  • 1. Data: 2016-02-03 08:57:29
    Temat: Wiatrak aż do nieba
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    http://cleantechnica.com/2016/01/29/mammoth-50-mw-wi
    nd-turbine-blades-revolutionise-offshore-wind-us/

    Tu zerżnięte przez polskich redaktorów, bez podania źródła:

    http://gramwzielone.pl/energia-wiatrowa/20279/ameryk
    anie-pracuja-nad-gigantyczna-turbina-o-mocy-50-mw

    Dwustumetrowe łopaty, z elastycznym przegubem na wypadek przeciążenia. Jak to zobaczę
    w realu to chyba zawału dostanę.

  • 2. Data: 2016-02-03 12:54:07
    Temat: Re: Wiatrak aż do nieba
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >http://cleantechnica.com/2016/01/29/mammoth-50-mw-w
    ind-turbine-blades-revolutionise-offshore-wind-us/
    >Tu zerżnięte przez polskich redaktorów, bez podania źródła:

    Ci powyzej zrodelko tez troche zaciemnili
    https://share.sandia.gov/news/resources/news_release
    s/big_blades/

    >Dwustumetrowe łopaty, z elastycznym przegubem na wypadek
    >przeciążenia. Jak to zobaczę w realu to chyba zawału dostanę.

    No, brzmi ciekawie. i do tego jeszcze ze 300m wieza ... nie wiedza,
    jak to sie skonczy ? :-)

    A rozkrecanie po przestoju, z lopatami w poziomie ... chyba, ze
    najpierw je rozloza silownikiem ?
    Ciekawe czy to lepsze niz tradycyjne rozwiazania ... troche watpie.

    A katastrof wiatrakow na youtubie coraz wiecej. Nie jest to ta skala
    zagrozenia co Fukushima, ale bezpieczna odleglosc trzeba zachowac :-)

    J.

  • 3. Data: 2016-02-03 16:15:15
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-02-03 o 08:57, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    >
    > Dwustumetrowe łopaty, z elastycznym przegubem na wypadek przeciążenia. Jak to
    zobaczę w realu to chyba zawału dostanę.

    Będą miały w co pioruny walić, a ekipy remontowe potem naprawiać.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2016-02-03 16:41:51
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-02-03 o 12:54, J.F. pisze:
    > A rozkrecanie po przestoju, z lopatami w poziomie ... chyba, ze
    > najpierw je rozloza silownikiem ?
    Jedna (może nawet dwie) same opadną jak przestanie wiać. A pozostałe
    dwie wystarczy obrócić wirnikiem.

    Robert

  • 5. Data: 2016-02-03 17:58:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Jedna (może nawet dwie) same opadną jak przestanie wiać. A pozostałe
    >dwie wystarczy obrócić wirnikiem.

    Ale opadna i zablokuja sie w pozycji pionowej ?
    Czy tam jakis zawsze elastyczny element, ktory samodzielnie sie ugina,
    a prostuje w czasie pracy sila odsrodkowa ?

    J.

  • 6. Data: 2016-02-03 18:24:45
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-02-03 o 17:58, J.F. pisze:
> [...]
    > Czy tam jakis zawsze elastyczny element, ktory samodzielnie sie ugina, a
    > prostuje w czasie pracy sila odsrodkowa ?

    Łopaty wszystkie razem muszą się uginać i to zgodnie i symetrycznie,
    inaczej niewyważenie się pojawi i rozwali konstrukcję.
    Środek ciężkości łopat jest więc stale na osi wirnika
    i tylko siła tarcia jest do pokonania sprężyną.
    Liście palmowe nie mają siłowników ;)

    Czy piszą jaka będzie prędkość obrotowa?
    Ptaki zdążą uciec?

  • 7. Data: 2016-02-03 18:43:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-02-03 o 18:24, WM pisze:
    > Czy piszą jaka będzie prędkość obrotowa?
    Prz 30 m/s zamykają się.
    https://youtu.be/RQmA7JwBefY

    Robert

  • 8. Data: 2016-02-03 20:32:20
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Prz 30 m/s zamykają się.
    > https://youtu.be/RQmA7JwBefY

    Pytałem o obroty wirnika :)

    Wykonam pewne oszacowanie.
    Obliczę teraz czas jednego obrotu wirnika, przy którym koniec
    200 metrowej łopaty będzie osiągał prędkość dźwięku.

    Obwód koła o promieniu 200m wynosi:
    2*pi*200m = 1256,6m

    Przyjmując, że prędkość dźwięku to 340m/s wyliczymy odpowiadający jej
    czas jednego obrotu śmigła.

    1256,6m / (340m/s) = 3,7s

    Przeliczając to na prędkość obrotową mamy:

    n= 1obrót/(3,7s) = 0,27 obr/s

    Widać z tego, że prędkość obrotowa nie powinna przekroczyć 16 obr/min.

    WM

  • 9. Data: 2016-02-03 22:11:43
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 03.02.2016 18:43, Robert Wańkowski wrote:
    > Prz 30 m/s zamykają się.
    > https://youtu.be/RQmA7JwBefY

    Ten filmik sugeruje, że to aktywne zwijanie.
    Wiatr robi się za silny to zatrzymują, a potem
    zwijają.

    Coś innego jest ejszcze ciekawego. Uginają łopaty
    podczas normalnej pracy przy silniejszym wietrze, ale
    do zatrzymywania je prostują...

    Przydałby się ludzki opis tego;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 10. Data: 2016-02-03 23:15:59
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-02-03 o 22:11, bartekltg pisze:

    > Przydałby się ludzki opis tego;-)

    Tu więcej słychać ;)
    https://youtu.be/R7K1Zg_TaTM

    Patent na wyginanie jak w palmie :)