  • 11. Data: 2018-11-09 09:54:53
    Temat: Re: Wyczynowe ferryty
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > To, że nie mamy rdzeni planarnych jest dość oczywiste - nie mamy dla
    nich zastosowania.

    Z mojego punktu widzenia macie, trochę ich nakupiłem do eksperymentów.
    Tylko bardziej stawiałem na różnorodność niż na duże ilości jednego.
    Niestety materiały macie mainstreamowe, ale powody tego są jasne i
    reklamacji nie zgłaszam. Przy czym nieprawdą jest, że sprzedajecie
    tylko leżaki magazynowe, sporo dziwności mi w ostatnich latach
    sprowadziliście na specjalne zamówienie.

    > Uprzedzam, że zostało ich bardzo mało.

    "Sample" interesujących mnie kształtek już mam, a w ferryty zaopatruję
    się głównie w Mouserze właśnie z powodu dostępności materiałów z górnej
    półki. U Was kupuję rdzenie proszkowe i druty, bo macie ich niespotykany
    wybór i dobre ceny. Oraz szlifierkę do ferrytów. :-)

    > Wiem, że jesteś odważnym człowiekiem i podejmujesz ciekawe wyzwania
    > ale nie widzę sensu w tym projekcie.

    Dziękuję za miłe słowo, ale zamieszczony rysunek miał Ci dać
    wyobrażenie o docelowej strukturze mechanicznej, a nie o projekcie.
    Nie buduję opisanego tam forwarda w oparciu o zintegrowane elementy
    magnetyczne. Co do sensowności zaproponowanego rozwiązania sam mam
    wątpliwości, bo rdzenie HiFlux z grupy HF-106xxx z powodzeniem
    sobie poradzą w buck-boostach pracujących w głębokim CCM. Tylko
    na nich się nie da nawijać blachą, druty (stąd i cała cewka)
    byłyby bardzo grube, a profil 5x1 miałby 2 miliomy, co jest
    zdecydowanie za dużo. Planary z automatu dają mi płaskość, przy
    całej upierdliwości związanej z ich uzwajaniem i katastrofalnym
    kształtem krzywej nasycenia ferrytów z grupy 3C. Wszystko jest
    na styk i dlatego widzę różnicę między BSat 330mT i 370mT.

    Druga sprawa to to, że to nie do końca jest projekt, prototyp
    mi działa (na induktorach "dyskretnych"), ale odbiega od wyobrażeń.
    Pierwszy krok w kierunku integracji magnetycznej został zrobiony,
    transformator zintegrowany z elementem rezonansowym też mi działa
    poprawnie. Wymyślenie konstrukcji o indukcyjności magnesującej 200uH
    i indukcyjności rozproszenia aż 17uH to była wspaniała zabawa.
    Jazda z deltaB w pobliżu 300mT też była fajna i tu planary
    bezlitośnie rozjeżdżają konkurencję. E43 ma Ae większe, niż ETD49,
    a Ve porównywalną z ETD39, do tego potężne boczne powierzchnie
    chłodzące. Wykorzystanie uzwojeń wtórnych jako radiatorów
    MOSFETów prostownika synchronicznego to kolejna sprawdzona
    ciekawostka. Krótko mówiąc, jestem zafascynowany planarami.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2018-11-09 10:08:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale jak to w praktyce dziala ? Przemysl juz nie robi prototypow ?

    Tego też nie rozumiem, próbki powinny być dostępne. Mogą być bardzo
    drogie, bo to w prototypie ma trzeciorzędne znaczenie, ale dostępne
    powinny być. W świecie półprzewodników dokładnie tak to działa.
    Masz darmowe próbki dla klientów perspektywicznych i drogie dla
    pozostałych. Ale są, choć "na magazyn" scalaków też nie robią
    z tych samych powodów, co producenci ferrytów.

    > Bo jasne dla mnie jest, ze mozna wziac typowy rdzen z polki,
    > zaprojektowac przetwornice, sprawdzic ... albo i nie, i skierowac do
    > produkcji.
    > No ale powstaja z tego typowe rdzenie, ktore powinny byc masowo dostepne

    "Mój" rdzeń jest mechanicznie typowy (jak na rdzenie planarne), ale
    materiału chcę nietypowego. Nietypowego, ale nie niezwykłego, normalna
    pozycja katalogowa.

    > Ma zamowienie na milion, to mu producent rdzenie dostarczy, ale jak
    > zrobic i sprawdzic prototyp ...

    Przy czym ciągle dalej mówisz o w miarę typowych rdzeniach.
    A teraz mi powiedz, kto mu zrobił taki:

    https://youtu.be/EsrIh9yAioc?t=200

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2018-11-09 10:44:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Tego też nie rozumiem, próbki powinny być dostępne. Mogą być bardzo
    >drogie, bo to w prototypie ma trzeciorzędne znaczenie, ale dostępne
    >powinny być.

    No wlasnie, a sporo producentow dziala na zasadzie "nie mamy katalogu,
    zadzwon, dogadamy sie".

    W wielu branzach rozumiem - takie np hamulce do samochodu - my robimy,
    my umiemy, my mamy maszyny, zacisk jaki jest kazdy widzi ... ale
    przyjdz, to ustalimy szczegoly, bo w kazdym samochodzie sa inne ...

> [...]
    >pozostałych. Ale są, choć "na magazyn" scalaków też nie robią
    >z tych samych powodów, co producenci ferrytów.

    IMO to roznie dziala.
    Sa opracowania wlasne, sa opracowania klientow, jest i wspolpraca -
    ktos mowi "zrobimy telewizor 3D", a potem jest "potrzebujemy ukladu
    scalonego do takiego telewizora".

    Jak sie cos opracowalo i chce sprzedac, to probki sa potrzebne.
    A IMO takze pewien zapas magazynowy, zeby sie klient nie wk*, ze
    dopiero za rok moze dostac :-)

    Aczkolwiek ... mam wrazenie, ze obecnie sporo tych ukladow to bardziej
    "demonstratory technologii", bo klient i tak zamowi ASIC.

    >"Mój" rdzeń jest mechanicznie typowy (jak na rdzenie planarne), ale

    A jest tam jakas typowosc, czy pan zadzwoni i poda wymiary :-)

    >materiału chcę nietypowego. Nietypowego, ale nie niezwykłego,
    >normalna
    >pozycja katalogowa.

    Ale juz problem, jak trzeba okreslony ksztalt z okreslonego materialu
    zrobic.

    >Przy czym ciągle dalej mówisz o w miarę typowych rdzeniach.
    >A teraz mi powiedz, kto mu zrobił taki:
    >https://youtu.be/EsrIh9yAioc?t=200

    Wlasnie takie nietypowe mialem na mysli.

    Dla producenta pewnie wszystko jedno czy robi milion typowych, czy
    milion takich.
    Ale zamowic milion w ciemno bez sprawdzenia ?

    Moze maja jakies reczne praski do ferrytow ?
    Albo dobrze szlifierki i ze sztabki szlifuja ?

    J.

  • 14. Data: 2018-11-09 11:29:37
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Jak sie cos opracowalo i chce sprzedac, to probki sa potrzebne.
    > A IMO takze pewien zapas magazynowy, zeby sie klient nie wk*, ze dopiero
    > za rok moze dostac :-)

    Miałem taką sytuacje z TI.

    > Aczkolwiek ... mam wrazenie, ze obecnie sporo tych ukladow to bardziej
    > "demonstratory technologii", bo klient i tak zamowi ASIC.

    Bywa, ale do takich zastosowań często można sobie kupić
    IP core, zwłaszcza w cyfrówce.

    > A jest tam jakas typowosc, czy pan zadzwoni i poda wymiary :-)

    Pełna typowość i porządny datasheet:

    http://ferroxcube.home.pl/prod/assets/e431028.pdf

    Nawiasem mówiąc, irytujący jest zwyczaj Ferrxcube niepodawania
    współczynników Steinmetza, tylko jakieś nomogramy dają dla kilku
    wybranych częstotliwości. I jak ja sobie mam policzyć straty
    w rdzeniu dla 270kHz? Zostaje albo jakaś podejrzane zgadywanie
    w oparciu o nomogram, albo pracochłonne szukanie funkcji
    aproksymującej. Micrometals jakoś potrafi dać oba zestawy
    parametrów: obrazek i gołe współczynniki do Matlaba.

    > Ale juz problem, jak trzeba okreslony ksztalt z okreslonego materialu
    > zrobic.

    No ale to jest w katalogu, problemów technicznych z produkcją nie ma.
    Tylko pewnie odpalają piecyk dopiero dla serii idących w dziesiątki
    tysięcy sztuk i czekają, aż im się nazbiera.

    > Moze maja jakies reczne praski do ferrytow ?

    Nie da się, dla własności materiału kluczowe znaczenie ma ciśnienie
    w prasie i temperatura w piecu. Sensownym nakładem środków nie
    odtworzysz warunków produkcyjnych i potem nie wiesz, jak się ma
    prototyp do rzeczywistego produktu. Zbyt ryzykowne. Tak to sobie
    rdzenie może NASA robić, bo tam efektywnie każdy produkt to
    prototyp lub małą seria i rdzeń będzie taki, jaki się Johnowi
    akurat wypalił, co nie jest problemem, jeśli trzyma parametry.
    Ale i tak wątpię, lepiej, by to fachowo zrobił dział R&D w Ferroxcubie
    czy innym EPCOSie. MOSFETa odpornego na milion radów też sobie
    w TME nie kupisz, a są produkowane. :-)

    > Albo dobrze szlifierki i ze sztabki szlifuja ?

    Na to stawiam, ale wtedy dalej nie wiadomo, kto oferuje takie usługi
    i skąd bierze surowe sztabki. Jak zamawiam frezowanie z 3C95, to to
    musiał Ferroxcube wcześniej zrobić. W ofercie nie widzę, by mieli
    i wracamy do pierwszego pytania... Chyba, że biorą płytki PLT do
    jakichś olbrzymich planarów w rodzaju E58 i z tego wycinają.

    Człowiek z filmu zajmuje się tym zawodowo, choć Roman by go pewnie
    zaliczył do garażowych dłubaczy. Natomiast prawdziwi fachowcy, obecni
    na rynku potrafią zrobić niesamowite rzeczy, np. to:

    https://pl.mouser.com/datasheet/2/685/ds_BCM6123xD1E
    1368yzz-1122008.pdf

    12V/68A/97.4% sprawności, izolacja 4.2kV i rozmiary zbliżone do DIP40.
    Tego się na masowych ferrytach nie da osiągnąć. Cena ~560 zł., ale to
    w niektórych zastosowaniach nie jest cena zaporowa.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2018-11-09 12:56:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, November 9, 2018, 9:34:14 AM, you wrote:

    > Ale jak to w praktyce dziala ? Przemysl juz nie robi prototypow ?

    Powszechna standaryzacja, zero innowacyjności. Z drugiej strony - po
    co szukać dziwnych materiałów, skoro ogólnodostępny 3C94 spełnia
    wymagania dla 99.9% zastosowań? Dla 0.1% się nie opłaca.

    > Bo jasne dla mnie jest, ze mozna wziac typowy rdzen z polki,
    > zaprojektowac przetwornice, sprawdzic ... albo i nie, i skierowac do
    > produkcji.

    I tak się właśnie robi - projektuje się na tym, co jest łatwodostępne
    a nie na zamówienie za 7 miesięcy z MoQ 2k.

    > No ale powstaja z tego typowe rdzenie, ktore powinny byc masowo
    > dostepne ...

    Typowe rdzenie są masowo dostępne. Problem w tym, że Piotrek potrzebuje
    pojedyncze sztuki rdzeni bardzo nietypowych.

    > A tu przyjdzie klient, powie "chcialbym zrobic cienki telefon" czy
    > "Chinki sa za drogie, jak zlikwidowac nawijanie transformatorow" ...
    > i co dalej ?

    Ale z takim pytaniem nie do mnie. Planary na PCB robi się w masówce,
    bo tylko wtedy się to opłaca. I wtedy nie ma problemu, żeby zamówić
    nawet kontener rdzeni. I zamawia to producent urządzenia, bo my do
    takich transformatorów nic nie mamy.

    > Ma zamowienie na milion, to mu producent rdzenie dostarczy, ale jak
    > zrobic i sprawdzic prototyp ...

    Jak jest to wielki producent, rokujący sprzedaż w milionach, to
    dostanie próbki. Feryster, produkujący pojedyncze produkty w
    dziesiątkach tysięcy jest za mały. A Piotrek dla nich w ogóle nie
    istnieje.

    Czasy, gdy producenci elementów i materiałów wspierali amatorów w
    innowacyjności się skończyły. Teraz rządzą księgowi. Ale to też wina
    amatorów właśnie - roszczeniowa postawa, handel próbkami - to
    zniechęca producentów.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2018-11-09 13:26:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Miałem taką sytuacje z TI.

    I jest ona normalna.
    Kiedys gadalem z kims z branzy, to mowi, ze maja zamowienia wewnetrzne
    i plany - jak cos nie trafi do planu, to wcisnac mozna za rok.

    Ale wyobrazasz to sobie - robia fajny uklad scalony, przekonuja
    klienta, klient uruchamia produkcje ... i nie ma czesci ?
    Toz przeciez wiecej od TI nie kupi ... albo jest doswiadczony i wie ze
    musi rok wczesniej zamowic, albo jest doswiadczony i kaze wypelniac
    rubryke "second source".

    >Bywa, ale do takich zastosowań często można sobie kupić
    >IP core, zwłaszcza w cyfrówce.

    W cyfrowce tak, ale jak trzeba cos ponad cyfrowke ?
    Miales tu ostatnio - miernik pojemosci, czy US obslugujacy ekran
    dotykowy ... a przeciez zaden masowy wyrob tego nie ma.
    To komu oni to sprzedaja ?

> [...]

    >aproksymującej. Micrometals jakoś potrafi dać oba zestawy
    >parametrów: obrazek i gołe współczynniki do Matlaba.

    Moze po prostu nie jest to tak dokladne i trzeba sprawdzic
    praktycznie.

    Albo ... mamy klienta na miliony, jest zadowolony, a pan d* zawraca.
    Bierzesz pan czy nie ?

    Kiedys tak bylo z LED - mnie interesuje rozklad przestrzenny wiazki,
    calkowity strumien, spektrogram, dopuszczalny prad impulsowy, a dobry
    klient kupuje tysiacami
    "te czerwone 5000 mcd" i jest zadowolony ...

> [...]
    >odtworzysz warunków produkcyjnych i potem nie wiesz, jak się ma
    >prototyp do rzeczywistego produktu. Zbyt ryzykowne.

    No ale kiedys ktos musial wpasc na pomysl, ze mozna trafo planarny
    zrobic, i co - pracowal w Ferroxcube i przekonal prezesa, ze to
    ciekawy pomysl, warto by zrobic z 10 tys, setke przebada dzial R&D,
    reszta pojdzie na sample ...

    >Na to stawiam, ale wtedy dalej nie wiadomo, kto oferuje takie usługi
    >i skąd bierze surowe sztabki.

    No ale testujac taka calkiem nowa koncepcje, i potrzebujac jedna
    sztuke, to skads trzeba zrobic.
    Moze producenci robia jakies sztabki do badan ... albo kupuje sie duzy
    rdzen i wychodzi pare malych sztabek ...

    >Człowiek z filmu zajmuje się tym zawodowo, choć Roman by go pewnie
    >zaliczył do garażowych dłubaczy.

    USA moze mylic - garazowy dlubacz, a potem sie okaze ze rzezbi dla
    dostawcy Della ..

> [...]

    E1368yzz-1122008.pdf
    >12V/68A/97.4% sprawności, izolacja 4.2kV i rozmiary zbliżone do

    Wow, niezle ...

    >Tego się na masowych ferrytach nie da osiągnąć.

    Myslisz ?
    To co, reczna praska :-)

    >Cena ~560 zł., ale to
    >w niektórych zastosowaniach nie jest cena zaporowa.

    Ale to jednak w jakims stopniu masowka, skoro w katalogu Mousera jest
    ... wiec i rdzenie w miare masowe ...

    P.S. No i wraca pytanie jak to jest z ta przewodnoscia ferrytow, skoro
    tam mamy 4kV.
    Dobra izolacja uzwojen ?

    PPS. Doswiadczenie z chinskich kabelkow - opanowali indywidualnie
    lakierowane druty, i druty gnd skrecone sa razem z 5V.
    Widac wcale sie nie przejmuja mozliwymi zwarciami.

    J.

  • 17. Data: 2018-11-09 14:45:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Zamów 5000 to za 30 tygodni Ferroxcube Ci je dostarczy. Takie mają
    > obecnie czasy dostaw.

    Nie pomyliłeś się bardzo, 1000 sztuk i 26 tygodni. 3C95 mogę mieć
    w MOQ 200, z 3C92 1000 za pół roku, albo na bambus... Dobra, trzeba
    sprawdzić materiały TDK, albo ulec faktom i wziąć proszkowe.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2018-11-09 15:10:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale wyobrazasz to sobie - robia fajny uklad scalony, przekonuja klienta,
    > klient uruchamia produkcje ... i nie ma czesci ?

    Sytuacja z dziś, Power Integrations pochwalił się w spamie nowym
    chipem na 900V. Idealnie by mi pasował i... żaden z ich oficjalnych
    dystrybutorów nie ma. No to poszło pytanie do customer service,
    skąd mam 3 sztuki LNK3696G wytrzasnąć do obwąchania...

    > Moze po prostu nie jest to tak dokladne i trzeba sprawdzic praktycznie.

    Dokładność to swoją drogą, ale to się da wyciągnąć z tych obrazków.
    Tylko po co ja mam robić curve fitting, skoro producent może to zrobić
    za mnie? Co więcej, on te obrazki wygenerował właśnie na podstawie
    potrzebnych mi współczynników. Wrzucam w Matlaba i mam przyzwoite
    przybliżenie wartości strat dla dowolnych parametrów magnesowania.
    Jakoś inni mogą to robić, a w Ferroxcube obrazkowe średniowiecze...

> [...]
    > zrobic, i co - pracowal w Ferroxcube i przekonal prezesa, ze to ciekawy
    > pomysl, warto by zrobic z 10 tys, setke przebada dzial R&D, reszta

    No ale planary to są stare pomysły, lata 80. co najmniej. Są firmy,
    które już tylko tak nawijają, popatrz sobie np. tu:

    http://www.paytongroup.com/

    Dochód mają 9x większy od Ferystera, więc widać ktoś to kupuje.
    Przy okazji można sobie podpatrzyć fajne pomysły, m.in. w zakresie
    chłodzenia.

    > Myslisz ?
    > To co, reczna praska :-)

    Nie, frezowanie sztabek do osiągnięcia optimum, a potem
    zamówienie specjalne w TDK na N*10^6 sztuk. :-)

    > Ale to jednak w jakims stopniu masowka, skoro w katalogu Mousera jest
    > ... wiec i rdzenie w miare masowe ...

    Wszystkich szczegółów nie znam, ale płytka w tym jest 14-warstwowa. :-)

    > P.S. No i wraca pytanie jak to jest z ta przewodnoscia ferrytow, skoro
    > tam mamy 4kV.
    > Dobra izolacja uzwojen ?

    W "normalnych planarach" stosuje się wielowarstwowe PCB i ścieżki
    "gorące" puszcza w warstwach wewnętrznych, albo robi wypraski z blachy
    i okleja folią kaptonową. Albo giętkie PCB i origami:

    https://www.altium.com/resources/blog/ruminating-rig
    id-flex-pt5-10.jpg

    W małej skali drut TIW sprawdza się równie dobrze, jak wszędzie
    indziej, tyko uzwajać trzeba "na płasko", co jest upierdliwe.

    > Widac wcale sie nie przejmuja mozliwymi zwarciami.

    Próbowałem kiedyś zrobić szynoprzewód z profilu nawojowego 10x3mm
    z Ferystera. Dopóki sam nie spróbujesz tego odizolować, to nie
    uwierzysz, jakie to izolujące cholerstwo jest mechanicznie wytrzymałe.
    "Prędzej pęknie Ci serce" ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2018-11-09 15:19:01
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 9 Nov 2018 12:56:26 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:

> [...]

    >innowacyjności się skończyły. Teraz rządzą księgowi. Ale to też wina
    >amatorów właśnie - roszczeniowa postawa, handel próbkami - to

    Nawet nie to, często koszt obsługi technicznej klienta jest w
    przybliżeniu stały, tylko jeden potem składa zamówienie na 10% mocy
    przerobowej fabryki, a drugi na jedną sztukę ;) I gdyby tego od jednej
    sztuki obciążyć realnymi kosztami, które potrafią być spoooro większe
    to by tyle było go widać. A on oczywiście oczekuje cen niewiele
    wyższych niż ten od 10% ;)

    Wy tu się zajmujecie narzekaniem na jakieś jednak technologicznie
    skomplikowane rdzenie ferrytowe, jak problemem może być zwykły drut
    profilowy - albo za trzy miesiące albo za tydzień + x tyś Euro za
    przezbrojenie linii ;) A klient oczekuje dostawy za dwa tygodnie ...
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 20. Data: 2018-11-09 15:27:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Grzegorz Krukowski wrote:

> [...]
    > profilowy - albo za trzy miesiące albo za tydzień + x tyś Euro za
    > przezbrojenie linii ;) A klient oczekuje dostawy za dwa tygodnie ...

    Akurat niewielkie ilości profili nawojowych to Feryster sprzedaje
    za pośrednictwem tego pana:

    https://allegro.pl/profil-nawojowy-miedziany-2-5x7-1
    mm-152g-1m-i7621324846.html

    Ale skąd wziąć np. UFO o nazwie płaska lica, to nie mam pojęcia,
    choć wiem, że istnieje, bo widziałem. :-)

    Pozdrawiam, Piotr