  • 11. Data: 2014-10-16 10:10:57
    Temat: Re: Wykroczenie - narażenie osoby bliskiej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Oct 2014, Dominik & Co wrote:

    > Ten link?
    > http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/uch
    wala;sn;izba;karna,ik,i,kzp,26,04,6099,orzeczenie.ht
    ml

    O, i już mamy autora "podsunięcia" :D
    (nie wyroku a orzeczenia w odpowiedzi na pytanie prawne, żeby kto
    nie krzyczał że nie zauważyłem :>)

    Thx raz jeszcze, a fakt że sąd apelacyjny zdecydował się na "pytanie
    prawne" wskazuje na poziom komplikacji - SN wykazuje nie na podstawie
    przepisów, lecz na podstawie wątpliwości co do przepisów, w tym
    uprzednich zmian przepisów, bo tylko wtedy stosuje się wykładnie
    inne niż językowa, "literalna".
    Mam na uwadze clou programu, czyli zakres "odpowiednio", nie dotyczy
    to oczywiście elementów które SN odrębnie odrzucił w rozumowaniu
    (kwestia notatki i braku formalnego przesłuchania, fakt że
    ja bym nie wiedział jak to ugryźć z braku znajomości przepisu
    wykonawczego, nie dowodzi "trudności" przypadku :), ale już
    "odpowiednio" jest trudne)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-10-16 10:19:46
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 16 Oct 2014 10:10:57 +0200, w <Pine.WNT.4.64.1410161002220.1728@quad>,
> [...]

    > ja bym nie wiedział jak to ugryźć z braku znajomości przepisu
    > wykonawczego, nie dowodzi "trudności" przypadku :), ale już

    To ja mam przeciwny wyrok z zeszłego roku:

    "Ustawodawca dostrzega więc potrzebę ochrony rodziny, wyrażającą się w
    konieczności stworzenia jej członkom podstaw do uchylenia się od podawania
    informacji, mogących wywołać dla nich negatywne skutki prawne. W tym kontekście
    kategoryczne brzmienie normy art.96§3 kw., obligującej właściciela pojazdu do
    podania organom ścigania żądanych przez nich danych, nawet gdyby mogło to
    skutkować podjęciem czynności przeciwko osobie dla niego najbliższej, rodzi w
    pełni uzasadnione wątpliwości. Ustawodawca nie przewidział we wskazanej
    sytuacji żadnego kontratypu, pozwalającego uchylić się od podawania żądanych
    informacji, w przypadku gdyby mogły one skutkować wszczęciem postępowania
    przeciwko osobie bliskiej. Mimo to, każdy taki przypadek należy oceniać na
    płaszczyźnie winy obwinionego, który niewątpliwie stawiany jest w szczególnej
    sytuacji motywacyjnej, co każdorazowo powinno wpływać na czynione przez Sąd
    ustalenia faktyczne, a w konsekwencji na treść merytorycznego rozstrzygnięcia
    sprawy.

    Uwzględniając wyżej wskazane okoliczności, Sąd Okręgowy uniewinnił obwinionego
    od popełnienia zarzucanego mu czynu, pozostając w przekonaniu, iż zgromadzony
    materiał dowodowy pozwala na zmianę zaskarżonego orzeczenia poprzez odmienne
    orzeczenie co do istoty sprawy."

    http://orzeczenia.wroclaw.so.gov.pl/content/$N/15502
    5000002006_IV_Ka_000760_2013_Uz_2013-09-12_001

  • 13. Data: 2014-10-16 10:22:10
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    I jeszcze fragment:

    "Tym samym jednak spoczywający na organach ścigania obowiązek ustalenia sprawcy
    czynu zabronionego przeniesiony zostaje de facto na właściciela pojazdu.
    Podkreślić przy tym należy, że powierzenie pojazdu następuje najczęściej na
    rzecz osoby najbliższej (małżonka, dziecka, osoby pozostającej w związku
    faktycznym), stąd właściciel pojazdu postawiony zostaje przed obowiązkiem
    dostarczenia dowodów, mogących stanowić podstawę do wszczęcia postępowania
    przeciwko bliskiej mu osobie. *** Trudno zaś w takiej sytuacji przypisywać
    właścicielowi pojazdu winę za brak wywiązania się jego ustawowego obowiązku.
    *** Nie ulega bowiem wątpliwości, że kierując się osobistym stosunkiem łączącym
    go z osobą najbliższą, właściciel będzie dążył do uchronienia jej od
    negatywnych konsekwencji prawnych, co jest w pełni zrozumiałe i co na gruncie
    innych aktów prawnych znajduje akceptację ustawodawcy. Odwołać się tu należy
    chociażby do normy art.183§1 kpk., zgodnie z którą świadek może uchylić się od
    odpowiedzi na pytanie, jeżeli udzielenie odpowiedzi mogłoby narazić jego lub
    osobę dla niego najbliższą na odpowiedzialność za przestępstwo lub przestępstwo
    skarbowe."

  • 14. Data: 2014-10-16 10:49:05
    Od: Dominik & Co <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 16.10.2014 r...@k...pl <r...@k...pl> napisał/a:

    > To ja mam przeciwny wyrok z zeszłego roku:

    On nie jest przeciwny. Wręcz powiedziałbym: uzupełniający :-)

    Albowiem sąd nie ma wątpliwości co do stanu prawnego, jeno uważa
    go (rzeczony stan) za niewłaściwy, gdyż potrzebna jest
    ochrona rodziny ;-)

    --
    Dominik & kąpany (via debianowy slrn)
    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 15. Data: 2014-10-16 10:57:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Oct 2014, r...@k...pl wrote:

    > To ja mam przeciwny wyrok z zeszłego roku:
    >
    > "Ustawodawca dostrzega więc potrzebę ochrony rodziny,
    [...]
> [...]
    > przeciwko osobie bliskiej. Mimo to, każdy taki przypadek należy oceniać na

    IMVHO "na zdrowy rozum" tak powinno być - jeśli pozwolenie na większe
    "obciążanie" przy MNIEJSZYM wagowo naruszeniu prawa jest "prawidłowe",
    to coś nie tak jest z Konstytucją RP (i podobnie odbieram brak "znikomej
    szkodliwości" w KW, choć w KK jest).
    Na mój gust, literalnie brakuje (w Konstytucji) zapisu, że "popełniający
    czyn mniej szkodliwy nie może być w gorszej sytuacji prawnej, niż
    popełniający czyn większej wagi".
    Wydawałoby się, że powinna to być oczywistość (może i jakąś rzymską
    zasadę dałoby się przypasować), a tu Sejm uchwala coś wbrew tej
    oczywistości.

    > Uwzględniając wyżej wskazane okoliczności, Sąd Okręgowy uniewinnił obwinionego
    [...]
    > http://orzeczenia.wroclaw.so.gov.pl/content/$N/15502
    5000002006_IV_Ka_000760_2013_Uz_2013-09-12_001

    Ciekawe czy kasacja przywołująca orzeczenie SN (a tym samym powołująca
    się na błąd w wykładni) byłaby skuteczna.

    pzdr, Gotfryd