  • 21. Data: 2020-02-19 22:02:39
    Temat: Re: (OT) Żarówka tradycyjna wolframowa E27 25W 230V matowa, mleczna. GDZIE KUPIĆ?
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-02-19 21:09, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Papier został zużyty wcześniej. Ścierny, że tak się wyrażę.

    Te żarówki teraz takie, że się na widok papieru rozlatują.
    Tak powaznie to cokół się w palcach gniecie, no k...a
    zaoszczędzili 0,5g metalu.

    W.

  • 22. Data: 2020-02-20 11:06:56
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2020-02-19 o 22:02, Włodzimierz Wojtiuk pisze:

    > Te żarówki teraz takie, że się na widok papieru rozlatują.
    > Tak powaznie to cokół się w palcach gniecie, no k...a
    > zaoszczędzili 0,5g metalu.

    A żarnik jest tak wrażliwy na wstrząsy,
    że można wykrywać fale grawitacyjne lepiej niż LIGO.

  • 23. Data: 2020-02-20 21:06:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 19 Feb 2020 21:23:51 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Oraz sprawność. Ta radykalnie spada, gdy wzrasta żywotność. Słynny
    > "spisek żarówkowy" dotyczył właśnie osiągnięcia kompromisu między tymi
    > dwiema wielkościami. Ponieważ żywotność żarówki jest łatwo weryfikowalna,
    > a zużycie energii nie, w prosty sposób można manipulować klientem,
    > oferując mu długowieczny produkt, który drenuje kieszeń rachunkami
    > za energię.

    Eee ... ale gdzie tu zysk fabryki ?
    Chyba, ze nazywa sie Edison i ma tez elektrownie.

    A czasy sie troche zmienily, zywotnosc jest trudno weryfikowalna,
    zuzycie prady latwiej, swiatlosc trudno.

    Kiedys liczylem, to mi wyszlo, ze te krotkozyciowe to bardziej
    oszczedne. Aczkolwiek wspolczynniki dla zywotnosci trudno
    zweryfikowac.

    J.

  • 24. Data: 2020-02-20 21:30:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Eee ... ale gdzie tu zysk fabryki ?
    > Chyba, ze nazywa sie Edison i ma tez elektrownie.

    "Nasze żarówki świecą dłużej od innych" -- z takim hasłem można kosić
    konkurencję. Zwłaszcza gdy jest w nim prawda (choć nie cała prawda).

    > A czasy sie troche zmienily, zywotnosc jest trudno weryfikowalna,
    > zuzycie prady latwiej, swiatlosc trudno.

    Niektórzy trzymają paragon od każdej żarówki, tym jest łatwiej.

    > Kiedys liczylem, to mi wyszlo, ze te krotkozyciowe to bardziej
    > oszczedne. Aczkolwiek wspolczynniki dla zywotnosci trudno
    > zweryfikowac.

    A ludzie wierzą w spisek żarówkowy *przeciwko nim* i wciąż opowiadają
    o amerykańskiej żarówce, co świeci ponad sto lat (bo kiedyś to panie
    tak nie oszukiwali, nie to co teraz). Żarówka świeci tak:

    http://www.centennialbulb.org/

    W zasadzie to pewnie każda żarówka z Europy zasilana amerykańskim
    napięciem tyle pożyje. Choć oszczędne to nie będzie.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2020-02-20 21:59:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 20 Feb 2020 21:30:41 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > "Nasze żarówki świecą dłużej od innych" -- z takim hasłem można kosić
    > konkurencję. Zwłaszcza gdy jest w nim prawda (choć nie cała prawda).

    Konkurencja zrobi jeszcze dluzsze, a potem przez 100 lat nie
    sprzedacie zadnej zarowki :-)

    > Niektórzy trzymają paragon od każdej żarówki, tym jest łatwiej.

    Ale to tylko do drogich. Ktore dzis potanialy :-)

    J.

  • 26. Data: 2020-02-20 22:17:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Konkurencja zrobi jeszcze dluzsze, a potem przez 100 lat nie
    > sprzedacie zadnej zarowki :-)

    Na szczęście nie poszło w tym kierunku. Dzięki temu mieliśmy żarówki
    o przyzwoitej sprawności. A konkurencja sprawiła, że kosztowały mniej
    niż złotówkę.

    Mimo że jednak świecą dość długo.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2020-03-13 15:29:08
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    > Z matowa może być problem bo Unia zakazała takich.

    Zakazała matowych bo?
    Grzeją się bańki do wyższych temperatur niż przeźroczyste czy jak?

  • 28. Data: 2020-03-13 15:37:24
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 13 marca 2020 09:29:09 UTC-5 użytkownik jedrek napisał:

    > Zakazała matowych bo?
    > Grzeją się bańki do wyższych temperatur niż przeźroczyste czy jak?

    Bo w przepisach jest zdefiniowana sprawnosc. I matowe mialy/maja ja sporo nizsza.

  • 29. Data: 2020-03-13 15:48:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

    > Bo w przepisach jest zdefiniowana sprawnosc. I matowe mialy/maja
    > ja sporo nizsza.

    To "sporo" oznacza coś koło 0,1% (znalezione na jakiejś karcie
    katalogowej Philipsa). Gdy dawno temu po raz pierwszy czytałem
    o pomyśle zakazu, pomyślałem sobie, że to dziennikarz coś
    przekręcił, jak to oni mają w zwyczaju -- zakazane będą inne
    niż matowe. To by miało sens. Bo żarówki matowe to już "wyższa
    technika", można ich używać w lampach, gdzie żarówka jest
    przynajmniej częściowo odkryta. A te przezroczyste trzeba
    osłaniać całe -- co oznacza bardzo duży spadek sprawności
    całego układu.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2020-03-13 17:28:08
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 13 marca 2020 09:48:22 UTC-5 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > To "sporo" oznacza coś koło 0,1% (znalezione na jakiejś karcie
    > katalogowej Philipsa). Gdy dawno temu po raz pierwszy czytałem

    Hmmm, nie bardzo mi to sie spina z tym co widzialem w kastoramach wszelakich.
    te same waty na pudelku a lumenow mniej.
    Nie moge teraz znalezc online ale to powtarzalne bylo. Pamietam bo jak byla szajba i
    ostatki w marketach to wybieralem i analizowalem to co podawane bylo (wat/lumen)

> [...]
    > przynajmniej częściowo odkryta. A te przezroczyste trzeba
    > osłaniać całe -- co oznacza bardzo duży spadek sprawności

    Mnie wogole ten zakaz sie sztuczny wydawal bo ci co chcieli i mogli juz dawno
    swietlowek uzywali.
    A tak przyszedl zamordyzm i np. u mnie w garazu 4 swietlowki padly w przeciagu jednej
    czy dwu zim. I to nie byly zbytnio wykorzystywane.
    Wsadzilem zarowki i o problemie zapomnialem.

    Narazie trzymaja sie ok. Moze ledowki nie zdechna tak jak swietlowki...