  • 11. Data: 2020-01-19 20:09:22
    Temat: Re: Zasilacz kl. 2
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Wyderski wrote on 19.01.2020 20:00:

    > W materiałach dostępnych w sieci panuje w tej sprawie niezły chaos.
    > Jedne twierdzą, że w klasie II jest zakaz łaczenia obwodów wtórnych z
    > PE, drugie o tym, że takie połączenie nie jest wymagane, co jest
    > zrozumiałe.

    W 60335-1 masz podaną definicję klasy II:

    sprzęt [...] *który nie jest wyposażony w środki do przyłączenia do
    uziemienia ochronnego*, i którego ochrona przed porażeniem nie zależy od
    warunków zainstalowania.

  • 12. Data: 2020-01-19 20:49:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    Sunday, January 19, 2020, 7:12:26 PM, you wrote:

    > Pierwszy z brzegu - zasilacz do laptopa DELL.
    > Ma znaczek II klasy, kabel koniczynka z bolcem.
    > Nie mam tego w tej chwili jak sprawdzić, ale coś kojarzę, że minus jest
    > połączony z bolcem.

    Sprawdź normę 62368-1 i się sam przekonaj.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2020-01-22 20:16:49
    Od: Antek <a...@g...com>

    > Sprawdź normę 62368-1 i się sam przekonaj.

    Ok. poniżej dwa cytaty z normy 62368-1

    3.3.15.3
    class II equipment
    equipment in which protection against electric shock does not rely on basic
    insulation only,
    but in which a supplementary safeguard is provided, there being no provision for
    protective
    earthing or reliance upon installation conditions

    4.2.4 Energy source classification by declaration
    The manufacturer may declare:
    - a class 1 energy source to be either a class 2 energy source or a class 3 energy
    source;
    - a class 2 energy source to be a class 3 energy source.
    A neutral conductor is considered to be a class 3 electrical energy source.

    Ja mam np. takie urządzenie gdzie między częściami czynnymi a częścią wtórną dostępną
    dla człowieka jest izolacja wzmocniona. PE jest połączone do strony wtórnej ze
    względów funkcjonalnych a nie bezpieczeństwa ale między częściami czynnymi a PE też
    mam izolację wzmocnioną. W świetle powyższego jednak bym uznał, że to urządzenie jest
    w klasie II.

    --
    Antek

  • 14. Data: 2020-01-22 20:45:18
    Od: Antek <a...@g...com>

> [...]

    - a class 2 energy source to be a class 3 energy source.
    A neutral conductor is considered to be a class 3 electrical energy source.
    A protective conductor is considered to be a class 1 electrical energy source.