  • 31. Data: 2019-12-09 13:39:41
    Temat: Re: Wzmacniacz operacyjny się wzbudza
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Obawiam się, że nic Cię nie uchroni przed wlezieniem na dach i
    > poblokowaniem zasilania na płytce przy antenie.

    Na szczęście to tylko balkon :)

    http://radioaficion.com/cms/wp-content/uploads/2013/
    10/pa0rdt-Mini-Whip-1.jpg

    Dorzucić równolegle do tych 100nF, które blokują zasilanie (u mnie i tak
    są 560nF), jakieś elektrolity?

  • 32. Data: 2019-12-09 15:23:42
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 09.12.2019 o 13:39, Queequeg pisze:

> [...]
    10/pa0rdt-Mini-Whip-1.jpg

    > Dorzucić równolegle do tych 100nF, które blokują zasilanie (u mnie i tak

    Wystarczy jeden. Jeśli coś się zmieni, to będziesz wiedzieć, że wzbudza
    się przez zasilanie.
    Opornik 15 omów też dałbym tutaj, nie przy zasilaczu.

    P.P.

  • 33. Data: 2019-12-09 15:52:43
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmaildotcom> wrote:

    > Wystarczy jeden. Jeśli coś się zmieni, to będziesz wiedzieć, że wzbudza
    > się przez zasilanie.
    > Opornik 15 omów też dałbym tutaj, nie przy zasilaczu.

    15 omów szeregowo z dławikiem?

  • 34. Data: 2019-12-09 22:21:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-12-09 o 15:52, Queequeg pisze:

    > 15 omów szeregowo z dławikiem?

    Możesz nawet 100 dać, w końcu jaki pobór prądu tam masz, pojedyncze
    miliampery.

    --
    Janusz

  • 35. Data: 2019-12-10 10:16:01
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Możesz nawet 100 dać, w końcu jaki pobór prądu tam masz, pojedyncze
    > miliampery.

    Podobno miniwhip pobiera 50mA. Nie mierzyłem ale wiem, że rezystor we
    wtórniku (1W) się grzeje.

    Tak czy inaczej... miałem błąd -- masę do polaryzacji wejścia op-ampa
    brałem z przelotki, za którą robi przewód do przełącznika filtru, a w
    testach nie podłączałem przełączników, więc tej masy też nie było.

    Teraz wzmacniacz działa z generatorem, ale... z whipem nadal się wzbudza.
    Jest piękny sinus, ok. 34 kHz. Dodanie rezystora w whipie sprawiło, że
    oscylacje były przez chwilę, a potem whip zupełnie umierał (nie było
    żadnego sygnału). Dodanie 100uF równolegle do 100nF w whipie (bo zmieniłem
    te swoje 560nF na 100nF, tak jak w oryginalnym whipie) przywróciło
    oscylacje.

    Zmiana rezystora szeregowego (w filtrze dolnoprzepustowym) z 10k na 1k5
    nic nie zmienia. Dopiero całkowite jego zwarcie gasi oscylacje i cośtam
    się wzmacnia, ale chcę mieć ten filtr, bo przecież nie będę doprowadzał
    całego pasma do karty dźwiękowej.

    Pomysły już mi się skończyły... mógłbym zasilić wzmacniacz osobno, z
    innego zasilania, niż whip, ale zależy mi właśnie na tym, żeby mieć
    wspólne zasilanie... choć może w ramach testu to nie jest taki zły
    pomysł, będzie przynajmniej wiadomo, czy to idzie po zasilaniu.

  • 36. Data: 2019-12-12 23:10:21
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Janusz <j...@o...pl> wrote:

    > Możesz nawet 100 dać, w końcu jaki pobór prądu tam masz, pojedyncze
    > miliampery.

    Jest pewien postęp. To nie wzmacniacz się wzbudza, to sam mini-whip.

    Patrząc jeszcze raz na http://www.chmurka.net/r/usenet/whip-amp/amp4.png

    - odłączyłem LED1
    - wylutowałem T1 i T2
    - wylutowałem IC1
    - wylutowałem przełączniki LPF_ON i HPF_OFF

    ...i nadal się wzbudza. Jest piękny sinus za R2.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/whip-amp/whip-oscill
    ations.png

    Podpięcie oscyloskopu przed R2 gasi oscylacje. Podpięcie oscyloskopu przez
    rezystor (kilkanaście kiloomów) umożliwia ich obejrzenie.

    A teraz ciekawostka. Mam podobny moduł zasilający whipa, co na górnej
    części (to standardowy układ stosowany z tą anteną) -- i nic się nie
    wzbudza. Różni się tylko tym, że jest zrobiony na pająku i z elementów
    THT, i jest dobrze zaekranowany. I kondensator na wyjściu ma 100nF.
    Nawet dławik mam z tego samego zamówienia.

    Ten schemat dokładnie:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/whip-amp/whip-oscill
    ations.png

    I o co tu chodzi?...

    PCB do whipa, może tu jest jakiś błąd? Cała druga strona jest wylana masą.
    Przelotki (pady z dużymi otworami) przechodzą na stronę tej masy.

    http://www.chmurka.net/r/usenet/whip-amp/whip-pcb.pn

  • 37. Data: 2019-12-13 11:15:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2019-12-12 o 23:10, Queequeg pisze:
    [...]
    > I o co tu chodzi?...

    Ciągle w kółko to samo. Wsadź opornik za L2 i za nim kondensator do masy.

    P.P.

  • 38. Data: 2019-12-13 11:59:38
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Ciągle w kółko to samo. Wsadź opornik za L2 i za nim kondensator do
    > masy.

    Ok, zapomniałem napisać -- próbowałem. Nie pomogło. Z rezystorem, ale bez
    kondensatora, oscylacje pojawiły się na samym początku i wygasły, ale mam
    wrażenie, że sam whip wtedy też przestał działać. Z dodatkowym
    elektrolitem oscylacje wróciły.

    Poruszyłem temat też na liście rsgb-lf-group i dostałem właśnie taką
    odpowiedź, będę chciał spróbować:

    --------

    Dear Adam, LF Group,

    Looking at the PA0RDT antenna circuit, and your amplifier/DC bias circuit,
    I guess the problem may be occuring due to resonance of the DC biassing
    components of the PA0RDT amplifier - a resonant circuit formed by the
    470uH inductors, the output capacitor C4 and the decoupling capacitors C1,
    C3  (the component references on your PA0RDT pcb) will be driven by the
    output of the amplifier, resulting in considerable voltage gain at the
    resonant frequency to the +ve supply rail of the amplifier. This resonance
    would normally be damped by the low resistance of the RX input impedance,
    but the op-amp circuit has a relatively high impedance. The resonant
    voltage could then be coupled to the input of the amplifier via the FET
    gate bias resistors and parasitic capacitances. Not sure what capacitor
    and inductor values you have used, but using the 100n and 470u values that
    are shown on various schematics on the Internet, the resonant frequency
    does come out around 30kHz.

    As to how to fix it, I would suggest:

    - Increasing the decoupling capacitance in the PA0RDT amplifier; connect
    say 10uF in parallel with C1/C3 on your PA0RDT pcb

    - Terminate the coax at the receiver end, e.g. connect 50ohms in series
    with 1uF between "RF" and "GND" on your amplifier schematic

    - Connect a small resistor, e.g. 10ohms in series with C4 on your PA0RDT
    pcb - having this in series with the amplifier output will also damp the
    resonance - it would reduce the possibility of instability at higher
    frequencies too.

    Hope this is helpful - let us know what happens!