  • 1. Data: 2016-05-01 19:51:00
    Temat: Wspomóc chłodzenie GPU
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Temat jak w topiku. Nie chodzi o to że jakaś tam grafika odmawia
    kolaboracji po obciążeniu. Odnoszę wrażenie że przy chłodzeniu
    powietrzem wydajne GPU w porównaniu z CPU nie mają lekkiego życia. Ich
    wentylatory mieszają powietrze wewnątrz i dopiero litościwy wentylator z
    tyłu obudowy wyciąga gorące powietrze na zewnątrz, pod warunkiem że
    dysponuje nadmiarem wydajności. Trochę gorącego powietrza wydostaje się
    przez perforację na śledziu GPU. Taki stan rzeczy związany jest zapewne
    z takim a nie innym umiejscowieniem radiatora GPU w obudowie. Dało by
    się coś z tym zrobić, choćby w celach poznawczych ? Wentylatory
    wyrzucające powietrze z boku obudowy ( na wysokości GPU ), kanały
    doprowadzające chłodne powietrze nad wentylatory GPU, coś jeszcze ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2016-05-01 20:11:01
    Temat: Re: Wspomóc chłodzenie GPU
    Od: atm <...@v...pl>

    Wentylatory
    > wyrzucające powietrze z boku obudowy ( na wysokości GPU ), kanały
    > doprowadzające chłodne powietrze nad wentylatory GPU, coś jeszcze ?

    Pytanie czy warto tutaj cos zmieniac? Sprawdz moze temp GPU na idle oraz
    100% obciazenia. Natepnie otworz obudowe i porownaj wyniki.
    Poza tym GPU chyba nie ma problemu do 90C (do sprawdzenia w sieci) i
    dodatkowe wysilki w celu schlodzenia troche mijaja sie z celem.
    Oczywiscie nic nie stoi na przeszkodzie, zeby karte czasem wyjac i
    przedmuchac. Wczesniej, gdy mialem karte na Fermi (ktory byl
    piekarnikiem na dziendobry) i mocno zamknietym systemem chlodzenia co
    jakis czas rozbieralem chlodzenie i czyscilem wnetrzez kurzu. Ale
    wynikalo to w wiekszym stopniu z tego, ze podkrecalem ją i byla blisko
    tych 90C.

  • 3. Data: 2016-05-01 20:29:32
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2016-05-01 o 19:51, PeJot pisze:
    Wentylatory
    > wyrzucające powietrze z boku obudowy ( na wysokości GPU ),

    Zazwyczaj naprawiam chłodzenie albo go poprawiam przez założenie dużego
    wolnokręcącego się wentylatora.

    Ostatnio mimo pasywnego chłodzenia (chyba do 60 st. dochodziło)
    postanowiłem też poprawić. Niestety nie miałem miejsca pod kartą i
    przyczepiłem obok karty aby zabierał gorące powietrze z pod karty na
    bok. Działa. Temperatura nie przekracza 45 st. a nadal jest cicho.

    PS. Zgodnie z nowymi trendami GPU powinno mieć chłodzenie na górze a
    gorące powietrze w naturalny sposób uchodziło by otworami na górze obudowy
    Życie byłoby prostsze. :-)

  • 4. Data: 2016-05-01 20:37:30
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-05-01 o 20:29, z pisze:

    > PS. Zgodnie z nowymi trendami GPU powinno mieć chłodzenie na górze a
    > gorące powietrze w naturalny sposób uchodziło by otworami na górze obudowy
    > Życie byłoby prostsze. :-)

    No właśnie. Nie mogę teraz znaleźć, ale kiedyś widziałem tuningowy
    zestaw chłodzenia GPU który miał radiator z wentylatorem po drugiej
    stronie PCB GPU, tak że gorące powietrze było wyciąganie przez wiatrak w
    obudowie. Koncepcja słuszna, ale zrobienie czegoś takiego pasującego do
    większości GPU jest niewykonalne. No i to zadziała pod warunkiem że
    złącze GPU jest pierwsze od góry, a często zdarza się że tak nie jest.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2016-05-01 20:44:21
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-05-01 o 20:11, atm pisze:
    > Wentylatory
    >>

    > Pytanie czy warto tutaj cos zmieniac? Sprawdz moze temp GPU na idle oraz
    > 100% obciazenia. Natepnie otworz obudowe i porownaj wyniki.

    Otwarcie obudowy to nie rozwiązanie. Chodzi mi o to że przez lata
    ewolucji CPU miały lepiej rozwiązane i skuteczniejsze chłodzenie,
    począwszy od tuneli doprowadzających chłodne powietrze. Tymczasem dziś
    GPU produkują kilka razy więcej ciepła niż CPU, a montowane są w tym
    samym miejscu i nie ma żadnych seryjnych rozwiązań wspomagających ich
    chłodzenie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2016-05-01 20:51:54
    Od: atm <...@v...pl>

    On 01.05.2016 20:44, PeJot wrote:

> [...]
    > GPU produkują kilka razy więcej ciepła niż CPU, a montowane są w tym
    > samym miejscu i nie ma żadnych seryjnych rozwiązań wspomagających ich

    Zalezy od obudowy, wiele z nich jest seryjnie wlasnie przygotowanych do
    odprowadzania nadmiaru ciepla z okolicy karty graficznej. W mojej byl
    tunel doprowadzajacy powietrze z frontowego wiatraka zdemontowalem go,
    temp. na karcie spadla o kilka stopni...) oraz wiatrak w bocznym panelu.
    Nadal jednak dodatkowe starania o schlodzenie karty, ktora ma sie dobrze
    w wysokiej temp sa troche bez sensu. Dziala, nie ma throttlingu, po co
    szukac rozwiazania problemu, ktory w zasadzie nie istnieje, tym
    bardziej, ze nowe generacje kart NVidii duzo lepiej sobie radza z
    cieplem niz wczesniejsze (jak wspomniana Fermi).

  • 7. Data: 2016-05-01 21:00:20
    Od: atm <...@v...pl>

    On 01.05.2016 20:37, PeJot wrote:

> [...]
    > większości GPU jest niewykonalne. No i to zadziała pod warunkiem że
    > złącze GPU jest pierwsze od góry, a często zdarza się że tak nie jest.

    No ale to zadna Ameryka. Mam ta obudowe:
    http://www.legitreviews.com/images/reviews/1311/cool
    er_master_haf_x_001.jpg
    http://images.bit-tech.net/content_images/2010/05/co
    oler-master-haf-x-and-the-future/haf-x-official-larg
    e.jpg
    Karta do chlodzenia dostaje swieze powietrze z bocznego wentylatora (i
    ewentualnie przez opcjonalny tunel, ktory ukierunkowuje powietrze z
    przedniego, choc u mnie dawal on odwroty skutek). Nastepnie gorace
    powietrze z karty i CPU wyrzucane jest na zewnatrz wiatrakiem z tylu a
    przede wszystkim duzym wiatrakiem w ogrnej czesci obudowy. Od razu czuc
    tam przez przylozenie reki kiedy komputer mocno obciaza CPU lub GPU
    (obok jest miejsce na drugi duzy wentylator ale to juz chyba przy SLI na
    Fermi ;)).
    Wiatrak na CPU tez jest ustawiony u mnie od dolu coolera, zeby gorace,
    przedmuchane przez zeberka powietrze bylo kierowane do gory.

  • 8. Data: 2016-05-01 21:02:29
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-05-01 o 20:37, PeJot pisze:

> [...]
    > większości GPU jest niewykonalne. No i to zadziała pod warunkiem że
    > złącze GPU jest pierwsze od góry, a często zdarza się że tak nie jest.

    Rozwiązaniem byłaby też obudowa, w której płytę główną montuje się na
    lewej ściance patrząc od przodu. Widziałem kiedyś takiego kompa
    HP/Compaq lub DELL, nie pamiętam dokładnie, ale właśnie tak była
    skonstruowana budowa, że procek był na dole a sloty PCI/PCI-E na górze.
    Ewentualnie jakaś obudowa typu desktop.

  • 9. Data: 2016-05-03 13:43:32
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 01/05/2016 19:29, z wrote:

    > PS. Zgodnie z nowymi trendami GPU powinno mieć chłodzenie na górze a
    > gorące powietrze w naturalny sposób uchodziło by otworami na górze obudowy
    > Życie byłoby prostsze. :-)

    Pomysł stary i parę razy wykorzystany przy pasywnym chłodzeniu, np.
    przez MSI oraz Saphire i ich HD2600 (tę nadal gdzieś mam) - "klocek" na
    GPU i heatpipe od dołu do góry karty i tam radiator. Działało b.dobrze.
    Najlepszy z fabrycznych IMO jest SCS3 firmy PowerColor, który sprawdza
    się w wielu kartach - tu koncepcja trochę ewoluowała i jest kilka
    rozwiązań, jak np. radiator normalnie u dołu, ale zachodzący na bok
    karty. Były wersje SCS, które działały tak samo (HD2400) i podobnie jak
    w przypadku pierwszym, tj. radiator u dołu i heatpipe do radiatora u
    góry (np. HD3870 tak miał).
    Aktualnie mam HD7850 SCS3 i Q9300 chłodzony pasywnie z wentylami
    ~1200rpm z przodu (na dyski), z tyłu i u góry budy (ten podpięty pod
    CPU_FAN i zdarza mu się przyspieszyć - b.rzadko).
    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 10. Data: 2016-05-04 09:18:03
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 1 maja 2016 20:29:35 UTC+2 użytkownik z napisał:
> [...]
    >
    > PS. Zgodnie z nowymi trendami GPU powinno mieć chłodzenie na górze a
    > gorące powietrze w naturalny sposób uchodziło by otworami na górze obudowy

    W mojej obudowie która sam se zrobilem kart byly ustawione pionowo.
    Panel "tylny" byl na górze obudowy.
    Zrobilem tak głównie dlatego aby łatwiej można sie było dostawać do kabelkologii.
    I tak chyba jest najoptymalniej. Bo nie dość że powietrze łatwiej cyrkuluje to
    problem z "górą i dołem" znika.

    U mnie jedyny feler byl taki ze zasilacz byl na dole i musiał powietrze pchać w dół i
    w bok aby sie go pozbyc z obudowy.

    Cyrkulacja byla nastepujaca:
    otwor z boku obudowy, wiatraczek, tunel (papierowy :) ) radiator, przestrzen w
    obudowie, górny otwór w zasilaczu, otwor boczny zasilacza -> zewnętrze.
    Zasilacz na dole. To chyba jedyny feler. Choc można by calosc zrobic ciutke inaczej
    zeby bylo wygodniej.
    Osobny otwór w obudowie dostarcza powietrze do cpu a osobny do karty.

    Cala obudowa zrobiona z drewna :)
    W srodku oklejona folia aluminiowa na sylikonie.

    do obejrzenia tu: http://imgur.com/a/tSAD3

    No i co do meritum.
    Są karty które albo zaciągaja albo wydmuchuja powietrze przez drugi otwór na sledzia
    więc jakaś tam ewolucja chłodzenia jest.