    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Zasilacze z trafem - ku przestrodze.
    Date: Fri, 16 Sep 2016 12:02:29 +0200

    Jakieś pół roku temu, albo trochę dawniej.
    Jesteśmy w pokoju, nagle coś huknęło jakby coś twardego spadło. Dźwięk od
    strony korytarza. Obszukujemy z żoną korytarz - nic.
    Po kilkunastu minutach znów podobny dźwięk - lecę szybko do okna w dużym
    pokoju (parter i plac zabaw) - może jakieś dzieciaki czymś rzucają w okna -
    nikogo.
    W pokoju syna znajduję jakieś szczypce na podłodze przy szafce - może jakimś
    cudem spadły, ale to byłby jeden raz, na raty raczej nie spadały, no i
    dźwięk nie za bardzo by się zgadzał, a drugiego czegoś na podłodze nie
    znalazłem.
    Kilka miesięcy temu podobny incydent się zdarzył, ale podszedłem do tego już
    mniej nerwowo i łatwiej pogodziłem się z tym, że nie znalazłem przyczyny.
    Wczoraj wieczorem huknęło jeszcze głośniej. Idę na korytarz i zauważam, że
    lampka ładowania na telefonie się nie świeci. Wyciągam schowany głęboko
    zasilacz - gorący, że trudno dotknąć i śmierdzi. Po pół godzinie jeszcze był
    mocno gorący.
    Pomyślałem, że coś go przeciążyło (w środku trafo + 7812), może telefon (ma
    ponad 20 lat), a może ten 7812 padł i przeciążył trafo, a może jakaś dioda
    padła.

    Pierwotne uzwojenie trafa zwęglone, obok niego wykwity jakiejś wypływającej
    z trafa izolacji, na obudowie od wewnątrz kawałki drucika z pierwotnego
    wtopione w plastik.
    Płytka sama w sobie bierze 14mA (7812 + LED - może być) bez względu na
    biegunowość podłączenia (diody raczej OK). Z telefonem razem 160mA (7812
    działa). Widać po płytce, że długo działała w wysokiej temperaturze (taka
    cała przyciemniona).
    Oryginalny zasilacz Panasonica jakieś 10 lat temu zaczął mieć tętnienia, a
    był nierozbieralny to go zastąpiłem Tatarkiem (który już wtedy mógł mieć z
    10 lat).

    Wygląda na to, że trafo samo z siebie się zepsuło i to stopniowo. Chyba
    musiały powstawać kolejne zwarcia między zwojami. Ciekawe ile razy były
    takie huki jak nikogo w domu nie było !
    Nigdy się z czymś takim nie spotkałem. Myślałem, że w przeciwieństwie do
    zasilaczy impulsowych taki z trafem nie jest groźny.
    Macie jakąś wiedzę na ten temat?
    Emalia po np. 20 latach traci swoje właściwości izolacyjne?
    Zasilacz na 220V nie wytrzymał wielu lat pod 230V?

    Następny raz jak usłyszę jakiś huk to jednym z podejrzanych będą włączone
    urządzenia, czego dotychczas nie brałem pod uwagę.

    Poważnie się zastanawiam, czy można zostawiać zasilony telefon jak się z
    domu wychodzi tylko jak to zorganizować.
    P.G.