  • 11. Data: 2016-02-04 01:50:13
    Temat: Re: Wiatrak aż do nieba
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 3 lutego 2016 22:11:44 UTC+1 użytkownik bartekltg napisał:

    > Ten filmik sugeruje, że to aktywne zwijanie.
    > Wiatr robi się za silny to zatrzymują, a potem
    > zwijają.
    >
    > Coś innego jest ejszcze ciekawego. Uginają łopaty
    > podczas normalnej pracy przy silniejszym wietrze, ale
    > do zatrzymywania je prostują...

    Chodzi o to że jak rotor jest za wieżą, to wieża psuje wiatr, robi zawirowanie,
    zmniejsza siłę wiatru. W tym miejscu na łopatę działa inna siła, w zasadzie mniejsza,
    ale zawirowanie daje dodatkowe szarpnięcie. To powoduje zmęczenie materiału. Z tego
    powodu dotychczas wiatrak ustawiało się wirkiniem do wiatru. Nawet wtedy wieża ma
    jakiś mały wpływ na przepływ, bo jest spiętrzenie przed przegrodą. Z tego powodu oś
    obrotu jest lekko przechylona, żeby odsunąć łopaty od wieży.
    No więc, skoro łopaty mają być za wieżą, to trzeba je odsunąć od niej jeszcze
    bardziej, więc uginanie ich podczas normalnej pracy wygląda na całkiem dobry pomysł.

  • 12. Data: 2016-02-04 02:32:52
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 04.02.2016 01:50, Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    > trzeba je odsunąć od niej jeszcze bardziej, więc uginanie ich podczas
    > normalnej pracy wygląda na całkiem dobry pomysł.

    Niezależnie od powodów (podejrzewałem, że chcą zmniejszyć odbieraną
    moc, ale to o czym mowisz moze być istotniejsze) pytanie brzmi,
    dlaczego przy b. silnym wietrze _najpierw_ prostują, potem zatrzymują
    i dopiero składają.

    Jakby tego było mało, mimo, że dość pobieżnie przejrzałem linki
    podrzucone przez WM, ale nie zauważyłem nic, co by sugerowało aktywne
    zwijanie.

    Takie ładne foldery reklamowa, a tak kiepsko komunikują
    co robią ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2016-02-04 10:56:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Pytałem o obroty wirnika :)
    >Wykonam pewne oszacowanie.
    >Obliczę teraz czas jednego obrotu wirnika, przy którym koniec
    >200 metrowej łopaty będzie osiągał prędkość dźwięku.

    Ale to w smiglach i helikopterach.

    Szybowce lataja gdzies 150-200km/h - widac przy takiej predkosci
    najlepiej

    J.

  • 14. Data: 2016-02-08 20:22:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 2 Feb 2016 23:57:29 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > http://cleantechnica.com/2016/01/29/mammoth-50-mw-wi
    nd-turbine-blades-revol
    > utionise-offshore-wind-us/

    Chyba 500MW, komuś się 0 znikło.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2016-02-10 05:16:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 lutego 2016 20:22:51 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Chyba 500MW, komuś się 0 znikło.

    Pincet megawatów? No to jeszcze rurociąg z kremem!

  • 16. Data: 2016-02-10 11:20:49
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 9 Feb 2016 20:16:50 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Pincet megawatów? No to jeszcze rurociąg z kremem!

    Kilkuset metrowe śmigło i tylko 50 megawatów? Trudno uwierzyć.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2016-02-10 11:23:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał
    napisał:

    >Pincet megawatów? No to jeszcze rurociąg z kremem!

    Oj tam, przeciez to rosnie z kwadratem promienia.
    Zrobi sie lopaty nie 200m tylko 600m i bedzie pincset :-)

    J.

  • 18. Data: 2016-02-12 07:23:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 10 lutego 2016 11:20:53 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Kilkuset metrowe śmigło i tylko 50 megawatów? Trudno uwierzyć.

    Nowa zapora na Wiśle i tylko 80 megawatów? Jeszcze trudniej uwierzyć.