puścić hamulec, czy zamknąć oczy.

    --
    MN

  • 29. Data: 2014-10-25 11:58:30
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2014-10-24 16:40, Marcin N pisze:

    > Zadziwiające.
    > Ze 30 lat temu fachowcy ustalili, że czas reakcji to jakieś 0.3 sek. Do
    > tego 0.2 sek na zadziałanie hamulców.
    > Teraz powszechnie mówi się o 1s. Ty piszesz o 1.4s.

    Zależy co mierzysz.

    0.3s to czas reakcji na dobrze zdefiniowany i spodziewany bodziec.
    Czyli jak badany ma nacisnąć palcem przycisk po tym jak zapali się lampka.
    Palec trzyma na przycisku, wzrok wbity w lampkę, wiadomo że w ciągu max
    60s lampka się zapali, klik i średni czas reakcji to będzie jakieś 0.3s.

    Czyli pełna koncentracja - człowiek jest się w stanie tak na czymś
    koncentrować max kilka-kilkanaście minut.
    Oczywiście można to trenować - jeszcze skracać czas reakcji, wydłużać
    możliwy czas koncentracji. Żołnierze oddziałów specjalnych mają takie
    treningi. Podobno dobrze działają też gry komputerowe.

    Gorzej jak jest 10 lampek i 10 przycisków, ale też nie będzie źle ze
    względu na koncentrację.

    Natomiast jak bodziec nie jest zdefiniowany, wymaga interpretacji i nie
    jesteś na niego przygotowany - czyli takie typowe że nagle coś się
    pojawia na drodze podczas zwykłej jazdy, to czas reakcji w okolicach
    sekundy to jest jeszcze całkiem nieźle.
    Oczywiście mózg reagującego jest przekonany że zareagował natychmiast,
    albo i nawet wcześniej :)

  • 30. Data: 2014-10-25 15:32:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Oct 2014 19:50:04 +0200, Marcin N napisał(a):

> [...]
    > Jeśli mam się zastanawiać, co począć i marnować na to cenne ułamki
    > sekund, to faktycznie 1.4s wydaje się całkiem niską wartością.

    Zajedziesz komus droge, a jak uslyszysz klakson to wcisniesz hamulec
    :-)

    P.S. rozsiadzcie sie wygodnie przed monitorem, wlaczcie na pelny ekran
    https://www.youtube.com/watch?v=y5s8vFBIZO4

    Kiedy wam noga drgnela w kierunku hamulca ?

    A przeciez wiadomo ze sie odbije, ze zajedzie droge, ze przed zjazdem
    na prawy pas trzeba sie upewnic czy tam kogos nie ma :-)

    J.