  • 41. Data: 2017-03-11 14:21:09
    Temat: Re: Zapraszam - wirtualne muzeum - polskie telefony
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    news:20170311161741.e336a0d4ee4236ed0e285adf@mabanan
    a.com.delete.pl...

    > Przewidzieli, przewidzieli. Zwyczajnie na alarmowe nie była odwracana
    > polaryzacja - to raz. A dwa - jeszcze starsze konstrukcje miewały
    > specjalną tarczę która liczyła do 3 wybrakręceń cyfry i wówczas połączenie
    > było bezpłatne. Jeden z patentów o tym mówi, jak również o tym jak były
    > robione oszustwa na to - wykręcanie no. 35 jako 8 zatrzymane w trakcie
    > wybierania :)))

    Rozumiem - tyle, że przyglądając się opisowi widzę, że się bez monety nie
    zakręci, więc nawet, jak ma nie pobrać opłaty, to i tak moneta być musi.
    Zresztą... kilka razy na hamerykańskich filmach od samego Wuja Sama
    widziałem epizod, że dopiero włożenie monety uruchamiało możliwość
    jakiegokolwiek dzwonienia. I tu biorę poprawkę na to, że w filmach jest to
    nieraz mocno naginane.

    .pdf

    > Inż. Silberstein, mam i pamiętam, niezwykle ciekawe - ale to o centralach,
    > będzie na zaś. Prędko nie planuje bo tu jak zaczniesz się rozposywać to
    > życia nie starczy.

    Spoko, zawsze, jak trzeba będzie, zerknę okiem montera-praktyka :) Bo takie
    miałem oficjalne stanowisko i tak mi płacono. Ale, jakoś sobie radziłem w
    drobniejszych technicznych sprawach, raz tylko musiałem stawiać moduł na
    nogi, jak strzelił bezpiecznik rzędowy, na szczęście, miałem na wymianę i
    nie strzeliło po raz drugi.

    Majaczy mi się, że na jakimś negatywie powinienem mieć 3 zdjęcia, niestety,
    niewiele mówiące, z mojej centrali (światło, cyfra jednak jest czulsza),
    szkoda, że wtedy cyfraków nie było, bo bym zrobił porządny fotoreportaż,
    zarówno foto, jak i filmowy, co jest czym... :) Jak odnajdę te negatywy i
    będą w dobrym stanie, to spróbuję zeskanować i podlinkować, jeśli treść
    będzie miała istotne znaczenie.
    W jednej z Kronik PKF jest fragment, jak kolega robi badanie przy stanowisku
    badaniowym mojej centrali, nie pomnę w której PKF, pamiętam natomiast który
    (Siemasz Adam - czytasz nas? - ACMM033 pozdrawia!(było 2 Adamów, oczywiście
    obu pozdrawiam!)) i co było na wyświetlaczu - 58926, co oznaczało zegarynkę
    w Gdańsku. Jest jasne, że jak trafię, to podlinkuję :)

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 42. Data: 2017-03-11 14:22:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    a.com.delete.pl...

    > Szanowany użykownik Telesfor Baudot akurat nie miał nic wspólnego z grupą
    > Telesfor, taka zbieżność przypadkowa.

    Skojarzyłem po ksywie (T.B.)... A ta się zgodziła, ok, rozumiem, na
    wyrost... wycofuję...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 43. Data: 2017-03-11 17:10:47
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-03-11 o 08:19, Piotr C. pisze:

    > Szanowany użykownik Telesfor Baudot akurat nie miał nic wspólnego z grupą Telesfor,
    taka zbieżność przypadkowa.

    A zatem - co to była grupa Telesfor?

    MJ

  • 44. Data: 2017-03-11 18:00:17
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Sat, 11 Mar 2017 17:10:47 +0100
    Michał Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

    > A zatem - co to była grupa Telesfor?

    Oj dawne czasy. Taki hacking telefoniczny :)

  • 45. Data: 2017-03-11 18:15:13
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-03-11 o 18:00, Piotr C. pisze:

    > Oj dawne czasy. Taki hacking telefoniczny :)

    A, takie tam...

    Ja tylko umiałem przełamać blokadę wyjścia na miasto z pewnego telefonu,
    żeby dzwonić modemem za granicę.

    Co prawda krążyła plotka, że poczta i tak nie umie obciążyć za ten numer
    prawidłowo, bo licznik impulsów przekręca się kilka razy w miesiącu.

    MJ

  • 46. Data: 2017-03-12 02:11:21
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Piotr C. <p...@m...com.delete.pl> wrote:

    > Mogły być 1:1 - np. w wojsku albo gdzieś na kolei. Chyba jednak częściej
    > przywoływało się telefonistke przy takim wielkim biurku z sznurami i
    > wtyczkami, ona wkładała kabel w odpowiednie gniazdo (z żądanym numerem)
    > i znowu kręciłeś - dzwoniło już u kogoś w domu.

    A kiedy przełączała z powrotem? Była jakaś lampka na centrali (łącznicy?)
    pokazująca, że połączenie jest aktywne?

    > Ale to nie moje czasy zupełnie, chociaż jeszcze książki tel. z lat 90.
    > podawały - dla niektórych miejscowości - "abonentów osiągalnych w ruchu
    > ręcznym".

    Ja kojarzę to z wczesnych lat 90 (90-94?), u rodziny w małym mieście był
    taki telefon (bez korbki, ale z centralą ręczną, po podniesieniu słuchawki
    zgłaszała się telefonistka).

    > Haha! No, troche dorośliśmy, w pewnym sensie. Każdy w zupełnie innym.

    Tak zwany dorosły świat :) Ale zainteresowania pozostały.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 47. Data: 2017-03-12 02:15:09
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > W wojsku nie byles, czy w innej specjalnosci ? :-)

    Nie byłem :)

    > Ja w sumie tez nie bylem, ale w szkole na PO pokazywali :-)

    U nas na PO była tylko teoria... i maski p/gazowe :)

    > Oczywiscie to w polu - wojsko mialo tez normalne centrale i telefony.

    Normalne czyli z tarczą, czy jeszcze inny sposób wybierania?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 48. Data: 2017-03-13 09:14:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Mar 2017 01:11:21 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > A kiedy przełączała z powrotem? Była jakaś lampka na centrali (łącznicy?)
    > pokazująca, że połączenie jest aktywne?

    Nie bylo. Wpinala sie w linie i mowila "Mowi sie ?".

    J.

  • 49. Data: 2017-03-13 14:06:25
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Nie bylo. Wpinala sie w linie i mowila "Mowi sie ?".

    To też. Ale przewidziane też było inne rozwiązanie - abonent/-ci po
    skonczonej rozmowie, używa/-li ponownie korbki, przez co znów spadała klapka
    i pani wiedziała, że ma wyciągnąć sznury.
    Pomocne w sytuacji, gdy abonent MB... zamówił 0202122 (a jak, robili to!) i
    trzeba było, by nie zakłócało nic połączenia. No chyba pewnie, ze jaki
    MNP10, przewidziany w sieciach komórkowych...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 50. Data: 2017-03-13 14:22:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > To też. Ale przewidziane też było inne rozwiązanie - abonent/-ci
    > po skonczonej rozmowie, używa/-li ponownie korbki, przez co znów
    > spadała klapka i pani wiedziała, że ma wyciągnąć sznury.

    Jakem leżał w szpitalu, to mieliśmy tam jedną wesołą pielęgniarkę.
    Gdy szła do pacjenta z lewatywą, z daleka wołała "panie Maliniak,
    międzymiastowa do pana".

    --
    Jarek